Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-oVjeg2q2Tk

... :!:

Mener å ha hørt at man kan holde et hode "i live" hvis man kobler det opp til en masking som pumper blodet rund i det.

DET er jo litt kult da, åsså kan de lage et sånn skjellet som styres av hjerneimpulser, og da blir det fort enda kulere! :)

Lenke til kommentar

tja, i gamle dager - alt som man idag bruker transistorer til, inkludert datamaskiner og alle lydforsterkere.

nå, blir de mest brukt innen dyr hifi, og til forsterkere for radiobruk. i dyr hifi fordi de har sjarm og gir god lyd - og i radiobruk fordi de faktisk enda slår transistorer på pris når man skal ha mye effekt ut på rf.

Lenke til kommentar
tja, i gamle dager - alt som man idag bruker transistorer til, inkludert datamaskiner og alle lydforsterkere.

nå, blir de mest brukt innen dyr hifi, og til forsterkere for radiobruk. i dyr hifi fordi de har sjarm og gir god lyd - og i radiobruk fordi de faktisk enda slår transistorer på pris når man skal ha mye effekt ut på rf.

Rettelse, de forvrenger lyden på en måte endel synes er behaglig :) En god forsterker mener jeg per def forsterker signalet med minst mulig forandring av det utover en ren linæer forsterkning.

AtW

Lenke til kommentar
Kommer helt ann på hva slags klasse, effekt og slikt. Det er mulig å lage forholdsvis nøytrale rørforsterkere og.

Det er mulig ja, men det er dyrere og har andre ulemper kontra en vanlig forsterker. Og det er jo typisk pga den "varme rørlyden", evt måten rør forvrenger på man gjerne bruker rørforsterkere.

AtW

Lenke til kommentar
Hvem var det som sa at om mennesket visste hva det rette var så gjorde de det rette? Magefølelsen sier aristotles, men er ikke sikker.

Er det dette sitatet du tenker på?

"Religion is an insult to human dignity. With or without it you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion."

—Steven Weinberg, Nobel Prize-winning physicist.

Lenke til kommentar
Hvem var det som sa at om mennesket visste hva det rette var så gjorde de det rette? Magefølelsen sier aristotles, men er ikke sikker.

Sokrates hevdet at hvis et menneske bare fikk kunnskap om hva som var til beste for en selv og andre, vill det handle i tråd med denne kunnskapen, og gjøre gode gjerninger.

Det var det jeg pugget til historie-prøven idag, ihvertfall. Var det det du tenkte på?

Lenke til kommentar

I og med at tærne ikke egner seg til tilsvarende individuelle gymnastiske øvelser som fingrene, så har vi selvsagt ingen "peketå". Vi har rett og slett stortå og småtær. Hvis småtærne skal beskrives individuelt er det mest presise og utvetydige å snakke om ytterste, nest ytterste, nest innerste og innerste lilletå.

Da jeg var liten fikk jeg lære en regle der storetåa het Storebrand, neste Gullebrand, så har jeg glemt de to neste, men til slutt var det Lille Petter spillemann. Noen som har hørt samme regle og som husker resten? :hmm:

Redigering:

Det jeg husket var en fingerregle, ikke en tåregle:

Tommeltott, slikkepott, langemann, gullebrann og lille Petter Spillemann.

Men jeg mener absolutt at det fantes en tilsvarende regle for tær også ...

Endret av SeaLion
Lenke til kommentar
Lurer på en ting. På hendene har vi tommel, pekefinger, lang finger, ringfinger og lille finger, men hva kalles de tilsvarende tærne? ringtå og peketå?

Har du ikke hørt om titil, tåtil, tillaros, meggelfru og store gubben hesten?

Endret av r2d290
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...