Bytex Skrevet 18. desember 2008 Del Skrevet 18. desember 2008 Nei, det er nok bare stasjon for avstigning, ikke påstigning. Lenke til kommentar
avalaker Skrevet 18. desember 2008 Del Skrevet 18. desember 2008 Viss en person ligger i koma i 20 år, vil han da bli trøtt 12 timer etter han våkner? Lenke til kommentar
hernil Skrevet 18. desember 2008 Del Skrevet 18. desember 2008 Jeg så for meg at toget stanset ned til kryphastighet, så kjørte videre om de ikke så noen på perrongen (for å spare tid). Men da tar jeg vel feil? Har norske tog annen modus enn kryphastighet? (Hvis man ser bort ifra flytoget riktignok) Lenke til kommentar
!alex! Skrevet 18. desember 2008 Del Skrevet 18. desember 2008 Viss en person ligger i koma i 20 år, vil han da bli trøtt 12 timer etter han våkner? Mest sannsynlig ja, hvertfall i løpet av 1 døgn. Sover du for eksempel lengre enn ca 8 timer så vil ikke det øke "utholdenheten" din i særlig stor grad. Altså mengden med søvn er ikke proposjonal med antall timer du kan være våken etterpå. Nå er ikke koma det samme som søvn, men jeg går utifra at det var det som var tanken din bak spørsmålet. Lenke til kommentar
ChrML Skrevet 18. desember 2008 Del Skrevet 18. desember 2008 Jeg kjenner jeg blir mer daff hvis jeg sover mer enn 7-8 timer på natta. Blir ekstra godt å sove etter det, og man kan være mindre oppe til man føler seg trøtt igjen. Men det er jo deilig om morgenen å sove lenge selv om det ikke har noen nytte . Derfor tror jeg at en som har ligget i koma i mange år vil være trøttere lenge før 12 timer etter han våkner. Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 18. desember 2008 Del Skrevet 18. desember 2008 Finnes det en måleenhet for vedkubber? Tenker på at ved som er flat brenner opp mye fortere enn ved som har samme tversnitt men rund i formen (maksavstand fra overflate til midten av kubben er forskjellig) Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 18. desember 2008 Del Skrevet 18. desember 2008 Finnes det et elastisk godt strømledende materiale? De ulike metallene er elastiske, i hvertfall når de lages tynne nok, ellers finnes det blandinger av plast/gummi og karbonstøv (f.eks tennpluggkabler), eller av plast med metallbelegg (sølvfolie). Visse plaster kan også gjøres elektrisk ledende. Lenke til kommentar
A-Jay Skrevet 18. desember 2008 Del Skrevet 18. desember 2008 Jeg så for meg at toget stanset ned til kryphastighet, så kjørte videre om de ikke så noen på perrongen (for å spare tid). Men da tar jeg vel feil? Har norske tog annen modus enn kryphastighet? (Hvis man ser bort ifra flytoget riktignok) Ja, stopp-hastighet. Lenke til kommentar
Puke Nukem Skrevet 18. desember 2008 Del Skrevet 18. desember 2008 Har norske tog annen modus enn kryphastighet? (Hvis man ser bort ifra flytoget riktignok) Ikke på Nordlandsbanen i alle fall.... Lenke til kommentar
Zlatzman Skrevet 18. desember 2008 Del Skrevet 18. desember 2008 Dovrebanen går tidvis i greit tempo sør for Dovre. Lenke til kommentar
CFM Skrevet 19. desember 2008 Del Skrevet 19. desember 2008 (endret) Tror dere jeg får med et halerotorblad og noen turbinblader gjennom sikkerhetskontrollen på flyplassen? Endret 19. desember 2008 av gilera Lenke til kommentar
Kiro Skrevet 19. desember 2008 Del Skrevet 19. desember 2008 (endret) vist du lærer at akkurat lilla er lilla og du ser grønn så er det lilla uansett hva farge det egentlig er,ettersom du har lært at det er sånn det er. Hvordan vet man da at man er farge blind? Endret 19. desember 2008 av Ehtram Lenke til kommentar
CFM Skrevet 19. desember 2008 Del Skrevet 19. desember 2008 (endret) En sensor som sitter ved siden og ser om personen svarer feil eller riktig? Endret 19. desember 2008 av gilera Lenke til kommentar
