Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Hvordan vet TV-selskapene hvor mange som ser på programmene deres? Har tenkt på det mange ganger, og kom på det når jeg leste --> her <--.

Kan jo ikke være slik at de spør 100 personer på gata og regner seg fram til et nøyaktig tall som 781.000 seere (som NRK sin Kodenavn Hunter visstnok hadde).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Før hadde vi en sånn boks fra TNS Gallup. PÅ den boksen hadde alle vi som bor i huset en egen knapp som vi skulle trykke når vi så på tv. Tror disse gallup-folka ser hvor mange prosent av brukerne som ser på det aktuelle programmet, og så gjør et overslag for befolkningen.

 

EDIT: Ser det nevnes ganske så ordrett i linken over, my bad :)

Endret av SpencerReid
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-oVjeg2q2Tk
Jeg er ikke ute etter personlige erfaringer, disse er jeg fullt klar over selv. De er også helt og holdent irrelevante i dette tilfellet. De beskriver bare den opplevde trygghetsfølelsen til fører/fotgjenger og ikke hvor trygg de faktisk er.

 

 

Vel, gjennomsnitlig tid fra fører av bilen ser deg, til an er ved deg er vel noe sånt som 2 sek. uten refleks, og 10 sek. med. (det avhenger selvsagt av fart og hvordan veien er, men det er tallene jeg har hørt).

 

Ellers kan du jo henge opp en refleks ett sted og kjøre mot den når det er mørkt, du ser objektet du hengte den på ganske my før - og bedre, enn om den ikke hadde vært der.

 

8 sekunder kan utgjøre stor forskjell.

Lenke til kommentar
Jeg begynner å bli lei av alt refleksmaset. Alt jeg har sett av data som har blitt presentert er den relative forskjellen i sannsynligheten for å bli påkjørt med eller uten refleks. Dette er imponerende nok i seg selv og nok til å overbevise de fleste, men dette tallet sier meg svært lite.

 

Noen som vet hva den faktiske sannsynligheten for å bli påkjørt med og uten refleks er? Helst sammenlignet med t.eks. sannsynligheten for å bli truffet av lynet, dø i en bilulykke, o.l..

 

Jeg vet ihvertfall at i fotgjengerfelt er det nesten bare gamle mennesker som blir påkjørt, er man ung, så tror jeg ikke den absolutte sannsynligheten for å bli påkjørt er spesielt stor.

 

AtW

Lenke til kommentar
Hvordan mener du man skal beregne sannsynligheten for å bli truffet av en bil hhv. med og uten refleks? Eller skal man se på den statistikk som måtte føres om dette? Jeg ser ikke hvordan det skal være nødvendig å kreve vitenskapelig belegg for dette.

 

Nå er ikke statestikk mitt favorittfelt innen matematikken, men jeg kan ikke se noen direkte problemer med å regne ut akkurat denne statestikken. Og grunnen til at jeg vil kreve vitenskaplige belegg er at det svært ofte ikke er noen slike belegg når det kommer til slike hysterier. Ta t.eks. barneseter til bil: Steven Levitt on child carseats

 

Det jeg hittil har sett av statestikk er i alle fall at det er mye farligere å kjøre/sitte på bil enn å gå (både med eller uten refleks). Nå vet jeg at bilkjøring ikke er et godt sammenligningsgrunn mtp. at det faktisk er regnet som forholdsvis farlig, men det tarer likevell ikke til refleksen sak.

Lenke til kommentar
8 sekunder kan utgjøre stor forskjell.

 

 

Ved 80 km/t beveger man seg 22m/s. på 8 sekunder har man da beveget seg som er 176 meter.

 

har du refleks og blir sett ti 10 sekunder før du blir passert blir du sett når bilen er 222 meter unna deg.

hvis du derimot IKKE har refleks, og blir sett 2 sekunder før bilen paserer deg, minsker dette til 44 meter.

 

Konkulusjon: BRUK REFLEKS!

Lenke til kommentar
*snip*

 

Nok engang er det noen som ikke greier å se ting fra et annet og større perspektiv.

 

Når sannsynligheten for at denne bilen kjører på deg uten refleks er 1:2 000 000 og sannyligheten for at den kjører på deg med refleks er 1:4 000 000 vil jeg si refleksen, rent objektivt sett som et sikkerhetstiltak, ikke er verdt pengene (hvis man da ser bort fra den falske tryggheten refleksen skaper).

 

Fiktive tall, btw.

Lenke til kommentar

Du skriv at det "ikke er verdt pengene" - så du vil seie at det er dyrt å betale eit par kroner for å vere svært synlig kontra så godt som usynlig som fotgjengar i trafikken om natta?

 

Men uansett, hadde vore interessant med statistikk over påkøyringar på folk med/utan refleks. It would indeed.

Lenke til kommentar
Sett i lys av de siste refleks-hate postene dine så blir signaturen din ironi på svært høyt nivå.

 

Forklar?

 

Fra mitt perspektiv er den svært så dekkende. Jeg ønsket å vite om det var noen statestikk som støttet dette refleks-hysteriet. Dette var det som kjent ikke. Hvor er mangelen på "reason"?

Lenke til kommentar
*snip*

 

Nok engang er det noen som ikke greier å se ting fra et annet og større perspektiv.

 

Når sannsynligheten for at denne bilen kjører på deg uten refleks er 1:2 000 000 og sannyligheten for at den kjører på deg med refleks er 1:4 000 000 vil jeg si refleksen, rent objektivt sett som et sikkerhetstiltak, ikke er verdt pengene (hvis man da ser bort fra den falske tryggheten refleksen skaper).

 

Fiktive tall, btw.

Dummeste jeg har hørt på lenge. Si det til de som ligger på sykehus som var like smarte til deg. Du går ikke rundt med refleks når det er mørkt fordi sannsynligheten er 1:200 at du blir påkjørt men fordi DU KAN bli påkjørt. Etter din logikk burde ikke arbeidsfolk gå med hjelm og vernesko på byggeplasser siden sannsynligheten at noe kan falle på hodet er 1:400.

Lenke til kommentar

Sett fra billistens side så er det veldig ekkelt å ha fotgjengere langs veien om natten når det regner, så jeg stemmer for refleks. Samma om man treffer tullingen eller ikke.

Så selv bryr jeg meg ikke om hva statistikken viser, da jeg hadde foretrekt at alle gikk med refleks langs veien.

 

Men jeg skjønner hva du mener otth. Men jeg tror en slikt statistikk ville vært praktisk veldig vanskelig å lage.

 

Derimot skulle det vært forbud mot gule reflekser. Eller orange.

Hvertfall slik at offentlige tjenestemenn har en farge, og oss "dødelige" har en annen.

Har sett saker om ambulansepersonell som sliter med å bli gjenkjennt i ulykkessituasjoner, da det flyr 40 sivile idioter i veien i gul refleksvest (som de streng talt ikke trenger lengere da trafikken først har stoppet).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...