Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

Hvordan vet diverse "Meet hot girls in......"-reklamer hvor jeg bor, uten at det bryter personvern e.l.? Kan hvem som helst bruke en IP og finne ut hvor brukeren bor?

Jepp, med mindre du bruker en eller annen form for proxy kan man enkelt finne ut sånn ca hvor du er hen. *Tror* ISPene oppgir addressen til koblingskapene sine...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

..Lovlig?

Nytt spm: Hvordan er det logisk, at dersom man går østover, kan man fortsette å dra østover, og runde kloden flere ganger, uten noensinne å gå vestover, mens om man går sørover, og fortsetter retningen, går man nordover fra man når polen?

Jeg skjønner det ifht kompasser og magnetismen, men kun ifht retninger skurrer det litt.

Hvis man begynner i senter av sørpolen, blir alle retninger man går, nord. Motsatt fra nordpolen. Men fra ytterste østlige punkt, øst"polen", kan man fortsatt dra øst..? Eller finnes det ikke østlige og vestlige ytterpunkter? Det gjør jo det om man tegner en "+" fra senter av jorda, hvor øverste spiss er nordpolen, og nederste sørpolen?

:dontgetit:

Lenke til kommentar
..Lovlig?

Nytt spm: Hvordan er det logisk, at dersom man går østover, kan man fortsette å dra østover, og runde kloden flere ganger, uten noensinne å gå vestover, mens om man går sørover, og fortsetter retningen, går man nordover fra man når polen?

Jeg skjønner det ifht kompasser og magnetismen, men kun ifht retninger skurrer det litt.

Hvis man begynner i senter av sørpolen, blir alle retninger man går, nord. Motsatt fra nordpolen. Men fra ytterste østlige punkt, øst"polen", kan man fortsatt dra øst..? Eller finnes det ikke østlige og vestlige ytterpunkter? Det gjør jo det om man tegner en "+" fra senter av jorda, hvor øverste spiss er nordpolen, og nederste sørpolen?

Det finnes et ytterpunkt for sør og nordpol. Når du passerer det punktet vil jo kompasset snu 180°, men vest vs. øsk kan man gå rundt og rundt i samme retning hele veien...

Lenke til kommentar
Å ha "en høy stjerne" hos noen er et begrep de fleste vet hva betyr, men det gir egentlig ikke noen mening for meg. En høy stjerne? Jaha? Noen som kan forklare hvorfor dette har den meningen det har?

En stjerne er blitt et symbol på noe bra, utmerkelser, medaljer o.l har ofte stjerneform. Det er et menneskeskapt begrep som så mye annet.

Smaken av øl er subjektiv. Syns ikke det smaker noe godt jeg.

Endret av ^fmj
Lenke til kommentar
..Lovlig?

Det finnes et ytterpunkt for sør og nordpol. Når du passerer det punktet vil jo kompasset snu 180°, men vest vs. øsk kan man gå rundt og rundt i samme retning hele veien...

...

Du gjentar jo bare det jeg sier? :ermm:

Jeg vet det er sånn, "kompassmessig". Det jeg spør om, er en logisk forklaring. Og om det ikke finnes ytre østlige og vestlige punkt, hvorfor er disse "mindre verdt" enn N og S?

11219393462wb7F2.jpg

Ut fra et slikt bilde, er ikke N eller S noe mer ytterpunkt enn Ø og V?

Så ja, jeg vet kompasset vil snu, men det er jo kun pga magnetismen. Finnes ikke Ø- og V-ytterpunkter fysisk? Når jeg går Nord, går jeg mot nordpolen. Hva går jeg mot når jeg går Øst?

Edit: En ting til..

post-68079-1224485538_thumb.jpg

Jeg står i punkt A. Vest, iflg. kompasset, er det rød pil eller grønn pil?

Dersom det er grønn pil, peker den jo mot et vestlig ytterpunkt..?

Endret av toth
Lenke til kommentar
Rent fysisk finnes det vel ikke noen ytterpunkter for øst/vest.

Rent fysisk finnes det ikke noen ytterpunkter i nord eller syd heller. Går man over polpunktet så stanger man ikke mot jordaksen.

Men det er jordaksen som er poenget. Jorda er som en snurrebass som snurrer rundt en (tenkt) jordakse. Nord og syd er retninger i forhold til angrepspunktene for jordaksen. Øst og vest er egentlig ikke noe annet enn "høyre" og "venstre" i forhold til nord-syd-retningene. Men fordi høyre og venstre blir motsatte retninger hvis man snur seg mot nord eller mot syd, så har man valgt å gi høyre- og venstreretningene andre navn som er uavhengig av hvilken retning man snur seg.

Lenke til kommentar

Ok.. Men et kompass er da useless på en pol? Uansett hvor man går fra sørpolen, går man mot nord, og vet ikke om man ender i afrika eller sibir(om man kun skulle staket ut retningen, og deretter fulgt linja)?

Gjentar forøvrig denne:

Lenke til kommentar
Gjentar forøvrig denne:

Rød pil. Øst-vest er alltid vinkelrett på nord-syd-retningen.

Forresten er det ikke sikkert kompasset viser korrekt retning, for de magnetiske polene ligger ikke på samme plass som jordaksens angrepspunkter. Den magnetiske nordpolen ligger f.eks i Nord-Canada. Derfor er det angitt på alle orienteringskart hva som er stedets såkalte misvisning, altså hvor mye kompassretningen må justeres for å vise korrekte retninger.

Lenke til kommentar
Ok.. Men et kompass er da useless på en pol? Uansett hvor man går fra sørpolen, går man mot nord, og vet ikke om man ender i afrika eller sibir (om man kun skulle staket ut retningen, og deretter fulgt linja)?

Kompass er ubrukbart overalt, hvis man ikke har et kart å orientere seg etter. På steder der det ikke finnes synlige holdepunkter, f.eks på havet og på polene, så må man bruke dato, solhøyde og tidspunkt på dagen for å finne rett posisjon. Og fordi kompass nesten alltid har en misvisning (fordi de magnetiske polene ligger langt fra jordaksens angrepspunkter), så brukes nå GPS mer og mer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...