Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

De vet du har TV, fordi alle TV-forhandlere er pliktige til å melde inn salg, med navn.

 

Er de det? mener å huske at endel har påstått at man ikke nødvnedigvis blir meldt inn. BLir jo interessant å se, jeg kjøpte nylig en TV som gave, får se om jeg får lisensgjengen på nakken. Bevisbyrden er vel uansett deres.

 

AtW

Det står i loven (du finner den vel på hjemmesidene til NRK) at _alle_ som selger apparater med fjernsynsmottager er pliktige til å melde fra. Det gikk ihvertfall ikke mange dagene før jeg fikk brev fra lisenskontoret etter jeg kjøpte TV på komplett.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Må si at jeg er interessert i samme spørsmål. Har planer om å skaffe meg en TV uten tilkobling til TV-nett. Altså, bare filmer og spill fra en datamaskin.

Kjøp en skjerm uten tv tuner. For å kunne bruke skjermen til å se på tv med da, så må du ha en ekstern tuner, f.eks en dekoder (digital kabel tv, parabol o.l). Det er ikke bare skjermer det gjelder, dvd/harddisk opptakere o.l har også innebygde tv tunere, og "utløser" dermed lisens.

 

Har du ingen tv tuner, kan du ikke ta inn tv signaler, og skal derfor ikke betale lisens.

Lenke til kommentar
Må si at jeg er interessert i samme spørsmål. Har planer om å skaffe meg en TV uten tilkobling til TV-nett. Altså, bare filmer og spill fra en datamaskin.

Kjøp en skjerm uten tv tuner. For å kunne bruke skjermen til å se på tv med da, så må du ha en ekstern tuner, f.eks en dekoder (digital kabel tv, parabol o.l). Det er ikke bare skjermer det gjelder, dvd/harddisk opptakere o.l har også innebygde tv tunere, og "utløser" dermed lisens.

 

Har du ingen tv tuner, kan du ikke ta inn tv signaler, og skal derfor ikke betale lisens.

Det er forøvrig ikke verre enn å kjøpe en TV med tuner, og sende mail til lisenskontoret om at "fjernsynsmottageren" (altså tuneren) ikke er i bruk.

Lenke til kommentar
Det er forøvrig ikke verre enn å kjøpe en TV med tuner, og sende mail til lisenskontoret om at "fjernsynsmottageren" (altså tuneren) ikke er i bruk.

 

Mener nå å ha hørt at det absolutt ikke er så lett.

Trodde regelen var at om man har tuner, skal man betale, uansett om man bruker det.

Var i hvertfall forbanna tuklete å henge opp tv-skjermer i et produksjonslokale, hvor skjermene ble brukt til visning av videofeed fra kameraer i et rom. Han ene duden på lisenskontoret mente vi måtte skru ut tuneren og levere den inn, om vi skulle få slippe lisens. Men vi fikk ordna det når vi fikk prate med en annen kar.

Lenke til kommentar
Det er forøvrig ikke verre enn å kjøpe en TV med tuner, og sende mail til lisenskontoret om at "fjernsynsmottageren" (altså tuneren) ikke er i bruk.

 

Mener nå å ha hørt at det absolutt ikke er så lett.

Trodde regelen var at om man har tuner, skal man betale, uansett om man bruker det.

Var i hvertfall forbanna tuklete å henge opp tv-skjermer i et produksjonslokale, hvor skjermene ble brukt til visning av videofeed fra kameraer i et rom. Han ene duden på lisenskontoret mente vi måtte skru ut tuneren og levere den inn, om vi skulle få slippe lisens. Men vi fikk ordna det når vi fikk prate med en annen kar.

Hvis en lisenskontrollør sier noe annet har du uansett loven på din side

 

§ 9. Mottaker ikke i bruk

 

Når mottaker ikke lenger er i bruk, må skriftlig melding sendes NRK straks og før ny termin begynner. I motsatt fall må avgift betales på forskriftsmessig måte.

 

Det gis ikke refusjon for innbetalt kringkastingsavgift.

 

Ønsker en fortsatt å beholde fjernsynsmottakeren, må det i meldingen gis erklæring om at den er satt bort og ikke vil bli tatt i bruk igjen før NRK er underrettet om dette, se § 6.

 

Dersom NRK ønsker det, skal det også være adgang til å plombere mottaker og/eller antenneinntak.

Merk at NRK kan plombere apparatet hvis de ønsker, men du må ikke gjøre det selv.

Lenke til kommentar

1. Man klarer aldri å tømme lungene fullstendig for luft. Det vil alltid være noe igjen.

2. Jo mindre luft man har i lungene jo kortere tid tar det før CO2-nivået i lungene blir høyt. Derfor trekker man mest mulig luft inn før man tar et dykk f.eks i bassenget.

 

Spørsmål: Er det CO-nivået, CO2-nivået eller O2-nivået i lungene som begrenser hvor lenge man kan holde pusten?

Lenke til kommentar
1. Man klarer aldri å tømme lungene fullstendig for luft. Det vil alltid være noe igjen.

2. Jo mindre luft man har i lungene jo kortere tid tar det før CO2-nivået i lungene blir høyt. Derfor trekker man mest mulig luft inn før man tar et dykk f.eks i bassenget.

 

Spørsmål: Er det CO-nivået, CO2-nivået eller O2-nivået i lungene som begrenser hvor lenge man kan holde pusten?

 

Det er O2-nivået i blodet som avgjør hvor lenge det er teoretisk mulig å holde pusten. Dog er det CO2-nivået i blodet som avgjør hvor mye du føler at du holder pusten. Dette er grunnen til at man kan holde pusten lengre uten å føle ubehag hvis man hyperventilerer før man skal holde pusten.

Lungevolumet er en av faktorene som avgjøer hvor mye O2 kroppen klarer å ta opp. Dette er en direkte konsekvens av at arealet i lungene blir større. Vi klarer ikke å bruke opp alt oksygenet i utpusten, men et høyt oksygeninnhold i luften øker selvfølgelig effektiviteten av hvert pust.

CO2-Nivået i lungene har mao ingen ting å si for hvor lenge du kan holde pusten(bortsett fra at det faktum at det ikke er oksygen;P), men CO2-nivået i blodet styrer kroppens følte pustebehov.

Lenke til kommentar
Hvor mye av DNA mitt er åpent gjennomsnittelig i sekundet, minuttet? etc.

Hvis du mener åpent som i at kroppen kopierer det, så skjer det hele tiden. Iom at kroppen din hele tiden produserer nye celler vil dermed hele DNA strengen bli brukt til en hver tid. Alle cellene dine inneholder som kjent hele DNAet ditt.

 

Hvis spørsmålet heller går på hvor mye av informasjonen i DNA-koden som er i bruk er det en relativt liten det; overlater det til noen andre å gi et mer definitivt svar.

Lenke til kommentar
Hvor mye av DNA mitt er åpent gjennomsnittelig i sekundet, minuttet? etc.

Hvis du mener åpent som i at kroppen kopierer det, så skjer det hele tiden. Iom at kroppen din hele tiden produserer nye celler vil dermed hele DNA strengen bli brukt til en hver tid. Alle cellene dine inneholder som kjent hele DNAet ditt.

 

Hvis spørsmålet heller går på hvor mye av informasjonen i DNA-koden som er i bruk er det en relativt liten det; overlater det til noen andre å gi et mer definitivt svar.

Kan i alle fall nevne at omtrent 1,5% av DNA er gener, altså deler som koder for proteiner. ["Regulating Evolution - Sci.Am, mai 2008] Usikker på hvor mye som er startkoder, aktivatorer og annet.

Lenke til kommentar
Hva er alt det andre DNA til?

 

BTW. er kreft bare farlig pga. det tar for mye plass...? I forhold til hva som egentlig skal være der?

 

mye av de andre dna'et er vel det man kaller "junk"-dna, det har lenge vært trodd at det ikke har noen funksjon, men nylig har man hvistnok funnet ut at det har flere funksjoner enn tidligere antatt. uten at jeg kan si noe mer om hva det gjør.

 

og når det kommer til kreftspørsmålet ditt så tenker du nok på en svulst, kreft trenger ikke nødvendigvis manifestere seg som en svulst. bare tenk på leukemi. derfor, nei kreft dreper ikke bare fordi den tar opp plass...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...