Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Men hvorfor i all verden argumenterer du mot refleks i det hele tatt når du ser de tallene? Det er jo fullstendig bak mål.

Hvor mange liv må det være snakk om i dine øyne, før de tilsammen er verdt å redde med enkle grep? For de fleste holder det med ett.

 

Jeg mener disse reflekspengene kunne vært til større nytte om de ble brukt andre steder. Ja, det er snakk om forholdsvis små summer per person, men ser man på den samlede summen blir det fort svært høy. Jeg mener at disse ressursene ville kommet flere til gode om de hadde vært brukt andre steder.

 

Jeg mener også at disse holdningskampanjene stjeler fokus fra de farene som vi er mer sannsynlige for å bli utsatt for.

 

Jeg sier ikke at folk ikke skal bruke refleks om de har det, selvfølgelig skal de gjøre det. Det jeg ville fremheve var at de ekstra sikkerheten en refleks lager ikke er så høy som man skulle tro ut i fra de relative tallene som bl.a. Trygg Trafikk presenterer. Jeg ville fremheve at det er andre områder folk burde fokusere på fremfor refleks hvis de er genuint opptatt av sin egen sikkerhet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg mener disse reflekspengene kunne vært til større nytte om de ble brukt andre steder. Ja, det er snakk om forholdsvis små summer per person, men ser man på den samlede summen blir det fort svært høy. Jeg mener at disse ressursene ville kommet flere til gode om de hadde vært brukt andre steder.

Til hva da? En refleksbrikke koster meg kanskje 10-20 kr. En vest koster 50-100 kr. (?) Det er noe jeg betaler for å vises i mørket når jeg er ute og går tur. Hva kunne jeg ellers brukt pengene på, for å vises?

 

Edit: Eller du mener kanskje pengene staten bruker på kampanjer?

Endret av Tharos.
Lenke til kommentar
Hvor på kameraet (EOS 30D) sitter lysmålinga?

Mulig jeg misforstår spørsmålet, men du har lysmåler både i skjermen over der du holder grepet (og ser innstillinger osv), og du har lysmålet inne i søkeren.

Dette blir feil. Du kan lese av hva lysmåleren sier om gjeldende eksponering i skjermen og i søkeren. Selve lysmåleren sitter bak mattskiven. (Og den kan faktisk bli lurt av lys som kommer inn i søkeren feil vei.)

Lenke til kommentar
Hvor på kameraet (EOS 30D) sitter lysmålinga?

Mulig jeg misforstår spørsmålet, men du har lysmåler både i skjermen over der du holder grepet (og ser innstillinger osv), og du har lysmålet inne i søkeren.

Dette blir feil. Du kan lese av hva lysmåleren sier om gjeldende eksponering i skjermen og i søkeren. Selve lysmåleren sitter bak mattskiven. (Og den kan faktisk bli lurt av lys som kommer inn i søkeren feil vei.)

Ja, var nesten det jeg trodde han spurte om. My bad

Lenke til kommentar
*snip*

 

Det var helst en kombinasjon (selv om denne blir svært så abstrakt og virkelighetsfraværende). Totalt sett bruker samfunnet (altså privatpersoner og staten) svært mye ressurser på akkurat dette. En ressursbruk jeg mener er svært langt fra optimal.

 

Den største negative konsekvenser uansett at det stjeler oppmerksomhet fra områder som utgjør en større sikkerhetrisiko.

Lenke til kommentar
Jeg mener også at disse holdningskampanjene stjeler fokus fra de farene som vi er mer sannsynlige for å bli utsatt for.

 

...

 

Jeg ville fremheve at det er andre områder folk burde fokusere på fremfor refleks hvis de er genuint opptatt av sin egen sikkerhet.

Jeg er spent på hvilke tiltak dette er. Refleksbruk er billig og effektivt, har du noe på lur som gir enda mer effekt per krone?

 

 

Det virker på meg som du har plassert deg selv i reflekshaterhørnet uten noen rasjonell grunn, derfor er det umulig å få deg ut fra det hjørnet med rasjonelle virkemidler.

Lenke til kommentar
Jeg er spent på hvilke tiltak dette er. Refleksbruk er billig og effektivt, har du noe på lur som gir enda mer effekt per krone?

 

Jeg nevnte tidligere valg av bil. Sikkerhet er her noe folk setter ganske langt ned på listen over sine prioriteringer når det kommer til valg av bil. Ikke bare er dette et tiltak som bare øker sikkerheten i betraktelig grad, men et som faktisk ikke trenger å koste noe ekstra.

 

Det dør vel også flere personer per år pga. brann startet i pyntekranser til talglys enn hva som er tilfelle for fotgjengere.

 

Det finnes haugevis med tiltak som har større kost/nytte sikkerhetseffekt enn refleks, men de fleste gidder vanligvis ikke å bry seg.

Lenke til kommentar
...Selve lysmåleren sitter bak mattskiven. (Og den kan faktisk bli lurt av lys som kommer inn i søkeren feil vei.)

Aha. Så da vil den funke selv om jeg bruker et Nikon objektiv med adapter, selv om objektivet er helt manuelt?

Ja.

 

edit: Huet mitt går i surr nå. Er rimelig sikker på at det funker ja :)

Endret av niko_90
Lenke til kommentar
Jeg er spent på hvilke tiltak dette er. Refleksbruk er billig og effektivt, har du noe på lur som gir enda mer effekt per krone?

 

Jeg nevnte tidligere valg av bil. Sikkerhet er her noe folk setter ganske langt ned på listen over sine prioriteringer når det kommer til valg av bil. Ikke bare er dette et tiltak som bare øker sikkerheten i betraktelig grad, men et som faktisk ikke trenger å koste noe ekstra.

 

Det dør vel også flere personer per år pga. brann startet i pyntekranser til talglys enn hva som er tilfelle for fotgjengere.

 

Det finnes haugevis med tiltak som har større kost/nytte sikkerhetseffekt enn refleks, men de fleste gidder vanligvis ikke å bry seg.

 

Det finnes mange investeringer som har mindre kost nytte overlevelsesmessig også, men folk bruker stadig penger på det. En refleks koster kanskje 20 spenn. Du får ikke mye ekstra sikkerhet i en bil for 20 spenn. Sannsynligvis er det relativt små kostnadene noe som tilsammen svarer sreg samfunnsøknomisk, når man tar hensyn til hva skadde og døde koster samfundet. Det aller meste privatpersoner kjøper er ikke sikkerhetsfremmende i det hele tatt, aknskje heller motsatt. At andre ting blir neglisjert er vel ingen grunn til å neglisjere reflesker også.

 

AtW

Lenke til kommentar
Jeg er spent på hvilke tiltak dette er. Refleksbruk er billig og effektivt, har du noe på lur som gir enda mer effekt per krone?

 

Jeg nevnte tidligere valg av bil. Sikkerhet er her noe folk setter ganske langt ned på listen over sine prioriteringer når det kommer til valg av bil. Ikke bare er dette et tiltak som bare øker sikkerheten i betraktelig grad, men et som faktisk ikke trenger å koste noe ekstra.

Øøø, sikkerhetsutstyr til bil er langt fra billig hvis du skal gå utover det som blir levert som standard.

 

Det dør vel også flere personer per år pga. brann startet i pyntekranser til talglys enn hva som er tilfelle for fotgjengere.

Mulig, men så kjøres det da også brannsikkerhetskampanjer på TV når stearinglyssesongen nærmer seg. Dessuten synes jeg du burde klare å finne noen tall på hvor mange som stryker med på grunn av dette.

 

Det finnes haugevis med tiltak som har større kost/nytte sikkerhetseffekt enn refleks, men de fleste gidder vanligvis ikke å bry seg.

Et trafikkdrept menneske koster samfunnet ca 20 mill. Du får mange reflekser for den summen. Jeg venter fortsatt spent på hvike tiltak som finnes som er like kosteffektive som refleksbruk og som ikke blir gjennomført allerede.

 

 

Du får enten endre signaturen din eller innrette deg etter den. ;)

Lenke til kommentar

Til opplysning koster en refleks i kvantainnkjøp godt under 1 krone, ferdig fraktet og levert norge.

Altså for en kostnad på under 4 millioner kr, kunne vi hatt refleks til hele folket. Hvis det stemmer at et trafikkdrept menneske koster 20 mill som kahuna sier, og Simen's tall viste at 100 dør med refleks, men over 200 uten..

 

Sier seg selv at det blir noen hundre mill i fortjeneste her, gitt..

Lenke til kommentar

Otth: Det er mulig at en røykvarsler til 50 kroner gi mer valuta for pengene i form av færre drepte per krone. Men det er slett ikke noe argument for å la være å kjøpe/bruke refleks. Begge deler er ekstremt billige livsforsikringer og ulykkesforsikringer. I tillegg til den økonomiske biten er det også en menneskelig bit, som sparer både direkte ofre og pårørende for mye psykisk og fysisk smerte.

 

Jeg vil kalle det fullstendig hull i hodet å fraråde bruk av refleks.

 

Hvis det stemmer at et trafikkdrept menneske koster 20 mill som kahuna sier, og Simen's tall viste at 100 dør med refleks, men over 200 uten..

Tallene er langt bedre enn det.

 

 

Fotgjengere og akende, etter skadegrad og bruk av refleks. 2005

Skadde fotgjengere uten refleks: 201

Skadde fotgjengere med refleks: 8

 

Drepte fotgjengere uten refleks: 12

Drepte fotgjengere med refleks: 0

 

Fotgjengere og akende, etter skadegrad og bruk av refleks. 2004

Skadde fotgjengere uten refleks: 187

Skadde fotgjengere med refleks: 15

 

Drepte fotgjengere uten refleks: 6

Drepte fotgjengere med refleks: 0

 

Hvis vi summerer 2004 og 2005 får vi:

Uten refleks: 18 drepte og 386 skadde

Med refleks: 0 drepte og 23 skadde

Litt forenklet kan man si at refleks reduserer dødsrisikoen med 100% mens skaderisikoen synker med 94%.

 

Klikker dere inn på linkene kan dere også se alvorlighetsgrad på skadene. Et dødsfall koster 20 mill. En svært alvorlig ulykke koster nok bortimot det samme. En alvorlig ulykke koster vel rundt en mill i gjennomsnitt. En mindre ulykke (f.eks et beinbrudd) koster bare noen titusner av kroner.

 

Ofte rammer slike ulykker folk som er unge. Folk som samfunnet har investert mye penger i (barnebidrag, utdanning etc) og som har en lang yrkesaktiv karriere foran seg.

 

Til sammenligning er det mange andre dødsårsaker (slag, infarkt, kreft, etc) som typisk rammer eldre som, kynisk sett, bare er en utgiftspost for staten. Unge dødsfall er derfor langt mer kostbare for samfunnet enn eldre dødsfall. Refleks er som sagt en ekstremt billig livsforsikring, uansett hvem som betaler den.

 

Hvert år dør det ca 45 000 nordmenn og det kommer til ca like mange nye. Dersom vi antar en gjennomsnittlig levetid på 70 år så er sannsynligheten for å bli drept i trafikken uten refleks ca 1,8% i løpet av livet. Risikoen for å bli skadet fotgjenger i løpet av livet er langt høyere. Har man refleks så reduseres risikoen svært mye.

Lenke til kommentar

Så hvis vi har 1,8% sjans for å dø uten refleks.. og (2 foregående år) 0% sjans med refleks..

Vi kan da si at 1,8% av befolkningen

=(X antall mennesker)

*(20 mill. kr)

-(totale reflekskostnader for samme generasjon)

=netto fortjeneste til staten?

:p

Endret av toth
Lenke til kommentar

Jess da klarte jeg å lage en pulsjet :D

Eneste er at jeg tror hullet er noen mm for lite. Først sier det PFFFFFT! Etterfulgt av et kortvarig RRRRR. Etter å ha lest litt rundt omkring tyder det på at hullet som sagt er for lite.

 

Mer testing etterpå :wee:

Lenke til kommentar

Holder man prisen som fast, har man et stort utvalg av biler med varierende grad av sikkerhet. Å si at ekstra sikkerhet på bil vil medføre en ekstrakostnad vil da forutsette at det er andre kriterier som teller mer en sikkerheten som kommer i forsetet.

 

Og bare for å få sagt det så taper ikke samfunnet på at en person blir drept i trafikken. Rent gjennomsnittlig tjener samfunnet på det. Dette ettersom kostnadene direkte knyttet til ulykken ikke er i nærheten av statens fremtidige forpliktelser til denne person (pensjon o.l.). En må huske at ca. 80-85 % av befolkningen mottar mer fra staten i løpet av et liv enn de betaler inn i form av skatter og avgifter.

 

De staten taper mye på er de som blir alvorlig skadde.

Lenke til kommentar

Det er vel riktig at død er mindre kostbart enn alvorlig handicapping f.eks.. Ang. den påstanden om at en død koster 20 mill, må noen andre stå for/bekrefte, da det var de som framsatte den.

 

Men jeg skjønner ikke hvorfor du innbiller deg manglende fokus på sikkerhet i bil.

Det er da en grunn til at automatisk avstandsholder, abs og andre kjøreassistenter, antall airbager osv brukes som store salgsargumenter i rene reklamekampanjer.

Reklamekampanjene hadde ikke brydd seg med dette, om ikke kundene gjorde det.

Lenke til kommentar
Men jeg skjønner ikke hvorfor du innbiller deg manglende fokus på sikkerhet i bil.

 

Grunnen til at jeg sitter med dette inntrykket er at jeg har lest undersøkelser hvor de lister opp hvordan folk prioriterer og som oftest kommer sikkerhet på 4 eller 5 plass av hva folk finner viktig. Dette er også en tendens som man finner igjen når man ser på hvilken biler som selges (og hvordan bruktbiler prises).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...