Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

Jeg leste at hvis pulsjet'n stopper nesten med en gang var hullet for lite?

Uansett.. Rekorden min er på ca 10 sekunder, men da jeg skulle filme varte den kun i et par :(

th_04112008026.jpg

Neste steg blir å muligens lage en liggende i metall med en enveisventil på baksiden :wee:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Om all informasjon om hvor lenge et sekund er hadde blitt slettet, kunne vi funnet tilbake til den eksakte lengden et sekund er? Og hva med lengde slik som cm. osv?
Njaa, vet ikke helt. Vi ville i så fall mistet mer eller mindre alt som har med tidsregning å gjøre. En meter er for eksempel definert som hvor langt lyset beveger seg på 1/299 792 458 av et sekund. Et sekund er også da definert som hvor langt det tar for lyset å bevege seg 299 792 458 meter. Vi kunne også funnet fram ved å ta antall timer i døgnet, og gange med 3600, for å finne antall sekunder i en time, og på den måten måle et sekund.

Hvis definisjonene var slik, ville vi vel strengt tatt hatt en sirkeldefinisjon. Det er riktig at meteren defineres som veilengden lyset beveger seg på 1/(299 792 458) av et sekund, men sekundet er definert som varigheten av 9 192 631 770 perioder av den elektromagnetiske strålingen som korresponderer med en viss energiovergang i et cesium-133-atom i grunntilstanden.

Red.: I klartekst - lysfarten er definert til å være eksakt 299 792 458 m/s, og dette definerer meteren, ikke sekundet.

Endret av TwinMOS
Lenke til kommentar
Nei, Simen1 har ikke motbevist noe av det jeg har sagt. Han har derimot bare dokumentert et av momentene jeg aldri hadde trukket noen tvil om. Jeg skrev i mitt første innlegg om saken at jeg ikke trakk dette momentet i tvil.

Det jeg trakk tvil om var hvor viktig refleks var i forhold til sannsynligheten for å bli truffet en bil. Her reduserte refleksen sannsynligheten fra tilnærmet umulig når man ikke brukte refleks til umulig når man brukte refleks. Jeg mener at om noe er tilnærmet umulig så trenger man ikke forsikre seg enda mer mot at det skal skje.

Og det er alvorlig trafikkskadde som koster samfunnet 20 millioner, ikke trafikkdøde.

Så moralen din er altså: Kjører man på noen, enten de har refleks eller ikke, så sørg for å avlive vedkommende før man kjører videre, da dette er billigst for samfunnet? :innocent:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-oVjeg2q2Tk
Nei, Simen1 har ikke motbevist noe av det jeg har sagt. Han har derimot bare dokumentert et av momentene jeg aldri hadde trukket noen tvil om. Jeg skrev i mitt første innlegg om saken at jeg ikke trakk dette momentet i tvil.

Det jeg trakk tvil om var hvor viktig refleks var i forhold til sannsynligheten for å bli truffet en bil. Her reduserte refleksen sannsynligheten fra tilnærmet umulig når man ikke brukte refleks til umulig når man brukte refleks. Jeg mener at om noe er tilnærmet umulig så trenger man ikke forsikre seg enda mer mot at det skal skje.

Og det er alvorlig trafikkskadde som koster samfunnet 20 millioner, ikke trafikkdøde.

Så moralen din er altså: Kjører man på noen, enten de har refleks eller ikke, så sørg for å avlive vedkommende før man kjører videre, da dette er billigst for samfunnet? :innocent:

Ja, også kan man lage kjøttdeig av vedkommende og sende det nedover til afrika :)

Lenke til kommentar

Eid :p

Lenke til kommentar

Otth: La oss si du er på fisketur på fjellet. Så blåser det opp og blir et voldsomt tordenvær, og lynene slår ned overalt rundt deg. Da vil du altså tenke som så:

"Ved å legge fra meg fiskestangen og trekke nedover vil jeg riktignok redusere risikoen for å bli truffet av lynet betraktelig. Men siden sannsynligheten for å bli truffet av lynet i utgangspunktet er så forsvinnende liten, er det ikke verdt det."

Poenget er: Selv om det for Ola fotgjenger er lite sannsynlig for å bli påkjørt i løpet av et år, er risikoen i et konkret tilfelle - når Ola fotgjenger skal ut på landeveien en mørk høstkveld - HELT annerledes. Og det er selvsagt i de konkrete tilfellene - mer presist: når det er mørkt ute - man må vurdere om det er lurt å gå med refleks.

Lenke til kommentar
Men da blir vel også sekundet automatisk den tiden lyset bruker på å "gå" en meter da. Eller?

Red.: Uff, nå forvirret jeg faktisk bare meg selv her. :)

Lyset bruker 1/(299 792 458) s på å gå en meter, men dette er definisjonen av en meter, ikke av et sekund. Sekundet har sin egen definisjon, man kan ikke hente denne også ut av lysfarten. Vet ikke om jeg er inne på det du vil frem til nå, dette er jo egentlig litt forvirrende :p

Endret av TwinMOS
Lenke til kommentar
Om all informasjon om hvor lenge et sekund er hadde blitt slettet, kunne vi funnet tilbake til den eksakte lengden et sekund er? Og hva med lengde slik som cm. osv?
Njaa, vet ikke helt. Vi ville i så fall mistet mer eller mindre alt som har med tidsregning å gjøre. En meter er for eksempel definert som hvor langt lyset beveger seg på 1/299 792 458 av et sekund. Et sekund er også da definert som hvor langt det tar for lyset å bevege seg 299 792 458 meter. Vi kunne også funnet fram ved å ta antall timer i døgnet, og gange med 3600, for å finne antall sekunder i en time, og på den måten måle et sekund.

Hvis definisjonene var slik, ville vi vel strengt tatt hatt en sirkeldefinisjon. Det er riktig at meteren defineres som veilengden lyset beveger seg på 1/(299 792 458) av et sekund, men sekundet er definert som varigheten av 9 192 631 770 perioder av den elektromagnetiske strålingen som korresponderer med en viss energiovergang i et cesium-133-atom i grunntilstanden.

Red.: I klartekst - lysfarten er definert til å være eksakt 299 792 458 m/s, og dette definerer meteren, ikke sekundet.

Ja, bommet der. ;) Takker for korreksjon.

Lenke til kommentar

Kort: lyn oppstår når kald og varm luft møtes.

Er det vanlig å få "fantom" lukt og smak? Ganske ofte kan jeg smake eller lukte helt tilfeldige ting. Pleier ikke å få både lukt og smak samtidig.

Jeg vet at hjernen bynner å lage sanseintrykk om det ikke har vært stimuli på veldig lenge(halusinasjoner og lyd som ikke er der), men dette skjer hele tiden. Også lyd noen ganger, men det er som oftest når jeg legger meg, er som jeg er på en konsert, lyden er skikkelig høy.

Endret av Dynejonas
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...