Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Veldig bra spørsmål og svar her - er imponert over kunnskapsnivået i denne tråden!

Så til noe jeg lurer på: Hvorfor kan ikke vi mennesker leve av planter/(blomster), altså beiete og å spise gress osv?

Er det noen grunn til det - noen enzymer i fordøyelsesprossen o.l? Jeg spør fordi jeg ikke vet ;)

Mennesket er kun istand til å bryte ned karbohydrater med opp til 300-400 ledd. I praksis vil dette si stivelse. Energien i gress og planter består for det meste av ekstremt lange fibre, og det er strevsomt å bryte ned slikt. Vi kan gjøre som hunder og katter - spise gress og la det passere rett gjennom - men om vi skulle fått energi ut av det hadde vi trengt flere mager.

Husk og at selv drøvtyggere klarer ikke å nyttegjøre seg all energi i gress og lignende. Det fins steder der avføringen fra husdyrene blir tørket og brukt til ved. :sick:

Lenke til kommentar
IR er uansett dritt, i mine øyne er RF-kontroller uendelig mye mer praktiske. At bluetooth kanske ikke er så egnet er eg dog enig i.

AtW

Jeg har inntrykk av at ZigBee helt ouffisielt posisjonerer seg som Bluetooth slik det burde ha vært, og ser ut til å være langt bedre på mange felt, bl.a. kompleksitet og strømforbruk.

Likevel, hva er galt med IR? IrDA er definert opp til 100Mb/s, ikke ille sammenliknet med Bluetooth som er definert opp til 3Mb/s.

Lenke til kommentar
Likevel, hva er galt med IR? IrDA er definert opp til 100Mb/s, ikke ille sammenliknet med Bluetooth som er definert opp til 3Mb/s.

Man trenger jo ikke 100 Mbps for å bytte kanal (siden det var fjernkontroller vi snakket om). :)

Endret av _Zeke
Lenke til kommentar
IR er uansett dritt, i mine øyne er RF-kontroller uendelig mye mer praktiske. At bluetooth kanske ikke er så egnet er eg dog enig i.

AtW

Jeg har inntrykk av at ZigBee helt ouffisielt posisjonerer seg som Bluetooth slik det burde ha vært, og ser ut til å være langt bedre på mange felt, bl.a. kompleksitet og strømforbruk.

Samme problemet som andre ir-implmentasoner, line of sight. Det er usannsynlig upraktisk.

AtW

Lenke til kommentar

Bluetooth tror jeg vi alle er enige i at ville vært utrolig upraktisk på en fjernkontroller til TV.

Zigbee vil være ideelt tror jeg. Den kan kobles opp hver gang en knapp trykkes ned og kobles ned hver gang en knapp slippes. Serienummeret på fjernkontrollen kan sendes først og så knappen som trykkes ned. Så kunne serienummerene vært programmerbare på TV-en, fex en knapp som må holdes inne på TV-en og fjernkontrollen samtidig for å programmere den, så slipper man problemer med naboer med samme TV.

Er nok litt dyrere enn en fotocelle med IR fargefilter + kretskort og en enkel IR diode, men er jo mer praktisk i min mening. Spørsmålet er om produsentene virkelig gidder å legge penger og tid i det, istedet for å bruke de gamle IR kretskorta de alltid har brukt i gamle TV-ene, bare for at du skal slippe å flytte popcornet :). Er jo liksom ikke noe stort å reklame med: "Ny trådløs fjernkontroll, bruker ikke IR" i forhold til fex noe annet pengene kunne blitt brukt til isteden.

De legger jo først og fremst penger i det flest folk vil ha som de kan reklamere med for å få solgt mest.

Lenke til kommentar
Kva er det først som vil skje om vi setter ei kule i spinn og akslererer den fortere og fortere til ein utenkeleg fart.

Små vektforskjeller vil evt. gjøre at det blir kast i den.

Om vi aksellerer den fort nok så vil ytterpunktene etterhvert nå nærme seg lysets hastighet og vi vil trenge mer og mer energi til å aksellerere den videre rundt, vil jeg tro. Ytterpunktene vil også få en stor utover kraft, så avhengig av materialet så kan den også fly fra hverandre.

Lenke til kommentar
Kva er det først som vil skje om vi setter ei kule i spinn og akslererer den fortere og fortere til ein utenkeleg fart.

Små vektforskjeller vil evt. gjøre at det blir kast i den.

Om vi aksellerer den fort nok så vil ytterpunktene etterhvert nå nærme seg lysets hastighet og vi vil trenge mer og mer energi til å aksellerere den videre rundt, vil jeg tro. Ytterpunktene vil også få en stor utover kraft, så avhengig av materialet så kan den også fly fra hverandre.

Ok, om vi tar dette litt meir teoretisk. Det er ikkje nokko kast i akslingen, energi er urelevant.

Eg lurer på kva som skjer med byggningen og atomene. :)

Edit: Takk likevel, eit godt svar. :)

Endret av Blomsterbob
Lenke til kommentar

Okay. :)

Jeg vil tro at stoffet kulen er laget av og dens tilstand har mye å si. Fex har vi flytende stål så henger ikke atomene så godt sammen som hvis det er stivnet stål. Men etterhvert vil jeg TRO at de hele biter vil bli revet av som går helt eller nesten inn til kjernen. Tror ikke det kommer til å regne atomer fra overflaten fordi hvert enkelt atom ikke er så mye masse i spin som hele biten fra yttersiden og inn til midten. Når en såpass tung klump skal svinge så hardt så får vi voldsomme krefter utover som etterhvert vil gjøre at den revner fra resten og skytes utover.

Lenke til kommentar

Man trenger jo ikke 100 Mbps for å bytte kanal (siden det var fjernkontroller vi snakket om). :)

En trenger ikke høy hastighet for kanalbytte, men merk at ATWindsor generaliserte om IR, ikke IR for fjernkontroll alene.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...