Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

Hvor lang tid vil det ta å cracke et passord med brute force hvis passordet inneholder små/store bokstaver, tall og spesialtegn hvis det er på 13 tegn? La oss si at man kan ta 1 million kombinasjoner i sekundet (hva er faktisk antall kombinasjoner i sekundet på en kraftig hjemme-pc i dag?).

Ser regnestykket noen lunde sånn ut for antall år?

(94^13)/(1 000 000*60*60*24*365)

Anyone? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvor lang tid vil det ta å cracke et passord med brute force hvis passordet inneholder små/store bokstaver, tall og spesialtegn hvis det er på 13 tegn? La oss si at man kan ta 1 million kombinasjoner i sekundet (hva er faktisk antall kombinasjoner i sekundet på en kraftig hjemme-pc i dag?).

Ser regnestykket noen lunde sånn ut for antall år?

(94^13)/(1 000 000*60*60*24*365)

Anyone? :)

Ser ganske riktig ut for meg hvis vi snakker om nøyaktig 13 tegn, ikke flere eller færre.

Lenke til kommentar
Noen spill blir sluppet på både DVD og Blue-Ray. Hvorfor det? Det er jo så stor lagringskapasitetsforskjell...

Fordelen ved og slippe et spill på blue-ray er at du slipper unna en del loading.

Under loading i spill vil spillet dekomprimere f.eks grafikkteksturer ol. for brettet du skal spille, som tar betydelig lengere tid en og lese det ukomprimert.

Men, kommer alle ps3 spill på blue-ray?

Lenke til kommentar
Noen spill blir sluppet på både DVD og Blue-Ray. Hvorfor det? Det er jo så stor lagringskapasitetsforskjell...

Vi har ikke infrastrukturen til Blu-ray enda. Ingen vil lansere et spill som folk ikke kan installere. :)

Hva mener du med det? At såpass få har en Blue-Ray-reader?

Hva med oss som har det? Har vi muligheter til å skaffe oss Blue-Ray-spill til PC?

Endret av Pétur
Lenke til kommentar
Det er ikke helt sant det der. Lysstoffrør har en glødetråd i hver ende for å varme opp gassen slik at røret kan tenne.

Glimtennere ligger og veksler mellom varmetråd og tenning av gass uvilkårlig og gir seg ikke før gassen er tent mens elektroniske tennere kjører varmeelement og tenner gassen uten blinking.

Denne oppvarminga drar mye strøm sammenlignet med driftsstrømmen til et lysrørarmatur.

I tillegg har vi droslene i armaturet som kan dra avgårde med 8x driftstrøm i det øyeblikket armaturen spenningssettes.

Denne oppstartstrømmen er såpas betydelig at ved maksmåling av KWH lønner det seg bigtime å ha lyset på helle tiden.

Først: Jeg tok feil angående motstand vs temperatur på glødetrådspæren.

Men jeg får ikke dette til å stemme perpyro. Du tenker sikkert på måling av watt, ikke kilowatttimer. For der er det ikke noe maksmåling. Antall kwh øker kontinuerlig på telleren i sikringsskapet og vil dermed alltid inneha en maksverdi.

Jeg får heller ikke noe logikk ut av at det skal lønne seg å ha på lyset i stedet for å slå det av. Om oppstarten krever 8 ganger mer effekt og oppstarten varer 1 sekund så bruker den jo akkurat like mye effekt som 8 sekunder med normaldrift. Altså bruker man mindre kwh om man slår av lyset i over 8 sekunder, enn om man har det på.

For ordens skyld: Det kan sikkert stemme at toppforbruket er på ca 8x normalforbruket i et tiendelt sekund, men det synker nok rimelig kjapt ned mot normaleffekt etter noen få sekunder. Videre så må jeg presisere at jeg kun prater om strømforbruket, ikke om hvordan det å slå av og på lysstoffrøret påvirker levetida.

Lenke til kommentar

For større kunder finned det noe man kaller maks måling.

Da har man ingen KWH teller som snurrer og går men en KW måler som måler maks forbruk.

Man betaler da KWH etter maks forbruk, noe som medfører at en idretshall med badstu med moderat bruk kan få en betydelig økning i strømregninga om badstuovnen brukes inni mellom selv om den utgjør lite i den store sammenhengen.

Fant den.

Ta en titt på XL arket her på tariff NH3.

http://217.13.15.107/cuteeditor/kundearkiv...Tariff_2008.xls

Endret av perpyro
Lenke til kommentar
Det står i spesifikasjonene til mange TVer at innsynsvinkelen er på hele 178 grader. Hvordan kan dette stemme? I praksis er det jo ikke sjangs i havet å se på en TV fra 178 graders vinkel. Eller har jeg misforstått hele begrepet totalt?

På noen TVer så blir skjermen mørk/svart når du ser på den fra siden av, men ved 178 graders innsynvinkel kan du i teorien se fargene og det som skjer om du sitter helt på siden. Ikke at det er så mange som får noe ut av å se på TV i 170 graders vinkel :p

Tar forbehold om at jeg også kanskje har misforstått :p

Lenke til kommentar

Joda vi gjorde vel egentlig det.

Dro fram eksemplet for å vise at lystoffrør har en startstrøm som under gitte forhold slår ut på strømregningen.

Og dermed kan forklare hvorfor enkelte bedrifter kan ha belysning som står og skinner omkapp med sola uten at det koster dem et øre ekstra.

Men ganske riktig på en KWH måler spiller denne startstrømmen ~ingen rolle.

Lenke til kommentar
Det står i spesifikasjonene til mange TVer at innsynsvinkelen er på hele 178 grader. Hvordan kan dette stemme? I praksis er det jo ikke sjangs i havet å se på en TV fra 178 graders vinkel. Eller har jeg misforstått hele begrepet totalt?

Tenk deg en sirkel med sentrum i TVen, sett ovenfra. Da kan du sitte innen hele 178 grader foran TVen og se like fint (om du greier se fra siden da :p ). Altså hvis du sitter rett foran TVen kan du se i opptil 89 graders forflytning på hver side. Selvsagt regner de på den måten som gir høyest tall.

Lenke til kommentar

post-116737-1224448183_thumb.jpg

Slik har jeg skjønt det nå. Streken er TVen og selve bildet er på høyresiden. De små prikkene er seeren. Men likevel, det virker jo umulig å se fullverdig på TV når man sitter ved ytterpunktene. Er det jeg som er dum eller det TV-produsentene som trikser med tall?

Lenke til kommentar

På noen TVer så blir skjermen mørk/svart når du ser på den fra siden av, men ved 178 graders innsynvinkel kan du i teorien se fargene og det som skjer om du sitter helt på siden. Ikke at det er så mange som får noe ut av å se på TV i 170 graders vinkel :p

Tar forbehold om at jeg også kanskje har misforstått :p

Liten mspaint-tegning for å illustrere: :)

post-103104-1224448502_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Slik har jeg skjønt det nå. Streken er TVen og selve bildet er på høyresiden. De små prikkene er seeren. Men likevel, det virker jo umulig å se fullverdig på TV når man sitter ved ytterpunktene. Er det jeg som er dum eller det TV-produsentene som trikser med tall?

Det dette i praksis betyr, er at du kan gå så langt ut til siden at det er på grunn av selve synsvinkelen du får problemer, ikke det at skjermen i seg selv blir uskarp når den ses fra siden. Enkelte flatskjermer blir jo det, men her er det altså ikke det skjermtekniske som hindrer deg. Men som du sier er det ikke noe særlig å faktisk se på TV fra en slik vinkel, så du kan godt kalle det talltriksing.

Lenke til kommentar

Fordelen ved og slippe et spill på blue-ray er at du slipper unna en del loading.

Under loading i spill vil spillet dekomprimere f.eks grafikkteksturer ol. for brettet du skal spille, som tar betydelig lengere tid en og lese det ukomprimert.

...

Akkurat det der har jeg lurt litt på i det siste. Lesehastigheten fra optisk media er jo ganske lav i forhold til bus-hastigheten til RAM og enda lavere en intern hastighet i CPU. Hvis du komprimerer filer med en faktor 2 har du jo effektivt doblet overføringshastigheten fra optisk media, og hvis du da klarer å lage dekomprimeringsalgoritmen så kompakt at den kan kjøre i CPUens cache, vil det ikke da lønne seg å komprimere nær sagt uansett hvor mye ledig plass du har på mediet?

Lenke til kommentar
Tenk deg at man hadde klart å plassere et helt rett rør fra en side av jorda, gjennom den indre kjernen, og ut på den andre siden av jorda.

Hvordan ville tyngdekraften ha virket hvis man hoppet nedi røret?

Hadde man svevd i midten?

Man ville akselerert mot midten for så å bremse den andre halvdelen og komme ut i samme tempo som man hoppet inn. Lurte på det samme selv en gang...

Kan noen utdype universets alder for meg? siden tid er relativt, er universet 13,7 mrd. jordår?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...