oldboy Skrevet 27. oktober 2008 Del Skrevet 27. oktober 2008 Hviken type kraner kan man kjøre/bruke uten noen form for sertifikater? http://www.arbeidstilsynet.no/c26976/fakta....html?tid=28212 Lenke til kommentar
Jann - Ove Skrevet 27. oktober 2008 Del Skrevet 27. oktober 2008 Hvorfor skal det så lite til for at melk blir fordervet? Fins det noe alternativ som holder lenger? Lenke til kommentar
Hyperio Skrevet 27. oktober 2008 Del Skrevet 27. oktober 2008 Tørrmelk, du har bare vann oppi pulveret når du trenger det. Lenke til kommentar
.Marcus Skrevet 27. oktober 2008 Del Skrevet 27. oktober 2008 Hvis du blir tatt i råkjøring og du sier det er noe med nålen din vil de ikke vise nåde. Det er ditt ansvar at den skal være rett. Vel, i teorien skal man ligge på nåla. Men en god del bilfabrikanter justerer den litt høyere enn farten egentlig er. På den måten unngår de å bli saksøkt pga feil på speedometeret. Så kjører man med nåla over fartsgrensa er det på ens egen risiko. Den største feilkilden til at speedometeret viser feil er nok feildimensjonerte dekk. Lenke til kommentar
CFM Skrevet 27. oktober 2008 Del Skrevet 27. oktober 2008 (endret) Forrige gang jeg kobket dataen opp mot TV'n gikk skjermkortet fløyten. Koblet opp med S-Video til kompositt. Noen som vet hva som kan ha skjedd? Har gjort akkurat samme før og det funka da, men tør ikke prøve med det nye.. Endret 27. oktober 2008 av gilera Lenke til kommentar
Fruktkake Skrevet 27. oktober 2008 Del Skrevet 27. oktober 2008 Det er ikke snedig. Lenke til kommentar
Matsemann Skrevet 27. oktober 2008 Del Skrevet 27. oktober 2008 Hvorfor ikke? Han spør ikke som support, men hva som kan ha skjedd. Uansett: Lurer fortsatt på hvorfor man på skøyte- og løpebaner løper mot (retning) klokka. Lenke til kommentar
Sewero Skrevet 27. oktober 2008 Del Skrevet 27. oktober 2008 Hviken type kraner kan man kjøre/bruke uten noen form for sertifikater? http://www.arbeidstilsynet.no/c26976/fakta....html?tid=28212 Den siden tilsier bare det man må ha sertifikater for/eller bevis, noen sider som viser hvor mange tonn meter kran man kan bruke etc? Lenke til kommentar
Argument Skrevet 27. oktober 2008 Del Skrevet 27. oktober 2008 (endret) Du trenger ikke kranførerbevis for å styre en kran på båt. Jeg har det beviset, og mener jeg lærte det Endret 27. oktober 2008 av Argument Lenke til kommentar
Sewero Skrevet 27. oktober 2008 Del Skrevet 27. oktober 2008 Selv ikke om den er 18 tonn meter? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 27. oktober 2008 Del Skrevet 27. oktober 2008 Hvorfor skal det så lite til for at melk blir fordervet? Fins det noe alternativ som holder lenger? Det finnes både 1-måneds og 3-måneds langtidsholdbar melk, men jeg kan ikke huske å ha sett det i norske butikker. Personlig synes jeg smaken er litt dårligere enn fersk melk, men forskjellen var mye mindre enn ventet. Forventningen kom av alle de fordommene jeg har hørt fra nordmenn som kun har smakt en eneste langtidsholdbar variant: Vikingmelk. Jepp, det smaker ille. Kun egnet for matlaging og ikke som ren drikke. Dessverre er kunnskapsnivået til nordmenn om langtidsholdbar melk på 1960-nivå. Mye har skjedd siden den gang og utenlandske varianter smaker relativt greit. PS. Ett ikke-snodig spørsmål er splittet ut fra tråden. Lenke til kommentar
Jann - Ove Skrevet 27. oktober 2008 Del Skrevet 27. oktober 2008 men altså, kjøpte melk på butikken idag, hentet en pakke, og kjørte hjem. 1.7km. satte den i kjøleskapet og åpnet den etter en halvtime. allerede var den på grensen til at jeg ikke klarer å drikke den. datomerket 2. november. er det meg eller melken det er noe galt med? Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 27. oktober 2008 Del Skrevet 27. oktober 2008 men altså, kjøpte melk på butikken idag, hentet en pakke, og kjørte hjem. 1.7km. satte den i kjøleskapet og åpnet den etter en halvtime. allerede var den på grensen til at jeg ikke klarer å drikke den. datomerket 2. november. er det meg eller melken det er noe galt med? Hva slags melk? Min erfaring er at Ekstra Lett veldig fort smaker litt uggent, ikke sur, men sånn "ufersk" som den blir smakende når den er litt uggen men ikke helt sur. AtW Lenke til kommentar
r2d290 Skrevet 27. oktober 2008 Del Skrevet 27. oktober 2008 Hvorfor ikke? Han spør ikke som support, men hva som kan ha skjedd. Uansett: Lurer fortsatt på hvorfor man på skøyte- og løpebaner løper mot (retning) klokka. Innbiller meg at løpebaner/skøytebaner ble nevnt i samme sammenheng som med butikker (noe jeg leste som spørsmål i illustrert vitenskap): Ved å ha inngangspartiet til butikken på høyre side av kassene, vil du i gjennomsnitt bruke mer penger enn hvis inngangspartiet er på venstre side. Dette er fordi de fleste menneskene er sterkest i høyre bein, og ved å ha inngangspartiet på høyre side av kassene, vil du i gjennomsnitt bli nødt til å bruke høyre ben mer enn venstre, fører til at du orker mer, fører til at du er i butikken lenger, fører til at butikken tjener mer Av samme grunn er kanskje løpebaner laget i et system som gjør at du må bruke høyre ben mer enn venstre. Regner med at publikum synes det er mest interessant når løperne løper raskest mulig Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 27. oktober 2008 Del Skrevet 27. oktober 2008 (endret) er det meg eller melken det er noe galt med? Jeg klagde på en pakke melk til Tine en gang. Sende epost med beskjed om at det måtte være feil datostempling siden melken smakte grusomt. Jeg fikk som svar at det hendte fra tid til annen og hadde diverse årsaker. En av årsakene var at butikken eller transportøren kunne ha latt melka stå i romtemperatur alt for lenge. Eller at sola fikk varme pakkene litt på lasterampen før de fikk ryddet plass til å kjøre inn tralla. Men en annen årsak som jeg bet meg merke i og som trolig var forklaringen på min dårlige melkepakke var: Dersom melka sto i sterkt lys på kjølerommet så kunne lyset gi en fæl smak. Pakken jeg kjøpte sto i et kjølerom som hadde lysstoffrør ned langs hver dørkarm på innsiden av kjølerommet. Jeg handlet tidlig på morgenen den dagen og plukket pakken som sto fremst, 10 cm unna lysstoffrøret. Pakken hadde trolig stått i sterkt lys hele natta. Synes å huske jeg fikk et gavekort pålydende 50 kr på Tine-produkter for klagen. Tine skulle ta problemet opp med butikken for å se om de kunne gjøre noen forbedringer. (Jeg flyttet derfra et halvt år senere så jeg vet ikke om det ble gjort noe etter den tid) Jeg synes det er viktig å si i fra slik at systemet får vite hvor skoen trykker og har et grunnlag for å foreslå forbedringer. Uten tilbakemeldinger blir det i hvert fall ingen forbedringer. Redigert: Det var snakk om en pakke ekstra lett i mitt tilfelle. uggent Endret 27. oktober 2008 av Simen1 Lenke til kommentar
Jann - Ove Skrevet 27. oktober 2008 Del Skrevet 27. oktober 2008 går kun i helmelk her. tok en kartong midt i skapet. frister nesten å gi opp melk helt, det er liksom bestandig noe med den Lenke til kommentar
Jann - Ove Skrevet 27. oktober 2008 Del Skrevet 27. oktober 2008 problemet med å gjøre det er at jeg egentlig trenger både protein og kalsium fra melken :/ egentlig liker jeg ikke melk, ble slutt på det når melkeproduksjonen hjemme ble avviklet... Lenke til kommentar
GeO Skrevet 27. oktober 2008 Del Skrevet 27. oktober 2008 Men en annen årsak som jeg bet meg merke i og som trolig var forklaringen på min dårlige melkepakke var: Dersom melka sto i sterkt lys på kjølerommet så kunne lyset gi en fæl smak. Pakken jeg kjøpte sto i et kjølerom som hadde lysstoffrør ned langs hver dørkarm på innsiden av kjølerommet. Jeg handlet tidlig på morgenen den dagen og plukket pakken som sto fremst, 10 cm unna lysstoffrøret. Pakken hadde trolig stått i sterkt lys hele natta. Dette stemmer nok. Min erfaring er ihvertfall at ubehandlet melk (rett fra gårdstank) ikke tåler så mye som et millisekund i sollys før den er helt ødelagt smaksmessig, og så vidt jeg vet gjøres ikke melken mer lysbestandig på meieriet heller. Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 27. oktober 2008 Del Skrevet 27. oktober 2008 Så nettopp på denne: http://www.boreme.com/members/viewviral.ph...mp;siteid=36043 Også lurer jeg på hvorfor hamstere har en sånn trang til å springe inni hjulet sitt? Springer de så sinnssykt mye ute i naturen? Lenke til kommentar
Hyperio Skrevet 27. oktober 2008 Del Skrevet 27. oktober 2008 Det skal jeg absolutt huske neste gang jeg kjøper melk. Drakk en kartong i helga med dato 27. oktober. Den hadde en rar bismak. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå