Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

*snip*

Det var relevant i den form at av megameter ikke var en tradisjonelt foretrukket enhet, samt at den ikke er en av /enhetene/prefiksene SI-entusiastene har valgt å fokusere på.

Det skal også sies at jeg var i den tro at det faktisk var en forskjell mellom det metriske systemet og SI-systemet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvordan ser ett atom ut, hvilken farge er det?
Det har ingen farge, og jeg er usikker på om det i det heletatt har en form. I modeller vises det som mer eller mindre runde kuler, men dette er feil.

Joda. Alle vet at karbonkulene er svarte, oksygen er rødt, klor er grønt og så videre. :p

Neida, de har som sagt ingen farge. Det aller meste av atomet er tomrom, og radien i et atom er i størrelsesordenen 10-10 m (= 1 Å), så du kommer ikke langt med vanlig "farget" lys hvis du skal "se" på atomet.

Men hvis man setter sammen flere atom av samme type, vil det dea være natrulig å si at feks Kalsium atom er hvitt ? Det blir i alle fall ikke usynlig om man setter sammen

Lenke til kommentar
Men hvis man setter sammen flere atom av samme type, vil det dea være natrulig å si at feks Kalsium atom er hvitt ? Det blir i alle fall ikke usynlig om man setter sammen

Fargen kommer ikke bare an på hvilket grunnstoff det er, men temperatur, trykk, stoffets struktur, osv. Så det går uansett ikke an å si at hvert enkelt grunnstoff har en fast farge, det er bare ikke slik ting virker i virkelighetens verden. :)

Lenke til kommentar
Siden like atomer kan bli satt sammen på ulike måter, så vil heller ikke et homogent stoff være nok til å fastslå fargen på et atom. Tenk på f.eks grafitt og diamant. Begge to er 100% karbon, men den ene er kullsvart mens den andre er krystallklar. Og hvilken farge har flytende eller fordampet kalsium?

Det er ofte strukturen (bindingene) i stoffet som bestemmer fargen på det, ikke fargen på atomene i seg selv.

Edit: For sein.

Endret av endrebjo
Lenke til kommentar

Møtte en fyr på bussen i natt som sa at man tåler mer alkohol hvis man har fått i seg eddik. Forklaringen på dette var at eddik er det motsatte av alkohol (på samme måte som syre/base) slik at alkoholen på en måte ble nøytralisert.

Har dette noen sammenheng, eller var det bare random fylleprat? :roll:

Lenke til kommentar

Etanol (CH3CH2OH) blir oksidert til etansyre/eddiksyre (CH3COOH) i leveren når du blir edru. Etter det jeg har hørt, så er det eddiksyren (i blodet?) som gjør deg fyllesyk (i tillegg til kraftig dehydrering og sult). Men etanol og etansyre er ikke motsatte stoffer som nøytraliserer hverandre.

Så enten sa han det for at du skal få deg en skikkelig ekkel opplevelse neste fylla (å drikke eddik er et helvete), eller så skjer det noe når mennesket inntar avfallstoffet etansyre.

Endret av endrebjo
Lenke til kommentar
http://no.wikipedia.org/wiki/HK416#Innf.C3.B8ringen_i_Norge[/url] ']7,62 × 51 mm NATO (som AG-3 benytter) har i utgangspunktet større gjennomslagskraft enn 5,56 × 45 mm NATO (som HK416 har). Men i følge Forsvarets Forskningsinstitutt har HK416 samme gjennomslagskraft og rekkevidde som AG-3, så fremt der ikke brukes kortere løp enn 419 mm.
AG-3 har 3500-4000 meter, så da kan man vel anta 3500 meter på HK416?
Lenke til kommentar
Jeg antar at det er optimal utskytningsvinkel som er brukt (ca. 45°). Hadde du skutt rett frem ville den gått i bakken lenge før 4000 meter.

Men det er vel ganske ubrukelig info, de fleste vil vel vite på hvor langt hold man kan skyte for eks. en elg. I hvor mange tilfeller skyter man 45 grader opp i lufta for å treffe noe på bakken?

Lenke til kommentar
***.
AG-3 har 3500-4000 meter, så da kan man vel anta 3500 meter på HK416?

Litt of topic, men hvilken smarting var det som lagde "AG-reglene". Det er vel for pokker ikke mulig å ha en maksimal skuddvidde på 3500 til 4000meter.

Sorry, det måtte bare ut.

Apropos skytelengder, blir de målt ved at våpenet blir avfyrt helt vannrett en viss avstand over bakken, og avstanden er fra munningen til der kula treffer bakken?

Det er forskjell på praktisk skuddvidde, som er den avstanden du kan skyte på noen og ha et håp om å treffe, og maksimal skuddvidde, som er nettop det. I dette tilfellet er det maksimal skuddvidde det er snakk om, og skuddet blir avfyrt i den vinkelen som gir et lengst mulig resultat.

Forøvrig avfyres (nesten) aldri et våpen vannrett ift bakken, da løpet vil ha en liten vinkel oppover for å kunne kompensere for kulefallet og gjøre det mulig å sikte på ting langt unna.

Endret av beerformyhorses
Lenke til kommentar
Praktisk skuddvidde med vanlige siktemidler er vel ca 400m på begge våpnene :) Forøvrig kan jeg nevne at ag-en treffer midt på der man sikter ved 30 og 200m med bakre siktemiddel stilt til 2. På ca 100m treffer prosjektilet 12cm OVER der man sikter :)

Da må jo kulen gå opp etter 30m ca.. eller merkbart opp for den saks skyld!?

Edit: Noe og gjøre med rotasjon på kulen?

Endret av Applebee
Lenke til kommentar
Litt of topic, men hvilken smarting var det som lagde "AG-reglene". Det er vel for pokker ikke mulig å ha en maksimal skuddvidde på 3500 til 4000meter.

Sorry, det måtte bare ut.

Kanskje det er forskjellig fra AG til AG. Noen er bedre tatt vare på enn andre.

Dessuten sier vel ikke regelen at det er maksimal skuddvidde. Ordrett er det:

http://www.mil.no/hv/hv-02/start/orga...rticleID=152895[/url] ]5. Husk at prosjektilet har stor gjennomslagskraft, helt ut til 3500-4000 meter, og kan drepe selv på dette hold.
Endret av endrebjo
Lenke til kommentar
Praktisk skuddvidde med vanlige siktemidler er vel ca 400m på begge våpnene :) Forøvrig kan jeg nevne at ag-en treffer midt på der man sikter ved 30 og 200m med bakre siktemiddel stilt til 2. På ca 100m treffer prosjektilet 12cm OVER der man sikter :)

Da må jo kulen gå opp etter 30m ca.. eller merkbart opp for den saks skyld!?

Kulen går i parabelformet bane. Den starter litt under siktelinjka og går i en bue som krysser "nullinja" ved 30m og 200m.

Lenke til kommentar
Nei. Det har med tyngdekraften.

Alle vannrette bevegelser i tyngdefeltet er krumme pga. tyngdekraften som trekker legemet nedover.

http://sksk.no/fysim/images/kast6.jpg

Jo, jeg skjønner jo selfølgelig at tyngdekraften lager krum på kulen, men skjønner ikke hvordan kulen kan treffe midt på 30m avstand, og 12cm over på 100m og midt på 200m avstand? Kulen må gå opp, og det er ikke noe i mitt hode som sier at tyngdekraften kan gjøre... noe galt med hodet mitt? :D:wallbash:

Endret av Applebee
Lenke til kommentar
Nei. Det har med tyngdekraften.

Alle vannrette bevegelser i tyngdefeltet er krumme pga. tyngdekraften som trekker legemet nedover.

http://sksk.no/fysim/images/kast6.jpg

Jo, jeg skjønner jo selfølgelig at tyngdekraften lager krum på kulen, men skjønner ikke hvordan kulen kan treffe midt på 30m avstand, og 12cm over på 100m og midt på 200m avstand? Kulen må gå opp, og det er ikke noe i mitt hode som sier at tyngdekraften kan gjøre... noe galt med hodet mitt? :D:wallbash:

Man har vinkel på gæveret, bitte litt vinkel oppover, så den er på vei oppover ved 30 meter, på vei nedover ved 200 meter.

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...