Applebee Skrevet 22. november 2008 Del Skrevet 22. november 2008 Edit: Noe og gjøre med rotasjon på kulen? Nei. Det har med tyngdekraften.Alle vannrette bevegelser i tyngdefeltet er krumme pga. tyngdekraften som trekker legemet nedover. http://sksk.no/fysim/images/kast6.jpg Jo, jeg skjønner jo selfølgelig at tyngdekraften lager krum på kulen, men skjønner ikke hvordan kulen kan treffe midt på 30m avstand, og 12cm over på 100m og midt på 200m avstand? Kulen må gå opp, og det er ikke noe i mitt hode som sier at tyngdekraften kan gjøre... noe galt med hodet mitt? Man har vinkel på gæveret, bitte litt vinkel oppover, så den er på vei oppover ved 30 meter, på vei nedover ved 200 meter. AtW ooookeeei Trodde våpenet ble holdt vannrett Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 22. november 2008 Del Skrevet 22. november 2008 Edit: Noe og gjøre med rotasjon på kulen? Nei. Det har med tyngdekraften.Alle vannrette bevegelser i tyngdefeltet er krumme pga. tyngdekraften som trekker legemet nedover. http://sksk.no/fysim/images/kast6.jpg Jo, jeg skjønner jo selfølgelig at tyngdekraften lager krum på kulen, men skjønner ikke hvordan kulen kan treffe midt på 30m avstand, og 12cm over på 100m og midt på 200m avstand? Kulen må gå opp, og det er ikke noe i mitt hode som sier at tyngdekraften kan gjøre... noe galt med hodet mitt? Man har vinkel på gæveret, bitte litt vinkel oppover, så den er på vei oppover ved 30 meter, på vei nedover ved 200 meter. AtW ooookeeei Trodde våpenet ble holdt vannrett Altså, jeg skal ikke garantere noe, men det er jo en enkel og logisk forklaring på det du skisserer, og jeg vil derfor tro det er rkitg, når er det neppe store vinkelen, igomed at kula bare går 12 cm opp på 70 meter, uten at jeg orker å regne det ut akkurat nå AtW Lenke til kommentar
Chris_lox Skrevet 22. november 2008 Del Skrevet 22. november 2008 Kan godt holde våpenet vannrett, kula vil fortsatt gå oppover, fordi selve løpet peker bittelitt oppover Lenke til kommentar
lockdog Skrevet 23. november 2008 Del Skrevet 23. november 2008 Skiskyttere bruker cal.22, og skyter på en avstand på 50m. Tar du med denne rifla inn på en 15meters innendørsbane, så vil du oppdage at du faktisk treffer nesten midt i da og. Skiller et knepp eller to i høydejustering. Kula krysser altså siktelinja ved ca. 15 og 50meter sammtidig. Lenke til kommentar
TRD4U Skrevet 23. november 2008 Del Skrevet 23. november 2008 Dette er et helt teoretisk spørsmål. Dersom jordkloden av en eller annen grunn skulle gå ut av bane, "falle" i en eller annen retning i forhold til sola, ville vi merket det? Omtrent sånn som når en heis begynner på turen nedover? Skjønner at vi ville vært ferdig, men ville vi kjent det dersom vi stod i garasjen med hodet ned i motoren på bilen eller andre dagligdagse situasjoner? Lenke til kommentar
beerformyhorses Skrevet 23. november 2008 Del Skrevet 23. november 2008 Dette er et helt teoretisk spørsmål. Dersom jordkloden av en eller annen grunn skulle gå ut av bane, "falle" i en eller annen retning i forhold til sola, ville vi merket det? Omtrent sånn som når en heis begynner på turen nedover? Skjønner at vi ville vært ferdig, men ville vi kjent det dersom vi stod i garasjen med hodet ned i motoren på bilen eller andre dagligdagse situasjoner? For å svare på dette spørsmålet må du klargjøre hva som vile fått Jorden til å "falle" ut av sin bane. Hvis feks jorden hadde blitt truffet av et himmellegme stort nok til å gjøre noe slikt, ville alt liv på jorden blitt utslettet ila svært kort tid, og du hadde nok dunket hodet meget hardt ned i motoren. Hvis du tenker deg en situasjon der Solen plutselig skulle forsvinne, ville vi merket det i samme stund som det påvirket jordens bane iom at gravitoner (Eller gravitasjonsinformasjon om du vil) beveger seg med lysets hastighet. Solen ville mao sluknet i samme stund. Ikke bare ville det blitt meget mørkt for deg, det ville også blitt meget kaldt ila kort tid. Lenke til kommentar
A-Jay Skrevet 23. november 2008 Del Skrevet 23. november 2008 [quote ooookeeei Trodde våpenet ble holdt vannrett Altså, jeg skal ikke garantere noe, men det er jo en enkel og logisk forklaring på det du skisserer, og jeg vil derfor tro det er rkitg, når er det neppe store vinkelen, igomed at kula bare går 12 cm opp på 70 meter, uten at jeg orker å regne det ut akkurat nå AtW Jeg har selv prøvd meg på skyting på lang avstand (utendørs målskive og leirdue) og erfarte fort at man måtte sikte litt over for å treffe. Så du har nok rett der. Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 23. november 2008 Del Skrevet 23. november 2008 (endret) Poenget er som sagt at løpet peiker litt oppover i forhold til siktemidla. Sjå vedlagt illustrasjon. Den blå linja er den du sikter langs, den raude er kulebana. Vinklar og skala er sjølvsagt ikkje rett, det er kun meint som illustrasjon. Endret 23. november 2008 av Torbjørn T. Lenke til kommentar
beerformyhorses Skrevet 23. november 2008 Del Skrevet 23. november 2008 Jeg har selv prøvd meg på skyting på lang avstand (utendørs målskive og leirdue) og erfarte fort at man måtte sikte litt over for å treffe. Så du har nok rett der. Nå blander du nok sammen litt: Siden du sier at du har skutt på leirdue går jeg ut i fra at i alle fall det var med hagle. Hagler, i motsetning til rifler, har ikke justerbart sikte, og dermed heller ingen vinkling av løpet. Du må riktignok holde noe over målet på lang avstand, men dette er ikke så veldig aktuelt da en hagle uansett ikke er effektiv på mer enn 25-30 meter. Det som sies tidligere i tråden om ballistikk er helt korrekt. Dette betyr at du ikke uten videre kan holde over målet hvis det er på "lang avstand". Dersom våpenet er skutt inn på 30meter, som jo er det vanlige i feks militæret, må man slett ikke holde over målet selv om det er langt unna. (Du treffer som regel ikke et mål som er >200meter fra deg) Dette betyr jo at du faktisk må holde litt under for å treffe rett på på 100 meter. En interessant konsekvens av dette er at de fleste elgjegere, som normalt skyter inn våpenet sitt på 100meter, sørger for at skuddet sitter 5-7cm over midten av blinken, slik at de kan sikte mitt på elgen nesten uansett hvor langt den står fra dem Lenke til kommentar
TRD4U Skrevet 23. november 2008 Del Skrevet 23. november 2008 Hva er årsaken til at man ikke kan benytte tåkelys sammen nærlys? Jeg skjønner at dette kanskje handler om blending, men er ikke det nettopp poenget med tåkelys, at du skal vises bedre? Og dessuten lyser jo tåkelysene mer ned og til sidene enn nærlys. Det virker selvmotsigende å kjøre med parklys + tåkelys når du ønsker bedre sikt og at andre skal se deg lettere. Noen som har noen forklaring? Lenke til kommentar
Green_Monster Skrevet 23. november 2008 Del Skrevet 23. november 2008 (endret) Tenkte på dette med gravitasjon.. hvis man ser på en globus så har den lenge grader og bredde grader ikke sant.. la oss si at man bygger en slags ring rundt jordkloden og plasserer den rundt ekvator. Hvor høyt opp må den for å ikke bli trukket ned igjen av jorden gravitasjon og liksom flyte rundt kloden av seg selv som en satelitt.. bare at dette hadde vært en hel ring i stedet for ett eneste objekt ? Endret 23. november 2008 av Cri Lenke til kommentar
Sondre Skrevet 23. november 2008 Del Skrevet 23. november 2008 Hvis Onkel Donald er onkel til Ole, Dole og Doffen, og Onkel Skrue er onkel til Donald, hvordan kan Skrue være onkel til Ole, Dole og Doffen? Lenke til kommentar
hernil Skrevet 23. november 2008 Del Skrevet 23. november 2008 Hvis Onkel Donald er onkel til Ole, Dole og Doffen, og Onkel Skrue er onkel til Donald, hvordan kan Skrue være onkel til Ole, Dole og Doffen? Det er bare et navn de bruker istedet for å kalle han grandonkel Skrue, gjør ting en del enklere. Hva heter dagens inndelingen av tidssoner? Er det sånn at GMT har gått ut til fordel for UTC? Er det fortsatt sånn at "grunnpilaren" for tidssonene går gjennom Greenwich (Og dermed også London)? Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 23. november 2008 Del Skrevet 23. november 2008 Hvis Onkel Donald er onkel til Ole, Dole og Doffen, og Onkel Skrue er onkel til Donald, hvordan kan Skrue være onkel til Ole, Dole og Doffen? Skrue er ikke onkel til Ole, Dole og Doffen. Han er grand-onkel. Men det er ikke så vanlig å gå rundt å kalle folk for grand-onkel og sånn så derfor har det blitt forenklet til bare onkel i vanlig dagligtale i serien. Lenke til kommentar
beerformyhorses Skrevet 23. november 2008 Del Skrevet 23. november 2008 Tenkte på dette med gravitasjon.. hvis man ser på en globus så har den lenge grader og bredde grader ikke sant.. la oss si at man bygger en slags ring rundt jordkloden og plasserer den rundt ekvator. Hvor høyt opp må den for å ikke bli trukket ned igjen av jorden gravitasjon og liksom flyte rundt kloden av seg selv som en satelitt.. bare at dette hadde vært en hel ring i stedet for ett eneste objekt ? Dersom vi grovt forenkler og sier at Jorden har et konstant gravitasjonsfelt ville den ringen "sveve" over Jorden helt til den blir påvirket av en annen kraft, uavhengig av hvor langt over bakken den plasseres. Den trekkes jo "ned" av like stor kravt over hele spennet. Lenke til kommentar
Zlatzman Skrevet 23. november 2008 Del Skrevet 23. november 2008 Hva er årsaken til at man ikke kan benytte tåkelys sammen nærlys? Jeg skjønner at dette kanskje handler om blending, men er ikke det nettopp poenget med tåkelys, at du skal vises bedre? Og dessuten lyser jo tåkelysene mer ned og til sidene enn nærlys. Det virker selvmotsigende å kjøre med parklys + tåkelys når du ønsker bedre sikt og at andre skal se deg lettere. Noen som har noen forklaring? Hvis det er så mye tåke at man bruker tåkelys er det ofte tåpelig å bruke nærlys ettersom dette vil lyse opp tåka slik at man ikke ser noe som helst. Lenke til kommentar
Zlatzman Skrevet 23. november 2008 Del Skrevet 23. november 2008 Dette er et helt teoretisk spørsmål. Dersom jordkloden av en eller annen grunn skulle gå ut av bane, "falle" i en eller annen retning i forhold til sola, ville vi merket det? Omtrent sånn som når en heis begynner på turen nedover? Skjønner at vi ville vært ferdig, men ville vi kjent det dersom vi stod i garasjen med hodet ned i motoren på bilen eller andre dagligdagse situasjoner? På jordoverflaten er jordens gravitasjonsfelt såpass dominerende at vi ikke hadde merket direkte om sola (eller månen) hadde forsvunnet. Vi hadde derimot merket forskjeller i for eksempel tidevannet. Lenke til kommentar
Codename_Paragon Skrevet 23. november 2008 Del Skrevet 23. november 2008 Hva er årsaken til at man ikke kan benytte tåkelys sammen nærlys? Jeg skjønner at dette kanskje handler om blending, men er ikke det nettopp poenget med tåkelys, at du skal vises bedre? Og dessuten lyser jo tåkelysene mer ned og til sidene enn nærlys. Det virker selvmotsigende å kjøre med parklys + tåkelys når du ønsker bedre sikt og at andre skal se deg lettere. Noen som har noen forklaring? Dersom folk ikke kan se deg med bare ett sett lys bør de snarest kaste lappen i søpla, slike folk er dødsulykker som bare venter på å skje. Det vrimler av dem, de kjører med tåkelys og nærlys, om ikke langlys, alle er for høyt stilt. De er raske til å kjøre rett opp i hekken på andre, men når de kjører forbi så blir de spakere, ikke minst når det blir motlys fra likesinnede, da går det så tregt at det er for feilparkering å regne. Det virkelige snedige spørsmålet her er hvorfor denslags folk ikke innser sine begrensninger og i det minste viser nesyn ovenfor folk med normalsyn. Lenke til kommentar
Gyr0 Skrevet 23. november 2008 Del Skrevet 23. november 2008 Hvor lenge kan et brød stå i en plastikkpose før det blir uspiselig? Lenke til kommentar
Khaffner Skrevet 23. november 2008 Del Skrevet 23. november 2008 Hvor lenge kan et brød stå i en plastikkpose før det blir uspiselig? Av erfaring alt fra 3 dager til 1 uke, avhengig av varmen og fuktigheten til brødet. Og hva slags brød det er selvsagt Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå