Awesome X Skrevet 8. november 2008 Del Skrevet 8. november 2008 Altså.. To helt forskjellige stoffer kan jo lukte det samme. Da er det bare å programmere sensoren til si at molekyene x og y skal kategoriseres i sammen. Søker du på "Electronic Tongue" vil du finne ganske mye om akkurat dette. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 8. november 2008 Del Skrevet 8. november 2008 Hvordan virker luktesansen? Og finnes det maskiner som kan gjenkjenne lukter osv? Da tenker jeg ikke spesielt på atomene osv, men hva det lukter. hva mener du er forskjellen? Luktesansen baserer seg jo også på å "kjenne igjen atomer"? AtW Altså.. To helt forskjellige stoffer kan jo lukte det samme. Hva så? Lukesansen baserer seg jo like fult på å kjenne igjen molekyler og molekylsammensetninger? AtW Lenke til kommentar
Chris_lox Skrevet 8. november 2008 Del Skrevet 8. november 2008 Som kommende gardist har jeg og mine medrekrutter en pågående diskusjon som bunner ut i matematikk. Problemstillingen er som følger: Geværet Ag3 skyter denne ammunisjonen: http://no.wikipedia.org/wiki/7,62_x_51_mm_NATO Mens geværet HK416 skyter denne ammunisjonen: http://no.wikipedia.org/wiki/5,56_x_45_mm_NATO Utgangshastigheten er som følger: Ag3: v/s = 800m/s Hk 416: v/s = 900m/s Hvilken av de to gæverene har størst MAKSIMAL skuddvidde ved identiske forhold? Lenke til kommentar
Fløffy Skrevet 8. november 2008 Del Skrevet 8. november 2008 Eg vil tru det kjem litt an på vekta på kula. Muligens 5.56 vil skyte lengst men er veldig usikker. Lenke til kommentar
Chris_lox Skrevet 8. november 2008 Del Skrevet 8. november 2008 Ammunisjonen til Ag3-en har jo mer masse som gjør at den flyr bedre gjennom luften, samtidig vil dette også øke "akselerasjonen" mot bakken. Noen som er gode i matte? Lenke til kommentar
r2d290 Skrevet 8. november 2008 Del Skrevet 8. november 2008 Går ut ifra at vi må regne med den kinetiske energien, og den er jo oppgitt i engelsk wiki: AG3: (3,352 J) HK416: 1,775 J x=V0x*t y=-0,5*g*t2 AG3 Ek=0,5mv^2 3,352=0,5*0,1466*v^2 kvadratrot(3,352/(0,5*0,1466)=v lenger kommer jeg ikke når jeg ikke vet akslerasjonen eller tiden. Mulig det finnes andre formler... Lenke til kommentar
r2d290 Skrevet 8. november 2008 Del Skrevet 8. november 2008 Ammunisjonen til Ag3-en har jo mer masse som gjør at den flyr bedre gjennom luften, samtidig vil dette også øke "akselerasjonen" mot bakken. Noen som er gode i matte? Akslerasjonen mot bakken har ingenting å si. Den er den samme som hvis du slipper patronene til ag3 og den andre, så vil de lande likt (eneste er at luftmotstanden er litt ulik, men siden vi snakker om runde objekter, kan vi ikke regne med den, tror jeg). Luftmotstanden fremover derimot vil ha litt å si, og den tunge kula vil brøyte seg bedre gjennom luften, samtidig som at den største kula vil ha mest luftmotstand (så de opphever kanskje hverandre?) men i og med at wikipedia oppgir den kinetiske energien til de ulike kulene (eller, er det den kinetiske energien de oppgir? syntes den var litt vel lav), så burde det være mulig å finne frem. Men finner ingen formler som tar hensyn til strekning, akslerasjon og kinetisk energi... Lenke til kommentar
ChrML Skrevet 8. november 2008 Del Skrevet 8. november 2008 Den kula som har mest kinetisk energi vil være vanskeligst å stoppe (masse og fart). Gravitasjonskraften vil aksellerere begge kulene like fort mot bakken på ferden, da hvis vi ser bort ifra lufta som bremser, så vil alle objekter falle like fort mot bakken enten det er en fjær eller en bil (9.8 m/s^2). Det vil si at AG3 kula med mest kinetisk energi har fordelen da den trenger nesten dobbelt så mye motstand for å stoppe helt enn HK416 kula. Så kommer det til hvem kule som har mest motstand, det avhenger av aerodynamikken ("drag", front areal osv...). Det får noen andre regne på . Lenke til kommentar
r2d290 Skrevet 8. november 2008 Del Skrevet 8. november 2008 Men er det mulig å få et eksakt tall på strekningen (gitt ingen luftmotstand)? Lenke til kommentar
r2d290 Skrevet 8. november 2008 Del Skrevet 8. november 2008 Mens vi er i gang med kinetisk energi: hvordan uttaler man ordet "Kinetisk"? Jeg synes det høres mest naturlig ut å uttale det på samme måte som kiosk, kineser, kjøleskap osv., men fysikklæreren vår er bastant på at man skal uttale k-en som en ren "k" (som i f.eks kopp). Hva mener du? Lenke til kommentar
ChrML Skrevet 8. november 2008 Del Skrevet 8. november 2008 (endret) Men er det mulig å få et eksakt tall på strekningen (gitt ingen luftmotstand)? Uten luftmotstand ville de landet helt likt. Hvis du skyter begge i samme vinkel i forhold til jorda. Dette pga at gravitasjonen trekker til seg alt med ca 9.81 m/s per sekund uansett masse eller størrelse. Da gitt at de blir skyti like fort. Iom at det er 900 m/s og 800 m/s så ville 900 m/s kommet lengst. Edit: For å si det enkelt, hvis du står akkurat 9.81 meter over bakken og skyter rett bortover langs bakken. Så ville ene kulen landa på 800 meter fra der du skøyt og den andre på 900 meter. Iom at den rekker å fly i et sekund før den har fallt 9.81 meter ned. Endret 8. november 2008 av chrml Lenke til kommentar
Arve Systad Skrevet 8. november 2008 Del Skrevet 8. november 2008 (endret) Såvidt eg veit er pipa på ein del våpen vinkla såvidt ein smule oppover for å få kula til å gå lengre. AG3 treff midt i siktebiletet etter 200m. Endret 8. november 2008 av Arve Systad Lenke til kommentar
Chris_lox Skrevet 8. november 2008 Del Skrevet 8. november 2008 Og ved 30m Men vil jo være viktig at begge pipene er rettet heeelt likt, ikke at de sikter på samme sted. Hvis draget mot bakken ikke har noe å si vil det jo i bunn og grunn gå på hvilken av kulene som har mest energi og minst drag. Vanskelige greier dette! Lenke til kommentar
Venerable Skrevet 8. november 2008 Del Skrevet 8. november 2008 (endret) Mens vi er i gang med kinetisk energi: hvordan uttaler man ordet "Kinetisk"? Jeg synes det høres mest naturlig ut å uttale det på samme måte som kiosk, kineser, kjøleskap osv., men fysikklæreren vår er bastant på at man skal uttale k-en som en ren "k" (som i f.eks kopp). Jeg har i hvert fall bare hørt det uttalt med en ren K. Edit: På wikipedia står det at den var en irske som begynte å bruke ordet, og på engelsk blir det brukt en ren K. Endret 8. november 2008 av Venerable Lenke til kommentar
Khaffner Skrevet 8. november 2008 Del Skrevet 8. november 2008 Mens vi er innpå hvordan man uttaler ord; hvordan skal man si g'en i energi? som en sj-lyd eller g? Lenke til kommentar
Fløffy Skrevet 8. november 2008 Del Skrevet 8. november 2008 Trur det er lov å bruke begge delar. Lenke til kommentar
Hyperio Skrevet 8. november 2008 Del Skrevet 8. november 2008 I de fleste landene kjører vi på høyresida på veien. I noen land kjører de på venstresida. Hvordan er det på grensene mellom disse landene? Hvordan foregår byttet? Lenke til kommentar
Venerable Skrevet 8. november 2008 Del Skrevet 8. november 2008 Trur det er lov å bruke begge delar. Må si meg enig i den ja. I de fleste landene kjører vi på høyresida på veien. I noen land kjører de på venstresida. Hvordan er det på grensene mellom disse landene? Hvordan foregår byttet? http://en.wikipedia.org/wiki/Right-_and_le...ides_at_borders Lenke til kommentar
Gyr0 Skrevet 8. november 2008 Del Skrevet 8. november 2008 Jeg fikk en mail på skolemailen min. Er du ingeniør og opptatt av teknologihistorie?Er du designer og opptatt av designteori? Er du humanetiker eller kristen og opptatt av skapelse? Da er Jan Michls tankerike og provoserende foredrag noe for deg! Jan Michl holder foredraget "Intelligent design" under Høgskoleforum 13. november. Jan Michl er professor ved Arkitektur- og designhøgskolen, og professor II ved HiG. Tid: Torsdag 13.november kl 18-20 Sted: Møterommet i 3.etg G-bygget. Vel møtt! Servering. Burde jeg gå? Lenke til kommentar
Codename_Paragon Skrevet 8. november 2008 Del Skrevet 8. november 2008 Selve oljen tar fyr ved rundt 300 grader. PVC isolasjon tåler ikke stort og brenner som bare det (i tillegg til at strømmen som går i den er med på å varme den opp). Ovner kan ta fyr, selv om det virker veldig usannsynlig. Det jeg ikke helt klarer å se, er hvordan olje kan ta fyr når det ikke er noe tilgang til oksygen. Ingen oksygen => Ingen brann. Spørsmålet er jo om oljekammerene holder, og det er slett ikke gitt. Har selv hørt flere historier om at innmaten har gitt etter og at hele stuegulvet fløt i olje, og da har du plenty med lufttilgang. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå