Zlatzman Skrevet 12. november 2008 Del Skrevet 12. november 2008 Ang. GPS-er har jeg et temmelig lite snedig spørsmål. Driver USA fremdeles og sender ut feilsignaler nå og da? Leste i manualen da jeg kjøpte meg bærbar GPS at noen ganger kunne posisjonen min være fullstendig på bærtur, for eier eller USA sendte med jevne mellomrom ut feilsignaler. Stort sett ikke nei, men tror de stadig har mulighet til å kryptere signalet sånn at bare deres egne mottakere får høy presisjon. Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 12. november 2008 Del Skrevet 12. november 2008 Noe jeg har lurt på: Det sies jo at lysets hastighet er maks hastighet masseløse partikler kan bevege på seg, mens partikler med masse kan nærme seg en tilnærmet lysets hastighet, men at du ville trengt uendelig med energi for å oppnå lysets hastighet. Men hva hvis du har en ball, si for eksempel en planet. Hvor fort kan du rotere denne ballen? Om du roterer den fort nok vil jo noe som er festa på denne planeten (fex en mann bindt fast til bakken) bevege seg fortere enn lysets hastighet i sirkel etterhvert. Nei, legemer kan ikke rotere så fort. Og selv om de kunne, så ville lokalhastigheten på overflaten likevel bli lavere, for roterende masseobjekter tvinner romtiden rundt seg, såkalt framedragging. Lenke til kommentar
ChrML Skrevet 12. november 2008 Del Skrevet 12. november 2008 (endret) Hvorfor kan ikke legemer rotere så fort? Har det noe med det jeg sa med at man vil trenge mer og mer energi sålenge ytterste delen (som beveger seg fortest) sitter på? Eller har det noe med at atomene uansett løsner og blir slengt vekk fra planeten? Selv om den er så massiv at den kan motvirke mye av det med gravitasjonsfeltet. Uansett om det er en stål eller diamant planet? Endret 12. november 2008 av chrml Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 12. november 2008 Del Skrevet 12. november 2008 Hvorfor er ikke et elektron en magnetisk monopol? Lenke til kommentar
MrBirken Skrevet 12. november 2008 Del Skrevet 12. november 2008 Kan penis fryse viss du er lenge ute i kulda? Forvitring hvis det er urin i penis ? Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 12. november 2008 Del Skrevet 12. november 2008 Kan penis fryse viss du er lenge ute i kulda? Forvitring hvis det er urin i penis ?Google frostbite penis så finner du ut at forfrysning i penis slettes ikke er uvanlig og kan ende med amputasjon. Lenke til kommentar
Sewero Skrevet 12. november 2008 Del Skrevet 12. november 2008 Hvorfor må man være 18 for å jobbe i kassa på en dagligvare butikk? Lenke til kommentar
Islanbadsj Skrevet 12. november 2008 Del Skrevet 12. november 2008 Sikkert fordi det selges alkohol og tobakk. Lenke til kommentar
Sewero Skrevet 12. november 2008 Del Skrevet 12. november 2008 Og da kan man ikke selge det pga. man ikke er 18 selv? Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 12. november 2008 Del Skrevet 12. november 2008 Og da kan man ikke selge det pga. man ikke er 18 selv? Korrekt. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 12. november 2008 Del Skrevet 12. november 2008 Og da kan man ikke selge det pga. man ikke er 18 selv? Stemmer, det er ulovlig. Man kan sitte i kassa, og tilkalle hjelp hver gang alkohol elelr tobakk selges (med loven i hånd), ihvertfall såvidt meg bekjent. Men dette er såpass mye jobb, at det er vel sjeldent butikken gidder. AtW Lenke til kommentar
r2d290 Skrevet 12. november 2008 Del Skrevet 12. november 2008 Hvor mange ganger tyngre kan en klatrer være i forhold til den som sikrer? (altså, en tråd som er festet til en person nede på bakken, går opp til toppen av veggen, gjennom en løkke, og deretter ned til klatreren) Ingen gir-system involvert. Hvilken formel blir brukt for å regne ut dette? Lenke til kommentar
Hyperio Skrevet 12. november 2008 Del Skrevet 12. november 2008 Og da kan man ikke selge det pga. man ikke er 18 selv? Stemmer, det er ulovlig. Man kan sitte i kassa, og tilkalle hjelp hver gang alkohol elelr tobakk selges (med loven i hånd), ihvertfall såvidt meg bekjent. Men dette er såpass mye jobb, at det er vel sjeldent butikken gidder. AtW Jeg kan garantere at jeg har handlet flere ganger på butikker der jeg vet at arbeideren er under 18 år. Synes dette er slapt og dårlig av butikkene. Lenke til kommentar
r2d290 Skrevet 12. november 2008 Del Skrevet 12. november 2008 Handlet, eller handlet alkohol? Lenke til kommentar
Hi-DEQ Skrevet 12. november 2008 Del Skrevet 12. november 2008 sett det samme i flere av butikkene her jeg bor også Lenke til kommentar
Newt32 Skrevet 12. november 2008 Del Skrevet 12. november 2008 Lurer på om det finnes en kalkulator/generator på internett som gjør om et tilfeldig tall til et regnestykke? Altså det motsatte av det en kalkulator vanligvis gjør. Lenke til kommentar
hernil Skrevet 12. november 2008 Del Skrevet 12. november 2008 Lurer på om det finnes en kalkulator/generator på internett som gjør om et tilfeldig tall til et regnestykke? Altså det motsatte av det en kalkulator vanligvis gjør. Og prisen for dagens snedigste spørsmål går til Newt32! Lenke til kommentar
Newt32 Skrevet 12. november 2008 Del Skrevet 12. november 2008 Jaha... Jeg prøver å søke etter det, men det viser seg å være mye vanskeligere å finne enn jeg trodde. Det må da finnes?! Lenke til kommentar
Jann - Ove Skrevet 12. november 2008 Del Skrevet 12. november 2008 greia er at ett regnestykke vanligvis har bare en løsning, mens ett tall har uendelig mange regnestykker som gir samme tall. så, det du spør etter er umulig og banalt enkelt: lek deg med noen variabler, og du vil finne ett regnestykke som gir deg ethvert tall. Lenke til kommentar
r2d290 Skrevet 12. november 2008 Del Skrevet 12. november 2008 Oddetall: dele på to, legge på en på det ene sifferet Partall: dele på to Men den eneste måten å få bare et fast system, blir å faktorisere Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå