Zlatzman Skrevet 14. desember 2008 Del Skrevet 14. desember 2008 Spørsmål: Er det CO-nivået, CO2-nivået eller O2-nivået i lungene som begrenser hvor lenge man kan holde pusten? Har ikke funnet noe svar på dette enda, men har lett litt rundt. Oksygenopptaket er, så vidt jeg har skjønt, en passiv prosess, med andre ord diffusjon av oksygen. Dermed kreves det et gitt partielltrykk av oksygen i lungene for å drive oksygen over i blodet. Dermed vil jeg påstå at det er oksygennivået som er begrensende. Er interessert i om noen andre har kommet frem til noe mer fast informasjon angående dette, jeg føler jeg er på tynn is. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 14. desember 2008 Del Skrevet 14. desember 2008 Jeg fikk forresten et godt og troverdig svar på det kort tid etter jeg spurte Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 14. desember 2008 Del Skrevet 14. desember 2008 Om vi går utifra at motoren fungerer slik: http://www.youtube.com/watch?v=1RTtpCGG-BgDa vil to og to stempler bidra med hele dreiemomentet. Feil. Kun det ene stemplet som går nedover bidrar til dreiemomentet, i den andre sylinderen der stempelet går ned suges det inn luft for neste arbeidstakt. Animasjonen viser nemlig virkemåten for en 4-taktsmotor, og i de er det kun annethvert stempelslag som gir framdrift. Lenke til kommentar
kjaks Skrevet 15. desember 2008 Del Skrevet 15. desember 2008 Ah, ja, jeg ser det på ventilene og det er jo igrunn innlysende at det ikke skjer to antenninger samtidig. Da blir de antydningene han gjorde riktige. Lenke til kommentar
lockdog Skrevet 15. desember 2008 Del Skrevet 15. desember 2008 er nye brødristere selvmordsikre? da tenker jeg på om de har noen sikring eller noe som gjør at man ikke dør om man tar en med seg i badekaret. om ikke, er det mulig å lage noe slikt? Brødristeren i seg selv har nok ikke blitt noe sikrere, men sikrigsskapene i husene derimot, har fått en liten forbedring. En jordfeilbryter vil nok hindre deg i selvmordsforsøket. Men er det ikke mere vanlig med en hårføner i badekaret? Lenke til kommentar
Green_Monster Skrevet 15. desember 2008 Del Skrevet 15. desember 2008 Hmm.. trodde det var en radio Men.. hva er det mest efekkt i, må vel være hårføneren det da? Lenke til kommentar
!alex! Skrevet 15. desember 2008 Del Skrevet 15. desember 2008 Hvorfor kan ikke CO2 være flytende?Hva får deg til å tro at det ikke kan være flytende? Alle stoffer kan innta alle faser, det kommer bare an på temperaturen og trykket. CO2 bare innta flytende form over 5,1 atmosfærer da. Det stemmer ikke selv om jeg ikke kommer på noen gode eksempler å avkrefte det med i farta. Noen stoffer går ikke innom fast/flytende/gass fase fordi de spaltes/fusjoneres til andre stoffer før de nærmer seg det området der de i teorien kunne blitt en bestemt fase. Her er forsåvidt fasediagrammet for CO2: Du har rett, man ser ikke DNA-plasma f.eks. Selv om i teorien kunne man fått det til, er det nok heller temmelig vanskelig/umulig praktisk. Lenke til kommentar
lockdog Skrevet 15. desember 2008 Del Skrevet 15. desember 2008 Hmm.. trodde det var en radio Men.. hva er det mest efekkt i, må vel være hårføneren det da? Er nok mer normalt med radio enn brødrister på badet, ja. Når du hiver et apparat i badekaret, så har ikke effekten apparatet trekker til normalt noe å si. Strømmen vil ikke gå igjennom apparatet, men enten i fra tilførselen til jord(badekaret), eller mellom fasene i tilførselen. Hvis strømmen går mellom fasene i vannet, vil du nok klare flere titalls kilowatt, litt avhengig av hvor ledende vannet er. Denne strømmen brytes av sikringen på kursen. Den strømmen som finner på å ta turen igjennom vannet og deg. vil bli mye mindre. Men igjen så er det denne som er farlig, og hjertet ditt tåler veldig lite. Derfor er det jordfeilbrytere på nyere anlegg som bryter denne strømmen før den blir farlig stor. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 15. desember 2008 Del Skrevet 15. desember 2008 Eneste må være om badekaret er isolert fra jord, da har man bare fasestrømmen som aldri vil ta en jordfeilbryter ettersom ingen strøm går til jord. Lenke til kommentar
Nostalgisk Skrevet 15. desember 2008 Del Skrevet 15. desember 2008 hvorfor synes noen folk at det er gøy å sloss på byen i helgene? Lenke til kommentar
Puke Nukem Skrevet 15. desember 2008 Del Skrevet 15. desember 2008 (endret) Når alkoholen går inn, går vett og vurderingsevne ut.... Endret 15. desember 2008 av Atzz Lenke til kommentar
ChrML Skrevet 15. desember 2008 Del Skrevet 15. desember 2008 Når alkoholen går inn, går vett og vurderingsevne ut.... Greit å merke seg at disse som blir aggressive og voldelige under alkoholrus har gjerne tendenser til det i edru tilstand og. Man skifter sjelden personlighet til det motsatte, men det som heter "common sense" som hindrer enkelte som har aggressive tanker fra før i å utføre de blir borte. Hilsen en som bare blir glad og i festhumør når han drikker Lenke til kommentar
kjaks Skrevet 15. desember 2008 Del Skrevet 15. desember 2008 (endret) hvorfor synes noen folk at det er gøy å sloss på byen i helgene? Mange gjør det nok for spenningen, kanskje for å bli sett opp til, selvrealisering. Det er iallefall innlysende at mange liker å slå og å sloss, selv uten alkohol tilstede. Jeg og noen venner ble offer for uprovosert vold på byen en gang. Vi sto der igrunn bare og tok imot slag. En ble også skallet til, men vi ble ikke betydelig skadet. Tilfeldigvis startet jeg året etter i klasse med en kamerat av han som slo oss. Det kom fram at han som slo drev med kickboksing. På vei til byen etter et forspill hvor de hadde sett på gateslossing, hadde han vært svært oppspilt og sagt ting som "fy faen det skal bli godt å denge noen", "nå må vi finne noen å denge ass" og lignende. I det tilfellet vi ble utsatt hadde han en hel gjeng i bakhånd som bare sto og så på, stort sett gjevnaldrende eller yngre. Et par år senere ble vi vitne for at samme person går løs på en tilsynelatende tilfeldig person, på natta, midt i en befolket festivalgate. Midt i basketaket kommer en fra gjengen og står over de og roper "kom igjen nå *navn*" "ta han skikkelig". Han som startet slossingen var han som måtte gi seg med ansiktet og skjorten delvis tilgriset av blod. Kanskje en litt uvanlig post i dette emnet, men slikt skjer nok i de fleste byer i Norge. Endret 15. desember 2008 av kjaks Lenke til kommentar
Jann - Ove Skrevet 15. desember 2008 Del Skrevet 15. desember 2008 Det påvirker og vurderingsevnen når det gjelder ting man egentlig ikke bør si. Dette kombinert med agressivitet gjør at det lett ender i slosskamp. Jeg blir og bare glad og i festhumør når jeg drikker. Alikevel har jeg funnet det nødvendig å slå tilbake til enkelte drittsekker. (De som våger å kommentere brillene mine i negativ forstand ligger tynt ann, samme hvor drita de er.) Lenke til kommentar
Nostalgisk Skrevet 15. desember 2008 Del Skrevet 15. desember 2008 den slags mennesker som han sistnevnte kameraten har ikke noe i samfunnet å gjøre,burde sitte i fengsel hvor han hører hjemme. en jeg kjente ble slått ihjel av en slik type som bare peker ut et tilfeldig offer. Lenke til kommentar
kjaks Skrevet 15. desember 2008 Del Skrevet 15. desember 2008 (endret) Alikevel har jeg funnet det nødvendig å slå tilbake til enkelte drittsekker. (De som våger å kommentere brillene mine i negativ forstand ligger tynt ann, samme hvor drita de er.) Møter du på rette folka, er de nok bare glad for at du gjør motstand, ettersom de bare er ute etter å slåss. Dette gjelder kanskje ikke i en slik situasjon du beskriver, men likevel. Endret 15. desember 2008 av kjaks Lenke til kommentar
Nostalgisk Skrevet 15. desember 2008 Del Skrevet 15. desember 2008 Møter du på rette folka, er de nok bare glad for at du gjør motstand, ettersom de bare er ute etter å slåss. jeg har aldri giddet å forsøke å gjøre noe motstand mot folk som åpenbart ønsker å sloss. jeg går fra dem, kommer de med en dytt og jeg slår tilbake så har jeg gitt dem den grunnen de ønsker for å kunne denge løs på andre. jeg holder meg unna den slags folk så godt jeg kan. ingen jeg kjenner blir slossglad av å drikke,ikke jeg heller. jeg syns det er ille at man ikke kan gå trygt i byen når man bare skal være ute med et par venner å kose seg litt på en lørdagskveld. Lenke til kommentar
Jann - Ove Skrevet 15. desember 2008 Del Skrevet 15. desember 2008 er store forskjeller på fornærmelser fra vilt fremmedfolk og bekjente, og fra situasjon til situasjon. fikk en unnskyldning i etterkant, siden han faktisk skjønte hvor idiot han hadde vært. ja, han var ute etter bråk - men en så grov fornærmelse som å kalle brillene mine homofile, og kalle meg en "jævla homse" bare fordi jeg har stilige briller, det tolererer jeg ikke. ville du tolerert det? Lenke til kommentar
Puke Nukem Skrevet 15. desember 2008 Del Skrevet 15. desember 2008 Nei, har briller selv! Lenke til kommentar
TRD4U Skrevet 15. desember 2008 Del Skrevet 15. desember 2008 Bryter inn midt i diskusjonen og lurer på et kanskje dumt spørsmål, hva er en alogaritme og kan noen gi et eksempel på en alogaritme. Har søkt på Google, men det ga ikke så mye. Mulig at jeg skriver det feil eller noe sånt altså... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå