Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hvorfor drikker vi kaldt vann fremfor varmt vann?

Kan hende det er noe som henger igjen fra gammelt av, da vi levde i skauen. Da stillestående varmt vann f.eks myrvann og pytter, inneholder mye mer bakterier og parasitter enn. kalt rennende vann.

Lenke til kommentar
Kva kan være grunnen til pixelfeil på skjermar?

For å forenkle det litt:

Hvert eneste bildepunkt på en LCD-skjerm er egentlig en bitteliten elektronisk krets, som kan skygge for bakgrunnsbelysningen på 16,7 millioner måter. Har dataskjermen en oppløsning på 1200x800 bildepunkter, så består den av 960.000 bildepunkter, altså nesten en million slike små elektronikkretser. I følge normal produksjonsfeilstatistikk er det derfor ikke usannsylig at noen få av de er offer for en liten produksjonsfeil som gjør at de ikke fungerer slik de skal.

En og annen død eller skadet pixel på en skjerm regnes derfor for innenfor det godtagbare, i hvert fall så lenge de ikke ligger direkte inntil hverandre. Hvis produsentene hadde måttet skrotet alle skjermer med den minste lille feil på så ville produksjonsprisen på de feilfrie gått opp vesentlig. Dess større oppløsning skjermene får, dess større er mulighetene for skadete pixler. Det er dermed ikke selve skjermstørrelsen som betyr noe særlig for feilprosenten og dermed prisen på slike skjermer, men mest antall bildepunkter.

Lenke til kommentar

Noen som har noen linker til noen gode gratis nettsider som har scientific papers, journals osv. Helst innen Data, programmering, AI, Neurologi og sykologi(oppførsel, hvordan hjernen fungerer, cognetiv). De fleste sidenne viser kun abstract, og vill man lese mer må man betale noen sinsyke priser. Har funnet noen, men er litt usikker på hvem som er gratis og hvem som jeg får tilgang til siden jeg sitter på NTNU nette.

Helt idiotisk at man må betale så sykt mye for slikt. Særlig siden mange av forserne får ingen ting eller veldig lite for å skrive dem.

Lenke til kommentar
Noen som har noen linker til noen gode gratis nettsider som har scientific papers, journals osv. Helst innen Data, programmering, AI, Neurologi og sykologi(oppførsel, hvordan hjernen fungerer, cognetiv). De fleste sidenne viser kun abstract, og vill man lese mer må man betale noen sinsyke priser. Har funnet noen, men er litt usikker på hvem som er gratis og hvem som jeg får tilgang til siden jeg sitter på NTNU nette.

Helt idiotisk at man må betale så sykt mye for slikt. Særlig siden mange av forserne får ingen ting eller veldig lite for å skrive dem.

Hvis du sitter på NTNU-nettet (enten direkte eller via VPN) så har du tilgang til uhorvelig mange fine databaser via Universitetsbiblioteket. Hvis du ser på databaser, så kan du søke på navn og fagområder.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...