Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

Det er forsket på atomdrevne fly siden 40-tallet. Teoretisk er det ikke noe problem å lage. Problemet ligger i sikkerhet. En vanlig flystyrt er en tragedie. Men tenk hva som hadde skjedd om flyene på 11.september 2001 hadde inneholdt en atomreaktor. Derfor er planene aldri realisert.

edit: Der tok jeg faktisk feil. Viser seg at russerne faktisk laget eksperimentelle atomdrevne fly (Tu-119). Men disse ble aldri fullført. http://en.wikipedia.org/wiki/Nuclear_aircraft

Endret av L4r5
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er ikke atomreaktorer veldig veldig tunge?

Ikke så veldig tunge egentlig. Det er strålingsbesyttelsen som er tung. De flygninger som ble gjort med russernes Tu-119 atomfly ble gjort med reaktor ombord, men de var slått av. Testflygningene ble gjort for å se om man kunne skjerme for strålingen godt nok

Lenke til kommentar
fly krever vel kanskje for mye energi i forhold til f.eks ubåt?

En reaktor lager som nevnt svært mye energi, reaktorene på atomubåter lager veldig mye energi, mer enn enn nok til et fly. (merkverdig nok så virker det som reaktorene er sterkt overspesifiserte på atomubåter, jeg leste ihvertfall noen specs der ca 10% av reaktorens kapasitet tilsvarte motoren på maks guff, er jo ikke så mye annet som krever energi i en ubåt, så jeg lurer på om de bare kaster spillvarme ut i havet eller hva de gjør.)

AtW

Lenke til kommentar

Mener å ha sett et program om atomfly på discoverychannel. Problemet var at beskyttelsen mot stråling ble for tung, samt at den effektive måten å overføre atomenergien i motorene førte til at flyene la et "teppe" av stråling bak seg.. Til slutt konkluderte forskerene med at det var "umulig" å få det til.

Lenke til kommentar
hei, kjøpte meg nettopp en tv og den har bare 1:800 kontrast, andre har 1:15000 og opp, hva er egentlig kontrast? gief help omfg

Kostrastforhold er forholdet mellom svakeste og sterkeste lysstyrke en skjerm kan lage. Hvis den har lav kontrast vil mørke fargetoner se gråaktige og blasse ut

Hvordan skrive "a" i "m" og "a" i "n" i mattematisk sammenheng i ett word dokument.

Slik som her http://www.getsmart.no/cgi-bin/mimetex.cgi...2;cdot%20%20a^m

Eller hvordan sette opp flere variabler som "a" i "x" for eksempel.

Jeg husker ikke helt detaljene siden det er en stund siden sist jeg sparket Word ut fra PC'en min til fordel for OpenOffice.org. Men jeg mener subscript/superscript er en font property som man kan endre i font-dialogen i Word, som man skal kunne finne i Format-menyen eller noe slikt. Skal også være mulig å få frem knapper for dette på verktøylinjen ved å rote litt rundt med den.

EDIT:

fontim7.png

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar
Jeg greier å få frem "a" i "n" men ikke i "m" og jeg trenger minst å ha to variabler.

Du skal kunne få "a" i hvasomhelst om du merker teksten og skrur på superscript (husker ikke hva det eventuelt heter i norsk versjon).

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar

Du skal fint kunne skrive for eksempel følgende: an am i Word.

Vil du ha mer avanserte formler med brøkstrek og slikt bør du heller prøve å bruke et program som er lagd spesielt for det. Til nød kan du bruke Formelredigering, som føler med Office. Skal kunne få opp det ved å gå inn i en eller annen meny -> sett inn objekt, og velg "formel" i dialogboksen du får opp. Som sagt er det en stund siden sist jeg brukte Word, så husker ikke detaljene.

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar

Jeg forklarte det allerede i en tidligere post, men kanskje litt grunt.

Marker teksten som du vil ha opphøyd. Gå i Format-menyen (tror jeg det var) og velg "font" eller noe sånt. Så får du opp følgende dialog.

fontim7.png

Huk av for superscript om du vil ha opphøyd. Subscript om du vil ha nedsenket. Er noe annet på norsk, men husker ikke helt hva det var.

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...