Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Håret vokser nemlig ikke i den enden det er klipt, men i den andre enden, nede i hårsekken i huden, og der vokser det jevnt og sikkert og dytter håret ut i friluft. Så hva som skjer med håret etterpå, og om det klippes eller ikke, spiller ingen rolle for hårveksten.

Lenke til kommentar
Nei.

Takk for et godt og utfyllende svar. :thumbdown:

Jeg skal gi deg et lengere svar:

Nei, håret vokser ikke fortere når det er nyklipt. :)

:new_woot:

Okei, jeg kan gi et mer utfyllende spørsmål:

Vokser håret fortere eller lengere hvis det stusses?

Jeg kjenner nemlig en eldre kar som skulle opereres. Av den grunn måtte "skogen" (kroppshåret) på brystkassa fjernes. Noen uker/mnd etter operasjonen hadde "skogen" blitt enda større enn den var.

Lenke til kommentar
Håret vokser nemlig ikke i den enden det er klipt, men i den andre enden, nede i hårsekken i huden, og der vokser det jevnt og sikkert og dytter håret ut i friluft. Så hva som skjer med håret etterpå, og om det klippes eller ikke, spiller ingen rolle for hårveksten.

Men lengden på håret kan vel være en faktor? Jeg vil tro at et lengere hårstrå vil ha mer belastning enn et kort.

Lenke til kommentar

Nei...

Det bare virker slik fordi du kutter av tuppene som blir å knekke fordi du behandler håret dårlig ved å ikke spise riktig osv.

Skjegget vokser heller ikke raskere hvis du barberer deg ofte, hvis du lurte på det.

De samme gjelder forresten også neglene, de blir ikke noe raskere lengre fordi du klipper dem.

Endret av Bruktbilen
Lenke til kommentar

Nei...

Det bare virker slik fordi du kutter av tuppene som blir å knekke fordi du behandler håret dårlig ved å ikke spise riktig osv.

Skjegget vokser heller ikke raskere hvis du barberer deg ofte, hvis du lurte på det.

Leste i illustrert vitenskap i 1990 noe om dette:

Det stod nemlig at hvert hårstrå har en vokse/hvile-syklus. Men når man barberer seg napper man ut en del hår, og det vil da komme nye hår der, som da starter i vokse-fasen. Derfor gror det seg til fortere, samt også tettere.

Hvor riktig det var den gang, og nå 18 år senere vet jeg derimot ikke :!:

Lenke til kommentar

Det er riktig at håret vokser uavhengig av den ytre delen.

Men det kan nok virke som kort vokser fortere enn langt, fordi man når en lengde etterhvert hvor det vokser senere, men dette er mer grunnet slitasje på tuppene, som blir "spist" opp..

Lenke til kommentar

Men lengden på håret kan vel være en faktor? Jeg vil tro at et lengere hårstrå vil ha mer belastning enn et kort.

Hva om håret henger ned da? Da drar jo håret i hodebunnen. Da burde man ha raskere hårvekst da :p

Lenke til kommentar

Har egentlig lurt på hvorfor man ikke kan tildekke elektriske ovner, har en sånn oljeovn eller hva det er forno som går på strøm hjemme, den har riktignok ikke en sånn advarsel, men er mange elektriske ovner som har advarsel, må ikke tildekkes.

Hva er grunnen til det? Er det fordi det som blir tildekket blir for varmt og begynner å brenne? Eller blir ovnen for varm? (wtf? )

Pleier å slenge klesplagg oppå ovnen på morran når jeg ordner meg på badet for å ta på meg varme klær når jeg er ferdig :D

Lenke til kommentar
Har egentlig lurt på hvorfor man ikke kan tildekke elektriske ovner, har en sånn oljeovn eller hva det er forno som går på strøm hjemme, den har riktignok ikke en sånn advarsel, men er mange elektriske ovner som har advarsel, må ikke tildekkes.

Hva er grunnen til det? Er det fordi det som blir tildekket blir for varmt og begynner å brenne? Eller blir ovnen for varm? (wtf? )

Pleier å slenge klesplagg oppå ovnen på morran når jeg ordner meg på badet for å ta på meg varme klær når jeg er ferdig :D

Trodde det var ganske åpenbart faktisk :p. ;)

Alt av elektriske ovner består av strøm som går igjennom en motstand. Av dette utvikles det en viss mengde varmeenergi målt i Watt av ovnen. Hensikten med denne varmen er at den skal spre seg ut i rommet og varme det opp. Dekker du til ovnen så vil ikke denne varmen kunne spre seg rundt i rommet, men den stenges inne rundt klea/gardinene eller whatever, og det blir bare varmere og varmere inni der da varme hele tia tilføyes av varmelementet.

Ikke bare kan klea ta fyr, men selve ovnen kan ta fyr da varmeelementet tåler en maks temperatur, oljen inni oljeovner tåler en viss temperatur, ledningene inni der osv....

Varmeelementene trenger kjøling, og det er i form av å spre varmen ut i rommet. Derfor har radiatorovner riller og er delt inni i mange "stenger". For å få mest mulig overflate mot lufta rundt så den varmer best og får mest kjøling til elementet. Vifteovner er avhengig av vifta for at varmeelementene ikke skal overopphete. Stopper vifta, får ikke varmeelementet nok kjøling og det brenner opp. Men før det så skal helst en termosikring eller forrigling slå inn så det ikke skjer dersom vifta blir defekt.

Jeg tror ikke det er noe farlig å slenge klea på ovnen i 10 min mens du dusjer, men ikke gjør det fordet. En dag så glemmer du bort det du har slengt der, og da er fyr og flammer løs :p.

Endret av chrml
Lenke til kommentar
Ikke bare kan klea ta fyr, men selve ovnen kan ta fyr da varmeelementet tåler en maks temperatur, oljen inni oljeovner tåler en viss temperatur, ledningene inni der osv....

Nå ligger vel oljen godt beskytta inne i rør o.l., uten noen særlig tilgang til oksygen. Så det at selve ovnen tar fyr, det synes jeg høres litt utrolig ut.

Men ja, dekke til ovnen med klær og slikt er generelt veldig dumt. Ei saa peittää!

Endret av hallgeirl
Lenke til kommentar

Leste i illustrert vitenskap i 1990 noe om dette:

Det stod nemlig at hvert hårstrå har en vokse/hvile-syklus. Men når man barberer seg napper man ut en del hår, og det vil da komme nye hår der, som da starter i vokse-fasen. Derfor gror det seg til fortere, samt også tettere.

Hvor riktig det var den gang, og nå 18 år senere vet jeg derimot ikke :!:

Alt stemmer bortsett fra det som er uthevet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...