Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Ok, så da forstår jeg at 64bit har støtte for over 4gb++ og håndterer minne raskere? Uansett, hva blir poenget da med et 32bit OS da? Hvis 64bit støtter 4gb+/- og 32bit bare støtter opptil 3,2Gb Ram er det vel?

Det har litt med teknologien og behovet å gjøre. 32- bit er mye eldre og den tiden 20MB RAM var mye i en PC, så var det ikke noe behov for 64- bit.

 

Siden har teknologien blitt utviklet videre på 32- bit og vi har kommet så langt som i dag og vi har da fått et behov for mer minne og de andre fordelene det gir med 64- bit. 64- bit blir altså fremtiden og 32- bit systemer blir det færre og færre av. 32- bit programmer kan kjøres på 64- bit systemer, men ikke omvendt, så etterhvert som programmer blir optimalisert og skrevet for 64- bit, så er det ikke sikkert alle blir portet til 32- bit pga jobben, og flere vil gå over til 64- bit.

 

64- bit ved parallell overføring trenger også 64 bitledere (kontra 32) mellom komponentene inne i PC-en, og CPU-en blir en del mer komplisert innvendig med større kretser og registre. Ved serieoverføringer så må kretsene jobber raskere for å kunne kjøre 64- bit overføringene like raskt som 32- bit var før. Derfor var det ingen som så behovet for å hoppe rett over 32- bit når det ble funnet opp og gå rett inn i 64- bit, det hadde blitt tregere med datidens teknologi og det ville ikke vært noen fordeler på den tiden.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Okei, nytt spørsmål:

Hva er poenget med Heel-Toe Downshift? Er det noe å bruke på vanlige veier? Eller er det en "Race" teknikk?

 

 

Nå kommer jeg heldigvis på alt jeg lurer på, bruker jeg ikke å komme på når jeg faktisk har kjangsen for å få det besvart :)

Lenke til kommentar

hvis man legger en fuktig porsjonssnus (sterk) på en bil, vil det bli et permanent merke der hvis den ligger lenge nok? (tenkte på at det ødelegger jo tannkjøttet over lang tid, lurte på om det gjør det samme med billakk)

Endret av Logikk
Lenke til kommentar
Okei, nytt spørsmål:

Hva er poenget med Heel-Toe Downshift? Er det noe å bruke på vanlige veier? Eller er det en "Race" teknikk?

 

 

Nå kommer jeg heldigvis på alt jeg lurer på, bruker jeg ikke å komme på når jeg faktisk har kjangsen for å få det besvart :)

Det blir vanligvis gjordt i racing, ikke ved vanlig kjøring.

 

Poenget er å få en myk overgang. Si du ruller i ca 40 km/h og slipper clutsjen i andregir, da må motoren slurre seg opp på clutsjen til ca 2-3000 rpm, og resultatet er et nykk i bilen som gjør at evt. drivhjula kan låse seg et kort øyeblikk hvis det er glatt eller det kjøres fort. Løsningen er å gasse opp motoren til ca det turtallet den vil få når du slipper clutsjen før du slipper den, da blir overgangen myk og du reduserer slitasje på clutsj, motorfester osv...

 

I racing situasjoner, så vil gjerne sjåføren gjøre dette mest effektivt, og da mens han bremser inn mot svingen, så vil han gire samtidig, og ikke etter han har bremsa. Altså han må mellomgasse med hælen, mens han bremser med tærne, mens clutsjen trykkes inn akkurat når han skal gire og slippes når motoren har turtallet bilen ville hatt på det giret han girer til.

 

Hadde sjåføren bare gira vanlig mens han bremser og bråsluppet clutsjen så måtte motoren hoppa opp på det turtallet det nye giret tilsvarer fra tomgangsturtall, og det nye turtallet er gjerne ganske høyt når man racer, og det ville låst drivhjula i et kort øyeblikk og laget et godt nykk i bilen, som ikke er ønskelig i en sving.

Lenke til kommentar
er det mulig å lage sine egne 3D briller? hvordan?

Det er to typer 3D-briller, fargede og polariserte briller. De fargede er ganske rettfram, ett rødt og ett blått (eller grønt) glass.

 

Til polariserte briller må du få tak i polarisert glass, og passe på at de har rett vinkel i forhold til hverandre og at hvert øye har polarisering i rett retning. Jeg har ikke helt de nøyaktige spesifikasjonene i hodet mitt her og nå. Men uansett skjønner jeg ikke helt hva du skulle med å lage slike briller selv, da man må ha spesialisert og svært dyrt utstyr for å kunne sende 3D-bilder med polarisert lys, så det er i praksis bare i IMAX-kinoer og tilsvarende at du får bruk for dem. Og der får du jo delt ut briller uansett.

jeg har bruk for et par enkle 3D-briller da det er en episode av Chuck som kommer til å være i 3D. 

det jeg lurer på om noen har en enkel "Gjør det selv" oppskrift på hvordan det lages?

 

PS: for mer info om Chuck, se min signatur

Endret av Borbra
Lenke til kommentar
Okei, nytt spørsmål:

Hva er poenget med Heel-Toe Downshift? Er det noe å bruke på vanlige veier? Eller er det en "Race" teknikk?

 

 

Nå kommer jeg heldigvis på alt jeg lurer på, bruker jeg ikke å komme på når jeg faktisk har kjangsen for å få det besvart :)

 

Denne teknikken brukes fordi racinggirkasser somregel er såkallte dogshift-kasser. Dvs. at det ikke er noen synkroniseringsringer mellom girene (dette er for at man da kan gire fortere opp (man kan bare smelle den i gir uten å clutche (dette ville ha resultert i ødelegging av girene og synkroniseringsringene i vanelige girkasser))

For at det ikke skal bli så stor turtallsforskjell når man girer opp kuttes ofte tenningen akkurat når man girer (eller man kan bare slippe gassen).

 

Når man girer ned derimot så bremser man somregel på motoren og man må dermed mellomgasse for å få et likere turtall før man girer ned for å få den inn i gir.

 

Denne teknikken kalles også dobbeltclutching og hvis du spør faren eller bestefaren din din om dobbeltclutching vil de sikkert fortelle deg om at man måtte gjøre dette på biler i gamledager hvor det ikke var synkronisering på en del girkasser.

 

I f.eks. rallybiler dobbletclutcher man vaneligvis på transportetappene for å spare girkassa mens man i løpet kunn smeller den rett i gir uten å clutche (både opp å ned (gassing ned og tenningskutt opp går automatisk)

 

På moderne gatebiler derimot er det synkronisering på alle girkasser så det er bare tull å gjøre dette på en gatebil.

 

Dogshift: (brukes på racingbiler for oppgiring uten å bruke clutch og man finner det også på veldig gamle biler)

transmission-simple.gif

 

Synkronisert gir: (finnes på alle moderne gatebiler (er ofte ikke synkronisering på revers (derfor man ikke kan bare hive den inn i revers (da bare skraper det))

transmission-synchronizer.gif

Endret av flesvik
Lenke til kommentar
Kan man på noen måte måle og finne ut den nøyaktige farten til den motgående bilen når man selv er i fart?

Radar/laser mellom bilene, så trekker du bare fra din egen fart

 

Eller så kan man bare måle tiden bilen bruker på å nå deg, når du kjenner til distansen mellom deg og bilen som kommer mot deg.

Lenke til kommentar
er det mulig å lage sine egne 3D briller? hvordan?

Det er to typer 3D-briller, fargede og polariserte briller. De fargede er ganske rettfram, ett rødt og ett blått (eller grønt) glass.

 

Til polariserte briller må du få tak i polarisert glass, og passe på at de har rett vinkel i forhold til hverandre og at hvert øye har polarisering i rett retning. Jeg har ikke helt de nøyaktige spesifikasjonene i hodet mitt her og nå. Men uansett skjønner jeg ikke helt hva du skulle med å lage slike briller selv, da man må ha spesialisert og svært dyrt utstyr for å kunne sende 3D-bilder med polarisert lys, så det er i praksis bare i IMAX-kinoer og tilsvarende at du får bruk for dem. Og der får du jo delt ut briller uansett.

 

Det finnes nokk flere enn to typer 3D briller, men ja det er de to vaneligste typene.

 

Jeg ser ikke helt hva som skal være problemet med å lage et 3D system med polariserte briller selv. Det er jo bare og filme filmen med to kameraer som er tapet sammen el. i øyeavstand. Også er det bare å vise framm de to filmene på to prosjektorer hvor den ene har et vertikalt polarisasjonsfilter forran linsen og den andre har et horisontalt polarisasjonsfilter forran seg (man ser når de er 90 grader i forrhold til hverandre ved at de da blokkerer allt lyset når de holdes forran hverandre (slike filtere fåes kjøpt på fotosjapper)). så er det bare og lage noen briller med tillsvarende filtere (man får kjøpt "ark" med polarisasjonsfiltere som det bare er å klippe til å passe i brilleramma (sjekk at glassene er 90 grader på hverandre ved å se at de blokkerer lyset når de holdes forran hverandre).

Så er det bare å vri på linsene på prosjektorene til de passer overens med brillene (en prosjektor synes på hvert øye).

 

 

Andre typer briller som også brukes er blandt annet:

-LCD briller som vekselvis skrur av høyre og venstre øye. fordelen er at det kunn trenges en frammviser, men denne frammviseren må synkroniseres med brillene og frameraten blir bare halvparten av frammviseren (det kan bli flimrete)

-Fargefilter: dette er en ganske ny teknikk som går på at de røde, grønne og blå (RGB) "motakerene" i øyet har en ganske bred båndbredde. glassene har dermed et filter som slipper gjennom den øvre delen av båndbredden til RGB på det ene øyet og den nedre delen av RGB på det andre, og tillsvarende på det to fremmviserene (eller en spesiell fremmviser). Dette filteret er foreløpig litt dyrere enn polarisasjonsfiltere, men fordelen er at glasset blir nesten helt klart, mens et polarisasjonsfilter har et litt mørkt glass.

-finnes noen flere metoder også.

Endret av flesvik
Lenke til kommentar
jeg har bruk for et par enkle 3D-briller da det er en episode av Chuck som kommer til å være i 3D. 

det jeg lurer på om noen har en enkel "Gjør det selv" oppskrift på hvordan det lages?

 

PS: for mer info om Chuck, se min signatur

Aha. Hvis det er snakk om vanlig TV er det nok snakk om tofargede briller, da det er det eneste som vil fungere på en vanlig TV.

 

Jeg kom over et bilde av brillene som ble lagd til denne episoden av USA, der det venstre øyet (sett fra den som bruker brillene) er rødt og det høyre er blått. Så da må du bare lage brillene slik at venstre glass er farget rødt, og høyre blått, verre er det ikke. Hvor du skal få tak på fargede, gjennomsiktige ark derimot vet jeg ikke helt. Kanskje en stor bokhandel med godt utvalg?

Lenke til kommentar
Ok, så da forstår jeg at 64bit har støtte for over 4gb++ og håndterer minne raskere? Uansett, hva blir poenget da med et 32bit OS da? Hvis 64bit støtter 4gb+/- og 32bit bare støtter opptil 3,2Gb Ram er det vel?

Det har litt med teknologien og behovet å gjøre. 32- bit er mye eldre og den tiden 20MB RAM var mye i en PC, så var det ikke noe behov for 64- bit.

 

Siden har teknologien blitt utviklet videre på 32- bit og vi har kommet så langt som i dag og vi har da fått et behov for mer minne og de andre fordelene det gir med 64- bit. 64- bit blir altså fremtiden og 32- bit systemer blir det færre og færre av. 32- bit programmer kan kjøres på 64- bit systemer, men ikke omvendt, så etterhvert som programmer blir optimalisert og skrevet for 64- bit, så er det ikke sikkert alle blir portet til 32- bit pga jobben, og flere vil gå over til 64- bit.

 

64- bit ved parallell overføring trenger også 64 bitledere (kontra 32) mellom komponentene inne i PC-en, og CPU-en blir en del mer komplisert innvendig med større kretser og registre. Ved serieoverføringer så må kretsene jobber raskere for å kunne kjøre 64- bit overføringene like raskt som 32- bit var før. Derfor var det ingen som så behovet for å hoppe rett over 32- bit når det ble funnet opp og gå rett inn i 64- bit, det hadde blitt tregere med datidens teknologi og det ville ikke vært noen fordeler på den tiden.

 

Så kvifor kan vi ikkje bare gå rett til 512-bit eller meir? Då er vi jo klar for fremtiden.

 

Gi meg gjerne ein pekepinn om du har nevnt det.

Lenke til kommentar

Nei. Et dominant øye går på fokus og rettningsbestemming så det er ikke noen hindring for 3D-film (man ser jo i 3D hele tiden ellers og det er jo akkurat det samme)

 

Alle har et dominant øye, men det går faktisk ann og trene seg opp til at det andre øyet skal bli dominant.

Det er en del som f.eks. driver med feltskyting/praktisk skyting som må gjøre dette (man skyter med begge øyer åpene). Dette gjøres ved å trene med en lapp for det ene øyet.

Endret av flesvik
Lenke til kommentar
Så kvifor kan vi ikkje bare gå rett til 512-bit eller meir? Då er vi jo klar for fremtiden.

 

Gi meg gjerne ein pekepinn om du har nevnt det.

En 512- bit CPU vil være veldig mye mer komplisert enn en 64- bit CPU. Alle dataregistre i CPU-en må kunne holde på 512- bit, vi må kunne overføre disse 512- bit registerene til minnet noe som krever mye kapasitet/bredde på databussene. Med dagens teknologi ville 512- bit rett og slett vært tregere og vanskeligere om vi skulle implementert gjeldene CPU-er på det, og strengt tatt ikke nødvendig på en god stund.

 

Du kan lese litt om boolean logikk her:

http://computer.howstuffworks.com/boolean.htm

 

Der er det blandt annet et eksempel på en 1- bit "adder", du kan da tenke deg størrelsen på en 64- bit adder, eller en 512- bit adder. Og å legge sammen tall er kun en av de flere hundre instruksjonene en CPU kan gjøre, og det er en av de enkleste instruksjonene ;). CPU-en er jo en haug med transistorer i en brikke med halvledere som former forskjellige kretser, og allerede i dag er kretsen inne i en CPU ufattelig stor om den skulle blitt tegnet i vanlig skjemastørrelse med transistorsymboler. Kretsen blir mye større for hver gang vi dobler antall bits.

Endret av ChrML
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...