Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hva er det som gjør at feks megameter ikke er en SI-enhet, mens kilometer er det?

Kilometer er ikke en SI-enhet. Den bruker vi hovedsaklig grunnet tradisjon.

Prefikser er en del av SI-systemet, og selv om man mener de ikke er det, så faller jo argumentet ditt litt bort med at man ikke bruker megameter fordi det ikke er en SI-enhet når kilometer heller ikke vil være det.

AtW

Lenke til kommentar

Okei, da har jeg et annet spørsmål.

Hvordan starter man egentlig et forum? Jeg mener, for eksempel på dette forumet har man jo moderatorer, brukermoderatorer, skribenter, folk i forumstyret osv... men dette må vel ha begynt med en person? Jeg mener, man må jo starte på bunnen, man starter vel ikke med en hel gruppe folk for å opprette det?

Lenke til kommentar
Nå skrev jeg vel at hovedgrunnen var tradisjon, så det faller ikke helt vekk. Jeg tok med SI-enhetene som et tillegg siden bruken noen av disse enheten bryter med tradisjonen. Her kan jeg t.eks. nevne den økte bruken av [100 kPa] istedet for Bar.

Bar er jo ikke noen SI-enhet, men både kilo og Pascal er det. Hvilket tall man setter foran er forsåvidt irrelevant.

Lenke til kommentar
Okei, da har jeg et annet spørsmål.

Hvordan starter man egentlig et forum? Jeg mener, for eksempel på dette forumet har man jo moderatorer, brukermoderatorer, skribenter, folk i forumstyret osv... men dette må vel ha begynt med en person? Jeg mener, man må jo starte på bunnen, man starter vel ikke med en hel gruppe folk for å opprette det?

For å klare å starte et forum må man jo lokke til seg brukere for å diskutere noe først, på en eller annen måte. Derfor er ganske mange forum ofte tilknyttet en nyhetsside av et slag. Slik som her.

Rene forum-sider, slik som norskwebforum.no, må få brukere på en annen måte. Her er vel jungeltelegrafen den beste metoden. Startfasen for et slikt forum er det vanskeligste, da man får en ond sirkel: Det er få folk, så ingen store diskusjoner. Få diskusjoner gjør at nye folk heller finner en annen plass.

Et mye brukt triks her er å opprette en del fiktive brukere, og så diskutere mer eller mindre med seg selv.

Lenke til kommentar

En ting jeg begynte å lure på når jeg våknet, er om ørene justerer seg etter lyd, sånn som øynene med lys? For broren min har lan i rommet ved siden av, og jeg hørte de snakke, men ikke veldig godt! Når jeg våknet, snakket de også med hverandre; Bare at jeg hørte de mye tydeligere.

Så det jeg vil fram til er om man f.eks etter å ha hørt på høy musikk, vil ha mindre kjangs for å oppfatt lavere lyder?

Lenke til kommentar
*snip*

Nå skrev jeg vel at hovedgrunnen var tradisjon, så det faller ikke helt vekk. Jeg tok med SI-enhetene som et tillegg siden bruken noen av disse enheten bryter med tradisjonen. Her kan jeg t.eks. nevne den økte bruken av [100 kPa] istedet for Bar.

Vedkommende spurte hvorfor man ikke bruker megameter og megagram, mao spurte han ikek om enheter der det finnes en SI-enhet for det samme, som kan erstatte den. Så jeg kan ikke se hvorfor en skifting mot SI-standarden er relevant for det han spurte om.

Sånn på isden synes jeg prefikser brukes for lite generelt, megagram er mye kulere enn et tonn, og megaøre er mye kulere enn 10 000 kroner :)

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...