Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

Er lightsabers en absolutt umulighet?

Vil tro at de ikke fungerer slik som i StarWars om du fikk laget en. Men kanskje som en skarp laserkniv. Vil tro at du måtte ha ett speil i tuppen på sverdet, og noe som tålte å ta imot lyset i basen av sverdet. Litt leit om speilet får seg en smell da, og at strålen går i kroppen på den som holder det. Tenker da utelukkende på laserlys. Speilet kunne kanskje holdes på plass av en tynn glasstav. Og at laserstrålene gikk utenfor glasstaven, altså i luften som omgir sverdet, og fram til speilet i tuppen.

En annen mulighet er plasma, men kanskje det er ennå vanskeligere å holde varmt/energirikt. Bare noen strøtanker.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Problemet med en ekte lyssabel er at noe fysisk må være i lufta for å stoppe strålen fra å fortsette rett frem så langt den når. Og det ville også kreves en veldig stor kraftpakke for å få nok effekt. Så lightsaber ala Star Wars er en umulighet uten noen form for armatur rundt.

Plasma er væske, så det vil vel ikke være enkelt å få en væske til å "fly" i tillegg til å holde seg innenfor grensene og ikke lekke ut.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar
Kunne man benyttet plasma holdt på plass av et kraftig magnetfelt?

Problemene blir flere:

• Hvordan i huleste lage rørformede magnetfelt?

• Hvordan få dette rørformede magnetfeltet til å gå en meter ut fra senderen?

• Hvordan lage disse rørformede magnetfeltene harde så de kan brukes til å fekte med?

Lenke til kommentar
Er lightsabers en absolutt umulighet?

Absolutt. Vi vet bare ikke hvordan ennå. :D

Det er vel litt drøyt å si at det er en mulighet når alt vi vet i dag tilsier at det er fysisk umulig.

Den viktigste grunnen til at lyssverd bør forbeholdes star-wars er vel at sverd er fryktelig upraktisk. Med mindre du har flere midi-clorians enn resten av oss tror jeg du har mer nytte av en pistol.

Lenke til kommentar
Hvorfor bruker vi egentlig smør/margarin på brødskivene?
Godt spørsmål, jeg gjør det ikke. Jeg sluttet med det da jeg var 12 år fordi jeg fant ut at favorittpålegget mitt smakte mer "pålegg" uten smør/margarin under.

Hvem kom på å bruke det?
Gudene vet. Men det kan nok hende at man i tidligere tider trengte ekstra kalorier i kosten på grunn av mer fysisk arbeid. Dessuten hadde man kanskje ikke noe annet pålegg enn smør.

Og selv jeg må innrømme at på hjemmebakt, ferskt, lunkent brød, så smaker ekte bondesmør som eneste pålegg ofte veldig godt.

Men vafler med et tykt lag smør/margarin og litt ost oppå, som man ofte får på kaféer i Norge, det smaker pyton.

Lenke til kommentar

Husker fra et mat program at en fyr sa at de starta å bruke smør fordi den katolske kirken på 1600-tallet sa at det var lov å spise under fasten. Så de hadde det på brød. Trur det var de rike som starta med det og det spredte seg nedover.

Endret av Gronko
Lenke til kommentar
Ville uberman's sleep schedule funke like bra om man hadde sovet alle gangene om natta, i stedet for fordelt utover dagen?

Jeg trodde de fleste var enige om at det funket ganske dårlig i alle fall jeg?

Det du sikter til virker på meg som å bare sove mindre, ved at du er våken deler av natten du vanligvis vile sovet.

Og om du så hadde klart å få like mye effekt ut av søvn i bolker, ville det alikevel virke som det reneste selvplageri å skulle dele opp nattesøvnen for å ha en eller flere våkeperioder i midten.

Jeg tenkte mer på å våkne og sovne igjen med en gang, ikke være våken lenge. Sove 20 minutter, våkne, sovne igjen med en gang, og gjenta dette.

Endret av Bozzeye
Lenke til kommentar
Hvorfor føles øyelokkene så tunge og vanskelig å holde oppe når man er trøtt? Har dette noe med selve øyet/øyelokket å gjøre, eller er det kun en måte for kroppen å si fra om at man trenger hvile?

Musklene rundt øynene blir slitne på samme måte som andre muskler, og de er jo aktive stort sett hele tiden mens vi er våkne, så det skulle nesten bare mangle. Hvis vi ser på dette som et varsel om at man trenger hvile, så er det med andre ord ikke noe prinsipielt forskjellig fra når man f.eks. blir sliten i beina etter å ha gått lenge, som jo også er et tegn på at man trenger hvile.

Lenke til kommentar
Ville uberman's sleep schedule funke like bra om man hadde sovet alle gangene om natta, i stedet for fordelt utover dagen?

Jeg trodde de fleste var enige om at det funket ganske dårlig i alle fall jeg?

Det du sikter til virker på meg som å bare sove mindre, ved at du er våken deler av natten du vanligvis vile sovet.

Og om du så hadde klart å få like mye effekt ut av søvn i bolker, ville det alikevel virke som det reneste selvplageri å skulle dele opp nattesøvnen for å ha en eller flere våkeperioder i midten.

Jeg tenkte mer på å våkna og sovne igjen med en gang, ikke være våken lenge. Sove 20 minutter, vokne, sovne igjen med en gang, og gjenta dette.

Men dette illustrerer jo hvor tåpelig Uberman's sleep er i det hele tatt. Kroppen har ikke sjangs til å komme seg gjennom en fullstendig søvnsyklus på så kort tid. Det virker jo unektelig rart å skulle kunne høste noen fordel av å våkne hvert 20minutt.

Lenke til kommentar
Men dette illustrerer jo hvor tåpelig Uberman's sleep er i det hele tatt. Kroppen har ikke sjangs til å komme seg gjennom en fullstendig søvnsyklus på så kort tid. Det virker jo unektelig rart å skulle kunne høste noen fordel av å våkne hvert 20minutt.

Målet med Uberman's sleep schedule er slik jeg forstår det å få mest mulig REM/drømme-søvn. Problemet er at kroppen trenger veldig mye søvn, også ikke-REM-søvn. Når du ikke lar kroppen sove ut skikkelig mister du den typen søvnen som er viktig hvile for kroppen, og det er neppe bra for kroppen i lengden selv om det kan virke over kortere tid.

Man vil også få dårligere søvnkvalitet, og dermed ikke føle seg skikkelig uthvilt selv om man strengt tatt sover "nok".

Og i tillegg må det jo være ren selvtortur å vekke seg selv hele tiden, i tillegg til at det er umulig å kombinere med et normalt liv (jobb/skole/osv).

Hvis det er drømmesøvnen man er ute etter, vil jeg anbefale å først sove cirka 4.5 timer eller 6 timer (på cirka disse tidspunktene har man fullført fullstendige søvnsykluser og vil våkne relativt lett), så vekke seg selv selv med vekkerklokke og tilbringe bittelitt tid våken (men ikke "våkne" for mye). Når man sovner inn igjen vil man sannsynligvis havne rett inn i drømmesøvnen.

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar
Hvorfor får jeg forskjellig graf på kalkulatoren min, når jeg bruker disse funksjonene?

(x^3)/x 

(x*x*x)/
x

"Stryker" x mot x

x^2

Funksjonene X^3/x og x^2 har jo ikke lik graf, men det er jo "samme" funksjonen.

(x*x*x)/x = x^3/x = x^2

Den samme funksjonen vil alltid gi den samme grafen. Husk at det kalkulatoren gjør er å plugge inn y-verdien for hver x-verdi.

Tror nok heller dette beror på at du har plugget inn feil i kalkulatoren

Endret av beerformyhorses
Lenke til kommentar
*uberman sleep*

Synes du avviser hele konseptet ganske raskt. En bra blogg om "polyphasic sleep" som det heter finnes her:

http://www.stevepavlina.com/blog/2005/10/polyphasic-sleep/

Særlig interessant er det kanskje å lese hvorfor han byttet tilbake til normal søvn (etter 5,5 måned):

"The #1 reason I decided to call it quits is simply that the rest of the world is monophasic. If most of the world was polyphasic, I probably would have stuck with it."

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...