Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Når børsen går opp og ned så og så mange prosent, hvordan regnes prosenten ut? Er det satt en dag der børsen var 100% så regnes det fra det, eller er det en ny 100%-verdi for hver dag?

Dersom børsen gikk ned 5% for ett år siden er jo 5% mye mer enn hva 5% nedgang er i dag..

*edit leif

Endret av Palme
Lenke til kommentar
...

Dersom børsen gikk ned 5% for ett år siden er jo 5% mye mer enn hva 5% nedgang er i dag..

...

Det stemmer, verdens børser måler da også opp- og nedgang i prosentpoeng. Det måles i forhold til 100 poeng som var verdien en bestemt dato jeg ikke lengre husker når var... :whistle:

Lenke til kommentar
...

...

Det stemmer, verdens børser måler da også opp- og nedgang i prosentpoeng. Det måles i forhold til 100 poeng som var verdien en bestemt dato jeg ikke lengre husker når var... :whistle:

Børsene måler i poeng ja, men når avisene snakker om at børsen gikk ned 5% så er det jo utifra kursen ved starten av perioden.

AtW

Lenke til kommentar
"En annen teori ser det fra tilskuerplass. Kanskje ønsker man å se løperne eller hestene komme fra venstre mot høyre på oppløpssiden, akkurat som man i vår del av verden leser fra venstre mot høyre. Teorien støttes av det faktum at grekerne i oldtiden skiftet lese- og løperetning omtrent samtidig rundt år 500 f. Kr. Tradisjonen ble senere overtatt av romerne."

Kilde: Illustrert vitenskap Nr. 4/2006 (27/2-19/3) side 12 :)

Stod det at en skiftet lese- og løperetning, eller kanskje måte heller?

http://en.wikipedia.org/wiki/Boustrophedon

Lenke til kommentar
Hva er forskjellen/likheten på ”undergulv – plattformgulv”?

Ville vært greit å få vite svaret idag :)

Er dette et snedig-spørmål? Det virker ærlig talt mer som et fag-spørsmål og ikke noe du spør om fordi du er nysgjerrig, om sistnevnte er tifelle, så er det ikke nødvendig å bumpe så fort.

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

Jeg har en sak på gang her... Datteren min på 3 år satt å trykket på alle tastene hun kom over og nå har det skjedd noe jeg ikke får retta opp igjen.

Tidligere når jeg har kost meg inne på diskusjon.no så kunne jeg bruke pilene, pgdown/pgup og home/end knappene problemfritt, men nå, funker det ikke som tidligere. Viss jeg f.eks trykker på en side så er det akkurat som om jeg er i "tekstbehandling" og f.eks home/end funker bare på den setningen jeg har trykket på... Noen som kan fortelle meg hva som er galt og hvordan jeg kan fikse det? (Bruker FireFox og problemet er så klart ikke gjeldende kun for diskusjon.no)

Utrolig klønete forklart, men jeg gjorde så godt jeg kunne :blush:

Lenke til kommentar
o sistnevnte er tifelle, såe r det ikek

Akkurat :p

On topic: Jeg mener å huske at jeg har hørt en gang at brus inneholder så mye sukker at kroppen bruker mer væske på å skille ut dette sukkeret enn man får tilført gjennom brusen. Vil kroppen bli dehydrert hvis man bare drikker brus?

Lenke til kommentar

About 5—8 percent of males, but less than 1 percent of females, are color blind in some way or another, whether it be one color, a color combination, or another mutation.[5] The reason males are at a greater risk of inheriting an X linked mutation is because males only have one X chromosome (XY, with the Y chromosome being significantly shorter than the X chromosome), and females have two (XX); if the women inherit a normal X chromosome in addition to the one which carries the mutation, they will not display the mutation, while men have no 'spare' normal chromosome to override the chromosome which carries the mutation. If 5% of variants of a given gene are defective, the probability of a single copy being defective is 5%, but the probability that two copies are both defective is 0.05 × 0.05 = 0.0025, or just 0.25%.

http://en.wikipedia.org/wiki/Colour_Blindness

Endret av Dynejonas
Lenke til kommentar
Hvorfor er det flere gutter som er fargeblinde enn jenter?

Fordi genet(?) som skaper fargeblindhet ligger i x-kromosonet, så menn trenger bare å arve det fra en forelder (fordi de blir fargeblinde om deres ene x-kromoson har genet), mens kvinner må ha genet i begge x-kromosoner, og dermed arve det fra begge foreldre.

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...