Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Vi ser egentlig ikke med øynene, de bare gjør om synsintrykket til nerveimpulser som straks blir sendt til synssenteret i hjernen. Det er der bildet blir oppfattet som bilde, filtrert og tolket. Tolkningen sendes til resten av hjernen, bl.a til hukommelsen der elementer i bildet blir sammenlignet med tidligere synsintrykk og gjenkjent eller får en knagg som noe nytt man ikke har sett før. Hjernen mottar over 200 nye inntrykk hvert eneste sekund, unntatt når vi sover.

Det er sant, og veldig viktig, mange undervurderer hvor viktig hjernens arbeid er for synet, men samtidig har jo de fysiske kapabilitene til øynene endel å si. Feks ser man dårligere farger om natta, uansett hvor ivrig hjernen er :)

AtW

Lenke til kommentar

Jeg har dårlig syn. Jeg tror hvert øye er på ca. -2.00 elns. Men når jeg går uten linser og briller, hvis jeg blinker veldig "hardt" så ser jeg nesten helt perfekt igjen. Helt til jeg blinker igjen. Da virker det som om jeg fysisk sett kan se godt. Hvis dere skjønner meg.. Hvorfor kan jeg da ikke ha perfekt syn hele tiden?

Lenke til kommentar
Hvordan ser ett atom ut, hvilken farge er det?
Det har ingen farge, og jeg er usikker på om det i det heletatt har en form. I modeller vises det som mer eller mindre runde kuler, men dette er feil.

Joda. Alle vet at karbonkulene er svarte, oksygen er rødt, klor er grønt og så videre. :p

Neida, de har som sagt ingen farge. Det aller meste av atomet er tomrom, og radien i et atom er i størrelsesordenen 10-10 m (= 1 Å), så du kommer ikke langt med vanlig "farget" lys hvis du skal "se" på atomet.

Lenke til kommentar
Hvordan ser ett atom ut, hvilken farge er det?

Som sagt over har atomene ingen farge. Slike egenskaper som "form", "farge" osv gir ingen mening når du er på atomært nivå. Det er først når man stabler opp flere atomer sammen at man får disse egenskapene.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Kva er det dei har gjort med dette då? Eg veit det er data-laga, men ein får eit viss bilete på forma, gjer ein ikkje?

ibm-nano-20070930-161109.jpg

(IBM skrive med Xenon-atom)

Lenke til kommentar
Hvorfor brukes ikke enheter som Megameter og Megagram? (Megameter=1000km, Megagram=1000kg /1tonn)

Fysikklærern min hadde ikke svar på dette (!)

Hovedsaklig pga. tradisjon, men også pga. at de ikke er SI-enheter.

Hva er det som gjør at feks megameter ikke er en SI-enhet, mens kilometer er det?

AtW

Lenke til kommentar
Kva er det dei har gjort med dette då? Eg veit det er data-laga, men ein får eit viss bilete på forma, gjer ein ikkje?

Et atom er ikke en klump med fast stoff og ferdig med det. Det er vanskelig å si nøyaktig hvor et atom begynner og slutter. Dette bildet kan ha blitt lagd med elektronmikroskop hvor man beskyter prøvematerialet med elektroner, så lager et bilde ut fra elektronene som blir reflektert. At elektroner reflekteres slik at man får denne tegningen betyr ikke at atomet helt konkret "ser" sånn ut.

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar
Så hvorfor bruker vi da desimeter, centimeter og millimeter?

De er hensiktsmessige i dagligtale.

I dagligtale trenger man svært skjeldent å beskrive avstander i 1000 km klassen. Det er derfor ikke hensiktsmessig å ha et eget ord for å bekskrive akkurat dette.

Så vidt jeg vet er giga, mega, desi, kilo, deka, centi, milli, mikro, nano, tera, hekto, osv prefikser som er gjeldende innen SI-systemet.

Nei. SI-enheten faste og skal ikke ha tilleggsprefikser. (SI-enheten til masse er kg, ikke g)

Lenke til kommentar
Nei. SI-enheten faste og skal ikke ha tilleggsprefikser. (SI-enheten til masse er kg, ikke g)

Er ikke det en liten selvmotsigelse der? :)

Men det er iallefall slik at SI-enheter skal være generelt uten prefikser. Unntaket er kilogram, hvor man har med prefikset kilo- av historiske grunner. Egentlig skulle det strengt tatt være gram som er enheten, men det er nå engang slik det er.

Prefiksene som Kakofoni nevner er også en del av SI-systemet, men da som egne "standard" prefikser som kan brukes foran hver enkelt av enhetene (eller i stedet for "kilo" i kilogram). Så det er fullstendig i tråd med SI-systemet å si for eksempel megameter og kilometer eller megagram, så lenge man husker at grunnenhetene er meter og kilogram.

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...