Abnegation Skrevet 5. desember 2008 Del Skrevet 5. desember 2008 For lenge siden (10 år siden) mener jeg å huske at jeg leste i en lærebok at isen måtte være minst 2 cm tykk for å holde et gjennomsnittelig menneske, og 5 cm tykk for å holde en bil. Stemmer dette? Eller er det hukommelsen min som svikter? Lenke til kommentar
TheKims Skrevet 5. desember 2008 Del Skrevet 5. desember 2008 Kommer vell strengt tatt ann på str på isen. Er den 10cm i alle retninger vil nåkk 2cm holde, Men er den 100m tviler jeg på at det går like bra. Lenke til kommentar
beerformyhorses Skrevet 5. desember 2008 Del Skrevet 5. desember 2008 Hvordan åpner man en boks sardiner i tomatsaus uten å søle? Lenke til kommentar
Applebee Skrevet 5. desember 2008 Del Skrevet 5. desember 2008 Hvordan åpner man en boks sardiner i tomatsaus uten å søle? Prøv med pipe-bombs Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 5. desember 2008 Del Skrevet 5. desember 2008 (endret) For lenge siden (10 år siden) mener jeg å huske at jeg leste i en lærebok at isen måtte være minst 2 cm tykk for å holde et gjennomsnittelig menneske, og 5 cm tykk for å holde en bil. Stemmer dette? Eller er det hukommelsen min som svikter? Jeg husker noe lignende: 2 cm for et menneske, 8 cm for en bil og 30 cm for en tanks på 50 tonn. Merk at det er snakk om blåis og ikke vanlig porøs sørpe-is som ligger på vanlige vann om vinteren. Hvordan åpner man en boks sardiner i tomatsaus uten å søle? Man må bare ha teknikken inne Åpne de første 95% som normalt, mens man holder boksen helt vannrett på et bord. Når man skal dra lokket helt av så må man være veldig forsiktig så ikke lokket fungerer som en katapult for tomatsausen. Slipp lokket helt, grip forsiktig tak i det og roter det sakte om den gjenværende kanten. Altså uten å "lade katapulten" ved å spenne lokket. Roter et par ganger sakte frem og tilbake så løsner det med et ørlite knepp. For å sjekke at du gjør riktig skal du kunne slippe lokket når som helst under roteringa uten at det fjærer i rett linje mot eller fra kanten der det sitter fast. Oppdatering: Den blå linja er radien i den blå sirkelen. Sirkelen har vippepunktet til lokket som sentrum. De grønne pilene viser hvilken vei du skal vippe lokket. De røde pilene viser hvilken vei du ikke skal dra lokket. Gjør du det så lager du spenn i lokket og "lader katapulten". Endret 5. desember 2008 av Simen1 Lenke til kommentar
Khaffner Skrevet 6. desember 2008 Del Skrevet 6. desember 2008 Hva er den letteste måten å fange en skutt gevær/pistolkule uten at den skades? Lenke til kommentar
Arve Systad Skrevet 6. desember 2008 Del Skrevet 6. desember 2008 Skyte ut på eit enormt stort flatt område og plukke opp kula der den landar, vel? Lenke til kommentar
ehs5 Skrevet 6. desember 2008 Del Skrevet 6. desember 2008 Har det vært vei fra undersiden av Ekeberg og over fjorden til Bjørvika i tusen år? Tviler. Hvor tok du "over fjorden" fra? Veien langs nedsiden av Ekeberg og langs fjordkanten inn til Oslo har vært brukt som trafikkåre så lenge folk har fartet inn til Oslo (og ut). I og med at Bjørvika er et resultat av mye utfylling, betyr det jo at det en gang var bare vann der. Med andre ord må man en gang ha brukt en annen vei, og jeg regner med at den veien gikk rundt der hvor Middelalderparken er nå. Ikke at det er så veldig langt unna eller har så veldig mye å si. Lenke til kommentar
Mr. Bojangles Skrevet 6. desember 2008 Del Skrevet 6. desember 2008 Hva er den letteste måten å fange en skutt gevær/pistolkule uten at den skades? Skyte i gelé. Lenke til kommentar
Dynejonas Skrevet 6. desember 2008 Del Skrevet 6. desember 2008 Skyte rett opp og at den lander i et hav av dun. Lenke til kommentar
Khaffner Skrevet 6. desember 2008 Del Skrevet 6. desember 2008 Er ikke så enkelt å skyte noen kilometer opp og vite hvor den lander Lenke til kommentar
Fløffy Skrevet 6. desember 2008 Del Skrevet 6. desember 2008 Strengt tatt så går det ikkje å skyte nokre kilometer rett opp.. Vil alltid vere litt vind som setter kula ut av kurs. Men eller så støttar eg ideèn om å skyte på gelè. Eller så blir blant anna gamle klede brukt som kulefang. Sand er jo og effektivt. Lenke til kommentar
kjeklulf Skrevet 6. desember 2008 Del Skrevet 6. desember 2008 I og med at Bjørvika er et resultat av mye utfylling, betyr det jo at det en gang var bare vann der. Med andre ord må man en gang ha brukt en annen vei, og jeg regner med at den veien gikk rundt der hvor Middelalderparken er nå. Ikke at det er så veldig langt unna eller har så veldig mye å si. Vi snakker om Bjørvika-utstikkeren, ikke selve Bjørvika. Veien har alltid gått langs sjøkanten, den har aldri gått ut på Bjørvika-utstikkeren (der Operaen ligger nå). Ellers er det riktig at sjøen gikk lenger inn for veldig mange hundre år siden. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 6. desember 2008 Del Skrevet 6. desember 2008 Hvorfor kan vi ikke putte inn Playstation 3/XBOX 360-hardware til en erstatning til de ekstreme skjermkortene, og lage en slags hybrid-pc? Lenke til kommentar
Puke Nukem Skrevet 6. desember 2008 Del Skrevet 6. desember 2008 (endret) Sand er jo effektivt slipemiddel. Endret 6. desember 2008 av Atzz Lenke til kommentar
Fløffy Skrevet 6. desember 2008 Del Skrevet 6. desember 2008 Sand er jo effektivt slipemiddel. Det er klart det er. Du har jo sandblåsning. Lurer på korleis det hadde fungert med små steinar på ca 0.4mm størrelse. Lenke til kommentar
Puke Nukem Skrevet 6. desember 2008 Del Skrevet 6. desember 2008 (endret) Jeg har sett for meg en stor lang tunell fylt med et slag skum som bremser kulen sakte ned.... Men jeg ser også for meg et mulig problem med å finne kulen tilbake igjen etterpå, elles så er jo metoden fin Endret 6. desember 2008 av Atzz Lenke til kommentar
okjatakk Skrevet 6. desember 2008 Del Skrevet 6. desember 2008 Hvis en tynn person blir smellfeit, vil da de indre organene i overkroppen ha samme størrelse som tidligere (kanskje med unntak av magesekk og tarmer)? Lenke til kommentar
aklla Skrevet 6. desember 2008 Del Skrevet 6. desember 2008 Hvis en tynn person blir smellfeit, vil da de indre organene i overkroppen ha samme størrelse som tidligere (kanskje med unntak av magesekk og tarmer)? er jo ikke organene som tar plass hos tykke personer, det er fettet. f.eks lungene er like store på en tykk person som på en tynn, så de vil ikke endre seg nei, med unntak av magesekken da, som utvider seg etter hvor mye man spiser. Lenke til kommentar
okjatakk Skrevet 6. desember 2008 Del Skrevet 6. desember 2008 Hvorfor nyser jeg hver eneste gang jeg ser på solen, mens kollegaen min ikke nyser? Jeg er jo ikke allergisk mot solen. Virker som man ikke vet helt sikkert hvorfor det er slik. Christian Anker, spesialist i allmennmedisin hos Doktor Online hadde følgende å si om de saken: - Enkelte reflekser i kroppen er uten noen åpenbar hensikt. Det er for eksempel vanskelig å forklare meningen med at magemusklene kortvarig trekker navlen til side når man stryker magehuden med en spiss gjenstand. - Nysing i sterkt sollys er kanskje også en slik uforståelig refleks, men den gir øynene en forbigående beskyttelse mot det sterke lyset. Fenomenet ser ut til å være arvelig og forekommer hos omtrent en av fire personer. Link En annen teori: The probable cause is a congenital malfunction in nerve signals in the trigeminal nerve nuclei. The fifth cranial nerve, called the trigeminal nerve, is apparently responsible for sneezes. Research suggests that some people have an association between this nerve and the nerve that transmits visual impulses to the brain. Overstimulation of the optic nerve triggers the trigeminal nerve, and this causes the photic sneeze reflex. Link Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå