Jann - Ove Skrevet 18. november 2008 Del Skrevet 18. november 2008 Hvilke land er det egentlig tryggest å være på veien i? Hvor stor er forskjellen i forsikringspris mellom lett-mc og moped? Hvor mye ca. koster det å kjøre opp til lett-mc når jeg allerede har førerkort klasse b? Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 18. november 2008 Del Skrevet 18. november 2008 Forskjellen mellom forsikring på lett-mc og moped varierer veldig. Enkelte motorsykler er mer utsatt for ulykker og tyveri enn andre. R-sykler pleier å være dyrere å forsikre for eksempel. Uten at jeg har noen konkrete tall å vis til her og nå Lenke til kommentar
Jann - Ove Skrevet 18. november 2008 Del Skrevet 18. november 2008 men er det snakk om mange tusen i året ala bilforsikring? tenker på noe ala en slik en: http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=517000 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 18. november 2008 Del Skrevet 18. november 2008 Hvilke land er det egentlig tryggest å være på veien i? Hvor stor er forskjellen i forsikringspris mellom lett-mc og moped? Hvor mye ca. koster det å kjøre opp til lett-mc når jeg allerede har førerkort klasse b? Såvidt jeg vet så er det vel bare trafikalt grunnkurs man slipper når man har klasse B (med forbehold, er noen år siden jeg tok lappen), mao koster det nok omtrent fullpris, dvs i overkant av 15k kanskje, å ta lappen. AtW Lenke til kommentar
toth Skrevet 18. november 2008 Del Skrevet 18. november 2008 men er det snakk om mange tusen i året ala bilforsikring? tenker på noe ala en slik en: http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=517000 Hvis du skal ha kasko er det noen tusenlapper ja, men ikke like mye som på bil selvsagt. Kasko på en 50cc nyere moped/scooter ligger på typisk 2000-2500. Spørs hvem produktet registreres på, om disse har andre forsikringer osv. Det er dog ikke vanlig å kaskoforsikre mopeder, ansvar/delkasko er mye mer vanlig. Lenke til kommentar
Nord-Skandinav Skrevet 18. november 2008 Del Skrevet 18. november 2008 (endret) Er kaffetrakter rett ord å bruke eller er det egentlig en grammatisk feil i ordet? Burde det heller vært kaffetrakt? Siden den er et verktøy for å trakte kaffe og er en slags trakt? Et annet alternativ er jo så klart å kalle det kaffetraktør. Endret 18. november 2008 av Oppslagsverk Lenke til kommentar
G Skrevet 18. november 2008 Del Skrevet 18. november 2008 Jeg vil tro det er noe med at synssansen din blir satt ned når du er beruset, så da trenger øyet mer lys for å se tilnærmet likt, og da utvider den pupillen for å få inn det lyset....tror jeg. Høres logisk ut, og med det kommer et nytt spørsmål; hvorfor blir vi nedsatt i evner o.l. av alkohol, hva er det som gjør det og hvordan skjer det? Alkohol er jo en gift? Men akkurat hvordan rent kjemisk sett osv aner jeg ikke, sikkert noen andre som vet hvis du maser nok/er heldig ^^ Om du lukter på en som har bakrus, så ville du kjenne en spesiell lukt. Da leveren som bryter ned mange ting ikke klarer oppgaven å bryte ned alkoholen mer enn en viss grad, så utvikles det en gass som siver ut av kroppen din. Vet ikke om leveren klarer en dråpe alhohol 100 % uten å utvikle gassen, eller om den blir oversvømmet i alkoholmengde, og at det er derfor den ikke klarer brasene. Gassen heter Aceton. Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 18. november 2008 Del Skrevet 18. november 2008 Er kaffetrakter rett ord å bruke eller er det egentlig en grammatisk feil i ordet? Burde det heller vært kaffetrakt? Siden den er et verktøy for å trakte kaffe og derfor er en slags trakt? Å trakte (eller å brygge) har egentlig ingenting med en kon med et hull i bunnen (en trakt) å gjøre. Det er derimot med med selve bryggeprosessen og maskinen som brukes er en trakter. Derfor er kaffetrakter en korrekt betegnelse. Se ordboka. Lenke til kommentar
G Skrevet 18. november 2008 Del Skrevet 18. november 2008 (endret) Kan egentlig en gulvvifte/bordvifte kjøle ned rommet, eller vil det bare føles kaldere på grunn av luften i bevegelse? En vifte uten AC altså. Standard gulvvifte som snurrer rundt og gjerne oscillerer (snur litt på seg frem og tilbake). Jeg kjøpte en stilig høy og slank modell i dag til 599,- som jeg har latt stå på full guffe på soverommt i 7-8 timer. Rommet er deilig kjøligere, men temperaturmåleren viser fortsatt 28 grader. Vil det kjølende effekten forsvinne en stund etter jeg har slått av viften, når luften har roet seg? <{POST_SNAPBACK}> Etter det jeg har lært så burde egentlig rommet bli varmere, fordi varme er luft i bevegelse. Vifta øker jo bevegelsen, så hvorfor blir det ikke varmere? Men slik jeg har forstått det så blir ikke lufta kaldere, bare at hastigheten i lufta leder varmen bedre bort fra kroppen, og det føles kaldere. Så om en kler på seg så får ikke kroppens svette kjølt deg ned. Vanskelig å teste det der fordi om du kler på noen kler så vil jo laget med klær virke isolerende og da føles det garantert varmere, dersom ikke svettemengden gjør deg gjennomvåt da. Varme er så mangt det. Men hovedsakelig er det molekyler som vibrerer, men det kan også være infrarødt lys som varmer opp gjennstander etter å ha passert tomt rom (vakum), eller også andre lysbølgelengder for øvrig. Av en eller annen grunn må vel det infrarøde få molekylene til å bevege seg mer enn andre lysbølgelengder. Gammastråler farer jo tvers igjennom det meste, men om det treffer en atomkjerne så kan nok det lille gammafotonet sette akkurat det ene molekylet i bevegelse, og da er det enkle gammafotonet årsak til varmeutvikling det også. Jeg tipper at du leser på termometeret, og at det på sikt vil vise at bevegelsesengergien (kinetisk energi) fra luften omgjøres til varme, dessuten vi el-motoren på viften avgi varme. Alt i alt så søker "mer nyttig" energi som oftest mot varme som "sluttenergi"-fase. At energi du kan nyttiggjøre deg ofte vil ende opp som mindre nyttig varmeenergi. Fordi varmeenergi er vanskelig å akkumulere (samle) så sees den på som en lite nyttig energi. Selv om den med mye kostnad og innsats kan gjøres om til f.eks. mer nyttig energi (elektrisk strøm), om du får vann til å koke igjen, som igjen kan drive en gassturbin ogsåvidere.. Endret 18. november 2008 av G Lenke til kommentar
Vain Skrevet 18. november 2008 Del Skrevet 18. november 2008 Er kaffetrakter rett ord å bruke eller er det egentlig en grammatisk feil i ordet? Burde det heller vært kaffetrakt? Siden den er et verktøy for å trakte kaffe og er en slags trakt? Et annet alternativ er jo så klart å kalle det kaffetraktør. Tipper at ordet kommer fra verbet 'å trakte', ikke substantivet 'en trakt'. Så hvis man bøyer verbet får man 'trakter'. Og da er det ganske nærliggende å kalle en ting som trakter kaffe for en kaffetrakter. Lenke til kommentar
G Skrevet 18. november 2008 Del Skrevet 18. november 2008 (endret) Er det en form for dop eller medisin (farmasøytiske midler) i såkalt militærkjeks? Her er det en kar som har det litt morro ihvertfall. EDIT: Innlegget mitt er seriøst nok det, spørsmålet altså. Har nemlig hørt påstanden fortalt av noen. Kan noen avmystifisere dette for oss som måtte lure? Kanskje en sak for Mythbusters (en TV-serie) ? Endret 18. november 2008 av G Lenke til kommentar
Nord-Skandinav Skrevet 18. november 2008 Del Skrevet 18. november 2008 (endret) Er det bevist noen sammenheng mellom hvor i klasserommet elever plasserer seg i forhold til prestasjoner/karakterer? Kom til å tenke på det idag, når jeg var prøvevakt for en klasse på skolen jeg jobber på. De som satt nært vinduet hadde en tendens til å bli ferdig mye fortere enn elever andre plasser i klasserommet. Tror jeg la merke til noe lignende når jeg selv var elev. Endret 18. november 2008 av Oppslagsverk Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 18. november 2008 Del Skrevet 18. november 2008 Det skulle forundre meg om det ikke er gjort studier på det, men jeg kjenner ikke til noen. Kanskje ikke direkte knyttet opp mot karakterer, men en spørreundersøkelse eller noe feltarbeid burde være enkelt å få til. Spørsmålet er hvor interessant dette ville være å finne ut av. "Alle" vet jo at enkelte typer har en tendens til å plassere seg langsetter vinduet og bakerst, men det er også ganske innlysende at personlighet styrer valg av plass og resultater. Hvor mye vann brukes i gjennomsnitt på å slukke en norsk husbrann? Lenke til kommentar
Kakofoni Skrevet 18. november 2008 Del Skrevet 18. november 2008 At elevene plasserer seg bakerst i klasserommet er ikke et åpenbart svar på karakter, allikevel. Jeg synes en sånn studie hadde vært interessant. Lenke til kommentar
lockdog Skrevet 18. november 2008 Del Skrevet 18. november 2008 Hva er en "såkalt militærkjeks"? Lenke til kommentar
toth Skrevet 18. november 2008 Del Skrevet 18. november 2008 Er Walter, ref. sjokoladen "Walters mandler" en reell person? I flg innpakningen ja, men jeg lurer litt på om han er oppdiktet likevel? Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 18. november 2008 Del Skrevet 18. november 2008 De som setter seg bakerst selv om de kommer inn først, gir automatisk et signal til lærer eller foredragsholder om at "vi gidder egentlig ikke være her, så vi bare setter oss helt bakerst så vi kan drive med det vi vil". Har sett det på kurs på jobb også. De som sitter bakerst er mere skravlete og kursholder må si fra flere ganger siden de babler for mye. Litt rart å se 40-år gamle gubber oppføre seg som en middels 8. klasse i barneskolen. Lenke til kommentar
Kakofoni Skrevet 18. november 2008 Del Skrevet 18. november 2008 Derfor er det jo interessant, å se om din generalisering faktisk stemmer. Jeg setter meg nesten alltid bakerst, men har ikke som mål å skravle. Ser også for meg en usikker åttendeklassing som ikke tør å sitte fremme i en teit frykt for å bli ledd av og utstøtt. Den usikre åttendeklassingen kan godt få sterke karakterer. Ser også for meg en som ikke har særlig lyst til å bli spurt om ting av læreren av hvilke grunner det enn er, og sitter bakerst for å ikke bli sett, men følger likefullt med. Noen liker sikkert også å gå bak for å få en ekstra vegg å lene seg til. Dette kan sikkert også gjøre karakterene bedre, hvis det får de til å konsentrere seg bedre. I don't know, jeg bare tok en kjapp brainstorming her. Lenke til kommentar
CFM Skrevet 18. november 2008 Del Skrevet 18. november 2008 Og for å unngå at noen bak deg vil drive med f*enskap? Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 18. november 2008 Del Skrevet 18. november 2008 De som setter seg bakerst selv om de kommer inn først, gir automatisk et signal til lærer eller foredragsholder om at "vi gidder egentlig ikke være her, så vi bare setter oss helt bakerst så vi kan drive med det vi vil". Har sett det på kurs på jobb også. De som sitter bakerst er mere skravlete og kursholder må si fra flere ganger siden de babler for mye. Litt rart å se 40-år gamle gubber oppføre seg som en middels 8. klasse i barneskolen. Pluss oss paranoide som hater at folk ser på oss. Sitter man bakerst så slipper man følelsen av at noen ser på en uten at man vet det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå