Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Øyenstikkere. De kan fly hvordan de vil, til og gmed opp-ned.

Det kan vel kolibrier også?

@Simen1: Tenkte ikke på energieffektivitet

hva er det du mener da? Mest oppdrift? Mest oppdrift i forhold til dyrets vekt? I Forhold til vingenes vekt? Mest manuvrerbarhet? Osv osv.

AtW

Lenke til kommentar
Av og til blir du tørst når du er på veien og istedenfor å kjøpe brus så kjøper du vann. Dyrt? Ja. Du ikke har akkurat en spring som du har lyst å klistre kjeften til overalt :wee:

Er da bare å fylle opp en flaske og ha den liggende i bilen, det :)

Jeg betaler heller 15,- for iskaldt vann på butikken enn å drikke pisslunket springvann hvis jeg er tørst. Uansett bedre enn å kjøpe brus.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-oVjeg2q2Tk

Naturfaglæreren min påstår at perfeky vakuum er mulig å lage i laboratorier. Er ikka han HELT på bæretur?

Gi meg litt vitenskap å slå i bordet med til ham neste gang, dere vise , allvitende! :)

Lenke til kommentar
Øyenstikkere. De kan fly hvordan de vil, til og gmed opp-ned.

Det kan vel kolibrier også?

@Simen1: Tenkte ikke på energieffektivitet

hva er det du mener da? Mest oppdrift? Mest oppdrift i forhold til dyrets vekt? I Forhold til vingenes vekt? Mest manuvrerbarhet? Osv osv.

AtW

Den som er flinkest til å fly rett og slett

Lenke til kommentar

Perfekt vakuum vil jo si 0 bar i absolutt trykk. Her i atmosfæren på havnivå er det ca 1 bar absolutt trykk. Vil tro at det blir de samme 1 bar (1 kg per kvadrat centimeter), som er trykkforskjellen, som vil prøve å presse seg inn i tanken, som 1 bar overtrykk som finnes mange steder (bla 10 bar overtrykk i trykkluftanlegg).

Dvs at det bør jo være mulig med stempelpumpe for eksempel. Samme som en kompressorpumpe, en elektrisk motor som drar noe som ser veldig likt ut som en bilmotor rundt bare uten forbrenning, noe som effektivt pumper luft gjennom. Altså hvis man får det helt tett mellom stempet og sylinderen og alle ventilene er helt tette, så bør dette kunne suge ut absolutt alt som er inni tanken den pumper fra og det vil ikke bli noen enorme vakuumkrefter (kun 1 kg per kvadrat centimeter) som vil presse det sammen til intet.

Endret av chrml
Lenke til kommentar
Kan det være lys i et perfekt vakuum? Altså, lys er jo stråling, og i et perfekt vakuum er det jo ingen elektroner, altså ingen stråling?

Lys er ikke avhengig av elektroner. Tvert i mot. Lys beveger seg faktisk lettere uten elektroner enn med. Lys er fotoner.

Naturfaglæreren min påstår at perfeky vakuum er mulig å lage i laboratorier. Er ikka han HELT på bæretur? Gi meg litt vitenskap å slå i bordet med til ham neste gang, dere vise , allvitende! :)

Han har nok dessverre rett feil (jeg misforsto spørsmålet da jeg leste ordet mulig som umulig) . I dagligtale omtales veldig lave trykk som vakuum. Men absolutt null trykk er like umulig å oppnå som absolutt null temperatur. Man kan komme rimelig nære, men aldri helt i mål. Perfekt vakuum er en teoretisk tilstand der det ikke finnes en eneste partikkel i et uendelig stort volum. Siden man ikke har uendelig volum å ta av så finnes det heller ikke perfekt vakuum. Det er også praktisk talt umulig å tømme et mer håndvast volum som 1 liter. Dvs det finnes ikke vakuumpumper som klarer den oppgaven. Selv om det hadde eksistert sånne så ville beholderen fordampet litt. F.eks en stålbeholder som "mister" jernatomer til det tomme rommet inni. En måte å begrense fordampningen på er å senke temperaturen. I teorien kunne man redusert den til det absolutt nullpunktet, men det er som sagt umulig å nå helt i mål der også. Disse to tingene henger egentlig litt sammen siden det trengs perfekt vakuum for å oppnå null konvektiv varmeoverføring mellom en beholder og det man prøver å holde kaldt. Varmestråling er et annet problem. For å oppnå null varmestråling til et objekt må også beholderen ha absolutt null temperatur. Men for å oppnå det må jo denne beholderen ha en ytre beholder som ikke gir den noe varmestråling .. osv.

Som sagt: Man kan komme rimelig nære, men aldri helt til absolutt null trykk eller temperatur.

Lenke til kommentar

Hva legger du i ordet "flink"? Størst toppfart? Raskest akselerasjon? De krappeste svingene? Kan fly høyest? Mest grasiøst? I så fall hvilken jurie skulle gitt stilkarakterer? Størst frekvens på vingeslagene? Har flest akrobatiske triks på lur? I så fall, hva teller som akrobatisk triks? osv

Med andre ord: Gi oss en konkret måleskala for "flink" og vi skal prøve å finne ut hvor de ligger på den skalaen.

Lenke til kommentar

Hva legger du i ordet "flink"? Størst toppfart? Raskest akselerasjon? De krappeste svingene? Kan fly høyest? Mest grasiøst? I så fall hvilken jurie skulle gitt stilkarakterer? Størst frekvens på vingeslagene? Har flest akrobatiske triks på lur? I så fall, hva teller som akrobatisk triks? osv

Med andre ord: Gi oss en konkret måleskala for "flink" og vi skal prøve å finne ut hvor de ligger på den skalaen.

Jeg så et program på tv der det ble nevnt at øyenstikkeren var den flinkeste flyveren som finnes, men jeg tror det er kolibrien. Hva de legger i ordet flink vet jeg ikke dog. Har tv'en eller jeg rett?

Lenke til kommentar
Kan det være lys i et perfekt vakuum? Altså, lys er jo stråling, og i et perfekt vakuum er det jo ingen elektroner, altså ingen stråling?

Lys er ikke avhengig av elektroner. Tvert i mot. Lys beveger seg faktisk lettere uten elektroner enn med. Lys er fotoner.

Naturfaglæreren min påstår at perfeky vakuum er mulig å lage i laboratorier. Er ikka han HELT på bæretur? Gi meg litt vitenskap å slå i bordet med til ham neste gang, dere vise , allvitende! :)

Han har nok dessverre rett. I dagligtale omtales veldig lave trykk som vakuum. Men absolutt null trykk er like umulig å oppnå som absolutt null temperatur. Man kan komme rimelig nære, men aldri helt i mål. Perfekt vakuum er en teoretisk tilstand der det ikke finnes en eneste partikkel i et uendelig stort volum. Siden man ikke har uendelig volum å ta av så finnes det heller ikke perfekt vakuum. Det er også praktisk talt umulig å tømme et mer håndvast volum som 1 liter. Dvs det finnes ikke vakuumpumper som klarer den oppgaven. Selv om det hadde eksistert sånne så ville beholderen fordampet litt. F.eks en stålbeholder som "mister" jernatomer til det tomme rommet inni. En måte å begrense fordampningen på er å senke temperaturen. I teorien kunne man redusert den til det absolutt nullpunktet, men det er som sagt umulig å nå helt i mål der også. Disse to tingene henger egentlig litt sammen siden det trengs perfekt vakuum for å oppnå null konvektiv varmeoverføring mellom en beholder og det man prøver å holde kaldt. Varmestråling er et annet problem. For å oppnå null varmestråling til et objekt må også beholderen ha absolutt null temperatur. Men for å oppnå det må jo denne beholderen ha en ytre beholder som ikke gir den noe varmestråling .. osv.

Som sagt: Man kan komme rimelig nære, men aldri helt til absolutt null trykk eller temperatur.

Jeg tror du leste feil. ;) Læreren påstår at man kan lage perfekt vakuum på Jorden, så læreren har feil.

Lenke til kommentar
Kan en vanlig kollektiv buss bli stoppet for å kjøre for fort? Tenker da på når bussen har passasjerer og en timeplan å holde.

Ja, jeg ser ikke noe problem med det.

For å sette det litt på spissen: Hvis en bankraner har time hos tannlegen rett etter bankranet, skal politiet la han gå fordi han har en tidsplan å holde og folk venter på han?

Det er det samme prinsippet som gjelder med rutebusser, bare ikke så ekstremt.

Har tv'en eller jeg rett?

Da legger dere nok forskjellig mening i ordet flink. Altså har begge rett.

Lenke til kommentar
Jeg så et program på tv der det ble nevnt at øyenstikkeren var den flinkeste flyveren som finnes, men jeg tror det er kolibrien. Hva de legger i ordet flink vet jeg ikke dog. Har tv'en eller jeg rett?

Flinkeste er en relativ og upresist beskrivelse. Så der er liten vits å diskutere det

Det du kanskje siterer til er at insektvinger er mer effektiv enm fuglevinger (og menneske-/helikopter-/flyvinger) ved forholdsvis lave hastigheter.

Til min viten utnytter ikke kolibrien samme oppdrifts turbulensen, som bl.a. er den forklarende faktoren til at humlen faktisk kan fly, som utvalgte insekter utnytter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...