Simen1 Skrevet 1. august 2007 Del Skrevet 1. august 2007 og tørket lavaskum er pimpstein?9190886[/snapback] Tja, i hvert fall størknet lavaskum Lenke til kommentar
Datasmurf Skrevet 1. august 2007 Del Skrevet 1. august 2007 Hvorfor heter det Stillehavet? Det er ikke akkurat stille av seg. Spurte en amerikaner om det og hun ble sur og gikk sin vei mens hu mumla noe om "stupid kids with their silly questions." Lenke til kommentar
Jooakim Skrevet 1. august 2007 Del Skrevet 1. august 2007 Hvorfor heter det Stillehavet? Det er ikke akkurat stille av seg. Spurte en amerikaner om det og hun ble sur og gikk sin vei mens hu mumla noe om "stupid kids with their silly questions."9191115[/snapback] "Navnet Stillehavet kommer af, at Ferdinand Magellan, da han i 1500-tallet nåede havet, beskrev det som 'smukt og fredeligt'. Deraf navnet 'Stillehavet' - selvom det ikke er roligere end de andre oceaner.". Lenke til kommentar
Mr. Bojangles Skrevet 2. august 2007 Del Skrevet 2. august 2007 Kan vel bli rimelig heftige stormer utpå stillehavet, så stille er det i hvert fall ikke. Har et spørsmål som har holdt meg søvnløs i flere uker: Hvis ingen i verden hadde vært fattige, men alle ressursene hadde vært fordelt HELT likt. Hvor mye fattigere ville vi blitt? Ville gjennomsnittsmannen (eller kvinnen, for den saks skyld) vært fattigere enn gjennomsnittsnivået i den vestlige verden? Hvis man tar med i betraktning at det finnes folk som er gode for flere titalls milliarder, som følgelig trekker opp snittet. Lenke til kommentar
Thewiz Skrevet 2. august 2007 Del Skrevet 2. august 2007 Da hadde den vestlige verden kollapset. Totalt. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 2. august 2007 Del Skrevet 2. august 2007 Kan vel bli rimelig heftige stormer utpå stillehavet, så stille er det i hvert fall ikke. 9191291[/snapback] Hvorfor er det slik at det er store bølger ute på dype hav, når bølgene er mindre effektive på dypt vann? Lenke til kommentar
Zappza Skrevet 2. august 2007 Del Skrevet 2. august 2007 Da hadde den vestlige verden kollapset. Totalt. 9191300[/snapback] Stemmer også for det. Vi har så sinnsykt mye mer penger, og høyere levestandard at alt som vi ser på som vanlig, hadde blitt luksus. Lenke til kommentar
Mr. Bojangles Skrevet 2. august 2007 Del Skrevet 2. august 2007 Jeg er ikke så sikker jeg. Det finnes mange folk som tjener flere millioner årlig (altså 100 årsverk, for eksempel). Jeg vil tro at vi hadde havnet på et ganske middels nivå. Da har jeg et oppfølgerspørsmål òg: Finnes det ubegrensede mengder med penger i verden, og hvordan beregnes verdien? Kan et lite land f.eks. produsere opp enorme mengder med lokal valuta, eller vil dette gjøre at kursen synker - slik at vinningen går opp i spinningen? Hvem har i så fall bestemt mengden penger som er i omløp, er det slik at dette reguleres etter hvert? Til vanlig; hvis en person tjener en million, må denne komme fra en som taper en million - og da vil jo den samme mengden penger være i omløp. Men slik kan det ikke alltid ha vært, noen må jo ha sagt: "Nå må det produseres mer penger", ellers ville vi aldri fått mer penger. Forvirrende :S Lenke til kommentar
Thewiz Skrevet 2. august 2007 Del Skrevet 2. august 2007 Hvis alle pengene i verden hadde blitt delt helt likt på alle menneskene i verden, så tror jeg den vestlige verden hadde kollapset ganske så raskt ja. Samme med ressurser. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 2. august 2007 Del Skrevet 2. august 2007 Til vanlig; hvis en person tjener en million, må denne komme fra en som taper en million - og da vil jo den samme mengden penger være i omløp. Men slik kan det ikke alltid ha vært, noen må jo ha sagt: "Nå må det produseres mer penger", ellers ville vi aldri fått mer penger. 9191348[/snapback] Hitler, produserte nye penger som ble brukt til krig, og det førte til inflasjon. Inflasjon = 1 Brød koster 1 million Lenke til kommentar
Mr. Bojangles Skrevet 2. august 2007 Del Skrevet 2. august 2007 Så all økt produksjon av penger skyldes inflasjon, eller er det et offentlig organ som regulerer hvor mye penger som er i omløp til en hver tid? Man må da bevisst ha økt mengden penger i omløp siden 1800-tallet (eller tidligere) pga. økt folketall? Lenke til kommentar
Coffey Skrevet 2. august 2007 Del Skrevet 2. august 2007 Så all økt produksjon av penger skyldes inflasjon, eller er det et offentlig organ som regulerer hvor mye penger som er i omløp til en hver tid? Man må da bevisst ha økt mengden penger i omløp siden 1800-tallet (eller tidligere) pga. økt folketall? 9191382[/snapback] Har hørt at mengden gull vært land har bestemmer hvor mye penger de kan lage Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 2. august 2007 Del Skrevet 2. august 2007 Nye ressurser bli også satt opp for verdi, slik at f.eks: 10 liter ny olje, har 1000kr i verdi (har ikke peiling på oljepriser) så blir det produsert 1000 nye kroner (tror jeg) Lenke til kommentar
AimAr Skrevet 2. august 2007 Del Skrevet 2. august 2007 Så all økt produksjon av penger skyldes inflasjon, eller er det et offentlig organ som regulerer hvor mye penger som er i omløp til en hver tid? 9191382[/snapback] Nope, økt produksjon av penger fører til prisstingning (inflasjon). I historiebøkene står det om tyskland som satt igang å produserte pengeseddler over en lav sko, og da fikk storm-inflasjon. De tyske arbeiderne fikk utbetalt lønn to ganger daglig og de måtte bruke pengene fort som reven mens de enda hadde verdi. Bob_mafia: Det er vel heller at andre land som kjøper olje av Norge gir oss penger for oljen. Lenke til kommentar
S.M. Skrevet 2. august 2007 Del Skrevet 2. august 2007 Kan vel bli rimelig heftige stormer utpå stillehavet, så stille er det i hvert fall ikke. 9191291[/snapback] Hvorfor er det slik at det er store bølger ute på dype hav, når bølgene er mindre effektive på dypt vann? 9191312[/snapback] tenker meg det har med vinden å gjøre. På land stopper trær fjell osv vinden mens på havet blåser det og bygger seg store bølger.. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 2. august 2007 Del Skrevet 2. august 2007 Hva er poenget med hydraulikk som dette? bVkSDH61ACc& Lenke til kommentar
DemoniZer Skrevet 2. august 2007 Del Skrevet 2. august 2007 Dessverre ikke noe annet enn å nettopp vise seg frem. Folk syntes vel det er stilig å se på eller noe slikt. Bruksverdien er vel svært liten, egentlig. Om jeg skal prøve å finne en nytteverdi for denne må det være når lave personer, gamle personer eller noe slikt skal inn i bilen. Lenke til kommentar
Bruker-33331 Skrevet 2. august 2007 Del Skrevet 2. august 2007 (endret) http://www.youtube.com/watch?v=S40cDF2kfy4 http://www.youtube.com/watch?v=qdWDJWFoKCE Sånn vil jeg ha. Da kan jeg velte bilen men vilje. Endret 2. august 2007 av Bundy Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 2. august 2007 Del Skrevet 2. august 2007 Så all økt produksjon av penger skyldes inflasjon, eller er det et offentlig organ som regulerer hvor mye penger som er i omløp til en hver tid? Man må da bevisst ha økt mengden penger i omløp siden 1800-tallet (eller tidligere) pga. økt folketall? 9191382[/snapback] Sentralbanken fastsetter rentenivået for å styre blant annet inflasjon og arbeidsledighet. Renten som fastsettes styrer mye av pengepolitikken og balanserer produksjon av penger med økning av verdier i samfunnet. Tidligere var mengden gull et mål på hvor mye penger som fantes men gull i seg selv ville ikke hatt noen særlig verdi om det ikke ble brukt som byggemiddel som en slags valuta. Gull er også vanskelig og dyrt å produsere. Derfor gikk unødvendig mye arbeidskraft bort på å produsere gull i stedet for andre verdier. Andre verdier kan være råvarer som olje eller verdiskapning som det å sette sammen 10.000 deler til en bil. Materielle goder er verdier og penger er bare en "skygge" som representerer disse verdiene. Dermed vil økningen i mengden penger i verden reflekteres gjennom hvor mye økning man har av materielle goder. Norsk olje kan f.eks byttes inn i bygningsmaterialer (med penger som mellomledd) eller det kan byttes inn i biler (igjen med penger som mellomledd). Skaping av materielle goder som olje, bygninger, biler osv er altså det som skaper "skyggen" penger. (Med forbehold om at jeg er på jordet. Jeg er absolutt ingen økonom.) Redigert: En video om hvordan banker skaper penger av ingenting. NB. Videoen er kontroversiell og har fått en del kritikk, blant annet fordi de ikke forteller hva inflasjon er. Videoen er sikkert forklarende og bra, men ta den med en klype salt. Lenke til kommentar
S.M. Skrevet 2. august 2007 Del Skrevet 2. august 2007 Dessverre ikke noe annet enn å nettopp vise seg frem. Folk syntes vel det er stilig å se på eller noe slikt. Bruksverdien er vel svært liten, egentlig. Om jeg skal prøve å finne en nytteverdi for denne må det være når lave personer, gamle personer eller noe slikt skal inn i bilen. 9192317[/snapback] Eller under bilen for å skru Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå