Codename_Paragon Skrevet 11. januar 2009 Del Skrevet 11. januar 2009 IrDA er veldig begrenset når det gjelder rekkevidde og ellers noe hærk å bruke. Må jo treffe rett både på mottaker og sender, i motsetning til bluetooth der det bare holder å være i nærheten av hverandre. En ikke-ironisk oppfølger her: har du prøvd å bytte batterier? Jeg prøvde en IR-kontroller og for det første fungerte den godt over 5 meter og det var ikke nødvendig å sikte. Signalet kom frem uten problemer selv om jeg siktet på tak, vegger og vindu slik at det bare var refleksen som kom frem. Det fungerte helt problemfritt her. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 11. januar 2009 Del Skrevet 11. januar 2009 Likevel, hva er galt med IR? IrDA er definert opp til 100Mb/s, ikke ille sammenliknet med Bluetooth som er definert opp til 3Mb/s. Man trenger jo ikke 100 Mbps for å bytte kanal (siden det var fjernkontroller vi snakket om). En trenger ikke høy hastighet for kanalbytte, men merk at ATWindsor generaliserte om IR, ikke IR for fjernkontroll alene. Nei, det gjorde jeg ikke, når jeg sier "IR er uansett dritt, i mine øyne er RF-kontroller uendelig mye mer praktiske", dvs eg nevner kontroller, og vi snakker om fjernkontroller, så bør det komme tydlig fram av kontekst at vi snakker om fjernkontroller fortsatt. Jeg mener ikke IR er dritt på rent generell basis, om ikke annet er varmestråling nyttig. AtW Lenke til kommentar
ecko Skrevet 11. januar 2009 Del Skrevet 11. januar 2009 kanskje et rart spørsmål, men hvor mange stoffer regner man med at finnes ute i verdensrommet. snakker om grunnstoffer tror jeg. i alle fall unike stoffer. er det funnet noe nytt i verdensrommet? Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 11. januar 2009 Del Skrevet 11. januar 2009 Mest sannsynlig ikke mer enn de vi har funnet. Alle atomer som jeg vet om med atomnummer (antall protoner i kjernen) over 100, må fremstilles kunstig vha. akselleratorer, og fremstår ikke naturlig noen kjente steder. Det er så vidt jeg vet ingen steder i universet hvor tilstander for f.eks. grunnstoffer med atomnummer over 110 (bare for å være på den sikre siden) kan bli dannet. Lenke til kommentar
Halvt horn ost skinka piffi varmt Skrevet 11. januar 2009 Del Skrevet 11. januar 2009 Trålte litt på diverse forum (mest bilforum) og støtte på begrepet "negerkuse." Hva er det? Lenke til kommentar
KKake Skrevet 11. januar 2009 Del Skrevet 11. januar 2009 (endret) Neger = Skjellsord for mørkhudet person, gjerne av afrikansk ellrr afro-amerikansk opprinnelse. Kuse = Fitte = Slangord for vagnina/kvinnelig kjønnsorgan. Endret 11. januar 2009 av Kong _Kake Lenke til kommentar
Halvt horn ost skinka piffi varmt Skrevet 11. januar 2009 Del Skrevet 11. januar 2009 (endret) Hm, klarer ikke å forstå hvordan det begrepet kan ha noe med sliping o.l. å gjøre, men er tydeligvis ikke et "pent" ord for hva folk mener med det. Endret 11. januar 2009 av heanwi Lenke til kommentar
Mr. Bojangles Skrevet 11. januar 2009 Del Skrevet 11. januar 2009 (endret) Er slik rund stålbørste man bruker på drill/vinkelsliper for å fjerne rust. Kalles sirkulærbørste eller "art. nr. 19-211 på Biltema" på folkemunne. Du forstår hvorfor det kalles "negerkuse" når du ser det. Når ble neger et skjellsord? Endret 11. januar 2009 av Mr. Bojangles Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 11. januar 2009 Del Skrevet 11. januar 2009 "negerkuse" er en rund stålbørst som blir svart pga bruken. Strie "hår" og rund. You get the picture. Lenke til kommentar
lockdog Skrevet 11. januar 2009 Del Skrevet 11. januar 2009 Neger = Skjellsord for mørkhudet person, gjerne av afrikansk ellrr afro-amerikansk opprinnelse. Lurer også på når dette ble et skjellsord. Ser ikke helt det negative i dette utrykket. Lenke til kommentar
Khaffner Skrevet 11. januar 2009 Del Skrevet 11. januar 2009 Tipper rett ut fra det blå at det ble et skjellsord mens de fortsatt var slaver, og litt etter det Lenke til kommentar
Arve Systad Skrevet 11. januar 2009 Del Skrevet 11. januar 2009 "Neger" blir vel brukt som skjellsord på lik linje med "jøde" og andre uttrykk som går på rase eller religion. Kor etisk korrekt det er, er ein heilt annan sak. Lenke til kommentar
lockdog Skrevet 11. januar 2009 Del Skrevet 11. januar 2009 Men ER det virkelig et skjellsord? Det virker som folk blander "nigger" utrykket fra USA med "neger". Da min far jobbet noen måneder i Tanzania for 20 år siden var "neger" et mye brukt for de mørkhudede personene der nede, og ingen så på det som negativt. Lenke til kommentar
CypheroN Skrevet 11. januar 2009 Del Skrevet 11. januar 2009 Men ER det virkelig et skjellsord?Det virker som folk blander "nigger" utrykket fra USA med "neger". Da min far jobbet noen måneder i Tanzania for 20 år siden var "neger" et mye brukt for de mørkhudede personene der nede, og ingen så på det som negativt. Det var for 20 år siden.. Times are a changin' Lenke til kommentar
Arve Systad Skrevet 11. januar 2009 Del Skrevet 11. januar 2009 Kjem vel heilt an på samanhengen, kan eg tenke meg. Er forskjell på å beskrive nokon som f.eks. "Høg, slank neger med blå bukser" og å skrike "Jævla neger!" til folk. Lenke til kommentar
Mr. Bojangles Skrevet 11. januar 2009 Del Skrevet 11. januar 2009 Det er klart ... Det kommer jo an på konteksten. F.eks. er det å kalle en person for en "jævla jøde" nedlatende, men å si at en person er en jøde er mer nøytralt ... Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 11. januar 2009 Del Skrevet 11. januar 2009 Lang tråd med avstemning om emnet (er neger eit skjellsord?) her: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=671403 Lenke til kommentar
ecko Skrevet 11. januar 2009 Del Skrevet 11. januar 2009 hva er det på toppen av låsen? eller hva er under den stripen med plastikk eller tynt metall og hva er det for? Lenke til kommentar
mutlu123 Skrevet 11. januar 2009 Del Skrevet 11. januar 2009 På politi, ambulanse og brannbil sirener? :!: Lenke til kommentar
Propofol Skrevet 11. januar 2009 Del Skrevet 11. januar 2009 På politi, ambulanse og brannbil sirener? :!: Nei, det er det ikke. De har samme sirener. - aero Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå