Coffey Skrevet 26. oktober 2008 Del Skrevet 26. oktober 2008 Ok. Kanskje et litt sært spørsmål, men det er sant på natta, og det virker veldig "snedig" for meg. Kan du komme blod? Ejakulere blod? I ren form, ikke blandet med sæd. (Ja, inspirert av Cannibal Corpse) Lenke til kommentar
Potetfar Skrevet 26. oktober 2008 Del Skrevet 26. oktober 2008 Jess folkens, nytt snedig spørsmål på vei. Tiden går jo saktere i veldig høy fart. Men fart er jo relativt, så når jeg kjører rakett i lysets hastighet (vet det er umulig, men det er ikke poenget), hva er det jeg beveger meg i forhold til som gjør at tiden går sakte? Umogleg. Men la oss seie at du er 99,9999 % av ljossnøggleiken. Inne i romskipet ditt vil tid vere heilt normalt, det er for ein observatør utanfor referansepunktet ditt som ser at du har tregare tid enn han. http://no.wikipedia.org/wiki/Tvillingparadokset Det står jo der at de vil kunne feire kombinert 30- og 60-årsdag, siden den ene har utsatt seg for såpass høy fart. Men i forhold til hva? 60-åringen? Da vil de jo kunne reise i i 49% hver og oppnå samme effekt, noe jeg regner med de ikke kan? Du sier at inni romskipet mitt vil tida gå normalt, hvordan kan jeg faktisk aldre saktere hvis tida går normalt både for meg og han? Lenke til kommentar
ChrML Skrevet 26. oktober 2008 Del Skrevet 26. oktober 2008 (endret) For deg inni romskipet med lysets hastighet går tida normalt, men det ser ut som tia går veldig sakte for han som står stille og observerer. For deg som står inni romskipet går også tida normalt inni romskipet, men hvis du ser på alt fra utsiden så ser det ut som den tida går fort. Tid er relativt . Rart, men sånn funker det. De som driver å styrer med GPS sattelittene må kompansere for tidsavvik mellom atomurene i sattelittene hver dag pga dette, da de få brøkdelene av et millisekund det er lager store avvik for brukerne av kartene da de er ekstremt avhengig at klokkene i hver sattelitt går HELT likt. Endret 26. oktober 2008 av chrml Lenke til kommentar
hallgeirl Skrevet 26. oktober 2008 Del Skrevet 26. oktober 2008 Takk for svar, SeaLion! Et nytt spørsmål om farger: Kan svart klassifiseres som en farge? Jeg mener et klart nei, pga. at farger er jo rett og slett det vi ser når lys av forskjellige bølgelengder treffer øyet vårt. Svart ser vi når ikke noe lys treffer øyet. Jeg mener det blir litt som å behandle tomrom som om det var et objekt. Men er det noen som har litt større innsikt i dette enn det jeg har, som kan gi et presist svar? Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 26. oktober 2008 Del Skrevet 26. oktober 2008 Hvis jeg plutselig bestemte meg for å gå til Afrika, hvor lang tid ville jeg brukt? Lenke til kommentar
Puke Nukem Skrevet 26. oktober 2008 Del Skrevet 26. oktober 2008 Er bare å begynne å gå L4r5!!!!! Lenke til kommentar
toth Skrevet 26. oktober 2008 Del Skrevet 26. oktober 2008 Ok. Kanskje et litt sært spørsmål, men det er sant på natta, og det virker veldig "snedig" for meg. Kan du komme blod? Ejakulere blod? I ren form, ikke blandet med sæd. (Ja, inspirert av Cannibal Corpse) Vel, om sædlederne dine er tømt for sæd, og fylt med blod, må du i det minste være alvorlig syk. Om en slik diagnose/symptom finnes, tviler jeg derimot på. Lenke til kommentar
toth Skrevet 26. oktober 2008 Del Skrevet 26. oktober 2008 Hvis jeg plutselig bestemte meg for å gå til Afrika, hvor lang tid ville jeg brukt? Du må nødvendigvis bruke båt på minst én etappe, Gibraltar. Ellers er det vel bare bruke google maps, norge-gibraltar(regner med det er korteste vei), og dele på snitthastigheten din pr. døgn. Om du kan bruke flere ferger kan du jo korte inn, men om du MÅ gå der det er mulig, må du jo via sverige til danmark, litt omveier i danmark osv.. Pyreneene kan vel kanskje by på en utfordring, ellers er jo terrenget stort sett plankekjøring.. Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 26. oktober 2008 Del Skrevet 26. oktober 2008 MÅ jo strengt tatt ikke ta båt over Gibraltar. Går an å ta veien innom midtøsten også da. Men jeg aner ikke hva snitthastighet for et menneske er eller derfor jeg spurte om noen kan hjelpe meg. Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 26. oktober 2008 Del Skrevet 26. oktober 2008 Mellom 5 og 10 km/t mener jeg. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 26. oktober 2008 Del Skrevet 26. oktober 2008 (endret) MÅ jo strengt tatt ikke ta båt over Gibraltar. Går an å ta veien innom midtøsten også da. Eller svømme over Gibraltar. Eller ta fly.. eller surfe osv. Mellom 5 og 10 km/t mener jeg. Jogging: ca 6-12 km/t Gange: ca 4-7 km/t <- fikset Tall er omtrentlige tall jeg husker fra militæret (3-mila og vanlig marsjgange) Endret 26. oktober 2008 av Simen1 Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 26. oktober 2008 Del Skrevet 26. oktober 2008 Jogging: ca 6-12 km/tGange: ca 2-4 km/t Jøss, går du så sent? Min erfaring er at passe rask gange er ca 5-7 km/t. Joggere kan greit komme opp mot det dobbelte. Idrettsfolk som løper 10.000 meter gjør dette på ca en halvtime, altså en snittfart på ca 20 km/t, og sprintere løper 100 meter på ca 10 sekunder, noe som gir en snittfart på ca 36 km/t. Jeg hørte om en som skrev at han hadde gått nesten til Afrika på jobbsøknadene sine. På intervjuene ble han ofte spurt hva "nesten til Afrika" betydde, og da kunne han fortelle at han hadde blitt syk i Spania, og derfor måtte avbryte turen der. Lenke til kommentar
toth Skrevet 26. oktober 2008 Del Skrevet 26. oktober 2008 2-4km/t er vel nærmere sannheten for snitthastighet i døgnet? Man gjør jo ikke unna turen på en dag, så om man skal beregne tiden må man jo iberegne hvile.. Lenke til kommentar
Khaffner Skrevet 26. oktober 2008 Del Skrevet 26. oktober 2008 Hos oss har det vært strømbrudd i 21 timer. Fryseren vår er vanligvis på ca -20 grader, men temperaturen hadde steget til -4 mens strømmen var borte. Burde vi kjappe oss med å få erstatte maten i fryseren? I fryseren er det grønnsaker, fisk, kylling, kjøtt og brød. Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 26. oktober 2008 Del Skrevet 26. oktober 2008 Et nytt spørsmål om farger: Kan svart klassifiseres som en farge? Jeg mener et klart nei, pga. at farger er jo rett og slett det vi ser når lys av forskjellige bølgelengder treffer øyet vårt. Svart ser vi når ikke noe lys treffer øyet. Jeg mener det blir litt som å behandle tomrom som om det var et objekt. Men er det noen som har litt større innsikt i dette enn det jeg har, som kan gi et presist svar? Spør du en fysiker, så vil nok denne svare at svart ikke er en farge, fordi svart absorberer alt lyset og ikke sender noe ut igjen. Spør du derimot en kunstner, en maler eller en designer så vil disse antagelig svare at svart helt klart er en farge den også. For selv om noe ser helt svart ut, så er det sjelden totalt svart. Lysesvart og mørkesvart høres nok helt absurd ut, men i tillegg til egenfarge så har de fleste flater andre kvaliteter som ruhet og refleksjonsegenskaper. De fleste svarte flater vil derfor påvirkes av lys og farger i omgivelsene, akkurat som andre fargede flater. Dette med lys og skygge er et av fenomenene som kan spille oss et puss. Hvis man sjekker med lysmålere så kan man bl.a oppdage at et svart papir som ligger i direkte sollys reflekterer mere lys enn et hvitt papir som ligger i skyggen. Til vanlig klarer vi imidlertid ikke å se sånne fenomener med øynene, som i stor grad tilpasses til lysforholdene i omgivelsene. At det virkelig likevel kan være sånn ser vi bl.a av følgende figur: Rutene A og B i figuren over er faktisk like mørke. At dette virkelig er sant ser vi først når vi forbinder feltene, slik neste figur viser: At refleksjon og omgivelser kan forvandle en svart flate til noe langt mer spennende enn et "lyshull" er denne bilen et godt eksempel på: Lenke til kommentar
Awesome X Skrevet 26. oktober 2008 Del Skrevet 26. oktober 2008 Hos oss har det vært strømbrudd i 21 timer. Fryseren vår er vanligvis på ca -20 grader, men temperaturen hadde steget til -4 mens strømmen var borte. Burde vi kjappe oss med å få erstatte maten i fryseren? I fryseren er det grønnsaker, fisk, kylling, kjøtt og brød. Alt er fremdeles frosset, så det er ingenting å frykte. Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 26. oktober 2008 Del Skrevet 26. oktober 2008 (endret) Hvis jeg regner steder der det går an å gå (broer etc. (selv om det er bilbro vel å merke)) så er det i hvertfall 3186km fra Oslo til Istanbul. Da er jeg ikke langt fra Afrika. Om jeg da regner 5km/t så blir det 637,2 timer effektiv gange. La oss si at det blir 8 timer effektiv gange per døgn så er det nesten 80 døgn. Da er jeg nesten i mål. Så rundt hundre dager siden det et stykke igjen der og det hadde vært litt vanskelig det siste stykket pga. den politiske situsjonen. Nå skal jeg regne ned til Gibraltar. Straks tilbake med de tallene. edit: Oslo-Gibraltar er 3630km. Med 5km/t og 8t/døgn blir det nesten 91dager. Pluss båt over selvsagt. Endret 26. oktober 2008 av L4r5 Lenke til kommentar
Khaffner Skrevet 26. oktober 2008 Del Skrevet 26. oktober 2008 Hos oss har det vært strømbrudd i 21 timer. Fryseren vår er vanligvis på ca -20 grader, men temperaturen hadde steget til -4 mens strømmen var borte. Burde vi kjappe oss med å få erstatte maten i fryseren? I fryseren er det grønnsaker, fisk, kylling, kjøtt og brød. Alt er fremdeles frosset, så det er ingenting å frykte. Da har jeg en far å roe ned Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 26. oktober 2008 Del Skrevet 26. oktober 2008 En fryser kan i følge forsikringsselskapenes beregninger stå i 3 døgn uten strøm så lenge iongen åpner lokket. Det er nemlig her faren oppstår, er man bekymret for innholdet og åpner lokket slipper man varmluft til og tiden som tåles synker betraktelig. Lenke til kommentar
Tharos. Skrevet 26. oktober 2008 Del Skrevet 26. oktober 2008 Hvis jeg regner steder der det går an å gå (broer etc. (selv om det er bilbro vel å merke)) så er det i hvertfall 3186km fra Oslo til Istanbul. Da er jeg ikke langt fra Afrika. Om jeg da regner 5km/t så blir det 637,2 timer effektiv gange. La oss si at det blir 8 timer effektiv gange per døgn så er det nesten 80 døgn. Da er jeg nesten i mål. Så rundt hundre dager siden det et stykke igjen der og det hadde vært litt vanskelig det siste stykket pga. den politiske situsjonen. Nå skal jeg regne ned til Gibraltar. Straks tilbake med de tallene. edit: Oslo-Gibraltar er 3630km. Med 5km/t og 8t/døgn blir det nesten 91dager. Pluss båt over selvsagt. Kan man gå over fra Sverige til Danmark nå? Google Maps har fått en veibeskrivelse-funksjon med tid for gange. Jeg prøvde å styre veien utenom ferger, men fikk ikke noen vei fra Finland til St. Petersburg. Her er uansett det Google kom frem til. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå