Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hvordan kan Gigahertz være en måleenhet for fart? (Jeg tenker på begrepet "CPU-speed")

Hertz er ein måleenhet for frekvens (antall per sekund), ikkje fart. Fart måler ein i km/h eller m/s :)

Giga betyr milliard, og 1GHz blir då 1 000 000 000 hz = 1 milliard "signal igjennom prosessoren i sekundet".

Det er vel òg verdt å nevne at i moderne prosessorar er ikkje alltid klokkefrekvensen proporsjonal med ytelsen heller.

Endret av Arve Systad
Lenke til kommentar
Hvordan kan Gigahertz være en måleenhet for fart? (Jeg tenker på begrepet "CPU-speed")

Hertz er ein måleenhet for frekvens (antall per sekund), ikkje fart. Fart måler ein i km/h eller m/s :)

Giga betyr milliard, og 1GHz blir då 1 000 000 000 hz = 1 milliard "signal igjennom prosessoren i sekundet".

Det er vel òg verdt å nevne at i moderne prosessorar er ikkje alltid klokkefrekvensen proporsjonal med ytelsen heller.

Selvfølgelig vet jeg det. Jeg ville bare få bekreftet at begrepet CPU-speed er feil...

Lenke til kommentar
- Eventuell bruk av vidvinkel-linse kan få solen til å virke nærere motivet, og dermed større enn det den egentlig er når man sammenligner med motivet.
Om du hadde brukt vidvinkel ville jo solen blitt mindre.
Ops, jeg tenkte feil. Mente selvsagt zoomlinse.

Det spiller ingen rolle om objektivet kan zoome. Hovedsaken er at brennvidden er stor* slik at synsvinkelen blir liten.

* stor er et relativt begrep. Relativt til størrelsen på sensoren eller filmen i kameraet.

F.eks vil ikke en vidvinkelzoom kunne gi inntrykk av en stor sol eller måne.

PS. Uttrykket zoom misforstås dessverre av mange. Det betyr at man kan endre synsvinkel. Ikke at synsvinkelen er liten. Ordet du leter etter er tele eller teleobjektiv. Teleobjektiver kommer enten med eller uten zoom. Teleobjektiv vil gi inntrykk av en stor sol eller måne. Sola eller månen er selvsagt ikke større når man bruker disse, men det ser sånn ut fordi man sammenligner med fysisk størrelse på noe med kjent størrelse som står mye nærmere. F.eks en helt som rir i solnedgang.

Hold en femtiøring rett fremfor øyet så vil den dekke en stor del av synsfeltet og se større ut enn en 50" flatskjerm som står et par meter unna. Holder du femtiøringen på strak arm vil den se mye mindre ut enn flatskjermen. Femtiøringen er selvsagt like stor i begge tilfeller, men ser relativt større eller mindre ut enn skjermen på grunn av avstandene. Det er ikke noe optisk bedrag, men helt naturlig.

Lenke til kommentar
Hvordan fungerer en røykvarsler?

Det finnes hovedsakelig to typer røykvarslere: ioniske og optiske.

Ioniske (mest vanlig i norske hjem) har bittelitt radioaktivt materiale (americum 241) som reagerer når det kommer røyk i nærheten.

Optiske har en lysdetektor som detekterer lys fra en LED. Hvis den merker noen endring i lyset er det fordi røyk har kommet mellom disse.

Det finnes også andre typer detektorer, men disse er ikke så vanlige i hjemmet.

Lenke til kommentar
- Eventuell bruk av vidvinkel-linse kan få solen til å virke nærere motivet, og dermed større enn det den egentlig er når man sammenligner med motivet.
Om du hadde brukt vidvinkel ville jo solen blitt mindre.
Ops, jeg tenkte feil. Mente selvsagt zoomlinse.

PS. Uttrykket zoom misforstås dessverre av mange. Det betyr at man kan endre synsvinkel. Ikke at synsvinkelen er liten. Ordet du leter etter er tele eller teleobjektiv. Teleobjektiver kommer enten med eller uten zoom. Teleobjektiv vil gi inntrykk av en stor sol eller måne. Sola eller månen er selvsagt ikke større når man bruker disse, men det ser sånn ut fordi man sammenligner med fysisk størrelse på noe med kjent størrelse som står mye nærmere. F.eks en helt som rir i solnedgang.

Skulle akkurat til å nevne det. Du kom meg noen timer i forkjøpet, men det er veldig riktig. Og det er veldig mange som tar "feil" av dette. En zoomlinse på 24-50(mm) vil ikke gi noen stor sol på bildene og de aller færreste profesjonelle fotorgrafer, som tar slike bilder det er snakk om, bruker en såkalt zoomlinse.

Lenke til kommentar
Har fabrikker o.l. som bruker veldig mye vann (til kjøling eller lager brus e.l.) spesielle avtaler med kommunen? Eller betaler de som andre etter hvor stort lokalet er?

Avtaler med betaling etter forbruk. Vanlige folk kan også få den typen avregning men da må man installere vannmåler. Som regel er det mer lønnsomt å bare betale arealprisen. Bedrifter betale etter forbruk.

I gjennomsnitt bruker hver nordmann ca 200 liter per dag til private formål. (dusj, vaske fingrene, do, matlaging, vanne plenen etc)

Kommunenes driftskostnader ligger rundt 1 øre per liter

Bensinprisen er for øyeblikket ca 11-12 kroner per liter

Flaskevann er koster som regel 30-70 kroner per liter og har lavere kvalitet enn en stor andel av norske hjem har ut av springen

Toppen av ironi er at folk syter og klager over noen tiøre forskjell på bensinprisene mellom stasjonene, bruker bonuskort for å spare noen øre per liter, men kjøper gjerne med seg en flaske vann på bensinstasjonen i stedet for å fylle en fra springen.

Lenke til kommentar

Nice :)

Toppen av ironi er at folk syter og klager over noen tiøre forskjell på bensinprisene mellom stasjonene, bruker bonuskort for å spare noen øre per liter, men kjøper gjerne med seg en flaske vann på bensinstasjonen i stedet for å fylle en fra springen.
lol, sant! har aldri skjønt meg på (hvorfor folk kjøper) flaskevann ...
Lenke til kommentar
Av og til blir du tørst når du er på veien og istedenfor å kjøpe brus så kjøper du vann. Dyrt? Ja. Du ikke har akkurat en spring som du har lyst å klistre kjeften til overalt :wee:

Jeg har av prinsipp aldri kjøpt vann og vil aldri gjøre det med mindre det bokstavelig talt var livsnødvendig. :p

Lenke til kommentar
Hvordan ordnes betaling/strømmåling av lampene på lyktestolper?

Hvis det er en kommunal vei så tar kommunen regninga. Et eller annet sted står strømmåleren til lysstolpene.

Hva har best flyveegenskaper, kolibrier eller øyenstikkere?

Øyenstikkere bruker sikkert mindre energi på flygingen enn kolibrien hvis det var energieffektivitet i flygingen du skulle frem til.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...