Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Nå vet jeg ikke om det stemmer at det er varmere lengre ut fra solas overflate, men når man diskuterer overflatetemperatur så snakker man da vitterlig om solas overflate, ikke temperaturen lengre ut. Ville det vært riktig å dra inn temperaturen 10 000 km opp i atmosfæren når man diskuterer Jordas overflatetemperatur?

Joda, tenkte på det jeg og, og må si meg enig på én måte.

Men når folk leser det, tenker de sikkert: "6000 grader er jo ingen ting, man kan jo spasere rett inn der". :D

Lenke til kommentar

Tidsreiser har alltid forundret meg. Sant og si kan vi vel ikke riktig vite om det finnes en eller annen i verden som har rotet seg bort i vårt århundre. Det kan jo skje hele tiden, for alt vi vet. Hvis de lander langt ute i ørkenen f.eks. Da vil jo ingen oppdage det, før de kanskje har forsvunnet igjen. (Det gjorde jo Mummitrollet. Greit, EKSTREMT off-topic, men måtte bare få det med.) Så jeg tror ikke at det er slik som noen nevner lenger oppe i tråden, at man kan konkludere med at det ikke går an å reise i tid fordi ingen har truffet noen som faktisk har det.

Endret av Shipwreck
Lenke til kommentar

Men når folk leser det, tenker de sikkert: "6000 grader er jo ingen ting, man kan jo spasere rett inn der". :D

Så forklar at det er langt varmere lengre ut fra overflaten da. Det gjør jo ikke at det blir mindre sant at overflatetemperaturen er 6000 grader.

Og uansett er jo 6000 grader fryktelig varmt. Alt smelter flere tusen grader under.

Lenke til kommentar
Tidsreiser har alltid forundret meg. Sant og si kan vi vel ikke riktig vite om det finnes en eller annen i verden som har rotet seg bort i vårt århundre. Det kan jo skje hele tiden, for alt vi vet. Hvis de lander langt ute i ørkenen f.eks. Da vil jo ingen oppdage det, før de kanskje har forsvunnet igjen. (Det gjorde jo Mummitrollet. Greit, EKSTREMT off-topic, men måtte bare få det med.) Så jeg tror ikke at det er slik som noen nevner lenger oppe i tråden, at man kan konkludere med at det ikke går an å reise i tid fordi ingen har truffet noen som faktisk har det.

Jeg tror du er inne på noe. Personlig reiser jeg fremover i tid hele tiden. Jeg kan faktisk ikke huske at tiden noensinne har stått stille.

Lenke til kommentar

Så forklar at det er langt varmere lengre ut fra overflaten da. Det gjør jo ikke at det blir mindre sant at overflatetemperaturen er 6000 grader.

Og uansett er jo 6000 grader fryktelig varmt. Alt smelter flere tusen grader under.

Jeg synes det er litt drøyt å bare trekke en slik konklusjon om at "Alt" bare smelter før 6000 grader.

Tipper du tenker på forskjellige grunnstoffer og metallegeringer og slikt.

Hva om du har med ett materiale som i seg selv har en isolerende virkning, hvor varmen trenger en stund på å trenge inn i materialet. Tenker da gjerne på produkter som menneske har laget.

Hva er smeltepunktet på en 10 x 10 x 10 centimeter blokk av de varmeskjoldene som benyttes på romfergene for eksempel? Jeg vet ikke svaret selv, men synes du forhaster deg litt med den "Alt" konklusjonen.

Jeg tror du er inne på noe. Personlig reiser jeg fremover i tid hele tiden. Jeg kan faktisk ikke huske at tiden noensinne har stått stille.

Tid er noe definerbart, samtidig som vi har problemer med å definere det skikkelig.

Hva menes med uttrykket: Tiden er relativ?

Endret av G
Lenke til kommentar
Hvorfor har lastebiler lavere innpress på felgene bak, i forhold til fremme? Jeg vet at det ikke er mulig fremme, på grunn av at det ville slått borti fjærbena, men skjønner ikke helt dealen med lavt innpress bak.

Bakakslene på lastebiler er som oftest helt stive aksler, opphengt på ei fjær på hver side. Hjulene skal altså ikke bevege seg i forhold til akselen, men monteres som en direkte forlengelse av akselen. Lastebilfelger er lettere enn drivaksler, så med en kortere drivaksel og dypere felger så spares det ganske mye vekt. Denne vektbesparelsen betyr at lastebilen kan frakte mere lass innenfor totalvekten.

Lenke til kommentar
Hva er smeltepunktet på en 10 x 10 x 10 centimeter blokk av de varmeskjoldene som benyttes på romfergene for eksempel? Jeg vet ikke svaret selv, men synes du forhaster deg litt med den "Alt" konklusjonen.

Jeg søkte litt, og fant ut at de bruker noe som heter "Reinforced Carbon-Carbon", men fant ikke noe smeltepunkt. Det står i hvertfall at det klarer å holde på egenskapene sine, selv ved temperaturer over 2000 grader celsius.

Endret av _Zeke
Lenke til kommentar
Hva i all verden betyr ordet " Matriarkat"

Jeg finner ingenting om det, å det er ingen som vet det!

Jeg ser at dette er besvart allerede, men:

Hvordan i all verden klarer du å ikke finne noen ting om det?!

Det står en artikkel om ordet på Wikipedia:

http://no.wikipedia.org/wiki/Matriarkat

Et raskt søk på google gir 20900 resultater:

http://www.google.no/search?hl=no&q=Matriarkat

Hvor var det du lette? Under sengen? Et Donaldblad?

Lenke til kommentar
Ville uberman's sleep schedule funke like bra om man hadde sovet alle gangene om natta, i stedet for fordelt utover dagen?

Jeg trodde de fleste var enige om at det funket ganske dårlig i alle fall jeg?

Det du sikter til virker på meg som å bare sove mindre, ved at du er våken deler av natten du vanligvis vile sovet.

Og om du så hadde klart å få like mye effekt ut av søvn i bolker, ville det alikevel virke som det reneste selvplageri å skulle dele opp nattesøvnen for å ha en eller flere våkeperioder i midten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...