Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Viss en person ligger i koma i 20 år, vil han da bli trøtt 12 timer etter han våkner? :hmm:

Mest sannsynlig ja, hvertfall i løpet av 1 døgn. Sover du for eksempel lengre enn ca 8 timer så vil ikke det øke "utholdenheten" din i særlig stor grad. Altså mengden med søvn er ikke proposjonal med antall timer du kan være våken etterpå. Nå er ikke koma det samme som søvn, men jeg går utifra at det var det som var tanken din bak spørsmålet.

Lenke til kommentar

Jeg kjenner jeg blir mer daff hvis jeg sover mer enn 7-8 timer på natta. Blir ekstra godt å sove etter det, og man kan være mindre oppe til man føler seg trøtt igjen. Men det er jo deilig om morgenen å sove lenge selv om det ikke har noen nytte :).

Derfor tror jeg at en som har ligget i koma i mange år vil være trøttere lenge før 12 timer etter han våkner.

Lenke til kommentar
Finnes det et elastisk godt strømledende materiale?

De ulike metallene er elastiske, i hvertfall når de lages tynne nok, ellers finnes det blandinger av plast/gummi og karbonstøv (f.eks tennpluggkabler), eller av plast med metallbelegg (sølvfolie). Visse plaster kan også gjøres elektrisk ledende.

Lenke til kommentar
Jeg så for meg at toget stanset ned til kryphastighet, så kjørte videre om de ikke så noen på perrongen (for å spare tid). Men da tar jeg vel feil? :dontgetit:

Har norske tog annen modus enn kryphastighet? :ermm: (Hvis man ser bort ifra flytoget riktignok)

Ja, stopp-hastighet. :p

Lenke til kommentar
Finnes det en måleenhet for vedkubber? Tenker på at ved som er flat brenner opp mye fortere enn ved som har samme tversnitt men rund i formen (maksavstand fra overflate til midten av kubben er forskjellig)

Tror ikke det finnes noen andre enheter enn ren energi per kilo. Hvordan tverrsnittet er og hvordan ser ut tilsier vel bare hvor fort den vil brenne opp. Ved har omtrent 5 Kwh per kilogram energi, til sammenligning har bensin omtrent 12 kwh/kg. (John Haugan - Formler og tabeller).

Noen som har sett følgende?

Man fyller et lite glass (dramglass) med vann, legger oppi en ring, et smykke eller lignende. Vanligvis vil vannet stige, men dersom ringen er i gull vil ikke vannet stige noe. Har sett at dette stemmer, med egne øyne. Noen som har en forklaring? Eller som har sett det samme? (Vet at det motstrider arkimedes' lov osv. osv.)

Endret av andesam
Lenke til kommentar
vist du lærer at akkurat lilla er lilla og du ser grønn så er det lilla uansett hva farge det egentlig er,ettersom du har lært at det er sånn det er.

Hvordan vet man da at man er farge blind?

Fargeblind er når du ikke ser forsjell på to farger, feks rød og grønn.

Lenke til kommentar
Jeg har ett spørsmål angående togruter.

http://www.nsb.no/getfile.php/www.nsb.no/n...lien%20kort.pdf

Det står "stopper ved behov" på noen stopp, betyr det at toget stopper hvis du står på perrongen og vinker pent til togføreren?

Kan med egen erfaring si at hvertfall lokaltogene i trøndelag stopper om du står på perrongen og vinker.

Det toget du refererer til er vel av samme togtype om jeg ikke husker feil, de er relativt små og lette(kortere bremselengde) og bruker å stoppe når det står på tabellen: "Stopper ved behov".

Vil også tro at NSB ville valgt en annen frase om det kun stopper for avstigning i en annen sammenheng.

Lenke til kommentar

Jeg driver med såkalt blankvåpenkamp. Siste gang jeg var i strid knakk skaftet på stridsøksen, for tredje gang etter at jeg kjøpte den. Selv om det ikke er tidsriktig, vil jeg nå erstatte skaftet med noe som faktisk holder, og ikke minst at hodet kan skrus fast i skaftet uten at skaftet sprekker. Det jeg leter etter, er et stoff som har nogen lunde samme massetetthet (tyngde) som tre, og som er like sterkt, eller forhåpentlig vis sterkere. Det skal tåle en del knerting på skjold, så det bør ikke være for bøyelig heller.

Kan noen hjelpe meg å finne det riktige stoffet?

Evt. si litt om treets egenskaper også?

Endret av Astralnoise
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...