Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

Det er selvfølgelig umulig å svare med sikkerhet på hvordan du oppfatter en farge, men feks er jo røde kors-flagget farget rødt for at det skal være lett å se. I og med at dette er rimelig generelt antar jeg det som rimelig at alle (normale mennesker) oppfatter farger rimelig likt.

Veel, nå er jo røde kors-flagget det sveitsiske flagget med fargene byttet om og siden røde kors ble stiftet av en sveitser kan man jo begynne å lure. :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

phpMyAdmin-problem:

Har et brukernavn med special character på PCen (Ø, Æ, Å e.l), så Documents and Settings-banen min følges opp av navn med special character (f eks: Bjørn; C:\Documents and Settings\Bjørn\).

Problemet er at alle kommandoer som krever denne banen, ikke vil finne riktig mappe.

F eks blir: C:\Documents and Settings\Bjørn\ til C:\Documents and Settings\Bjørn\

Er den noen måte å gå rundt dette på, uten å forandre på brukernavnet?

Jeg får for eksempel feilen:

#2 - File 'C:\Documents and Settings\Bjørn\Skrivebord\Test.txt' not found (Errcode: 2)

Endret av Dark Fire
Lenke til kommentar

Noe jeg kom til å lure på i stad da jeg skulle fylle vann i vasken. Hvis man skrur opp springen til et visst punkt klarer ikke sluken å ta unna og vannet begynner å fylles opp i vasken. Men; etter en stund slutter det å fylles opp (om man ikke har skrudd på full guffe) og sluken klarer allikevel å ta unna og det renner ikke over. Noen som kan forklare fysikken bak det? Er det tyngden av vannet som presser vannet raskere gjennom sluken etterhvert som det fylles opp?

Lenke til kommentar
Noe jeg kom til å lure på i stad da jeg skulle fylle vann i vasken. Hvis man skrur opp springen til et visst punkt klarer ikke sluken å ta unna og vannet begynner å fylles opp i vasken. Men; etter en stund slutter det å fylles opp (om man ikke har skrudd på full guffe) og sluken klarer allikevel å ta unna og det renner ikke over. Noen som kan forklare fysikken bak det? Er det tyngden av vannet som presser vannet raskere gjennom sluken etterhvert som det fylles opp?

Ja, større trykk ved sluket gjør at det strømmer mer igjennom.

AtW

Lenke til kommentar
Med det samme vi er inne på det. I f.eks en øl-bong, hva er det som bestemmer trykket på væsken som kommer ut? Hvordan bør man konstruere den for å få høyest mulig trykk, så det går raskest.

jo høyere bongen går, jo høyere trykk.

edit: ikke høyden, men loddrett bong gir maks trykk

Endret av aklla
Lenke til kommentar
Spiller ikke tykkelsen på slangen noen rolle? Hva med væsken i trakten øverst?

jo mer væske som presser ned mot enden jo høyere trykk.

det er egentlig antall liter øl og gradene(hvor rett den er)som teller, greit å ha ett passe tykt rør, men tykkelsen i seg selv teller lite.

har du 2 liter øl i bongen og har denne rett opp vil det bli 2 liters trykk på tuten.

Endret av aklla
Lenke til kommentar
Spiller ikke tykkelsen på slangen noen rolle? Hva med væsken i trakten øverst?

jo mer væske som presser ned mot enden jo høyere trykk.

det er egentlig antall liter øl og høyde som teller, greit å ha ett passe tykt rør, men tykkelsen i seg selv teller lite.

har du 2 liter øl i bongen og har denne rett opp vil det bli 2 liters trykk på tuten.

Det er faktisk helt feil.

Det eneste som bestemmer trykket i bånn er høyden på væska over. Hvor mange liter det er spiller ingen rolle. I bånn av et basseng på 10 meter, er det ca 1 bars trykk. Hvis du fyller et rør på 1 meter i diameter og 10 meter høyt, så har du fremdeles 1 bars trykk i bunn, selv om du har mye mindre vann. Du kan også fylle et rør på 1 cm i diameter som er 10 meter høyt og du får 1 bar i bunn.

Det er kun høyden på væsken, massetettheten og gravitasjonskonstanten (9.8 m/s^2) som bestemmer trykket. Det kalles for et hydrostatisk trykk.

Formelen er:

p = høyde * massetetthet * gravitasjon

Svaret får du i pascall. 100 000 pascall = 1 bar.

For eksempel 10 meter med rent vann (nøyaktig 1 kg per liter):

p = 10 * 1000 * 9.8 = 98 000 pascall = 0.98 bar.

Definisjonen på bar er som kjent kilo per kvadrat centimeter. Altså i bånn av bassenger, røret eller whatever med 10 meter vann over, så presser det 0.98 kilo på alle kvadrat centimeter firkantene i bånn.

Dette kan du faktisk bevise ved å regne ut volumet på en kube, 1 kvadratcentimeter er bunn og 10 meter er høyden = 1000 cm^3

1000 cm^3 = 1 dm^3

Definisjonen på liter er 1 kubikkdesimeter. Siden vann veier ca 1 kilo på 1 liter, så stemmer altså dette.

Endret av chrml
Lenke til kommentar

med tanke på at i en bong er det ikke KUN trykket som teller.

funker ikke å ha ett sugerør med 0,98 bar da det ikke kommer ut noe særlig.

jeg som er litt trøtt i dag, men i en bong er det vel strengt tatt liter og hvor rett bongen er som teller(?)

om du har ett rør på 1 meter med 10 liter eller på 2 meter og 10 liter vil det vel komme ut like mye øl i enden, selv om trykket så klart er høyere på det røret som er 2 meter, men røret er tynnere og slipper dermed ut like mye.

i en bong er det liter i sekundet som teller, ikke trykket.

er bare å skyte hvis jeg tar feil nå også :p

Endret av aklla
Lenke til kommentar
med tanke på at i en bong er det ikke KUN trykket som teller.

funker ikke å ha ett sugerør med 0,98 bar da det ikke kommer ut noe særlig.

jeg som er litt trøtt i dag, men i en bong er det vel strengt tatt liter og hvor rett bongen er som teller(?)

om du har ett rør på 1 meter med 10 liter eller på 2 meter og 10 liter vil det vel komme ut like mye øl i enden, selv om trykket så klart er høyere på det røret som er 2 meter, men røret er tynnere og slipper dermed ut like mye.

i en bong er det liter i sekundet som teller, ikke trykket.

Yep, du har rett i det.

Når vi begynner å prate om mengde, så gjelder det å ha så stort tverrsnitt som mulig. Vann/øl eller hvem som helst annen væske er som strøm og spenning. Du kan ha 10000000 Volt på en ledning som er så tynn som et hårstrå om du isolerer den godt nok, men strømmen du kan dra fra den er ikke noe større før den brenner av enn om det hadde vært 10 Volt der. Spenning = trykk, strøm = mengde gjennomstrømning.

Samme gjelder væske, når du kjører væske, si igjennom et rør som er strupet på et spesiellt sted på midten. Over den strupingen så får du et trykkfall, som også gjør at væskemengden som kan strømme igjennom reduseres. Øker du trykket, øker du også væskemengden. Minker du på strupingen så øker du også væskemengden.

I alle rør får du også et trykkfall, som er proposjonalt med hastigheten væsken strømmer igjennom røret. Derfor vil selvsagt større rør tilsi større mengde væske som kan passere.

Grunnen til at jeg nevnte det med trykk er at det blir feil å si at "2 liter presser ned i bunn". Det blir som å si at jeg veier 200 centimeter.

Endret av chrml
Lenke til kommentar
Er Bjørvika-utstikkeren naturlig, eller er det bare massiv utfylling? Og hvordan i allverden kan noen ha bestemt seg for å lage motorveien inn til sentrum der?

Utstikkeren er et resultat av utfylling gjennom flere hundre år. Jeg ser ikke helt hvor ellers man kunne lagt en vei som både gir avkjøringsmulighet til sentrum og som samtidig kan føre trafikken utenfor selve sentrum.

Lenke til kommentar

2l øl er faktisk noe man kan regne seg til.

at det er øl er underforstått, dermed er det halv-veis godkjent som vekt/trykk i mitt hode.

men, konklusjonen er vel at ett stort, loddrett rør er den optimale bongen, jo større rør jo mer øl kommer ut samtidig.

Endret av aklla
Lenke til kommentar
Er Bjørvika-utstikkeren naturlig, eller er det bare massiv utfylling?

Ifølge wikipedia er hele Bjørvika-området en utfylling, helt opp til Oslo S og Grønland faktisk. Selvsagt var ikke hele området fylt ut på en gang, det har blitt fylt ut litt etter litt siden middelalderen.

Og hvordan i allverden kan noen ha bestemt seg for å lage motorveien inn til sentrum der?

Veien har ikke vært sånn fra dag en, det er bare en hovedvei som har vært utvidet litt etter litt til den har blitt slik den er i dag. Først nå har de tatt til vettet og bestemt seg for å flytte veien ut av sentrum.

Lenke til kommentar
Er Bjørvika-utstikkeren naturlig, eller er det bare massiv utfylling? Og hvordan i allverden kan noen ha bestemt seg for å lage motorveien inn til sentrum der?
Jeg ser ikke helt hvor ellers man kunne lagt en vei som både gir avkjøringsmulighet til sentrum og som samtidig kan føre trafikken utenfor selve sentrum.

Ja, er forsåvidt klar over det. En mulighet hadde vært å legge motorvei i tunnel helt fra begynnelsen av, men var kanskje ikke så enkelt på den tiden. (for det er vel en stund siden veien ble anlagt?)
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...