Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Er ikke plasma en tilstand der atomene ikke lenger holder seg på plass, men flyr i alle retninger pga temperaturen?
Jo. Atomene blir ionisert og alt blir en suppe av kjerner (proton og nøytron) og elektroner. Men de kan likevel bli enda varmere slik at de flyr enda mer i alle retninger. Endret av endrebjo
Lenke til kommentar
Hvis jeg husker rett fra FY1 så er det ingen bevegelse i atomene ved det absolutte nullpunkt, right? Da blir vel høyeste temperatur når en haug med atomer beveger seg ved lysets hastighet (som er det raskeste)? Er jeg på bærtur?

Meh... Hadde vært gøy hvis alt kunne svares med en enkel setning :wee:

Du er på rett spor.

Per i dag kan man ikke forutse hvordan ting vil "funke" hvis temperaturen blir høyere enn Planc-temperaturen 1.41679 x 10^32 Kelvin. Imidlertid kan man argumentere for at den høyeste teoretiske temperaturen vil oppnås ved å aksellerere en liten partikkel med all energi som finnes i universet.

Uansett ville den aldri nådd opp til lysets hastighet, og det finnes dermed i alle fall en øvre teoretisk grense for temperatur.

Går det an å finne ut hva medisiner egentlig koster?

Hvordan måler du hva noe egentlig koster? Dette har fasinert økonomer i århundrer.

Lenke til kommentar
Jeg var kanskje litt vag i spørsmålet. Når jeg går på apoteket og kjøper en reseptbelagt medisin, betaler jeg f.eks. kanskje 200,- Men dette er jo bare en egenandel.

Medisinen koster egentlig mye mer. Hvordan kan jeg finne denne prisen?

Prøvd å spørre de som jobber på apoteket?

Reseptbelagte medisiner selges uansett ikke fritt, (doh) så det er litt vanskelig å svare på.

Lenke til kommentar

Hadde en diskusjon med en person som påstod at en lampe med 500W output fint kunne "takle" en pære som er på 300W. Vil ikke lampen da "putte" ut for mye strøm til pæren slik at det blir overspenning? Sverger på at jeg har rett, har i hvert fall lært at dersom noe får for mye strømtilførsel kan det kortslutte, om noen kunne funnet en link på området hadde det vært topp.

Lenke til kommentar
Hadde en diskusjon med en person som påstod at en lampe med 500W output fint kunne "takle" en pære som er på 300W. Vil ikke lampen da "putte" ut for mye strøm til pæren slik at det blir overspenning? Sverger på at jeg har rett, har i hvert fall lært at dersom noe får for mye strømtilførsel kan det kortslutte, om noen kunne funnet en link på området hadde det vært topp.

Ifølge din argumentasjon burde alt som plugges inn i stikkontakten sprenge, siden strømnettet har en kapasitet på millioner (milliarder?) av watt, og internt i huset er det en kapasitet på kanskje titusener av watt. Så lenge de er på samme spenning, burde det gå fint.

Lenke til kommentar

Du tar nok feil der.

Den fysiske forskjellen på selve lampene, uten pære, er at den som er merket 500W tåler mere varme enn den som er merket 300W.

Effekt er kun forholdet mellom strøm og spenning.

Siden spenningen er lik i begge tilfeller, må strømmen igjennom en 500W pære være større enn igjennom en på 300W.

For at strømmen skal bli større, må altså motstanden være mindre (ohms lov), ved konstant spenning.

Det vil si at den eneste forskjellen på de to pærene er motstanden.

Altså, mindre motstand, gir større strømgjennomgang, og desto sterkere lys.

Det er overhode ikke noe galt med å putte en 300Watts pære i en 500Watts sokkel, men det omvendte derimot kan være skummelt med tanke på brannfare.

De fleste sokkler du har hjemme er stemplet med 60W eller mer, men du har nok neppe så sterk pære i de. ;)

Lenke til kommentar
I en vanlig glødelampe er det motstanden i selve pæren/glødetråden som bestemmer hvor mye strøm det går gjennom den, og dermed hvor stor effekt den bruker.

U = R*I => I = U/R

P = U*I = U*U/R => R = U²/P

I en 300W pære vil det være en motstand på: R = 230²/300 = 176 ohm

I en 500W pære vil det være en motstand på: R = 230²/500 = 106 ohm

Edit: Litt sein der ja.

Endret av endrebjo
Lenke til kommentar

Takker for alle svar 8)

men det omvendte derimot kan være skummelt med tanke på brannfare.

Hva skjer om man gjør det motsatt da? For eksempel bruker en 500W pære i en 300W lampe? (helt tilfeldig eksempel) Vil ikke lampen være for svak til å drive pæren til maksimal effekt bare? Eller er det risiko for kortslutning?

Endret av JensViking
Lenke til kommentar

Det er ingenting i en lampe som "driver" pæra. En lampe er ingenting annet enn to ledninger som kommer inn, som det ligger 230V mellom, som går opp til sokkelen og forsyner pæra med en spenning på 230V. Det gjelder alle lamper. Eneste forskjellen kan være at ledningene på kraftigere lamper er tykkere, så de kan føre mer strøm uten å gå varme.

Pæra er en liten tynn glødetråd som ligger inni et kammer med en gass. Denne glødetråden har en "elektrisk motstand". Spenningen er fortsatt 230V, om pæra er på 20W eller 500W, så forskjellen da er altså hvor mye strøm denne pæra trekker. Strøm og spenning er to helt forskjellige ting.

I hageslangen er også vanntrykket (spenning) og vannmengden (strømmen) to forskjellige ting, og du kan ved å lage knekk på slangen lage motstand (elektrisk motstand) som gjør at det går mindre vannmengde igjennom (strøm).

Akkurat det samme gjelder pæra, spenningen er 230V, den elektriske motstanden er tilpasset slik at strømmen som går igjennom den får pæra til å yte 500W. Watt er strøm ganger spenning. Altså en 500W pære trekker:

500W / 230V = underkant av 2 Ampere.

Ampere er benevningen for strøm. Mens en 300W pære trekker:

300W / 230V = ca 1.3 Ampere

En 300W arbeidslampe prøver ikke å "forsyne" pæra med 500W, de er koblet helt likt, du får akkurat samme effekten av å teipe fast to ledninger på hver sin side av pæra og putte andre enden av ledningene i støpselet (men jeg ville ikke anbefalt å gjordt det).

At det står maks 300W betyr bare at denne lampen er bare beregnet på 300W. Det vil si at den tåler ikke mer varme enn enn 300W pære avgir. Putter du inn en 500W pære, vil pæra bli for varm i forhold til hva lampen er beregnet på og det kan ta fyr.

Huff, utrolig mange misforståelser rundt elektriske ting, strøm, spenning og effekt. :|

Endret av chrml
Lenke til kommentar

Eksempelet over gjelder bare glødetrådspærer. Lysstoffrør og pærer som må "tenne" gassen drives av noe som kalles en drossel. Dette er en liten krets som lager en høyfrekvent spenning som driver pæra. Denne høyfrekvente spenningen lager blandt annet elektromagnetisk støy pga at lednignene mellom drosselen og pæra fungerer på en måte som en antenne og kan forstyrre andre trådløse ting.

Her vil det ha noe å si hvor mye effekt drosselen er beregnet på, med tanke på hvilken pære du putter på. Men ikke når det gjelder vanlige glødepærer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...