Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

Sitter ikke MK stort sett og knoter på PC'en i tre år? Da blir det ikke så forferdelig mye dyrere enn allmenn, bortsett fra at klassene kanskje er mindre.

Men det kan godt være gullsmed. Den linjen har jeg aldri hørt om, men det er vel noe av de nye greiene som har kommet med "løftet". Forutsatt at det er en treårig utdanning, siden lærerlønninger overgår "all verdens" materialbruk.

Nei, absolutt ikke. Vi på min skole, bruker en MacBook hver, med masse dyr programvare. Vi har noen G5'er på skolen, vi har kanskje 5 speilreflekskameraer, 5 videkameraer (pluss utstyr), eksterne harddisker, tegnebrett og mye mer. Om du deler dette på elevene blir nok dette betydelig dyrere enn på allmenn.

Fremdeles vil jeg tro utstyret M&K bruker er relavtivt mye billigere å kjøpe inn enn til f.eks mekken.

Freser og dreibenker koster fort opp i millionklassen. Riktignok lever utstyret tilnærmet evig, men fordet.

Nystartede mekkenlinjer trenger store arealer, sveiseutstyr, maskineringsutstyr, mye dyrt verktøy ++.

Hva med Automatikkmekaninkerfaget? 3årig vgs, hvor første året på mekken er dyrt, mye dyrt utstyr på vk1 elektromekanisk, og likeså på vk2(ellerhvadetnåheternå) automatikkmekaniker.

Ofte ingeniører som lærere, og elektroutstyret koster nok mange titusener om ikke enda mere pr. hode.

Men igjen, med en forventet levetid på sånt utstyr på 50-100 000 timer, riktignok litt redusert pga elevbruk, så blir jo kostnadene kraftig redusert igjen.

Speilreflekskameraer er latterlig billige, selv g3 ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det finnes et tastaturopsett som er tilpasset tastatur og er laget så man skal bevege fingrene minst mulig. http://no.wikipedia.org/wiki/Dvorak

Dvorak er et bra alternativ til QWERTY, men det begynner å dra litt årene. Pr. i dag har vi enda bedre analysemetoder tilgjengelig for å lage enda bedre keyboard-layout. Kan finne litt informasjon om det blant annet her: http://mkweb.bcgsc.ca/carpalx/

Hva som er optimalt avhenger dog fra person til person. Folk har forskjellig lengde på fingrene, skriver på forskjellige språk, enkelte driver en del med programmering/koding og folk foretrekker ulike optimaliseringer. Er selv usikker på om jeg foretrekker Dvorak eller Colemak, det som er sikkert er at begge er bedre å skrive på enn QWERTY.

Lenke til kommentar

Tror ikke jeg hadde klart å skrive på Dvoark nå, QWERTY er såpass innterpet at det blir helt feil å skifte. Synes også det går rimelig kjapt når man er vant til det i grunn. Selges det i det hele tatt Dvorak tastatur i Norge? Tror ikke jeg har sett noe som jeg husker iallefall.

Endret av Brian
Lenke til kommentar
Tror ikke jeg hadde klart å skrive på Dvoark nå, QWERTY er såpass innterpet at det blir helt feil å skifte. Synes også det går rimelig kjapt når man er vant til det i grunn. Selges det i det hele tatt Dvorak tastatur i Norge? Tror ikke jeg har sett noe som jeg husker iallefall.

Er ikke så vanskelig å bytte som man kanskje skulle tro, men tar jo en ukes tid før man klarer å skrive nogenlunde flytende. Så vidt jeg vet selges det ikke Dvorak-tastatur nei. Det man gjør er å legge til Dvorak som et tastespråk på lik linje med "norsk bokmål" og velger dette under språkinnstillinger. Da er tastaturet endret. Fordelen med dette er at man ikke kan se på tastene hele tiden, og man lærer derfor bedre touch. Ulempen er at man ikke kan se på tastene hele tiden så det tar lenger tid å lære. :)

Lenke til kommentar

Det kan man gjøre ja. Jeg vil likevel anbefale å la knappene være der de pleier å være. Hjalp i hvert fall meg å lære skikkelig touch da jeg skiftet. Med QWERTY hadde jeg det problemet at jeg hadde vent meg til å ikke skrive skikkelig touch fra starten, og har stadig problemer med at jeg bruker peke- og langefinger for mye når jeg skriver QWERTY.

I tillegg kan det være en fordel å beholde knappene der de er dersom andre skal bruke tastaturet. Ikke alle som har memorisert QWERTY-layout, men gjerne har den sånn halvveis inne. Går uhyggelig tregt dersom besøket skal prøve å manøvrere seg rundt på nett med Dvorak i alle fall.

Lenke til kommentar
Det man gjør er å legge til Dvorak som et tastespråk på lik linje med "norsk bokmål" og velger dette under språkinnstillinger. Da er tastaturet endret.

På Mac:

• Åpne Systemvalg -> Internasjonalt -> Tastaturmeny

• Huk av for Dvorak tastatur

• Huk av for Vis tastaturmenyen i menylinjen.

• Velg Dvorak fra menylinjen.

Lenke til kommentar
Det man gjør er å legge til Dvorak som et tastespråk på lik linje med "norsk bokmål" og velger dette under språkinnstillinger. Da er tastaturet endret.

På Mac:

• Åpne Systemvalg -> Internasjonalt -> Tastaturmeny

• Huk av for Dvorak tastatur

• Huk av for Vis tastaturmenyen i menylinjen.

• Velg Dvorak fra menylinjen.

Bruker selv Linux, så har det innebygget jeg også (system -> brukervalg -> tastatur -> utforminger -> legg til -> Norway -> Dvorak), da får man den norske Dvorak-utgaven komplett med æøå i tillegg til at noen andre bokstaver er flyttet rundt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...