Gronko Skrevet 1. desember 2008 Del Skrevet 1. desember 2008 (endret) Fingeravtrykk har vi for å få bedre grep, det er også i håndflate og under føttene. Så det er for å øke friksjon som du sa. Trur alle primater har det, i det minste et par av dem. Endret 1. desember 2008 av Gronko Lenke til kommentar
aklla Skrevet 1. desember 2008 Del Skrevet 1. desember 2008 er vel også mye for å dytte unna vann overflaten vi tar på, ca slik som dekkene på en bil funker. mye bedre grep hvis det ikke er vann mellom fingrene og det vi tar holder. Lenke til kommentar
GeO Skrevet 1. desember 2008 Del Skrevet 1. desember 2008 Jeg har et spørsmål angående briller og kontaktlinser. Jeg er litt nærsynt og har et par briller som jeg har brukt ved behov (skole, tv, osv). Nå har jeg gått over til å bruke kontaktlinser og ville tro at når jeg nå tar på meg brillene, samtidig som jeg har kontaktlinser på, ville synet ble verre (slik som det gjør når mennesker med godt syn tar dem på), men neida, merket egentlig ingen forskjell. Vet noen hvorfor det er slik? Det burde bli en forskjell, strengt tatt. Jeg synes ihvertfall det er anstrengende og ubehagelig å se gjennom briller utenpå kontaktlinser. Det jeg synes virker mest sannsynlig er at du kanskje har ganske svake briller og linser (du skriver at du er "litt nærsynt"), og at du har blitt litt mer nærsynt siden du fikk brillene og linsene, slik at du i virkeligheten ser litt dårlig også med linsene på. Dermed opplever du brillene som en tilleggskorreksjon som ikke forverrer synet, men snarere forbedrer det. Jeg ser for meg at dette er mulig hvis linsene og brillene i utgangspunktet er ganske svake. Lenke til kommentar
Gormers Skrevet 1. desember 2008 Del Skrevet 1. desember 2008 Hvordan er det aviser finner ut hvor mange som ser på diverse TV-program? Kan TV-stasjonene se når noen har på en kanal, eller er tallene regnet ut av noen få som svarer på brukerundersøkelser? Lenke til kommentar
A-Jay Skrevet 1. desember 2008 Del Skrevet 1. desember 2008 (endret) Hvordan er det aviser finner ut hvor mange som ser på diverse TV-program? Kan TV-stasjonene se når noen har på en kanal, eller er tallene regnet ut av noen få som svarer på brukerundersøkelser? Brukerundersøkelser, pluss at noen få utvalgte familier har en boks hjemme i stua som registrerer hva de ser på TV til enhver tid. Endret 1. desember 2008 av A-Jay Lenke til kommentar
ChrML Skrevet 1. desember 2008 Del Skrevet 1. desember 2008 Hvordan er det aviser finner ut hvor mange som ser på diverse TV-program? Kan TV-stasjonene se når noen har på en kanal, eller er tallene regnet ut av noen få som svarer på brukerundersøkelser? Regnet ut fra en gruppe med personer som har en boks som sender inn hvilken kanal du ser på. Der hvor hver person i husstanden har "et nummer" som de må trykke når de ser på noe så sender denne boksen inn informasjonen hver dag. Ut ifra denne statistikken fra si 1000 nøye utvalgte folk som er så forskjellig som mulig, så regner de ut sånn ca hvor mange i befolkningne som ser på programmet. Lenke til kommentar
Nebuchadnezzar Skrevet 1. desember 2008 Del Skrevet 1. desember 2008 Når man løper fort eller holder på og sovne kan man høre hjertet sitt dunke. Men hvorfor kan jeg høre det, kun når jeg legger høret intill puten ? Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 1. desember 2008 Del Skrevet 1. desember 2008 Når man løper fort eller holder på og sovne kan man hørehjertet sitt dunke. Men hvorfor kan jeg høre det, kun når jeg legger høret intill puten ? Fordi du ikke hører andre lyder, når det er stille rundt deg og du konsentrerer deg om å høre hører man hjertet ganske lett. AtW Lenke til kommentar
hernil Skrevet 1. desember 2008 Del Skrevet 1. desember 2008 Hvorfor er vi venstre eller høyrehendte? Lenke til kommentar
Nebuchadnezzar Skrevet 1. desember 2008 Del Skrevet 1. desember 2008 Poenget er altså at jeg kun hører lyden av mitt eget hjerte om jeg har øret klistret til puten. Hører det ekstremt sjeldent, men med en gang jeg har hodet inntil puten hører jeg det selv med et moderat støynivå. Lenke til kommentar
Krillekongen Skrevet 1. desember 2008 Del Skrevet 1. desember 2008 Hvor mange "hz" er hjernen? Om det går ann å måle det slik? Hvor mange ganger i sekundet "oppdateres" hjernen Lenke til kommentar
aklla Skrevet 1. desember 2008 Del Skrevet 1. desember 2008 Hvorfor er vi venstre eller høyrehendte? hva skulle vi vært om vi ikke hadde vært høyre eller venstrehendt?? er vel bare slik hjernen er koblet for noen. selv om jeg påstår at det er selv-valgt, når jeg var ca 8 knakk jeg høyre arm og måtte ha den i gips i 4 måneder eller noe. under den perioden gikk jeg fra å være høyrehendt til venstrehendt, jeg gjorde alt med venstre. når gipsen var av måtte jeg slite like mye med å bruke høyre som jeg hadde gjort for å bruke venstre i starten. en periode kunne jeg gjøre alt like bra med høyre og venstre Lenke til kommentar
-kga- Skrevet 1. desember 2008 Del Skrevet 1. desember 2008 Fintes det en addon til en netleser og skrive programm som holder oversikt over ord du skriver feil. Trur jeg har noen systematiske feil på noen ord, hadde vert kjekt og funnet ut hvilken... uten altfor mye jobb. Tenker du på ordbok eller et program som lager en statistikk på ofte feilskrevne ord? Tenkte egentlig på sånn statistikk sak. Lenke til kommentar
Fløffy Skrevet 1. desember 2008 Del Skrevet 1. desember 2008 Kor mykje veg eit normalt menneske hovud? Lenke til kommentar
Minus Skrevet 1. desember 2008 Del Skrevet 1. desember 2008 Kor mykje veg eit normalt menneske hovud? Er ikke det mellom fire og seks kilogram? Lenke til kommentar
mikaragua Skrevet 1. desember 2008 Del Skrevet 1. desember 2008 Wikipedia: The weight of the average adult human head is about 3.6 kilograms or 8 pounds. WikiAnswers: It weighs about 5 kilograms or 12 pounds. En annen side: An adult human cadaver head cut off around vertebra C3, with no hair, weighs somewhere between 4.5 and 5 kg, constituting around 8% of the whole body mass. Lenke til kommentar
Noteknekk Skrevet 1. desember 2008 Del Skrevet 1. desember 2008 Jeg har et spørsmål angående briller og kontaktlinser. Jeg er litt nærsynt og har et par briller som jeg har brukt ved behov (skole, tv, osv). Nå har jeg gått over til å bruke kontaktlinser og ville tro at når jeg nå tar på meg brillene, samtidig som jeg har kontaktlinser på, ville synet ble verre (slik som det gjør når mennesker med godt syn tar dem på), men neida, merket egentlig ingen forskjell. Vet noen hvorfor det er slik? Det burde bli en forskjell, strengt tatt. Jeg synes ihvertfall det er anstrengende og ubehagelig å se gjennom briller utenpå kontaktlinser. Det jeg synes virker mest sannsynlig er at du kanskje har ganske svake briller og linser (du skriver at du er "litt nærsynt"), og at du har blitt litt mer nærsynt siden du fikk brillene og linsene, slik at du i virkeligheten ser litt dårlig også med linsene på. Dermed opplever du brillene som en tilleggskorreksjon som ikke forverrer synet, men snarere forbedrer det. Jeg ser for meg at dette er mulig hvis linsene og brillene i utgangspunktet er ganske svake. Jeg har kun styrke -0.75, så jeg er ikke så veldig nærsynt nei. Linsene har jeg kun hatt et par måneder, så jeg tror ikke at synet er noe mer forverret siden da. Brillene er -1.0 tror jeg. Litt forskjell merker jeg altså, i det at det blir anstrengende å ha dem på. Men selve klarheten var det lite forskjell på. Men logiske forklaringer =). Lenke til kommentar
Khaffner Skrevet 1. desember 2008 Del Skrevet 1. desember 2008 Hvor mange "hz" er hjernen? Om det går ann å måle det slik? Hvor mange ganger i sekundet "oppdateres" hjernen mellom 0.5 hz og 30 hz. Hadde personlig tippet på et par khz kilde Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 1. desember 2008 Del Skrevet 1. desember 2008 Det er jo derfor de kan lese brain waves ved å putte elektroder rundt på hodet. Fordi hjernen jobber i forskjellige frekvenser som kan måles. Lenke til kommentar
Moskusrotte Skrevet 1. desember 2008 Del Skrevet 1. desember 2008 (endret) vekk Endret 18. desember 2008 av Moskusrotte Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå