Reeve Skrevet 12. november 2008 Del Skrevet 12. november 2008 Nå er det faktisk et uendelig antall regnestykker for hvert eneste tall. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 12. november 2008 Del Skrevet 12. november 2008 Oddetall: dele på to, legge på en på det ene sifferetPartall: dele på to Men den eneste måten å få bare et fast system, blir å faktorisere Evt enda enklere, 1*<tallet du skriver inn>. Men man kunne jo tenke seg noen har forsøkt å lage en "kalkulator" som lager noen "spenstige" stykker. AtW Lenke til kommentar
ChrML Skrevet 12. november 2008 Del Skrevet 12. november 2008 Det finnes kalkulatorer som "reverserer" første, andre og tredjegrads ligninger basert på punkter langs grafen hvis det var det han lurte på. Fex, du legger inn en liste over kjente punkt, for eksempel: x = 5, y = 2 x = 7, y = 3 Så finner kalkulatoren ut at en sammenheng kan være: x = y * 2 + 1 Jo flere punkter man legger inn, jo mer sannsynlig er det at ligningen er korrekt, da andre verdier kanskje vil "interpolere" grafen mellom punktene anderledes osv... (ved ulinjær graf). Tror det var en sånn solver på en Casio kalkulator jeg hadde på videregående. Lenke til kommentar
Astralnoise Skrevet 12. november 2008 Del Skrevet 12. november 2008 Kronen som brukes i både kongeemblemet (Kongens "Coat of arms") og i statlige våpenskjold, finnes den i virkeligheten? Lenke til kommentar
aklla Skrevet 12. november 2008 Del Skrevet 12. november 2008 (endret) Over er den kronen jeg regner med du snakker om(forresten logo`n til arbeisgiveren min). Det er klikkbart for spesiellt interesserte. her er den norske kongekronen, ligner ihvertfall litt Endret 12. november 2008 av aklla Lenke til kommentar
Xecuter Skrevet 12. november 2008 Del Skrevet 12. november 2008 Er statisk elektrisitet alltid tiltrekkende? Hvis ja, hvorfor? Lenke til kommentar
Astralnoise Skrevet 12. november 2008 Del Skrevet 12. november 2008 Over er den kronen jeg regner med du snakker om(forresten logo`n til arbeisgiveren min). Det er klikkbart for spesiellt interesserte. her er den norske kongekronen, ligner ihvertfall litt Du jobber i Forsvarets logistikkavdeling du? Tøft. Faen, for ei fin krone. Sånn ei skal jeg kjøpe meg når jeg blir fyrst av Trøndelag. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 12. november 2008 Del Skrevet 12. november 2008 Du jobber i Forsvarets logistikkavdeling du? Tøft. Stemmer det ja, FLO/IKT/DT/FDS/... hvis du har peiling på avdelingene Lenke til kommentar
hernil Skrevet 12. november 2008 Del Skrevet 12. november 2008 Da har jeg lært noe nytt i dag og, Norge har kongekrone. Hvorfor ser vi den så sjelden? Lenke til kommentar
lockdog Skrevet 12. november 2008 Del Skrevet 12. november 2008 (endret) Den er vel stort sett kun i bruk under bisettelse av ny konge, noe som ikke akkurat skjer hver fjerde uke. Edit: Tror forresten de norske kronjuvelene ligger i nidarosdomen. Endret 12. november 2008 av lockdog Lenke til kommentar
HulkHaugen Skrevet 12. november 2008 Del Skrevet 12. november 2008 Hulk: Det er ikke sånn at tiden går i ulik hastighet rundt om kring på ulike steder. Tidsdilasjonen (strekkingen eller sammenpressingen av tid) skjer på grunn av hastighet, f.eks rotasjonshastighet eller hastighet i lineær bevegelse. Reiser man fra A til B så er det altså reisen som medfører tidsdilatasjonen, ikke de stasjonære stedene A eller B. Å.... Men et annet relatert spørsmål; Dersom man flyr i høy hastighet rundtom i rommet vil man ikke aldres like fort som dem på jorden, etter hva jeg har forstått. Men må man være i konstant bevegelse, eller kan man stasjonere seg et sted i vacuum eller utenfor gravitasjonsfelter? Ev. mindre gravitasjonspåvirkninger (Siden 0 gravitasjon antageligvis ikke finnes....) Lenke til kommentar
aklla Skrevet 12. november 2008 Del Skrevet 12. november 2008 (endret) Da har jeg lært noe nytt i dag og, Norge har kongekrone. Hvorfor ser vi den så sjelden? aner ikke hvorfor vi aldri hører om de, men her er ihvertfall deg kongelige juggelet: http://www.trondheim.com/multimedia.ap?id=1114987678(bildet funker ikke skikkelig her, trykk på linken for bildet) Det inneholder: Kongens rikseple Kongens septer Dronningens rikseple Dronningens septer Rikssverdet Dronningkronen Arvefyrstkronen Kongekronen var MYE mer enn jeg trodde også, trodde norge kun hadde kronene jeg Endret 12. november 2008 av aklla Lenke til kommentar
kjeklulf Skrevet 12. november 2008 Del Skrevet 12. november 2008 Den er vel stort sett kun i bruk under bisettelse av ny konge, noe som ikke akkurat skjer hver fjerde uke. Nå er det ofte liten hensikt å utnevne en ny konge samtidig som han bisettes. Regner med at du mener innsettes. Lenke til kommentar
lockdog Skrevet 12. november 2008 Del Skrevet 12. november 2008 Jaja Kanskje litt respektløst og insette en ny konge samme dag som den forrige bisettes. Men nytt snedig spørsmål i den sammenheng; Hvem regjerer over Norge når en konge dør, frem til den nye kongen insettes? Lenke til kommentar
Khaffner Skrevet 13. november 2008 Del Skrevet 13. november 2008 Regjerer kongen i det hele tatt? Hvilke arbeidsoppgaver har kongen i politikken? Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 13. november 2008 Del Skrevet 13. november 2008 (endret) Han har vetorett i en ukentlig samling der alle partiene er med. Men han bruker den vel aldri såvidt jeg vet. Edit: "Kongen i statsråd" het det ja. Endret 13. november 2008 av Bytex Lenke til kommentar
kjeklulf Skrevet 13. november 2008 Del Skrevet 13. november 2008 (endret) Hvem regjerer over Norge når en konge dør, frem til den nye kongen insettes? Det går automatisk til tronarvingen i det øyeblikket den regjerende konge (eller dronning) dør, derav munnhellet "kongen er død, lenge leve kongen". Det er ellers ingen formell kroning eller innsettelse av kongen. Det er blitt en tradisjon for at den nye kongen signes i Nidarosdomen men dette har ingen formel betydning. Endret 13. november 2008 av kjeklulf Lenke til kommentar
lockdog Skrevet 13. november 2008 Del Skrevet 13. november 2008 Greit, så regjerer han kanskje ikke. Men uansett må alle offisielle beslutninger av regjeringen undertegnes av kongen. Er det da umulig å fatte offisielle beslutninger når vi ikke har noen sittende konge? Eller kan da kronprinsen skrive under, før han selv blir innsatt? Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 13. november 2008 Del Skrevet 13. november 2008 Hvor ofte har kongen brukt sin vetorett? Lenke til kommentar
kjeklulf Skrevet 13. november 2008 Del Skrevet 13. november 2008 I nyere tid (etter 1900); aldri. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå