Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

Ble nettopp stoppet i politikontroll, og da så jeg noe nytt. Han viftet inne i bilen med et lite apparat som skulle sjekke om det var alkohol-dunst i luften. Tullet han med meg, eller er det noe nytt som har kommet?

Og bak på noen lastebiler står det kanskje både 70 og 80 fartsgrense. Hvor gjelder de og hvilket av de?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Greit, så regjerer han kanskje ikke.

Men uansett må alle offisielle beslutninger av regjeringen undertegnes av kongen.

Er det da umulig å fatte offisielle beslutninger når vi ikke har noen sittende konge?

Eller kan da kronprinsen skrive under, før han selv blir innsatt?

Det har vært noen få statsrådmøter der krompen har overtatt sin fars rolle, bl.a da Kongen var sykmeldt for et par år siden, og ved Kongens utenlandsreiser.

Merk at når ordet konge representerer den sittende monarken skrives ordet med stor K. Likeledes når man bruker ordet rett foran monarkens navn, altså Kong Harald. Monarken har heller ikke et etternavn, så hvis du snakker med en i telefonen som hevder at han heter bare Harald og ikke noe mer, da er det Kongen du snakker med.

Lenke til kommentar
Monarken har heller ikke et etternavn, så hvis du snakker med en i telefonen som hevder at han heter bare Harald og ikke noe mer, da er det Kongen du snakker med.

Og jeg som trodde kongefamilien het Rex til etternavn?

Rex betyr konge og er egentlig ikke ett etternavn, men kan bli brukt som etternavn i en del sammenhenger.

Tror kongen skriver under med Harald Rex for å vise at han er konge, ikke for å bruke etternavnet.

Rex er forresen konge på latin.

Endret av aklla
Lenke til kommentar
Ble nettopp stoppet i politikontroll, og da så jeg noe nytt. Han viftet inne i bilen med et lite apparat som skulle sjekke om det var alkohol-dunst i luften. Tullet han med meg, eller er det noe nytt som har kommet?

Høres rart ut. Jeg pleier å vaske frontruten (inni bilen) med litt spylerværske, og da henger det gjerne litt alko-dunst igjen i bilen i en god stund. Lurer på hva som hadde skjedd med meg dersom dette er sant..

Lenke til kommentar

La oss si 2 personer; Person A og B har eksakt lik munnhygiene og gebiss. En dag velger Person A å puste med munnen på vidt gap hele dagen; mens Person B velger å puste gjennom nesen med munnen lukket. Hvem vil ha verst ånde/munnhygiene mot slutten av dagen?

Edit: og en ting til: Er det en sammenheng mellom massetettheten, varmeledingsevnen, strømledingsevnen og korrosjonsevnen til metaller?

Endret av khaffner
Lenke til kommentar
Jeg lurer veldig på hvordan Sony Ericsson sin TrackID fungerer?

Den bruker ikke mer enn 5 sekunder på å identifisere en sang og finne ut hvilken det er og den finner virkelig alle sanger. Har funnet alt fra japansk tegneseriemusikk til et ukjent norsk progband.

den sender det til en server via 3g/gprs og får serveren til å identifisere sangen og serveren sender svaret tilbake.

tipper det er ett internasjonalt nettverk som blir brukt for å finne sangene.

Lenke til kommentar

Den bruker ikke mer enn 5 sekunder på å identifisere en sang og finne ut hvilken det er og den finner virkelig alle sanger. Har funnet alt fra japansk tegneseriemusikk til et ukjent norsk progband.

Det blir lagt inn sanger i en database, hvor lyden (rettere sagt lydbølgene) blir tilegnet referanse punkter.

Når du da spiller inn et klipp, så kryssjekker trackID'n de lyden opp mot de sangene den har i databasen og finner de samme referansepunktene.

Lenke til kommentar
I nyere tid (etter 1900); aldri.

Og hadde kongen brukt vetoretten i disse dager, så er det vel grunn til å anta at stortinget hadde fjerne denne retten.

AtW

Det er en flott ting å bruke veto i mot, da. :hmm:

Kongen har såvidt jeg vet kun utsettende veto. Det hadde tatt en stund, men kongen hadde ikke klart å hindre det for alltid.

AtW

Lenke til kommentar
Har du vært noen kåringer for verdens peneste tall?

Jeg ville svart 42.

/signed

Det blir lagt inn sanger i en database, hvor lyden (rettere sagt lydbølgene) blir tilegnet referanse punkter.

Når du da spiller inn et klipp, så kryssjekker trackID'n de lyden opp mot de sangene den har i databasen og finner de samme referansepunktene.

En litt annen måte å forklare det på som jeg så, er at alle låter har "fingeravtrykk" i lydbølgene. Altså noen unike, identifiserbare ting i lyden.

Så metaforisk sagt tar du bilde av fingeravtrykket i låten, og sender det til fingeravtrykksbasen for identifisering.

Databasen består av metadata, og driftes av Gracenote, forøvrig oppkjøpt av Sony.

Endret av toth
Lenke til kommentar
Hvor ofte har kongen brukt sin vetorett?
I nyere tid (etter 1900); aldri.

Wiki

Man kan allikevel si at kong Harald V våren 2008 gjorde bruk av sin vetorett, da han gikk imot det politiske flertallet på Stortinget angående endringen av grunnlovens paragraf 4, som ville gi kongen religionsfrihet. Etter å ha innkalt kirkestatsråden til audiens og lagt frem sitt syn, bøyde stortinget av. Den norske konge må dermed fremdeles bekjenne seg til den evangelisk lutherske tro.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...