Reeve Skrevet 29. november 2008 Del Skrevet 29. november 2008 (endret) Hvorfor er et fyrverkeri i Bergen sentrum akkurat nå? EDIT: Fant svar. http://www2.tellus.no/tellus/db.dll?dv_js=...amp;PR1_1768_25 Endret 29. november 2008 av _Zeke Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 29. november 2008 Del Skrevet 29. november 2008 Kan tippekommisjonæren bare scanne strekkoden bakpå flax-loddet og utbetale gevinsten, eller må man skrape først, legge inn premien og så bruke koden som et kontrollnummer? Lenke til kommentar
ChrML Skrevet 29. november 2008 Del Skrevet 29. november 2008 Kan tippekommisjonæren bare scanne strekkoden bakpå flax-loddet og utbetale gevinsten, eller må man skrape først, legge inn premien og så bruke koden som et kontrollnummer? Må nok skrapes. Grunnen er nok at man skal ikke kunne kjøpe flax-lodd, hente gevinsten uten å skrape de, og så selge loddene videre til andre med premier som ikke virker . Men det er bare gjetning fra min side, basert på det som er logisk. Hvorfor vil du ikke skrape loddene? Det som er spennende . Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 29. november 2008 Del Skrevet 29. november 2008 Har fått en flax-julekalender og tenkte jeg skulle skrape hele skiten med en gang, men da blir det så mye "skrape-sølv" liggende. Derfor lurte jeg på om jeg bare kunne gå i butikken med den og se om jeg hadde vunnet. Lenke til kommentar
Matsemann Skrevet 29. november 2008 Del Skrevet 29. november 2008 Er det ikke et slik "må ikke skrapes"-felt for kommisjonæren? Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 29. november 2008 Del Skrevet 29. november 2008 Nei, det har de sluttet med. Lenke til kommentar
Applebee Skrevet 29. november 2008 Del Skrevet 29. november 2008 Snedig spørsmål - Mulig å ta av dekselet på 9800gx2 og bruke det normalt? (Ser på dette som et snedig spørsmål, siden jeg ikke vet om mange som har tenkt\gjort det samme) Lenke til kommentar
r2d290 Skrevet 29. november 2008 Del Skrevet 29. november 2008 Hvorfor er noen sett med vindusviskere plassert parallelt, mens andre er plassert symetrisk? Hva er fordelen med hver av "oppsettene"? Opplevde en gang på Opel at de symetriske vindusviskerene kolliderte med hverandre når man hadde de på maksimal hastighet, det ville jo ikke kunne ha skjedd med de paralelle. Og, mens vi først er inne på vindusviskere: har som sagt en Opel zafira. Når vi kjøper nye vindusviskere til den, er det helt stille mens viskerene går, men etter ca. 2 uker begynner de å pipe igjen. Hva skyldes dette? Lenke til kommentar
A-Jay Skrevet 30. november 2008 Del Skrevet 30. november 2008 Jeg ser det er tabeller som sammenligner ulike bankers renter der og da. Men finnes det sider som sammenligner hvor bra banker er over tid, slik at man får luket bort bankene som tilfeldigvis bare ligger på toppen en kort stund og heller får sett på bankene som faktisk er bra over tid? Lenke til kommentar
Bikeridr Skrevet 30. november 2008 Del Skrevet 30. november 2008 Hvorfor er noen sett med vindusviskere plassert parallelt, mens andre er plassert symetrisk? Det har vel mest med design og plasstilgjengelighet for viskermekanismen under frontruten. Tror ikke det er noe "bedre" med den ene eller andre. Noen biler har jo også bare èn visker. Hva er fordelen med hver av "oppsettene"? Opplevde en gang på Opel at de symetriske vindusviskerene kolliderte med hverandre når man hadde de på maksimal hastighet, det ville jo ikke kunne ha skjedd med de paralelle. Her er det nok slark i mekanismen på Opel'n din tenker jeg.. Og, mens vi først er inne på vindusviskere: har som sagt en Opel zafira. Når vi kjøper nye vindusviskere til den, er det helt stille mens viskerene går, men etter ca. 2 uker begynner de å pipe igjen. Hva skyldes dette? Nye viskerblad er rene og glir derfor lett over ruten. Etter litt bruk, og spesielt på denne tiden av året, hvor de der tomskallene driver med saltfaenskapet sitt, så får du trafikkfilm på viskerbladene (og eller overalt på bilen). Dette er noe av det mest seige og klissete svineriet som finnes, og som blir enda seigere når det binder seg med saltfaenskapet, og det gir ekstra motstand og ujevnheter mellom rute og viskerblad. Dette lager gnisse eller gnelle-lyden. Til alle: Ta et standpunkt. Vi bor i en vinternasjon. Vi *kan* kjøre bil. Vi trenger *ikke* salt. Salt er den *virkelige* svevestøvsynderen. La oss ha bilene i fred *uten* rustaksellerasjon fra politikernes salting. Salting er skapt av politikere for bevisst å korte ned levetiden på biler slik at de kan tjene enda mere penger fra oss når vi må bytte ut bilene oftere. Lenke til kommentar
Zlatzman Skrevet 30. november 2008 Del Skrevet 30. november 2008 *forestiller seg rushtrafikken inn til Oslo på en E18 fylt med snø og slaps* Nei, behold saltet sier nå jeg. Lenke til kommentar
Bikeridr Skrevet 30. november 2008 Del Skrevet 30. november 2008 *forestiller seg rushtrafikken inn til Oslo på en E18 fylt med snø og slaps*Nei, behold saltet sier nå jeg. Ehmm, hva tror du forårsaker slapset? Ok, jeg bor i Nord-Norge, og tidligere var det ikke salting her. Så kom det en inkompetent sør-fra-tulling uten begreper om bilkjøring og ble veisjef. Absolutt første av en rekke upopulære tiltak var: "Hmm, her ruster jo ikke bilene, og det er jo fine vinterveier her med hvit snø. Det må vi gjøre noe med selvfølgelig. La oss begynne saltingen med èn eneste gang." Og slik ble det, at biler i Nord-Norge begynte å ruste, og svevestøvet kom inn i det Nord-Norske språkvokabularet. Før veisjeftullingen sør-fra visste vi ikke hva "svevestøv" var for noe.. Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 30. november 2008 Del Skrevet 30. november 2008 (endret) Hvorfor er noen sett med vindusviskere plassert parallelt, mens andre er plassert symmetrisk? Hva er fordelen med hver av "oppsettene"? Opplevde en gang på Opel at de symmetriske vindusviskerene kolliderte med hverandre når man hadde de på maksimal hastighet, det ville jo ikke kunne ha skjedd med de parallelle. Mekanisk sett er det enklest å lage parallelle viskere, da brukes kun én motor og et enkelt overføringsstag mellom viskerne. Ulempen med parallelle viskere er at hele arrangementet må snus i land der rattet sitter på motsatt side, for man ønsker størst mulig dekning på førersiden (passasjerens sikt er ikke like viktig). Dermed er fordelen med symmetriske viskere åpenbar, man slipper å lage to versjoner av viskerne etter hvor i verden bilmodellen skal selges. Den største ulempen er den du nevnte, nemlig faren for kollisjon mellom viskerarmene. Dess mer liggende fronruten er, dess lengre må viskerarmene være for å nå opp i hjørnene, og dess større fare er det for kollisjon. Derfor er det knapt noen som bruker to symmetriske viskere lengre, for kravet til aerodynamikk krever at frontruten må legges mer skrått og viskerarmene ville derfor kollidert uansett. Tilbake til parallelle viskere: Selv om det høres enkelt ut å bytte ut én parallellmekanisme med en annen, så er det ikke fullt så enkelt, for hullene i karrosseriet der viskerakslingene kommer ut må også speilvendes, dermed må man ved bruk av parallelle viskerarmer også ha to versjoner av den platedelen der viskerne sitter, og dette øker antall lagernummer og gir dermed også ekstra muligheter for produksjonsfeil. Nå vil noen sikkert innvende at det kun er i England rattet sitter på motsatt side, og at lagerproblemet derfor er svært begrenset, men det er flere steder i verden som har venstrekjøring, f.eks Sør-Afrika, India, Australia og Japan (jepp, faktisk blir de fleste japanske bilene som selges her opprinnelig konstruert for å ha rattet på "feil" side). I alt er det hele 75 nasjoner i verden som har venstrekjøring, og der bor omtrent 1/3 av verdens befolkning. http://en.wikipedia.org/wiki/Left_hand_drive For noen år siden ble det derfor populært å bruke kun én viskerarm montert midt på. Dette er mulig fordi frontruta er lengre i lengderetningen. Ulempen er imidlertid at det blir forholdsvis store uviskede hjørner øverst på ruta. Mercedes har laget sin egen patent på dette med en komplisert mekanisme der viskeren skyves ekstra ut i hjørnene. I framtiden vil frontrutene antagelig få et nanoteknologiskikt ytterst som gjør at verken skitt eller vann klarer å feste seg på glasset, og vindusviskere blir dermed unødvendig. Et sånt nanoytterskikt finnes allerede som et (foreløpig svært dyrt) tilvalg på husglass, som dermed ikke behøver utvendig vindusvask. Dette er foreløpig helt i startfasen, men enkelte høyhus har allerede fått fasadene kledd med denne typen evig-rent glass. Endret 30. november 2008 av SeaLion Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 30. november 2008 Del Skrevet 30. november 2008 Hvordan skapes tvillinger? Er det tilfeldighet eller akten ganger 2? Lenke til kommentar
Zlatzman Skrevet 30. november 2008 Del Skrevet 30. november 2008 *forestiller seg rushtrafikken inn til Oslo på en E18 fylt med snø og slaps*Nei, behold saltet sier nå jeg. Ehmm, hva tror du forårsaker slapset? Vel, pr. i dag er det omtrent ikke slaps på veien. Den er stort sett bar, om enn litt våt. men detta blir vel litt off topic ... Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 30. november 2008 Del Skrevet 30. november 2008 Hvordan skapes tvillinger? Er det tilfeldighet eller akten ganger 2? I noen tilfeller splitter embryoet seg i to. Da får man eneggede tvillinger. Disse er genetisk sett like, men selv om "oppskriften" er lik hos begge så blir de ikke HELT like. De har f.eks. forskjellige fingeravtrykk. I slike tilfeller er det ett egg og en sædcelle som er utgangspunktet. Så har vi toeggede tvillinger. De kommer som en følge av at to egg blir befruktet av to sædceller. Det er nok aller vanligst at dette kommer av ett samleie, men det hender av og til at personer klarer å få tvillinger med to forskjellige fedre. Det har tilogmed skjedd at kvinner har født tvillinger hvor den ene er hvit og den andre svart grunnet at hun har ligget med to forskjellige menn mens hun har hatt eggløsning. Dette er dog ekstremt sjeldent. Tilslutt har vi siamesiske tvillinger. De henger som kjent sammen et eller annet sted på kroppen. Det kommer av at embryoet har begynt å dele seg, men at delingen ikke har blitt helt fullført og at de fortsetter å vokse likevel. Lenke til kommentar
Sukkess Skrevet 30. november 2008 Del Skrevet 30. november 2008 Kan tippekommisjonæren bare scanne strekkoden bakpå flax-loddet og utbetale gevinsten, eller må man skrape først, legge inn premien og så bruke koden som et kontrollnummer? Scanne -> skrive inn kode på tre siffer Før var det et eget felt som ikke måtte skrapes, som inneholdt en kontrollkode. Nå ligger det en tresifret kode blant tallene/symbolene du skraper frem, som tippekommisjonærem trenger etter og ha scannet loddet. Nå husker jeg ikke hvor på flax-loddet den koden ligger, men så lenge koden er skrapt frem, trenger du ikke skrape frem mer. Lenke til kommentar
Wubble Skrevet 1. desember 2008 Del Skrevet 1. desember 2008 Er det egentlig forskjell på "menneskerasene"? Tenker da på svarte, hvite, og gule. Har hørt at svarte er fysisk sterkere enn hvite og gule, og gule er smartere enn hvite og svarte, og hvite er smartere enn svarte og sterkere enn gule. Stemmer dette? Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 1. desember 2008 Del Skrevet 1. desember 2008 Kort svar: Nei! Lengere svar: Det finnes forskjeller i fysikken, men det har med lokal tilpasning å gjøre. F.eks. så er de som bor oppi fjellene i Peru mer utholdende enn gjennomsnitts-nordmannen. Det har med den tynne lufta der oppe som har ført til at evolusjonen har foretrukket et større lungevolum. Lenke til kommentar
kjeklulf Skrevet 1. desember 2008 Del Skrevet 1. desember 2008 Til alle:Ta et standpunkt. Vi bor i en vinternasjon. Vi *kan* kjøre bil. Vi trenger *ikke* salt. Salt er den *virkelige* svevestøvsynderen. La oss ha bilene i fred *uten* rustaksellerasjon fra politikernes salting. Salting er skapt av politikere for bevisst å korte ned levetiden på biler slik at de kan tjene enda mere penger fra oss når vi må bytte ut bilene oftere. Det er solid dokumentasjon for at salting fører til en betydlig reduksjon i antall ulykker, se for eksempel her, fra side 22 og utover: http://www.vegvesen.no/bransjekontakt/Funk...apsoversikt.pdf Hvor finner du det dokumentert at salt er den "virkelige svevestøvsynderen" og en omtale av hvilke problemer dette måtte medføre? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå