Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

*uberman sleep*

Synes du avviser hele konseptet ganske raskt. En bra blogg om "polyphasic sleep" som det heter finnes her:

http://www.stevepavlina.com/blog/2005/10/polyphasic-sleep/

Særlig interessant er det kanskje å lese hvorfor han byttet tilbake til normal søvn (etter 5,5 måned):

"The #1 reason I decided to call it quits is simply that the rest of the world is monophasic. If most of the world was polyphasic, I probably would have stuck with it."

stoler ikke et sec på steve pavlina. sikkert bare noe tøys han har skrevet for å få flere treff på nettsida si...

har kun hørt om 2 personer som hevder å ha fått denne søvnsyklusen til å funke

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Diskuter, diskuter, diskuter...

Det forutsetter vel at det blilr gitt noen plausible grunner for at dette skulle funke.

Det blir vel ikke mye diskusjon hvis jeg feks hadde hevdet at det å bare spise et eple og en gulerot om dagen er like bra som en vanlig diett;)

:yes:

Plausible grunner, og god dokumentasjon på at det faktisk er bedre for mennesket enn "vanlig" søvnrytme. At en fyr som blogget på nettet sier han synes det er kult strekker bare ikke til.

Og ikke minst har disse bloggerne ikke sagt noe om langtidsvirkningene. Hvordan vet du at man ikke ender opp som et vrak om 10 år hvis man på liv og død skal følge dette opplegget? :dontgetit:

For ikke å snakke om hvordan det påvirker livsstilen ens. Maks 3-4 timer mellom hver økt med søvn, hvordan i all verden har man tenkt å leve et normalt liv og få dette til? Kanskje om man er asosial trygdeklient, men ikke ellers.

EDIT: Med forbehold om at jeg ikke er noen særlig autoritet på dette området og at det kan være ting jeg ikke er klar over her, så virker det heller ikke noe særlig sunt på meg med en slik søvnrytme, iallefall ikke over tid. Rett og slett fordi man får for mye REM-søvn i forhold til dyp søvn, og da blir kroppens naturlige søvnprosess og alle prosessene som skjer i kroppen i dyp søvn forstyrret.

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar
Diskuter, diskuter, diskuter...

Det forutsetter vel at det blilr gitt noen plausible grunner for at dette skulle funke.

Det blir vel ikke mye diskusjon hvis jeg feks hadde hevdet at det å bare spise et eple og en gulerot om dagen er like bra som en vanlig diett;)

:yes:

Plausible grunner, og god dokumentasjon på at det faktisk er bedre for mennesket enn "vanlig" søvnrytme. At en fyr som blogget på nettet sier han synes det er kult strekker bare ikke til.

Og ikke minst har disse bloggerne ikke sagt noe om langtidsvirkningene. Hvordan vet du at man ikke ender opp som et vrak om 10 år hvis man på liv og død skal følge dette opplegget? :dontgetit:

For ikke å snakke om hvordan det påvirker livsstilen ens. Maks 3-4 timer mellom hver økt med søvn, hvordan i all verden har man tenkt å leve et normalt liv og få dette til? Kanskje om man er asosial trygdeklient, men ikke ellers.

EDIT: Med forbehold om at jeg ikke er noen særlig autoritet på dette området og at det kan være ting jeg ikke er klar over her, så virker det heller ikke noe særlig sunt på meg med en slik søvnrytme, iallefall ikke over tid. Rett og slett fordi man får for mye REM-søvn i forhold til dyp søvn, og da blir kroppens naturlige søvnprosess og alle prosessene som skjer i kroppen i dyp søvn forstyrret.

Virkning av søvn og hva mindre søvn har å si for kroppen er jo sterkt omdiskutert, er jo noen som mener at amn kan klare seg med vesentlig mindre søvn i biopsykologien, mange dyr klarer seg jo med langt mindre, om det er farlig å sove. Noe som kan tyde på at man ikke må sove så veldig mye for å få det viktigste utbyttet. Andre igjen mener man blir mentalt skadd av lite søvn. En slik søvnrytme er vel forøvrig ikke lagd for å være bedre, bare mer kortvarig? Man sparer mye tid på det.

AtW

Lenke til kommentar
Hvordan har det seg at noen tror på hendelser som ikke er bevist, lite sannsynlig og skjedde for 2000 år siden? (Ja, jeg tenker på kristendommen)

Fordi kristendommen sier du skal tro på det. Og du skal tro på det fordi kristendommen sier det. :roll:

Folk trenger vel en eller annen følelse av mening i livet, og/eller tror på det på grunn av tradisjon.

Men nå er det vel mer og mindre på det klare at Jesus var en historisk person, selv om han kanskje ikke gjorde alt det som sto i Bibelen at han gjorde?

Lenke til kommentar
Hvordan har det seg at noen tror på hendelser som ikke er bevist, lite sannsynlig og skjedde for 2000 år siden? (Ja, jeg tenker på kristendommen)

Jeg gjetter på indoktrinering som hovedsynder. Barn får dette presset inn øra med spade og spett fra start, og om man ikke skal tro sine egne foreldre, hvem skal man tro på?

Lenke til kommentar

Si jeg har studert 3 år og har 160 studie poeng, og nå har jeg lyst til og studere noe annet. Hjelper disse studiepoengenne meg noe med og komme inn på ett nytt studie. Si jeg har 4 i snitt karakter fra vgs (glem alle andre tillegs poeng), hvor mye hjelper disse studiepoengenne meg? Om di hjelper noe? Når vi først er i gang, hvordan fungerer aldrespoeng?

Fintes det noen kalkulator en kan plott einn slike ting og få en poengsum som en kan bruke når en skal søke nytt studie?

Lenke til kommentar
Har merka noe lignende under armen og på låret før, men vet ikke hva det er.

Merker noe liknende selv, hvis jeg klør meg på motsatt side av albume (skinnet inni det, hva faen heter det??) på høyre hånd klør/kiler det bak i tunga :s

Gjelder bare ene armen. Hva kommer det av? :s

En ting til. Ofte når jeg går av toget til oslo på morran kommer det en gjeng med folk som går i gule refleksvester og kaller seg jernbaneverket som går på toget. Har egentlig lurt litt på hva de folka driver med...

Endret av discostu
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...