Zappza Skrevet 30. juli 2007 Del Skrevet 30. juli 2007 (endret) -Blir flybagasje sortert før det kommer på båndet når man skal hente det? 9175750[/snapback] Nei, den blir bare hentet ut fra flyet for så å bli lagt i vogner som man tømmer inne på terminalen. _________ Hvilken lydfrekvens hører mennesket best? Endret 30. juli 2007 av Zappza Lenke til kommentar
aspic Skrevet 30. juli 2007 Del Skrevet 30. juli 2007 Veit, eg ville berre ha kjekkare tal å rekne med Men når ein måler reaksjonstida på den måten sit ein som regel å ventar på at det skal skje (f.eks denne). Eg veit eg la lista litt lågt Lenke til kommentar
Konnis Skrevet 30. juli 2007 Del Skrevet 30. juli 2007 Jeg stussa også på 0,5. På en målesak på Teknisk museum[?] i Oslo målte jeg at reaksjonstiden min var rundt 0,2. Lenke til kommentar
Nightwish Skrevet 30. juli 2007 Del Skrevet 30. juli 2007 Takker for god forklaring, uansett med 0.2 s vil det bli for sent. Hvis man da skulle havne i en slik situasjon vil det være lurte og skyte fienden med en gang istedet for og diskutere det noe mere slik det ofte er på film. Lenke til kommentar
aspic Skrevet 30. juli 2007 Del Skrevet 30. juli 2007 Ein annan ting er at den teoretiske avstanden også er for liten. Då eg ikkje tok med at lyd forplantar seg i ein hastighet på ca. 343 m/s ved 20°C. I praksis betyr dette at på ei avstand på 117,5 m. vil det ta rundt 0.34 sekunder før ein faktisk HØYRER at skotet er avfyrt. Då har ein igjen 1.6 sekunder på å reagere. Noko som for dei fleste vil verte for lite Lenke til kommentar
Kakofoni Skrevet 30. juli 2007 Del Skrevet 30. juli 2007 Kan man forestille seg lyden av en frekvens som er høyere enn du kan høre, i motsetning til farger som du ikke kan forestille deg i det hele tatt? Lenke til kommentar
aspic Skrevet 30. juli 2007 Del Skrevet 30. juli 2007 (endret) Kan man forestille seg lyden av en frekvens som er høyere enn du kan høre, i motsetning til farger som du ikke kan forestille deg i det hele tatt? 9176318[/snapback] Ja, det vil eg tru utan for stor sikkerheit. Men ein lyd bygger seg oppover i tone etterkvart som frekvensen stig. Vi høyrer altså eit mønster mellom lydar med låg - middels og høg frekvens. Eg forestiller meg at lydar med høgare frekvens enn eg kan høyre har enno høgare tone. Ein VELDIG lys pipetone. Eldre personar mister jo ofte hørselen. Om ein person nesten mister hørselen heilt vil eg tru han likevel vil kunne forestille seg høgfrekvente lydar. All of the above er vel meir eller mindre synsing frå mi side, men det er slik eg tenker det er logisk. Endret 30. juli 2007 av aspic Lenke til kommentar
Zappza Skrevet 30. juli 2007 Del Skrevet 30. juli 2007 Kan man bruke et trådløst nettverkskort som router? Hvilken frekvens hører mennesket best? Lenke til kommentar
Jooakim Skrevet 30. juli 2007 Del Skrevet 30. juli 2007 Hvilken frekvens hører mennesket best?9176383[/snapback] Det er vel et sted mellom 3000-4000Hz. :-) Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 30. juli 2007 Del Skrevet 30. juli 2007 Har vært på ferie og dermed uten internett, så jeg har et par spørsmål på lager: A -Hva blir europeiske skostørrelser målt i? hvis jeg har str. 44 i sko, er det da 44 cm, tommer, eller hva? B -Hvis man skulle flydd en runde rundt jorda (langs ekvator), ville det ta kortere tid å fly den ene veien enn den andre? C -Blir flybagasje sortert før det kommer på båndet når man skal hente det? D -Fins det en situasjon i en bilulykke der begge/alle partene er like skyldige? 9175750[/snapback] A - Vet ikke, men skostørrelse 44 er definitivt ikke så mye som 44 cm langt. Jeg bruker størrelse 42 og min fot er 24,5 cm lang. B - Ja, det finnes globale vindmønstre akkurat som faste havstrømmer. Å fly vestover vil gi medvind og dermed være raskest. C - Nei. Det lastes inn og ut av flyet og bagasjetoget i den rekkefølgen som er enklest for bakkemannskapet. F.eks vil det som kom sist inn i flyet bli tatt først ut. D - Ja, det er en del trafikksaker som får lik skylddeling som utfall. F.eks et par biler som krasjer i et flettefelt og ingen av de var "først". Det er sikkert mange andre situasjoner også uten at jeg kommer på flere i farta. Har sett mange ganger på film osv. folk som står og sikter på hverandre med hver sin pistol. Det jeg lurte på var om den ene bestemmer seg for og skyte vil den andre i det hele tatt ha sjanse til og reagere og skyte tilbake før han blir truffet? La oss si at den andre personen blir skutt i hodet og vil mest sansynelig dø momentant. 9175762[/snapback] Tja, det går jo an å se på ansiktsuttrykk, kroppspråk og fingeren på avtrekkeren når en person skal skyte og da kan man gjøre det samme selv. En kule går ofte under lydens hastighet som er ca 340 m/s. Det betyr at hvis personene står 34 meter unna hverandre så må den andre reagere og trekke av på 1/10 sekund fra kula skytes ut av motstanderens pistol for å rekke å skyte før han selv blir skutt. Jo lengre avstand jo bedre tid har de, men da blir det jo også vanskeligere å lese kroppspråket og sikte riktig. Ellers så kan jo den som blir skutt ha fingeren stramt på avtrekkeren fra før slik at skuddet utløser det rykket i kroppen og fingeren som skal til for å skyte pistolen i den retninga den ble holdt og dermed treffe den som skjøt først. Lenke til kommentar
Carl Sagan Skrevet 30. juli 2007 Del Skrevet 30. juli 2007 Så med andre ord kan man konkludere i pistolsaken at nei, med mindre forholdene er veldig tilrettelagt(eller det er en james bond film), så vil ikke pistolmann 2 klare å skyte. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 30. juli 2007 Del Skrevet 30. juli 2007 Så med andre ord kan man konkludere i pistolsaken at nei, med mindre forholdene er veldig tilrettelagt(eller det er en james bond film), så vil ikke pistolmann 2 klare å skyte. 9177010[/snapback] Kanskje difor duellar funkar og blei brukt? Lenke til kommentar
Fruktkake Skrevet 30. juli 2007 Del Skrevet 30. juli 2007 Hva legger potetsalatprodusenten min i "hjemmelaget"? Er det mulig å skyte en kule vekk med en annen kule, slik at kulene treffer hverandre? Har det blitt gjort? Lenke til kommentar
Coffey Skrevet 31. juli 2007 Del Skrevet 31. juli 2007 At den er laget på et sted der en eller flere personer bor Hvem har flest innlegg av alle her inne? Er det Simen1? Mannen har jo 0,31 % av alle innlegg jo! Lenke til kommentar
DemoniZer Skrevet 31. juli 2007 Del Skrevet 31. juli 2007 At den er laget på et sted der en eller flere personer bor Hvem har flest innlegg av alle her inne? Er det Simen1? Mannen har jo 0,31 % av alle innlegg jo! 9177654[/snapback] Her har du en topp-10: Simen1 - 126 Zappza - 81 .Marcus - 77 khaffner - 65 Lakus - 60 DemoniZer - 60 KoffeiinKaniin - 56 Bruktbilen - 52 todda7 - 49 Hellemyr0 - 49 Lenke til kommentar
.Marcus Skrevet 31. juli 2007 Del Skrevet 31. juli 2007 Det er bare for denne tråden da, Demonizer Lenke til kommentar
Khaffner Skrevet 31. juli 2007 Del Skrevet 31. juli 2007 wow, hadde aldri trodd jeg hadde så mange innlegg her men litt on-topic nå: hva skjer i kroppen når man dør en "naturlig" død? Lenke til kommentar
Aiven Skrevet 31. juli 2007 Del Skrevet 31. juli 2007 wow, hadde aldri trodd jeg hadde så mange innlegg her men litt on-topic nå: hva skjer i kroppen når man dør en "naturlig" død? 9178336[/snapback] Enkel versjon: På et eller annet tidspunkt stopper hjertet, noe som fører til at kroppen din ikke får blod. Når det skjer, stopper hele systemet etterhvert opp. Til slutt er det ingenting som fungerer lenger og du har omkommet. Med mindre du tror på livet etter døden, så har du ikke fler sorger, for å si det på den måten. Lenke til kommentar
superninja Skrevet 31. juli 2007 Del Skrevet 31. juli 2007 Er det tekniske bevis på at det finst spøkelse? Lenke til kommentar
Khaffner Skrevet 31. juli 2007 Del Skrevet 31. juli 2007 wow, hadde aldri trodd jeg hadde så mange innlegg her men litt on-topic nå: hva skjer i kroppen når man dør en "naturlig" død? 9178336[/snapback] Enkel versjon: På et eller annet tidspunkt stopper hjertet, noe som fører til at kroppen din ikke får blod. Når det skjer, stopper hele systemet etterhvert opp. Til slutt er det ingenting som fungerer lenger og du har omkommet. Med mindre du tror på livet etter døden, så har du ikke fler sorger, for å si det på den måten. 9178540[/snapback] jaok, men hvorfor stopper hjertet? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå