Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Hvis elektronet som er negativt ladet blir "holdt på plass" av protonet som er positivt ladet pga spenningene mellom disse. Hvodan har det seg at nøytronet holder seg på plass som ikke er elektrisk ladet?

 

Er klar over at den er elektrisk nøytral og dermed ikke blir påvirket av ladninger siden også at protonet og elektronet er like ladefullt. Men hvorfor sitter det ennå der? :)

Endret av HoaXed
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvordan får man nytt passord til en Hotmail konto, hvis du har glemt det passordet du har fra før? De sender jo nytt passord til e-post kontoen din... og da har du et problem når du ikke kommer inn på kontoen. :roll:

8828213[/snapback]

Man kan sende inn en rapport hvor du forklarer litt privat informasjon som kan redegjøre for at du er bruker av kontoen hvor de sender et resettett passord til en gitt epost hos deg. Hvis du har vært smart og oppgitt en alternativ epost adresse uten om selve hotmailadressen vil ditt gamle passord bli sendt dit.

 

Forøvrig er ikke denne posten til for support. Dog svarte jeg? Unnskyld.

8828245[/snapback]

Ah, beklager, har ikke lest reglene godt nok :blush:.

 

Men da kan jeg jo spørre om noe jeg lurer på. Hvor mange km/h tilsvarer en "mach"?

Lenke til kommentar

Men da kan jeg jo spørre om noe jeg lurer på. Hvor mange km/h tilsvarer en "mach"?

8828307[/snapback]

 

Mach er et objekts fart delt på lydfarten i det objektet kjører gjennom (f.eks fly gjennom luft). Derfor er 1 mach forskjellige Km/h-hastigheter.

Endret av Torinogut
Lenke til kommentar

Men da kan jeg jo spørre om noe jeg lurer på. Hvor mange km/h tilsvarer en "mach"?

 

Mach er måleformen for hastigheter i forhold til lydhastigheten. 1 Mach er lik lydens hastighet, mens 0,5 Mach er lik halvparten av lydens hastighet.

 

Ved standard atmosfæretrykk vil lydhastigheten ved havnivå (15 grader celsius) være på 661,7 knop (ca 1 230 km/t), mens den ved 60 000 fots høyde (-69 grader celsius) vil være 573,8 knop (ca 1 067 km/t).

 

Et enkelt søk på google :) tråden er heller ikke for enkle spm som svares via google :p

Lenke til kommentar
Ikke for å ødelegge for spørsmålet over.. men hva er "øyerusk" egentlig?

Jeg mener det som ligger i øyekroken når du våkner og bare irriterer...

8828573[/snapback]

Er nok berre størknet "augevatn". Augevatn er den saltveska nokon kjertlar skil ut for å fukte auga.

Lenke til kommentar

Trur nok ikkje det er ein nevneverdig grunn for at nøytronet "sitt" der som du så fint seier. Det er jo berre ein partikkel forskarane har funnet ved å studere atomkjerner..

8828455[/snapback]

Hva legger man i "bare en partikkel". Grunnen til at alt sitter sammen er jo nettopp ladninger. Hvorfor forsvinner ikke bare nøytronet siden det ikke påvirkes av ladninger? Kanskje vi bare rett og slett ikke vet svaret. :hmm:

 

Dog kan vi ikke måle ladninger som er under elementærladningen (ladn. til elektronet) og det kan være at protonet feks er en 1/100 av en elementærladningen og negativt ladet slik at det fester seg til protonet. Hmm.

Endret av HoaXed
Lenke til kommentar
Ikke for å ødelegge for spørsmålet over.. men hva er "øyerusk" egentlig?

Jeg mener det som ligger i øyekroken når du våkner og bare irriterer...

Ødelegge? :p

 

Tror faktisk ikke det er klasifisert som en sykdom, og har ikke hørt noen intligente navn på det heller. Det er nok baer som nevt augevatn og dritt som samler seg iløpet av natten. (altså augevatn + hudceller og annet shit kroppen gir fra seg gjennom kvelden + støv og andre ting lufta bringer).

Regner med at man får et overskudd av augevatn pga øyet er vant til å produsere ett hvist volum øyevann, og du bruker mindre øyevann på natta enn på dagen

Lenke til kommentar
Fins det noe mer effektivt en sykkel? Nå tenker jeg på noe alà sykkel, der du bruker minimum med energi, og får en god fart. Fins det noe mer effektivt? Mindre energibruk og større fart?

8829217[/snapback]

All energien som ein sykkel bruker, lagar du sjølv. Så det mest effektive i ditt tilfelle ville ha vore noko som du slapp å bruke energi på. Eg ser for meg eit rullebrett med seglstang på eller noko.. Slik at vinden blir ditt framkomstmiddel.. :p Men er avhengig av litt medvind då =p Og strake strekninger.. Og lite bilar, og mindre folk og og og

Endret av aspic
Lenke til kommentar
Hvordan kan en vifte gjør luft i rommet mitt som jeg føler er varm kald? Hvorfor er det kaldt når jeg tar hånda ut av vinduet når jeg kjører, men ikke når jeg står stille?

8827117[/snapback]

Det er to årsaker til det. Den ene er allerede nevnt:

 

1. Når vann fordamper "stjeler" det store mengder varme fra omgivelsene. Når man svetter så tas varmen fra huden og kroppen kjøles dermed ned. (Denne effekten kan også merkes på døde ting. F.eks et vått plagg som henger til tørk i sola kan godt få en temperatur under lufttemperaturen på grunn av fordampninga) I stillestående luft dannes det et sjikt med luft som er mettet på vanndamp rundt huden og svettekjertlene. Dette sjiktet hindrer videre fordamping. Dersom man blåser bort sjiktet, f.eks med å ta hånda ut av bilvinduet i fart så vil fordampinga skje raskere og huden kjøres mer.

 

2. Kroppstemperaturen er ~37°C. Hvis romtemperaturen er 30°C og det føles varmt så har man nok et sjikt med varm luft rundt kroppen som holder på varmen og får nedkjølinga til å gå tregt. Tar man av seg litt (tørre) klær så vil sjiktet minske, varmen svever lettere bort og man føler seg kjøligere. Vind gjør samme effekten. Hvis lufttemperaturen er over 37'C vil kun årsak 1 gjøre en kjøligere. Årsak 2 vil virke motsatt.

Lenke til kommentar
Fins det noe mer effektivt en sykkel? Nå tenker jeg på noe alà sykkel, der du bruker minimum med energi, og får en god fart. Fins det noe mer effektivt? Mindre energibruk og større fart?

8829217[/snapback]

All energien som ein sykkel bruker, lagar du sjølv. Så det mest effektive i ditt tilfelle ville ha vore noko som du slapp å bruke energi på. Eg ser for meg eit rullebrett med seglstang på eller noko.. Slik at vinden blir ditt framkomstmiddel.. :p Men er avhengig av litt medvind då =p Og strake strekninger.. Og lite bilar, og mindre folk og og og

8829581[/snapback]

Jammen, jeg tenkte noe alla sykkel, bare at du f.eks får høyere fart på rette strekninger, med f.eks flere tannhjul e.l?

Lenke til kommentar
Hvis elektronet som er negativt ladet blir "holdt på plass" av protonet som er positivt ladet pga spenningene mellom disse. Hvodan har det seg at nøytronet holder seg på plass som ikke er elektrisk ladet?

 

Er klar over at den er elektrisk nøytral og dermed ikke blir påvirket av ladninger siden også at protonet og elektronet er like ladefullt. Men hvorfor sitter det ennå der? :)

8828259[/snapback]

Det er noe som heter de sterke kjernekreftene som holder de sammen. Disse kreftene har svært kort rekkevidde og når ikke ut til elektronene som svever "langt" unna atomkjernene.

 

Innad i atomkjernen frastøter protonene hverandre men de sterke kjernekreftene holder de sammen. Protonene finner seg likevel gunstige posisjoner i forhold til hverandre. Det vil si mest mulig ut mot kantene på atomkjernen og i mindre grad i midten av kjernen. Siden nøytronene ikke frastøter hverandre så klumper de seg der det er "plass til overs" etter at protonene har valgt sine favorittposisjoner. Nøytronene havner altså i stor grad i midten av atomkjernen. I store atomkjerner (høye atomnummer) så kan nøytronene sperres helt inne i et skall av protoner.

 

Partikkeleventyret - Sterke krefter

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...