Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

Hvor gjør myggen av seg når det plutselig begynner å pøsregne eller blåse ute?

En dråpe vann kan vel drukne en mygg liksom...

Myggen er jo så liten og rask, at den snor deg unna regndråpene... jeg har opplevd at når det regner (mest ved yr egentlig) så er det mer mygg fordi de liker fuktigheten i luften.

Når det blåser er det vel mest at de rett og slett flyr vekk... mygg liker seg jo ikke i vind.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis man (teoretisk sett) laget et hull igjennom jorden, (Se bort i fra hindringer, det er snakk om et simpelt hull rett igjennom) Hvordan vil tyndgekraften være på midten da? Jeg mener, hopper man ned i hullet, kommer man opp på andre siden da? For det ville vel stride mot tyngdekraften, siden den forhindrer at vi "Detter oppover". Men blir man liggende, dog ganske fucked på midten da?

2vjpr1i.jpg

Man må vel også ta forhold for tyndgekraften fra "Siden" av jorda?

Sikkert et ganske dumt spørsmål.

Lenke til kommentar

Dette er ikke noe vitenskapelig, men det er noe jeg lurer på...

Faren min er tysk, og jeg vurderer å bytte statsborgerskap til tysk. Dette kommer nok som et teit spørsmål for mange, men hvilke fordeler vil det gi meg hvis jeg skal studere i Tyskland? Og igjen; hvilke ulemper vil jeg oppleve ved å bo i Norge senere?

Må det gjøres før jeg blir 18?

Lenke til kommentar
Hvis man (teoretisk sett) laget et hull igjennom jorden, (Se bort i fra hindringer, det er snakk om et simpelt hull rett igjennom) Hvordan vil tyndgekraften være på midten da? Jeg mener, hopper man ned i hullet, kommer man opp på andre siden da? For det ville vel stride mot tyngdekraften, siden den forhindrer at vi "Detter oppover". Men blir man liggende, dog ganske fucked på midten da?

2vjpr1i.jpg

Du vil falle nedover helt til du passerer midten med mindre og mindre tyngdekraft som påvirker deg jo nærmere midten du kommer, så når du passerer midten pga farta di så virker tyngdekraften andre veien og du vil bremses, stå stille, så falle bakover igjen andre veien mot midten igjen. Så vil du pendle frem og tilbake helt til du stopper helt opp pga luftmotstanden.

Pga at det er så "langt", at luft bremser veldig mye, og at det blir mindre tyngdekraft nærmere midten, så vil du nok ikke rekke langt nok til å si hei ut av hullet på andre siden av kloden. Du vil nok stoppe opp et sted midt imellom senter og hullet på andre siden, når du skifter retning.

Til slutt så svever du i midten og er fanget der til noen drar deg opp med et langt tau :p.

Lenke til kommentar

2vjpr1i.jpg

Du vil falle nedover helt til du passerer midten med mindre og mindre tyngdekraft som påvirker deg jo nærmere midten du kommer, så når du passerer midten pga farta di så virker tyngdekraften andre veien og du vil bremses, stå stille, så falle bakover igjen andre veien mot midten igjen. Så vil du pendle frem og tilbake helt til du stopper helt opp pga luftmotstanden.

Pga at det er så "langt", at luft bremser veldig mye, og at det blir mindre tyngdekraft nærmere midten, så vil du nok ikke rekke langt nok til å si hei ut av hullet på andre siden av kloden. Du vil nok stoppe opp et sted midt imellom senter og hullet på andre siden, når du skifter retning.

Til slutt så svever du i midten og er fanget der til noen drar deg opp med et langt tau :p.

Hvis man ser bort fra friksjon så vil turen fra den ene siden til den andre ta ca 42 minutter forresten.

Lenke til kommentar
Hvordan regner du ut det?
Jeg gjør ikke det. Jeg kom over en side som omhandlet det for litt siden. Skal se om jeg finner igjen utregningen.

edit:

Utregning finner du her: http://hyperphysics.phy-astr.gsu.edu/Hbase...s/earthole.html

Men de tar ikke hensyn til luftmotstanden og utregningen blir derfor helt feil.

Du vil aldri nå andre siden med luftmotstand.

Du kan tenke deg at når du faller, så har du en maksfart. Det er den farten der kraften luftmotstanden dytter deg opp, tilsvarer den effekten gravitasjonen har på deg. Veit ikke hvor lang tid det tar å nå denne maksfarten (som btw er veldig avhengig av åssen du ligger i lufta), men folk greier det fint på et fallskjermhopp fra et fly.

Du kan derfor si at du vil veldig raskt nå denne maksfarten når du faller ned i jorden, og i teorien, hvis vi sier at gravitasjonen "plutselig" blir like stor andre veien, så vil det ta kortere tid å stoppe deg fra denne maksfarten som det tok å få maksfarten (kanskje 1 km eller noe?). Du vil da bremses med luftmotstand + gravitasjonens effekt.

Nå stemmer det riktignok ikke helt, fordi jo nærmere jordens sentrum du kommer, jo mindre effekt har gravitasjonen på deg, så maksfarten vil riktignok endres underveis, og du vil ikke bli bremset opp så mye i starten når du har passert sentrum, men mer og mer etterhvert.

Endret av chrml
Lenke til kommentar

Du vil aldri nå andre siden med luftmotstand.

Du kan tenke deg at når du faller, så har du en maksfart. Det er den farten der kraften luftmotstanden dytter deg opp, tilsvarer den effekten gravitasjonen har på deg. Veit ikke hvor lang tid det tar å nå denne maksfarten (som btw er veldig avhengig av åssen du ligger i lufta), men folk greier det fint på et fallskjermhopp fra et fly.

Du kan derfor si at du vil veldig raskt nå denne maksfarten når du faller ned i jorden, og i teorien, hvis vi sier at gravitasjonen "plutselig" blir like stor andre veien, så vil det ta kortere tid å stoppe deg fra denne maksfarten som det tok å få maksfarten (kanskje 1 km eller noe?). Du vil da bremses med luftmotstand + gravitasjonens effekt.

Nå stemmer det riktignok ikke helt, fordi jo nærmere jordens sentrum du kommer, jo mindre effekt har gravitasjonen på deg, så maksfarten vil riktignok endres underveis, og du vil ikke bli bremset opp så mye i starten når du har passert sentrum, men mer og mer etterhvert.

Men det er jo opplagt?

Grunnen til at jeg spurte om utregning var jo at jeg lurte på hvilke forutsetninger som ble tatt. For eksempel ville kanskje et rimelig svar være 2xtiden det tar å komme til midten? Eller de kunne ha regnet ut hvor lang tid det tar å komme så langt du kommer på den andre siden og så sett bort i fra at du ikke kommer helt ut. Eller en av mangfoldige andre måter å regne det på.

Lenke til kommentar
Dette er ikke noe vitenskapelig, men det er noe jeg lurer på...

Faren min er tysk, og jeg vurderer å bytte statsborgerskap til tysk. Dette kommer nok som et teit spørsmål for mange, men hvilke fordeler vil det gi meg hvis jeg skal studere i Tyskland? Og igjen; hvilke ulemper vil jeg oppleve ved å bo i Norge senere?

Må det gjøres før jeg blir 18?

Du har vel begge statsborgerskap hvis faren din er tysk og moren norsk? Den norske stat er kjip når det gjelder å tillate dobbelt statsborgerskap til innvandrere, men når du er halvt norsk halvt tysk så har du vel rett på begge?

Angående hull-gjennom-jorden spørsmålet, vil man faktisk stikke ut på andre siden før man detter ned igjen?

edit: litt sen.

Hvis denne påstanden stemmer må det være et punkt der (jord)gravitasjonen har makseffekt på et legeme, hvor er dette punktet? :hmm:

Endret av hernil
Lenke til kommentar

Du har vel begge statsborgerskap hvis faren din er tysk og moren norsk? Den norske stat er kjip når det gjelder å tillate dobbelt statsborgerskap til innvandrere, men når du er halvt norsk halvt tysk så har du vel rett på begge?

Angående hull-gjennom-jorden spørsmålet, vil man faktisk stikke ut på andre siden før man detter ned igjen?

Du har bare dobbelt statsborgerskap frem til du er 18år. Etter dette må du velge.

Og jeg anbefaler at du leser den et par poster oppover for å få svar på det andre spørsmålet ditt. (Hint: nei)

Lenke til kommentar
Hvis denne påstanden stemmer må det være et punkt der (jord)gravitasjonen har makseffekt på et legeme, hvor er dette punktet? :hmm:

Også i midten vil jeg tro. Det er ikke "0" gravitasjon i midten, men den trekker deg til alle retninger så totaleffekten går i 0. Altså maksimalgravitasjonen blir i midten.

Lenke til kommentar

Du har bare dobbelt statsborgerskap frem til du er 18år. Etter dette må du velge.

Du kan beholde dobbelt statsborgerskap det men det krever at du søker i tide. Vet om flere som har klart å beholde begge men jeg husker ikke detaljene i farta...

Det er hvertfall sikkert at hvis du bommer på fristene og ikke søker tidsnok så kan du drite tynt i dobbelt statsborgerskap, for somlepaver vises ingen nåde. ;)

Edit: Dette sier UDI om statsborgerskap, finner ikke ditt tilfelle sånn helt på direkten, dessuten er det visst noen ferske lovendringer.

http://www.udi.no/templates/Tema.aspx?id=2044

Endret av Kahuna
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...