Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Den veien har vært siden det begynte å bo folk her. :)

 

Det er vel først de siste årene vi har hatt teknologi til å legge det i tunnel som det arbeides med nå.

Har det vært vei fra undersiden av Ekeberg og over fjorden til Bjørvika i tusen år? Tviler.

 

 

Jeg kan nevne at det faktisk var planer om å bygge motorvei tvers gjennom Oslo sentrum på 60-tallet. Heldigvis ble planene lagt til side.
Haha, for en latterlig plan. Tre etasjer? Stortinget omringet av motorvei? Skjønte ikke engang hvordan det skulle gå til. Det var jo også planer om å rasere Grunerløkka og lage motorvei der også så vidt jeg husker. Endret av ehs5
Lenke til kommentar
Jeg er veldig usikker.. I de fleste sci fi serier ser man jo en reel eksplosjon, men tviler på at man kan stole på det.. Energien er jo der. Jo vil tro det har sjokkbølger og gjør omentrent like mye om ikke mer skade i verdensrommet som på jorden.

 

Jeg tror ikke man hadde hørt eksplosjonen hvertfall. Lyd trenger et medium å reise i, som luft feks.

Lenke til kommentar

Det er sant.

 

 

Det er også mange som ikke skjønner hvorfor en astronaut ikke klarer å løfte en del som på jorden veier 2-300kg på plass dit det skal siden ting er vektløst i rommet, men tingen har jo masse slik som på jorden. Altså trenges det mye kraft for å få det i bevegelse.

Endret av Ferchie
Lenke til kommentar
Det er ikke mye luft til stede når en feks en supernova eksploderer. Og det er en hendelse som i høyeste grad påvirker omgivelsene.

 

Det er vel mange gasser tilstede i et slikt tilfelle?

 

Men ja, i f.eks en forbrenningsmotor er det jo luften i kammeret som ekspandere.

Si at man tar en liten klump med plastisk sprengstoff og fyrer den av i et absolutt vakum. Hva ville da skjedd?

 

A shock wave (also called shock front or simply "shock") is a type of propagating disturbance. Like an ordinary wave, it carries energy and can propagate through a medium (solid, liquid or gas) or in some cases in the absence of a material medium, through a field such as the electromagnetic field.
Kilde

 

Det virker jo som man i de fleste tilfeller er avhengige av et medie for at sjokkbølgen skal spre seg.

Lenke til kommentar

Ingen kan se en sjokkbølge. Men hvor interessant hadde det vært å bare se skip falle fra hverandre uten lyd eller noen effekt på film? Ikke spesiellt.

 

Alle romskip-kampene i star wars f.eks. ville vært fullstendig uten lyd, for lyd kan ikke høres i rommet.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Jeg tror ikke det oppstår så mange gasser i en bombeeksplosjon.

 

Uansett så består jo en eksplosjon av mer enn bare en sjokkbølge. Er det snakk om en stjerne som tar kvelden, så er det jo gigantiske mengder energi som utløses i form av varme, stråling, plasma og andre partikler/grunnstoffer. Dessuten er ikke verdensrommet 100% tomt, så en viss forplanting av sjokkbølger finner nok også sted, hvis eksplosjonen bare er stor nok.

 

Når det gjelder menneskeskapte bomber, så er det vel like mye drit og prosjektiler i bomben som det er sjokkbølgen, som dreper.

Endret av Xenofil
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...