Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

Melk inneholder masse melkesukker. Likevel blir det regnet som bra for tennene.(Inneholder kalsium mm.)

Bør man ikke drikke melk etter å ha pusset tennene for kvelden? Har alltid hørt at dette skulle gå greit.

Det er vanlig anbefaling å pusse tennene sine 2 ganger i døgnet, for å holde ting vedlike. En skal også passe seg litt for hvordan en pusser tennene sine.

Å ikke pusse tennene kan gi dårlig tannkjøtt, som kan føre til tannkjøttsykdommer.

Om du pusser tennene feil, eksempel for hardt, så kan du lage skader på emaljen. Emaljen er det harde tynne laget ytterst på en tann.

Det er syren som etser hull på emaljen, og når det er gjort så jobber syren ennå hurtigere i det bløtere materialet innenfor emaljen. Å pusse tennene holder bakterienivået lavt, og det er bakteriene som lager syre.

Det kan være greit å lage små sirkelbevegelser når en pusser tennene. Kun rette bevegelser kan vel kanskje sammenliknes med at en skubber ett stykke sandpapir i kun en retning. Det etterlater lange riper, ikke sant?

I tannpastaen finnes det som regel alltid ett slipemiddel. Hydrated Silica på engelsk. Så det er slipemiddelet som sliper bort det ytterste på tennene, sånn at de ser hvite ut igjen. Over ett langt liv så vil det bidra til å slipe ned tennene noe.

Jeg regner med at det også bidrar til å slipe ned kompositt (det vi kaller plast) fyllinger raskere. Da komposittfyllingen gjerne er mykere enn tennene selv, og det med vilje. Fordi om de var hardere så ville de slite på den tannen du tygger mot.

Tannblekningsmidler skal en kanskje ikke overdrive med. Hollywoodgliset er det mange som trakter etter. Slike kraftige kjemikalier lager porer i emaljen. Emaljen vil over tid repareres noe fra ett stoff en skiller ut i spyttet. Men de første timene, etter en slik behandling så vil det være dumt å drikke for eksempel rødvin, kaffe og te med mere.

Det stoffet i spyttet er også det som er årsak til oppbygging av tannstein, som jo er en uting. Fordi det kan etterhvert lage problemer som kan skade tannkjøtt og tenner dersom du ikke klarer å holde det i sjakk, eller få det fjernet. Vi er alle forskjellige, og noen utsondrer mer av det stoffet i spyttet enn andre. Så enkelte er veldig plaget av tannstein. Men vi får alle sakte men sikkert en oppbygging av tannsteinen.

Så ett tannlegebesøk en gang i blant er ikke dumt, slik at en heller kan forebygge problemer enn å la dem få utvikle seg til ett større problem. Tannlege eller tannpleiere kan også gi god veiledning i tannhygiene.

Mange misliker å bruke tanntråd, men det kan også virke veldig forebyggende på hull som kan komme mellom tennene seg i mellom. Dårlig ånde kan f.eks. komme fra tunge, eller fra plakk som sitter mellom tennene.

Munnskyllevann som en får i butikker og på apotek kan også virke noe forebyggende. Og det er også noe som gir en renhetsfølelse, og som ikke er særlig vanskelig å bruke.

Tyggegummi (sukkerfri), kan forebygge noe. Men overdreven bruk kan slite på kjevene, samtidig som du også sakte sliter ned tyggeflatene litt over tid. Dessuten kan noen stoffer i tyggegummi i sjeldne tilfeller gi allergier.

FOR Å SVARE LITT PÅ SPØRSMÅLET DITT:

Om du pusser tennene 2 ganger i døgnet, så vil bakterienivået etter tannpuss være så lavt, at det ikke er skadelig å spise eller drikke ting. Men puss tennene dine neste morgen!

Om dårlig ånde etter melkedrikking, med påfølgende venting over natten. Om du ikke gidder å dra tannbørsten over, så kan en rask munnskyll gjøre susen. Til og med en slurk vann skyller ganske bra vekk melken som er igjen i munnen.

Ellers er det vel mange meninger om voksne og melkedrikking. Selv synes jeg å merke at fordøyelsen min som voksen ikke liker melkeprodukter og ost. Men det er ikke så plagsomt at jeg ikke kan spise og drikke slike produkter.

Om du avstår fra melkedrikking, så bør du gjøre noe som motvirker tapet av melken som kalsiumkilde. Studer hvilke grønnsaker som inneholder sporstoffer av kalsium, og spis dem jevnlig. Da får du like bra kalsiumtilskudd som det melkedrikkerene får.

Endret av G
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kan tidsreiser motbevises ved at man ikke har sett at noen har reist tilbake til vår tid/historie enda?

Og, er det teoretisk mulig å kunne se tilbake i tid om det har vært et speil som har befunnet seg 2 lysår fra kloden, og se på det speilet gjennom et teleskop? Ville man da sett jorden som den var for 4 år siden?

Stilig tanke det der. Noe for framtidens historieforskere?

Lenke til kommentar
Kan tidsreiser motbevises ved at man ikke har sett at noen har reist tilbake til vår tid/historie enda?

Kom på enda en snedig tanke: Hva om folk allerede har reist tilbake til vår tid, men de er utrolig flinke til å gjemme seg og/eller ikke har lov til å påvirke fortiden og derfor ikke "merkes" av oss?

Lenke til kommentar

Vil tro at det er umulig å reise til fortiden uten å påvirke fremtiden. Hvert eneste atom du flytter på vil gjøre en forandring i fremtiden, som blir større jo lenger frem i tiden du kommer.

For eksempel, si at du velger å kjøre gjennom byen istedenfor veien rundt byen. Allerede da påvirker du sikkert 30 bilister noen sekunder frem eller tilbake i tid, og i deres tanker. Som følge av de forandringene, så skjer det heftigere og heftigere forandringer frem i tiden sammenlignet med om du ikke kjørte gjennom byen.

Alle disse endringene i fortiden vil etterhvert føre til et eller flere paradox. For eksempel, noe hadde gjordt at du ikke var i stand til å utføre tidsreisen i utgangspunktet, for eksempel du gjør noe som setter "eventene" i spill som til slutt sørger for at du ikke gjør den tidsreisen du ville gjordt, eller si dør. Da kan du heller ikke ha gjordt det i fremtiden, og hele reisen ville ikke skjedd, men da ville du heller ikke dødd/blitt hindret.

Om man finner en måte å reise til fortiden, så skjer nok det kun som observatør, som fex ved å se på gammelt reflektert lys.

Lenke til kommentar

Hadde noen reist tilbake til fortiden og gjort endringer som endret nåtiden, så ville jo disse endringene allerede vært tilstede i nåtiden - siden de allerede hadde skjedd i fortiden ...

Hvorfor har lastebiler lavere innpress på felgene bak, i forhold til fremme? Jeg vet at det ikke er mulig fremme, på grunn av at det ville slått borti fjærbena, men skjønner ikke helt dealen med lavt innpress bak.

Endret av Mr. Bojangles
Lenke til kommentar

Jeg mener jeg har hørt/sett at vann kan varmes til godt over 100 grader uten å koke (i normal atmosfæretrykk).

Men for at dette skal skje må det være 100% rent vann og (f.eks.) et helt rent glass uten riper.

Hvis man legger et fremmedobjekt, f.eks. en stein i glasset når vannet er godt over 100 grader, eksploderer det.

Er dette noe jeg bare har drømt, eller stemmer det?

Lenke til kommentar
Jeg mener jeg har hørt/sett at vann kan varmes til godt over 100 grader uten å koke (i normal atmosfæretrykk).

Men for at dette skal skje må det være 100% rent vann og (f.eks.) et helt rent glass uten riper.

Hvis man legger et fremmedobjekt, f.eks. en stein i glasset når vannet er godt over 100 grader, eksploderer det.

Er dette noe jeg bare har drømt, eller stemmer det?

Jeg har hørt det samme, og det funker også motsatt vei. Søk på "quick freeze" på youtube. Jeg vet ikke helt mekanikken bak, men det har noe med at det kreves noe for å sette i gang frysingen, eller kokingen. Normalt er dette urenheter eller lignende i vannet, men har man helt rent vann, som står helt i ro, skal man visst klare å tøye grensene langt.

Lenke til kommentar

Mener å ha hørt et sted at utenfor Solas overflate, altså i "atmosfæren" dens, er det flere millioner grader varmt. Om det er riktig, hvorfor sier man da alltid at solas overflatetemperatur er ca. 6000 grader? Nå stemmer jo det, men når det har seg slik at det er varmere utenfor der igjen, blir det ikke mer riktig/relevant for oss på Jorda å si at Sola har en overflatetemperatur på flere millioner grader?

Ganske unyttig spørsmål, men måtte bare slenge det ut.

Lenke til kommentar
Mener å ha hørt et sted at utenfor Solas overflate, altså i "atmosfæren" dens, er det flere millioner grader varmt. Om det er riktig, hvorfor sier man da alltid at solas overflatetemperatur er ca. 6000 grader? Nå stemmer jo det, men når det har seg slik at det er varmere utenfor der igjen, blir det ikke mer riktig/relevant for oss på Jorda å si at Sola har en overflatetemperatur på flere millioner grader?

Nå vet jeg ikke om det stemmer at det er varmere lengre ut fra solas overflate, men når man diskuterer overflatetemperatur så snakker man da vitterlig om solas overflate, ikke temperaturen lengre ut. Ville det vært riktig å dra inn temperaturen 10 000 km opp i atmosfæren når man diskuterer Jordas overflatetemperatur?

Lenke til kommentar
Et google-søk får opp mange kilder som påstår at destillert vann har høyere kokepunkt enn vanlig vann, og at når den først begynner å koke kan det bli svært voldsomt, rett og slett eksplosivt.

Strengt tatt så har ikke destillert vann høyere kokepunkt enn annet vann, men vannet kan overopphetes til en temperatur som er høyere enn kokepunktet - uten at vannet koker.

Lenke til kommentar

Det stemmer!

Man imidlertid ikke helt hvorfor det er sånn. Svaret ligger nok i at solens kraftige magnetfelt slenger varm plasma utover.

Lenke til kommentar

Hvem fant opp briller? Og linser? Bruker briller selv, og har tenkt litt på dette.

Laserstråler. Når fant man ut at disse kunne brukes i operasjoner?

EDIT: Fant denne forklaringen på fenomenet brille:

Men hvem som oppfant brillene kommer an på øyet som ser. Et sted omkring år 1285 ble lesesteiner utviklet til briller i Italia, og flere kjempet om æren for oppfinnelsen. Salvano d'Aramento degli Amati fra Firenze og Alessandro della Spina fra Pisa hevdet gjennom innskrifter på sine gravsteder (!) at de var brillenes rette opphavsmann.

Det som fortsatt er ukjent er hvilken person som virkelig skal ha æren for disse synshjelperne. At disse mennene hevder det, er jo ikke en god nok forklaring. Da kunne jo jeg like godt sagt at jeg fant opp kruttet.

Endret av Shipwreck
Lenke til kommentar
Jeg veit at en gang i tida brukte vi ö. Men, rundt 1990 elns sluttet vi med det.

1990? Jeg begynte på skole i 1967 og da lærte vi å skrive både Ø og ø. Det norske Stortinget bestemte allerede i 1917 at de tre siste bokstavene i alfabetet skulle skrives æ, ø og å. Så påstanden din om at vi skrev ö fram til 1990 må du dokumentere.

Svenskene og tyskerne skriver ö, og danskene og vi skriver ø. Norge var under dansk styre i fire hundre år før 1814, da Norge var selvstendig i noen få måneder, og under svensk styre fra 1814 til 1905. Det norske alfabetet, inkludert skrivemåten for æ, ø og å, ble altså vedtatt i 1917. Danskene vedtok sitt alfabet (som altså er klin likt det norske) som offisiell skriftstandard først i 1955.

http://en.wikipedia.org/wiki/Norwegian_alphabet

Har da sett flere eldre gateskilt i Oslo med ö. For eksempel Grönlandsleiret. Dette skiltet er da vel nyere enn 1917? Vil tippe det er fra mellom 1930-60.

Ut i fra det du skriver virker det som det er helt absurd at man har brukt ö i publisert materiale i det 20. århundre...

Lenke til kommentar

Spekteret av lyset som sendes ut av et varmt legeme er avhengig av overflatetemperaturen, for solens del tilsvarer det en temperatur på ca. 6000 grader. For mer informasjon kan du slå opp på "black body radiation".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...