Kiro Skrevet 19. desember 2008 Del Skrevet 19. desember 2008 (endret) men vist du har lært at den fargen du ser er grønn,men den for alle andre ser ut som lilla. og du kaller den Lilla. ettersom det er det du har lært ...Vil det bli oppdaget? Endret 19. desember 2008 av Ehtram Lenke til kommentar
andesam Skrevet 19. desember 2008 Del Skrevet 19. desember 2008 (endret) Finnes det en måleenhet for vedkubber? Tenker på at ved som er flat brenner opp mye fortere enn ved som har samme tversnitt men rund i formen (maksavstand fra overflate til midten av kubben er forskjellig) Tror ikke det finnes noen andre enheter enn ren energi per kilo. Hvordan tverrsnittet er og hvordan ser ut tilsier vel bare hvor fort den vil brenne opp. Ved har omtrent 5 Kwh per kilogram energi, til sammenligning har bensin omtrent 12 kwh/kg. (John Haugan - Formler og tabeller). Noen som har sett følgende? Man fyller et lite glass (dramglass) med vann, legger oppi en ring, et smykke eller lignende. Vanligvis vil vannet stige, men dersom ringen er i gull vil ikke vannet stige noe. Har sett at dette stemmer, med egne øyne. Noen som har en forklaring? Eller som har sett det samme? (Vet at det motstrider arkimedes' lov osv. osv.) Endret 19. desember 2008 av andesam Lenke til kommentar
avalaker Skrevet 19. desember 2008 Del Skrevet 19. desember 2008 vist du lærer at akkurat lilla er lilla og du ser grønn så er det lilla uansett hva farge det egentlig er,ettersom du har lært at det er sånn det er. Hvordan vet man da at man er farge blind? Fargeblind er når du ikke ser forsjell på to farger, feks rød og grønn. Lenke til kommentar
Nord-Skandinav Skrevet 19. desember 2008 Del Skrevet 19. desember 2008 Jeg har ett spørsmål angående togruter. http://www.nsb.no/getfile.php/www.nsb.no/n...lien%20kort.pdf Det står "stopper ved behov" på noen stopp, betyr det at toget stopper hvis du står på perrongen og vinker pent til togføreren? Kan med egen erfaring si at hvertfall lokaltogene i trøndelag stopper om du står på perrongen og vinker. Det toget du refererer til er vel av samme togtype om jeg ikke husker feil, de er relativt små og lette(kortere bremselengde) og bruker å stoppe når det står på tabellen: "Stopper ved behov". Vil også tro at NSB ville valgt en annen frase om det kun stopper for avstigning i en annen sammenheng. Lenke til kommentar
Martin-sama Skrevet 19. desember 2008 Del Skrevet 19. desember 2008 Lite spørsmål angående TV i USA her. En TV kjøpt i Norge, vil den fungere i USA? Eller vil det bli problemer pga PAL/NTSC? Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 19. desember 2008 Del Skrevet 19. desember 2008 Har norske tog annen modus enn kryphastighet? (Hvis man ser bort ifra flytoget riktignok) De fleste norske passasjertogsett skal være god for hastigheter opp til 200 km/t, det er infrastrukturen rundt som stort sett setter begrensninger. Lenke til kommentar
Astralnoise Skrevet 19. desember 2008 Del Skrevet 19. desember 2008 (endret) Jeg driver med såkalt blankvåpenkamp. Siste gang jeg var i strid knakk skaftet på stridsøksen, for tredje gang etter at jeg kjøpte den. Selv om det ikke er tidsriktig, vil jeg nå erstatte skaftet med noe som faktisk holder, og ikke minst at hodet kan skrus fast i skaftet uten at skaftet sprekker. Det jeg leter etter, er et stoff som har nogen lunde samme massetetthet (tyngde) som tre, og som er like sterkt, eller forhåpentlig vis sterkere. Det skal tåle en del knerting på skjold, så det bør ikke være for bøyelig heller. Kan noen hjelpe meg å finne det riktige stoffet? Evt. si litt om treets egenskaper også? Endret 19. desember 2008 av Astralnoise Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå