Zappza Skrevet 30. juli 2007 Del Skrevet 30. juli 2007 Det spørs hva du mener med "spillserie". Med litt slakke definisjoner kan man vel si Pong, for det hender rett som det er at nye versjoner lanseres. Jeg ville imidlertid stilt kravet at spillene var mer eller mindre laget og utgitt av samme selskap hele tiden. Kan det være Mario? 9125400[/snapback] Tenker på en serie der det fortsatt kommer ut nye spill med fortsettelse på handlingen, og ikke nyversjoner av spillet som f.eks Snake og Tetris 9170194[/snapback] Hva med Doom, Age of Empires, Settlers, Warcraft? Lenke til kommentar
Konnis Skrevet 30. juli 2007 Del Skrevet 30. juli 2007 Eller Metal Gear, de har jo holdt på i omtrent 20(?) år nå. Lenke til kommentar
Zappza Skrevet 30. juli 2007 Del Skrevet 30. juli 2007 20 år? Njaaa, eneren kom vel først til PS1, og den er ikke så gammel ^^ Tror nok vi må holde oss til PC for å finne den gamleste spillserien. Civilization? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 30. juli 2007 Del Skrevet 30. juli 2007 Hvis man sitter i et fly, i vanlig høyde (ca. 32000 fot), og spytter ut, hvor lang tid tar det før spyttklysa når bakken? Hvis vi sier det er vindstille og ingen andre faktorer som spiller inn.9156814[/snapback] Hvor tung klysa er har kanskje noe å si?9160894[/snapback] Har det egentlig det?9161704[/snapback] Nei, det har ingenting å si.9161740[/snapback] Nei, det har ikke det. To helt like gjenstander med ulik tyngde, faller likt.9161749[/snapback] Feil! Det har noe å si. Det er veldig lett å illustrere med følgende eksempel: Fo fallskjermhoppere med hver sin skjerm hopper ut av et fly. De veier like mye. Den ene feller ut fallskjermen sin, fallskjermen til han andre virker ikke. De veier like mye. I følge flere sine uttalelser skulle disse to hopperne dale mot bakken like fort. Saken er at luftmotstanden og vekta bestemmer fallhastigheten sammen. Såkalt "Terminal velocity" er ulik når luftmotstanden er ulik og vekta lik. Se for deg en terning på 1*1*1 cm. Doble så sidekantene til 2*2*2 cm. Da blir volumet 8 cm^3. Arealet blir ikke 8 ganger så stort men 4 ganger så stort. Det samme skjer om man dobler diameteren på en dråpe (og formen beholdes). Da blir vekta 8 ganger så høy og arealet 4 ganger så stort. Luftmotstanden følger arealet og blir 4 ganger så høy mens vekta blir 8 ganger så høy. Terminal Velocity vil dermed øke. Om jeg hadde hatt tall å sette inn i stokes lov kunne jeg regnet ut hvor fort klysa ville ramlet ned. Heldigvis har noen kommet meg i forkjøpet og regnet ut dette på forhånd. Her er en tabell over hastigheter på ulike dråpestørrelser (regn i luft), samt haggelstørrelser. Hvis vi antar at spyttklysa er 10mm i diameter og holdes sammen av slim så kan vi bruke hastigheten til 10mm haggel: 10 m/s. Da vil den ramle 3200 fot = 9754 meter på 975,4 sekunder forutsatt samme lufttrykk hele veien. Siden det er litt lavere lufttrykk lengre opp så får den mindre motstand og høyere hastighet. Jeg reduserer dermed tallet etter en del antagelser og gjetninger ned til 820 sekunder. Det er 12 minutter. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 30. juli 2007 Del Skrevet 30. juli 2007 Tørker et tøystykke med en tykkelse på ca 1.5 mm fortere når det henger loddrett eller vannrett (ikke tenk på hvordan det skal festes)? Det er ikke sol, og det er ikke så vått at det drypper fra det.9165495[/snapback] Det tørker raskere i loddrett stilling. Luft med mye fuktighet er lettere enn luft med lite fuktighet (ja faktisk!). Fuktig luft stiger av seg selv. Den loddrette stillinga gjør det enklere for lufta å stige oppover enn om tøystykket lå vannrett. Dermed får man en høyere hastighet på luftsirkulasjonen forbi tøystykket. Høyere lufthastighet betyr at tørr luft tilføres raskere og tøyet tørkes raskere. Hvis man derimot har en naturlig bris av vind forbi klærne så spiller ikke bidraget til vindhastigheta fra stigende fuktig luft noen merkbar rolle for tørkinga. Når det er sagt så er de optimale tørkeforholdene for klesvask en kombinasjon av vind, sol, lav luftfuktighet og høy temperatur. (I antatt prioritert rekkefølge for utendørs tørking). Hvilket drivstoff forurenser minst, bensin eller disel?9165907[/snapback] Begge deler forurenser på en rekke forskjellige måter. Bensin og diesel er begge vinnere og tapere alt etter hvilken forurensningstype du ser på. F.eks er diesel generelt verst på NOx og partikkelutslipp mens bensin er generelt verst på CO2. Men dette avhenger også av motortype, kjørestil og mye annet. Hvis man hopper, idet et fly akselerer, før man selv har nådd den hastigheten som flyet har, og så hopper, vil man ende opp mye lengre bak i flyet da?9165907[/snapback] Ja av to grunner: 1. Hvis man ikke har oppnådd samme hastighet som flyet så farer man bakover i forhold til flyet uansett om man hopper eller ikke. Jeg ser for meg en som står på rullebrett bakover midtgangen. Hvis man ruller med 1,0 meter per sekund bakover midtgangen og hopper i 2 sekunder så lander man 2,0 meter bak der man hoppet fra. 2. Hvis flyet akselererer fra man hopper til man lander så vil hastigheten som man farer "bakover" med øke. F.eks om hastigheten til flyet øker fra 1 til 1,2 meter per sekund i forhold til rullebrettkjøreren i løpet av hoppet så har flyet en gjennomsnittshastighet på 1,1 m/s i forhold til han. Hvis hoppet varer f.eks 2 sekunder så havner du 2,2 meter bakover i flyet i stedet for 2,0 meter (med konstant hastighet = null akselerasjon). Lenke til kommentar
zymor Skrevet 30. juli 2007 Del Skrevet 30. juli 2007 ett spørsmål som jeg veit svaret på selv, men skal bare teste dere. hvorfor sprayer bonden vann på epla sine om kvelden hvis de skal bli minusgrader om natta? hehe Lenke til kommentar
Ozelot Skrevet 30. juli 2007 Del Skrevet 30. juli 2007 ett spørsmål som jeg veit svaret på selv, men skal bare teste dere. hvorfor sprayer bonden vann på epla sine om kvelden hvis de skal bli minusgrader om natta? hehe 9172006[/snapback] Trenger mer info. Er det snakk om at bonden har kjøpt epler i butikk på vinterstid og vil ha seg et eple om kvelden? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 30. juli 2007 Del Skrevet 30. juli 2007 Epler tåler generelt litt frost (inntil -4'C) så det vannes vel for å bremse nedkjølinga. Det er litt forskjell på sortene men Gravenstein tåler for eksempel mindre frost enn Säfstaholm. Vann har svært høy varmekapasitet og svært høy smeltevarme. Det gjør at vannet bremser nedkjølinga. Sammenlign gjerne med ørken vs. jungel. Jungelen er full av vann og holder veldig godt på temperaturen når det veksler mellom dag og natt. I ørken er det så lite vann som holder på temperaturen at dag- og natte-temperaturene er svært ulike. Vann stabiliserer temperaturen på ca 0'C en stund på grunn av smeltevarmen. Hvis eplene blir for kalde så får de "korkstriper" i skallet og blir seende stygge ut. Men jeg er litt usikker på om det er årsaken. Stemmer det zymor? Lenke til kommentar
Carl Sagan Skrevet 30. juli 2007 Del Skrevet 30. juli 2007 Hannibal Lecter, Jason Vorhees, Freddy Krueger, The Texas Chain Saw Massacre. Alle (delvis) ekte, syke mennesker. Noen lignendes fra norge? Lenke til kommentar
co2 Skrevet 30. juli 2007 Del Skrevet 30. juli 2007 Hannibal Lecter, Jason Vorhees, Freddy Krueger, The Texas Chain Saw Massacre. Alle (delvis) ekte, syke mennesker. Noen lignendes fra norge? 9172441[/snapback] Vel, ikke I norge, men fra Norge i USA. Ei norsk dame husker jeg ikke feil. - Med NSB minipris på sovekupeer, hva er forskjellen fra ordinær? Lenke til kommentar
Kverkulf Skrevet 30. juli 2007 Del Skrevet 30. juli 2007 når jeg skal lese en random tråd kommer alle inleggene i den i "linker" under det første innlegget. Åssen får jeg det slik at alle inleggene vises fullt? Lenke til kommentar
.Marcus Skrevet 30. juli 2007 Del Skrevet 30. juli 2007 Velg standardvisning i øverste høyre hjørnet på første post Lenke til kommentar
aspic Skrevet 30. juli 2007 Del Skrevet 30. juli 2007 ett spørsmål som jeg veit svaret på selv, men skal bare teste dere. hvorfor sprayer bonden vann på epla sine om kvelden hvis de skal bli minusgrader om natta? hehe 9172006[/snapback] Då vil "epla" halde seg "varme". Vatn har høg varmekapasitet (usikker på tall då eg ikkje orker å hente formelheftet). Om det vert kjølig om natta vil vatnet (som vart spraya på epla) avgi ein del varme til omgivelsane (dvs. epla) slik at dei held seg "varmare" enn lufta rundt. Fysikklæraren min ana at det kom til å bli kaldt ei natt, og han satt dermed ei bøtte med varmt vatn ned i kjellaren for at potetene hans skulle klare seg. Vatnet avga varme til omgivelsane, som gjorde at potetene ikkje fraus. No skreiv eg sikkert berre det same som Simen1 skreiv, men skitt au Lenke til kommentar
Gjest medlem-105082 Skrevet 30. juli 2007 Del Skrevet 30. juli 2007 Hvilken person i verden har eller har hatt høyest IQ? Død eller levende. 9167959[/snapback] Lenke til kommentar
dabear Skrevet 30. juli 2007 Del Skrevet 30. juli 2007 Hannibal Lecter, Jason Vorhees, Freddy Krueger, The Texas Chain Saw Massacre. Alle (delvis) ekte, syke mennesker. Noen lignendes fra norge? 9172441[/snapback] Vel, ikke I norge, men fra Norge i USA. Ei norsk dame husker jeg ikke feil. 9172491[/snapback] http://no.wikipedia.org/wiki/Belle_Gunness Lenke til kommentar
Konnis Skrevet 30. juli 2007 Del Skrevet 30. juli 2007 Hvilken person i verden har eller har hatt høyest IQ? Død eller levende. 9167959[/snapback] 9172931[/snapback] Marilyn vos Savant har ihvertfall høyest blant de som lever, virker det som. Lenke til kommentar
Carl Sagan Skrevet 30. juli 2007 Del Skrevet 30. juli 2007 Hannibal Lecter, Jason Vorhees, Freddy Krueger, The Texas Chain Saw Massacre. Alle (delvis) ekte, syke mennesker. Noen lignendes fra norge? 9172441[/snapback] Vel, ikke I norge, men fra Norge i USA. Ei norsk dame husker jeg ikke feil. 9172491[/snapback] http://no.wikipedia.org/wiki/Belle_Gunness 9172933[/snapback] Hmm, syk dame. Men det finnes ikke noe værre? En smule feigt at det kun er amerikanerne som har de ekstreme tilfellene som det er verdt å lage film om. Lenke til kommentar
Gjest medlem-105082 Skrevet 30. juli 2007 Del Skrevet 30. juli 2007 Marilyn vos Savant har ihvertfall høyest blant de som lever, virker det som. Takk for linken Lenge lurt på dette. Lenke til kommentar
DemoniZer Skrevet 30. juli 2007 Del Skrevet 30. juli 2007 (endret) Hvilken person i verden har eller har hatt høyest IQ? Død eller levende. 9167959[/snapback] 9172931[/snapback] Usikker, men tipper at Marilyn vos Savant kommer høyt på listen. Det skal nevnes at det er snakk om en IQ på 228 Endret 30. juli 2007 av DemoniZer Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå