Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
2D-strek-koder? Hvor blir de brukt, har aldri sett dem :S

Er mulig noen har nevnt det, men brukes ikke 2D strekkoder som visittkort også? At man bare leser av strekkoden og dermed kan man få opp adressen til en hjemmeside, telefonnummer, adresse osv? Husker jeg drev litt med sånt da jeg hadde en mobil som egnet seg.

Brukte blant annet Kaywa. :)

Lenke til kommentar
Hvordan best lydisolere ett rom? Gips?

Spørs helt på forholdene, hvor mye plass man kan bruke, budsjett, hvor store krav man har osv. Om man vil gjøre det best mulig, så bygger man et separat rom inne i rommet, som står på fjerer eller liknende, og sørger for at begge de to rommene har god lydisolasjon, feks med et tjukt lag beting, mye isolasjon, og en tung kledning (feks gips), men de færreste har slike behov.

AtW

Lenke til kommentar

Den mest effektive måten å lydisolere et rom på er å skape et vakuum mellom det og omverden. Dvs, gjøre rommet til en thermos.

Den mest praktiske måten er vel å kle det i lag av gips og glava/skumgummi

Vakuum-ideen fordrer jo at det ikke er fysisk kontakt mellom rommet og omverdenen (er det kontakt vil man få flanketransmisjon). Noe som er i praksis umulig, da måtte rommet vært en stor magnet eller liknende, som svever over bakken.

AtW

Lenke til kommentar

Den mest effektive måten å lydisolere et rom på er å skape et vakuum mellom det og omverden. Dvs, gjøre rommet til en thermos.

Vakuum-ideen fordrer jo at det ikke er fysisk kontakt mellom rommet og omverdenen (er det kontakt vil man få flanketransmisjon). Noe som er i praksis umulig, da måtte rommet vært en stor magnet eller liknende, som svever over bakken.

AtW

Noe som vel kommer frem av at jeg skriver at det ikke er den meste praktiske måten å gjøre det på. Det å skape et totalt vakuum er dessuten umulig, også i teorien.

Imidlertid ville du fått en svært god lyddemping ved å plassere rommet på fjærer og suge ut all luften i en kapsel rundt det. Du vil selvfølgelig også få et problem mtp døren, men det kan til dels løses med en luftsluse.

Men som sagt er jo dette langt fra den mest praktiske måten å gjøre det på, og folk flest gjør nok lurt i å satse på gips og glava.

Lenke til kommentar

Ja tenkte i dette tilfellet hvilket virkestoff som er mest potent. I Salvia så er det vel Salvinorin A som er virkestoffet, mens et annet sterkt virkestoff er Dimethyltryptamine, som finnes i mange planter og dyr. Til og med i mennesker.

Men det er nok sant som du sier, det er i høy grad subjektivt.

Hadde likevel vært interessant å se en sammenligning.

Endret av Oppslagsverk
Lenke til kommentar

AtW

Noe som vel kommer frem av at jeg skriver at det ikke er den meste praktiske måten å gjøre det på. Det å skape et totalt vakuum er dessuten umulig, også i teorien.

Imidlertid ville du fått en svært god lyddemping ved å plassere rommet på fjærer og suge ut all luften i en kapsel rundt det. Du vil selvfølgelig også få et problem mtp døren, men det kan til dels løses med en luftsluse.

Men som sagt er jo dette langt fra den mest praktiske måten å gjøre det på, og folk flest gjør nok lurt i å satse på gips og glava.

Personlig tviler jeg på at du i praksis får noen bedre forhold enn du får med en klassik boks i boks-design, da jeg vil tro flankene er problemet uansett.Og en boks i boks løsning er jo faktisk praktisk mulig å få til (om man bare orker å bruke litt penger på det :)). Effektiviteten av Gips og isolasjon sin effektivitet vil jo også avhenge ganske mye av hvordan konstruksjonen er fra før, selv om det nok vil hjelpe for endel.

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...