A-Jay Skrevet 11. november 2008 Del Skrevet 11. november 2008 (endret) Mens vi er inne på vekta til luft; er følgende sant?- Dersom man tar en sylinder rundt eifeltårnet vil luften inni sylinderen veie mer enn selve tårnet. Et Google-søk gir mange treff som sier at Eiffel-tårnet veier rundt 10.100 tonn, så vi antar det. Høyde: 312.27 meter Fundamentet til tårnet skal visstnok være en kvadrat med sider på 125 meter. Bruker vi Pytagoras læresetning får vi at hypotenusen da er 177 meter lang. Dette blir da diameteren i sylinderen, og radiusen blir 88,5 meter. Så bruker vi at volumet i en sylinder er pi*r2*h og får at volumet er 7683634 kubikkmeter. Dette ganger vi med luftens tetthet (1,2 kg/m3) og får: *trommevirvler* 9220 tonn (versus 10.100 tonn). Så selv om luften faktisk veier mindre i mine beregninger, så er den ganske tett på. Det skal sies at Wikipedia i artikkelen om Eiffel-tårnet selv påstår at luften i sylinderen veier 10,265 tonn (og da må ha basert seg på andre tall enn meg) og dermed påstår at luften i sylinderen er tyngre enn tårnet. Så hvis du hadde lest artikkelen om Eiffel-tårnet kunne du fått svaret med en gang, og jeg hadde sluppet å regne ut alt over. Endret 11. november 2008 av A-Jay Lenke til kommentar
havfal Skrevet 12. november 2008 Del Skrevet 12. november 2008 hvorfor finnes det så lite fosiler i Norge? Hovedgrunnen er vel på grunn av istiden. Under Istiden ble det meste av bergrunnen som man finner fossiler i erodert bort. Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 12. november 2008 Del Skrevet 12. november 2008 (endret) Er masse fossiler på Svalbard, mest av dinosaurer og fugleøgler. Der kan jeg bare rusle rundt i fjæra og sparke i steiner og finne fossiler. Endret 12. november 2008 av Bytex Lenke til kommentar
HulkHaugen Skrevet 12. november 2008 Del Skrevet 12. november 2008 Et dilemma ang relativ tid: La oss si at det ligger en planet ett lysår fra jorden, og på denne planeten går tiden dobbelt så sakte som på jorden. (Da mener jeg ikke rotasjon rundt stjerne eller egen akse, men heller i forhold til tid/rom). Hvis jeg er 5 år på den planeten så har det gått 10 år på jorden, og jeg har "hoppet" 5 år frem i tid. Er den planeten et halvt lysår fra jorden sett i fra dens tidsregning? Og sett fra den andre planeten, er universet fortsatt 13,6 mrd år gammelt, eller er det kanskje bare 6,8 mrd år? Regner med at vi regner universet som 13,6 mrd jordår... Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 12. november 2008 Del Skrevet 12. november 2008 Et dilemma ang relativ tid: La oss si at det ligger en planet ett lysår fra jorden, og på denne planeten går tiden dobbelt så sakte som på jorden. (Da mener jeg ikke rotasjon rundt stjerne eller egen akse, men heller i forhold til tid/rom). Hvis jeg er 5 år på den planeten så har det gått 10 år på jorden, og jeg har "hoppet" 5 år frem i tid. Er den planeten et halvt lysår fra jorden sett i fra dens tidsregning? Og sett fra den andre planeten, er universet fortsatt 13,6 mrd år gammelt, eller er det kanskje bare 6,8 mrd år? Regner med at vi regner universet som 13,6 mrd jordår... Bortsett fra at jeg regner med at du mener at tiden der går halvparten så fort som her, og ikke dobbelt så sakte (som faktisk ville gitt en helt annen betydning fordi tiden på Jorda går saktere enn i verdensrommet), bortsett fra denne språklige unøyaktigheten ser dine tidskonklusjoner riktige ut Men en planet som bøyer romtiden så mye som du forutsetter må imidlertid ha en såpass sterk gravitasjon at det i praksis ville vært umulig å vært der, kroppen din ville blitt skvist flat mot bakken, faktisk i en sånn grad at selv om du la deg på ryggen, så ville du ikke klare å utvide brystkassen for å kunne puste. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 12. november 2008 Del Skrevet 12. november 2008 Hulk: Det er ikke sånn at tiden går i ulik hastighet rundt om kring på ulike steder. Tidsdilasjonen (strekkingen eller sammenpressingen av tid) skjer på grunn av hastighet, f.eks rotasjonshastighet eller hastighet i lineær bevegelse. Reiser man fra A til B så er det altså reisen som medfører tidsdilatasjonen, ikke de stasjonære stedene A eller B. Lenke til kommentar
Astralnoise Skrevet 12. november 2008 Del Skrevet 12. november 2008 Hvordan kan man sjekke renheten til en umerket sølvgjenstand? Lenke til kommentar
Uin Viel Skrevet 12. november 2008 Del Skrevet 12. november 2008 Det enkleste er vel å ta den med til nærmeste gullsmed for å høre om de kan hjelpe deg der. Men hvis vekten og volumet tilsvarer 10.5 gm/mL, så er det helt rent. Noe det neppe er. Så du kan jo kanskje se hvor tett du kommer mot det tallet? Lenke til kommentar
toth Skrevet 12. november 2008 Del Skrevet 12. november 2008 overtro el. overtru (etter lty overgelove, fra ty. Aberglaube) 1 tro på overnaturlige makter i strid med den herskende religiøse og vitenskapelige oppfatning kjempe mot gammel o- Er da islam og buddhisme, her i norge, pr. def. overtro, mens kristendom er tro, ikke overtro? Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 12. november 2008 Del Skrevet 12. november 2008 (endret) Hulk: Det er ikke sånn at tiden går i ulik hastighet rundt om kring på ulike steder. Tidsdilasjonen (strekkingen eller sammenpressingen av tid) skjer på grunn av hastighet, f.eks rotasjonshastighet eller hastighet i lineær bevegelse. Reiser man fra A til B så er det altså reisen som medfører tidsdilatasjonen, ikke de stasjonære stedene A eller B. Unntaket er som han sier en planet med et svært kraftig gravitasjonsfelt. Tiden går saktere på Jorden enn lengre oppe i atmosfæren, lengre vekke fra Jordens gravitasjonsfelt. Tiden går sakere på jordoverflaten enn ved satellitene som går i bane (for eksempel) GPS-satellitene, men dette er i hovedsak på grunn av Jordens gravitasjonsfelt. Hastigheten til satellitene er fortsatt så liten at dens effekt er bare noen prosent av effekten av Jordens gravitasjonsfelt. Endret 12. november 2008 av _Zeke Lenke til kommentar
lockdog Skrevet 12. november 2008 Del Skrevet 12. november 2008 Etter som jeg har forstått går gps-sattelittene i bane rundt jorden. Så vi har alt fra 5 til 15(ikke sikker på tallene) over oss her i norge. Men, hvordan i all verden ved sattelittene selv hvor de er? Er det noen slags basestasjoner på jorden som de finner koordinateme ut i fra? Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 12. november 2008 Del Skrevet 12. november 2008 Er det noen slags basestasjoner på jorden som de finner koordinateme ut i fra? Kort sagt, ja. De synkroniseres mot en base i USA et sted. Godt mulig det er flere basestasjoner, men hovedkvarteret ligger i statene og der synkroniseres alt en gang for dagen eller noe. Så en reportasje derfra for litt siden. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 12. november 2008 Del Skrevet 12. november 2008 Etter som jeg har forstått går gps-sattelittene i bane rundt jorden.Så vi har alt fra 5 til 15(ikke sikker på tallene) over oss her i norge. Men, hvordan i all verden ved sattelittene selv hvor de er? Er det noen slags basestasjoner på jorden som de finner koordinateme ut i fra? satelittene er på samme sted hele tiden da. de flytter seg ikke i forhold til jorden. jeg var på kurs ang satelitter for en liten stund siden Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 12. november 2008 Del Skrevet 12. november 2008 GPS-satelittene går i bane, de befinner seg *ikke* på samme sted til enhver tid. Geostasjonære satelitter derimot, ligger tilsynelatende fast på samme stedet hele tiden. Lenke til kommentar
toth Skrevet 12. november 2008 Del Skrevet 12. november 2008 Geostasjonære satelitter derimot, ligger tilsynelatende fast på samme stedet hele tiden. Hvordan får de til det..? Samme banehastighet som jordrotasjonen..? Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 12. november 2008 Del Skrevet 12. november 2008 (endret) Geostasjonære satelitter derimot, ligger tilsynelatende fast på samme stedet hele tiden. Hvordan får de til det..? Samme banehastighet som jordrotasjonen..? Jepp, det akkurat så enkelt og genialt. For å få rett hastighet må disse satelittene ferdes i en bane som er 35786 km over bakken. Da går de én gang rundt Jorda på 23 timer 56 minutter (et såkalt stjernedøgn). Til sammenligning går typiske GPS-satelitter omtrent fra 20200 km til 26600 km over bakken. Endret 12. november 2008 av SeaLion Lenke til kommentar
Tharos. Skrevet 12. november 2008 Del Skrevet 12. november 2008 Ang. GPS-er har jeg et temmelig lite snedig spørsmål. Driver USA fremdeles og sender ut feilsignaler nå og da? Leste i manualen da jeg kjøpte meg bærbar GPS at noen ganger kunne posisjonen min være fullstendig på bærtur, for eier eller USA sendte med jevne mellomrom ut feilsignaler. Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 12. november 2008 Del Skrevet 12. november 2008 Tror i det minste det er teknisk mulig å forringe signalene i utvalgte områder. Lenke til kommentar
Jann - Ove Skrevet 12. november 2008 Del Skrevet 12. november 2008 usa har mulighet til å selektivt styre signalene hvorhen de vil, siden det er de som styrer med gps-systemet. Lenke til kommentar
ChrML Skrevet 12. november 2008 Del Skrevet 12. november 2008 Noe jeg har lurt på: Det sies jo at lysets hastighet er maks hastighet masseløse partikler kan bevege på seg, mens partikler med masse kan nærme seg en tilnærmet lysets hastighet, men at du ville trengt uendelig med energi for å oppnå lysets hastighet. Men hva hvis du har en ball, si for eksempel en planet. Hvor fort kan du rotere denne ballen? Om du roterer den fort nok vil jo noe som er festa på denne planeten (fex en mann bindt fast til bakken) bevege seg fortere enn lysets hastighet i sirkel etterhvert. Eller vil den rett og slett ikke nå denne rotasjonshastigheten sålenge denne mannen er festa på planeten pga at denne mannen vil enten a) bremse ned planeten fordi han beveger seg så fort, b) bli revet løs fra planeten og den kan rotere litt fortere til ytterdelen av planeten roterer i nesten lysets hastighet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå