Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

Er det egentlig forskjell på "menneskerasene"?

Ja. Litt. Men forskjellene er såpass minimale at faktisk er det større variasjoner individuelt innen hver folkegruppe, både fysisk og genetisk, enn variasjonen mellom gjennomsnittsmenneskene fra de ulike folkegruppene. Mange av de såkalte typiske forskjellene mellom folkegruppene skyldes heller ikke genetikk, men kun ulik kultur. Mennesker med afrikansk opphav har f.eks ikke noen gener som gjør at de har bedre rytmesans enn andre mennesker. Men hvis man har vokst opp i et tradisjonelt afrikansk samfunn, så har de fått inn rytmene med morsmelka. En "afrikaner" som har vokst opp i f.eks Europa kan imidlertid være like talentløs ved en tromme som en normal "europeer".

Tidligere trodde man i USA at afroamerikanere hadde generelt lavere IQ enn euroamerikanere. Men kritiske forskere påpekte at forskjellene i score blant de ulike folkegruppene antagelig heller skyldtes at afroamerikanere på den tiden generelt hadde mindre og dårligere skolar utdanning, og at mange av IQ-testenes oppgaver gikk på skolare ferdigheter som matematikk og lignende. IQ-studier fra Australia der euroaustraliere ble sammenlignet med aborginere, ga først lignende resultater som i USA, men i nyere studier der man reduserte antall oppgaver som målte skolare ferdigheter som matematikkoppgaver og lignende abstrakt tenking, og i stedet la inn rene huskeoppgaver på antall og/eller innbyrdes plassering av objekter, så scorte aborginerne langt bedre enn euroaustraliere.

Forklaringen gikk på at i aborginernes tradisjonelle levevis i den ofte totalt flate og ensformige australske naturen var det å huske den innbyrdes plasseringen av og antallet objekter (f.eks trær og steiner) avgjørende for å kunne orientere seg, altså for å ikke rote seg bort i det ensformige landskapet. Oppgaver der de testede blir vist ørten objekter bare noen ytterst få sekunder før de ble skjult igjen og der man så blir bedt om å gjengi både antall og innbyrdes plassering vil de fleste mennesker ha store problemer med. Men ved trening og atter trening på slike oppgaver vil de fleste kunne klare seg ganske bra i slike tester.

Det har også vist seg at det er fullt mulig å forbedre egen score ganske mye i IQ-tester ved å stadig utføre den typen oppgaver som gis i IQ-tester.

Av fysiske forskjeller kan det f.eks se ut som de beste løperne fra visse afrikanske folkegrupper er litt bedre enn de beste løperne fra andre folkegrupper, men forskjellene kan også skyldes ulik kulturell bakgrunn, ulik mat under oppveksten, ulik mengde sollys (som bl.a produserer D-vitamin, en faktor man først de aller siste år har begynt å skjønne den fulle betydningen av) og ulike treningmetoder. Å definitivt kunne si at slike folkegruppeforskjeller skyldes gener er derfor ofte i praksis umulig å avgjøre. Og som sagt er det langt større genetisk og fysisk variasjon innen hver folkegruppe, enn forskjellene mellom gjennomsnittsmenneskene fra de ulike folkegruppene. Så i forhold til f.eks hunderaser, katteraser og hesteraser, så må man regne alle nålevende mennesker som én og samme rase.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er det egentlig forskjell på "menneskerasene"?

Ja. Litt. Men forskjellene er såpass minimale at faktisk er det større variasjoner individuelt innen hver folkegruppe, både fysisk og genetisk, enn variasjonen mellom gjennomsnittsmenneskene fra de ulike folkegruppene. ***

Har du noen kilder til å backe opp dette her, eller er hele innlegget ditt basert på politisk korrekthet?

Sier ikke at du nødvendigvis tar feil, men det du gjør her er jo bareå ramse opp en masse "fakta" uten noen som helst begrunnelse eller kilder.

Lenke til kommentar
Fintes det en addon til en netleser og skrive programm som holder oversikt over ord du skriver feil. Trur jeg har noen systematiske feil på noen ord, hadde vert kjekt og funnet ut hvilken... uten altfor mye jobb.

Finnes, add-on, skriveprogram, Tror...

:p

Jeg har kikka litt rundt etter det tidligere, og da fant jeg ikke en gang noe som funket bra på engelsk. Så tviler sterkt på at det har blitt laget noe slikt på norsk.

Lenke til kommentar
Fintes det en addon til en netleser og skrive programm som holder oversikt over ord du skriver feil. Trur jeg har noen systematiske feil på noen ord, hadde vert kjekt og funnet ut hvilken... uten altfor mye jobb.

Finnes, add-on, skriveprogram, Tror...

:p

Jeg har kikka litt rundt etter det tidligere, og da fant jeg ikke en gang noe som funket bra på engelsk. Så tviler sterkt på at det har blitt laget noe slikt på norsk.

nettleser ;)

Firefox har ordbøker, som du kan legge til.

Add-ons finner du >her<

*edit: men du kan nok ikke lage statestikk over dem dessverre....

Endret av Montgomery
Lenke til kommentar

Haha, lockdog, du fant ikke flere feil?

Ikke for å pirke på deg, Lord-KGA, ser du har dysleksi og respekterer det, men skal du først kommentere andres skrivefeil, bør du ikke overse feil som "netleser", "vert", "kjekt og funnet ut", "hvilken ord", trippel punktum etterfulgt av liten bokstav.

Man graver sin egen grav på denne måten. Nå er det bad habit å kommentere slikt i utgangspunktet, men her er det snakk om å se flisen i sin brors øye osv. (edit: hehe, Montgomery, du klarte å snike deg inn og understreke poenget mitt siden jeg brukte så lang tid på å svare :p )

Over til spørsmålet, det finnes til Firefox: norsk bokmål og nynorsk ordliste. Jeg bruker den faktisk selv, men den fungerer ganske dårlig. Til nå i dette innlegget har den reagert på Haha, lockdog, ikke, flere, KGA, overse, netleser, hvilken, etterfulgt, habit, flisen, brors, øye, Firefox, Jeg og selv. Mao tar den veldig mange ord som er korrekt norsk, i dette tilfellet er 10 av 16 registrerte feil faktisk ikke feil i det hele tatt. Jeg har sluttet å bruke den, den står bare på :)

Endret av srbz
Lenke til kommentar

Jeg pleier vanligvis ikke å kommentere andres skrivefeil, spesiellt siden det ofte går litt fort i svingene med meg og :p

Men i dette tilfellet måtte jeg bare. Fikk riktignok ikke med meg signaturen hans, men.

Edit:

Hva er grunnen til at vi har fingeravtrykk?

Har de noen praktisk funksjon, som bedre friksjon eller isloering siden vi ikke har hår på fingrene?

Tviler på at de er der for å hjelpe politiet med å fakke kriminelle :p

Endret av lockdog
Lenke til kommentar

Jeg har et spørsmål angående briller og kontaktlinser.

Jeg er litt nærsynt og har et par briller som jeg har brukt ved behov (skole, tv, osv). Nå har jeg gått over til å bruke kontaktlinser og ville tro at når jeg nå tar på meg brillene, samtidig som jeg har kontaktlinser på, ville synet ble verre (slik som det gjør når mennesker med godt syn tar dem på), men neida, merket egentlig ingen forskjell. Vet noen hvorfor det er slik?

Lenke til kommentar
Jeg har et spørsmål angående briller og kontaktlinser.

Jeg er litt nærsynt og har et par briller som jeg har brukt ved behov (skole, tv, osv). Nå har jeg gått over til å bruke kontaktlinser og ville tro at når jeg nå tar på meg brillene, samtidig som jeg har kontaktlinser på, ville synet ble verre (slik som det gjør når mennesker med godt syn tar dem på), men neida, merket egentlig ingen forskjell. Vet noen hvorfor det er slik?

Nå er dette ikke et 100% kvalifisert svar siden jeg ikke er optiker og slik, men når jeg ser for meg dette i hodet får jeg det for meg at når lyset langt borte fra har blitt korrigert i brillene vil den få omtrent samme "innfallsvinkel" til øyet som lyset som kommer fra nært. Fra kontaktlinsens sitt synspunkt er det dermed ingen forskjell på lyset som har blitt "korrigert" i brillene, og lyset som kommer nært fra (som du allerede ser skarpt, med eller uten kontaktlinser).

Igjen, med forbehold om at jeg er på Finnmarksvidda og plukker blåbær. :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...