Sewero Skrevet 1. november 2008 Del Skrevet 1. november 2008 Selvfølgelig blir IQ'n til personer påvirket av miljøet man oppvokser i men man kan ikke arve IQ, se på meg f.eks. Ikke så intellegente foreldre mens jeg vil si jeg er middels smart takket være miljøet på skolene jeg har gått på. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 1. november 2008 Del Skrevet 1. november 2008 Er hjerne arvelig? Jeg går på allmen, og mange i klassen min har ingeniør fedre. På byggfag ser man jo ofte foreldre som bygger stilas. Jada, jeg vet, verden er ikke svart hvitt Det er (ganske sikkert) ikke genene som er årsaken her, men miljøet Eller som det nesten alltid er, et samspill mellom arv og miljø, som i tilegg påvirker hverandre. AtW Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 1. november 2008 Del Skrevet 1. november 2008 Selvfølgelig blir IQ'n til personer påvirket av miljøet man oppvokser i men man kan ikke arve IQ, se på meg f.eks.Ikke så intellegente foreldre mens jeg vil si jeg er middels smart takket være miljøet på skolene jeg har gått på. Dine foreldre kan likevel ha vært bærere av et gen som hver for seg ikke slo ut hos dem, men kombinasjonen av dem slår ut hos deg. Slik det er med en rekke genetiske sykdommer. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 1. november 2008 Del Skrevet 1. november 2008 Prøv Clas Ohlson! Takk. Noen som har andre forslag dersom de ikke har? Ja hjernen er arvelig. Har foreldrene dine en hjerne så får du det også. I lol'd. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 1. november 2008 Del Skrevet 1. november 2008 Selvfølgelig blir IQ'n til personer påvirket av miljøet man oppvokser i men man kan ikke arve IQ, se på meg f.eks.Ikke så intellegente foreldre mens jeg vil si jeg er middels smart takket være miljøet på skolene jeg har gått på. Et enkelttilfelle har ingen verdi for å avgjøre om hvorvidt arv spiller inn på IQen. AtW Lenke til kommentar
Sewero Skrevet 1. november 2008 Del Skrevet 1. november 2008 Jeg har lært av flere naturfag lærere at IQ ikke er arvelig men det er miljøet som påvirker oss, tror mer på det. Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 1. november 2008 Del Skrevet 1. november 2008 Jeg har lært av flere naturfag lærere at IQ ikke er arvelig men det er miljøet som påvirker oss, tror mer på det. Da er det bare en ting å gjøre. Noen som orker må leite opp det nyeste forskningsmaterialet om temaet som er offentliggjort. En ting er sikkert... JEG gidder det ikke. Lenke til kommentar
Awesome X Skrevet 1. november 2008 Del Skrevet 1. november 2008 Selvfølgelig blir IQ'n til personer påvirket av miljøet man oppvokser i men man kan ikke arve IQ, se på meg f.eks.Ikke så intellegente foreldre mens jeg vil si jeg er middels smart takket være miljøet på skolene jeg har gått på. IQ blir i svært liten grad påvirket av miljøet man vokset opp i. Hele poenget med IQ målestokken er at den skal være miljøuavhengig. Dette er riktignok en sannhet med modifikasjoner siden IQ-tester må designes med tanke på miljøet det tester på grunn av forskjelligheter innen forskjellige kulturers prioriteringer. IQ er i all hovedsak arvelig gitt, men IQ gir i skolesammenheng svært lite utslag i prestasjonerevne. I stor grad pga. at de med høyest IQ ikke ser nytten i å få best mulig karakterer. Lenke til kommentar
fjeddiu Skrevet 1. november 2008 Del Skrevet 1. november 2008 Så er det definisjonen på IQ da. Kan noen definere IQ? Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 1. november 2008 Del Skrevet 1. november 2008 Så er det definisjonen på IQ da. Kan noen definere IQ? IQ er vel evnen til å ta til seg og dra nytte av kunskap. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 1. november 2008 Del Skrevet 1. november 2008 Det er en omtrentlig måling av den generelle intelligensen, det er selvsagt ingen ordentlig måling og kan variere mye. Hvorfor kan vi ikke putte inn en CPU á la Xbox 360 inn i pcen og la den behandle spillene, da får vi jo samme ytelse per hardware som i en xbox 360, og den har ikke noen serlig epic spec. Ingen som gidder? Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 1. november 2008 Del Skrevet 1. november 2008 Selvfølgelig blir IQ'n til personer påvirket av miljøet man oppvokser i men man kan ikke arve IQ, se på meg f.eks.Ikke så intellegente foreldre mens jeg vil si jeg er middels smart takket være miljøet på skolene jeg har gått på. IQ blir i svært liten grad påvirket av miljøet man vokset opp i. Hele poenget med IQ målestokken er at den skal være miljøuavhengig. Dette er riktignok en sannhet med modifikasjoner siden IQ-tester må designes med tanke på miljøet det tester på grunn av forskjelligheter innen forskjellige kulturers prioriteringer. IQ er i all hovedsak arvelig gitt, men IQ gir i skolesammenheng svært lite utslag i prestasjonerevne. I stor grad pga. at de med høyest IQ ikke ser nytten i å få best mulig karakterer. At man forsøker å få IQ til å være uavhenigg av kultur er ikke det samme som at oppvekstmiljø ikek har noe å si. Det er to forskjellige typer "miljøuavhengighet", og uansett hva som er poenget med testene er det ingenting som tyder på noe annet enn at miljø er en vesentlig påvirkning på hvordan man screr på IQ-tester (det er forøvrig arv også), det er trivielt å søke etter materiale om dette. AtW Lenke til kommentar
Awesome X Skrevet 1. november 2008 Del Skrevet 1. november 2008 At man forsøker å få IQ til å være uavhenigg av kultur er ikke det samme som at oppvekstmiljø ikek har noe å si. Det er to forskjellige typer "miljøuavhengighet", og uansett hva som er poenget med testene er det ingenting som tyder på noe annet enn at miljø er en vesentlig påvirkning på hvordan man screr på IQ-tester (det er forøvrig arv også), det er trivielt å søke etter materiale om dette. Det avhenger av IQ-testen. IQ-tester som kun tester personens logiske resonerende evne er ganske kulturuavhengige, men når man blander inn t.eks. språkforståelse og grunnleggende matematisk forståelse (som er ganke vanlig i vestlige tester) stiller saken seg anderledes. Sistnevte pkt. forutsetter opplæring og førstnevnte pkt. forutsetter kulturelle preferanser. Et eksempel på akkurat dette (som jeg ikke husker særlig godt) var klassifisering av dyr. Mens noen vi vil klassifisere utifra dyregruppe, kan andre klassifisere utifra spiselighet/fare/osv.. Lenke til kommentar
Chris_lox Skrevet 1. november 2008 Del Skrevet 1. november 2008 Nå er vel IQ utrolig vanskelig å definere. Mange teorier rundt hva IQ _egentlig_ er. Så en dokumentar for en stund tilbake hvor en hadde en tanke om at iq-en bør deles opp i 6 underkategorier. En av disse var EQ, som bygde på muligheten til å forstå og omgås andre mennesker, også kjent som sosiale antenner. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 1. november 2008 Del Skrevet 1. november 2008 (endret) At man forsøker å få IQ til å være uavhenigg av kultur er ikke det samme som at oppvekstmiljø ikek har noe å si. Det er to forskjellige typer "miljøuavhengighet", og uansett hva som er poenget med testene er det ingenting som tyder på noe annet enn at miljø er en vesentlig påvirkning på hvordan man screr på IQ-tester (det er forøvrig arv også), det er trivielt å søke etter materiale om dette. Det avhenger av IQ-testen. IQ-tester som kun tester personens logiske resonerende evne er ganske kulturuavhengige, men når man blander inn t.eks. språkforståelse og grunnleggende matematisk forståelse (som er ganke vanlig i vestlige tester) stiller saken seg anderledes. Sistnevte pkt. forutsetter opplæring og førstnevnte pkt. forutsetter kulturelle preferanser. Et eksempel på akkurat dette (som jeg ikke husker særlig godt) var klassifisering av dyr. Mens noen vi vil klassifisere utifra dyregruppe, kan andre klassifisere utifra spiselighet/fare/osv.. For kulturelle forskjeller ja. Men også tester som bare ser på resonerende evne lar seg påvirke (mye) av miljø. Det er jo mange ting som tyder på det, foruten vitenskaplige undersøkelser, som feks at IQen økte utver på 1900-tallet, at man kan trene seg opp til å gjøre det vesentlig bedre, osv. AtW Endret 1. november 2008 av ATWindsor Lenke til kommentar
Arve Systad Skrevet 1. november 2008 Del Skrevet 1. november 2008 Og DVI til VGA finnes på Biltema til 100-150 kroner eller noe. Neh, det er en liten dings som jeg ville sagt ikke koster mer enn 20kr. Men sidan butikkane gjerne vil tjene pengar på dei, så kostar dei ofte meir Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 1. november 2008 Del Skrevet 1. november 2008 Nå er vel IQ utrolig vanskelig å definere. Mange teorier rundt hva IQ _egentlig_ er. Så en dokumentar for en stund tilbake hvor en hadde en tanke om at iq-en bør deles opp i 6 underkategorier. En av disse var EQ, som bygde på muligheten til å forstå og omgås andre mennesker, også kjent som sosiale antenner. IQ er en scre som kommer fra et elelr flere standariserte tester, og er således greit å deifnere. Spørmålet er om IQ er noe godt mål for intelligens. AtW Lenke til kommentar
CFM Skrevet 1. november 2008 Del Skrevet 1. november 2008 På engelsk kaller man det blowjob. På norsk er det oversatt til sugejobb. Betyr ikke blow å blåse? Hvorfor heter det på engelsk blowjob da? Lenke til kommentar
Awesome X Skrevet 1. november 2008 Del Skrevet 1. november 2008 På engelsk kaller man det blowjob. På norsk er det oversatt til sugejobb.Betyr ikke blow å blåse? Hvorfor heter det på engelsk blowjob da? Siden lungene volum har en øvre grense vil enhver sugeaksjon medføre en likestor blåseaksjon. Om man da ikke ser på nettoarbeidet, vil det være irrelvant om jobben kalles for sugejobb eller blåsejobb. Lenke til kommentar
Khaffner Skrevet 2. november 2008 Del Skrevet 2. november 2008 Hva er den beste måten å rette ut et sammenkrøllet papir? Altså fjerne alle brettene og rynkene og få det til å se vanlig ut igjen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå