Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

Ang. GPS-er har jeg et temmelig lite snedig spørsmål. Driver USA fremdeles og sender ut feilsignaler nå og da? Leste i manualen da jeg kjøpte meg bærbar GPS at noen ganger kunne posisjonen min være fullstendig på bærtur, for eier eller USA sendte med jevne mellomrom ut feilsignaler.

Stort sett ikke nei, men tror de stadig har mulighet til å kryptere signalet sånn at bare deres egne mottakere får høy presisjon.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Noe jeg har lurt på:

Det sies jo at lysets hastighet er maks hastighet masseløse partikler kan bevege på seg, mens partikler med masse kan nærme seg en tilnærmet lysets hastighet, men at du ville trengt uendelig med energi for å oppnå lysets hastighet.

Men hva hvis du har en ball, si for eksempel en planet. Hvor fort kan du rotere denne ballen? Om du roterer den fort nok vil jo noe som er festa på denne planeten (fex en mann bindt fast til bakken) bevege seg fortere enn lysets hastighet i sirkel etterhvert.

Nei, legemer kan ikke rotere så fort. Og selv om de kunne, så ville lokalhastigheten på overflaten likevel bli lavere, for roterende masseobjekter tvinner romtiden rundt seg, såkalt framedragging.

Lenke til kommentar

Hvorfor kan ikke legemer rotere så fort? Har det noe med det jeg sa med at man vil trenge mer og mer energi sålenge ytterste delen (som beveger seg fortest) sitter på?

Eller har det noe med at atomene uansett løsner og blir slengt vekk fra planeten? Selv om den er så massiv at den kan motvirke mye av det med gravitasjonsfeltet. Uansett om det er en stål eller diamant planet?

Endret av chrml
Lenke til kommentar
Og da kan man ikke selge det pga. man ikke er 18 selv?

Stemmer, det er ulovlig. Man kan sitte i kassa, og tilkalle hjelp hver gang alkohol elelr tobakk selges (med loven i hånd), ihvertfall såvidt meg bekjent. Men dette er såpass mye jobb, at det er vel sjeldent butikken gidder.

AtW

Lenke til kommentar

Hvor mange ganger tyngre kan en klatrer være i forhold til den som sikrer?

(altså, en tråd som er festet til en person nede på bakken, går opp til toppen av veggen, gjennom en løkke, og deretter ned til klatreren)

Ingen gir-system involvert.

Hvilken formel blir brukt for å regne ut dette?

Lenke til kommentar
Og da kan man ikke selge det pga. man ikke er 18 selv?

Stemmer, det er ulovlig. Man kan sitte i kassa, og tilkalle hjelp hver gang alkohol elelr tobakk selges (med loven i hånd), ihvertfall såvidt meg bekjent. Men dette er såpass mye jobb, at det er vel sjeldent butikken gidder.

AtW

Jeg kan garantere at jeg har handlet flere ganger på butikker der jeg vet at arbeideren er under 18 år. Synes dette er slapt og dårlig av butikkene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...