Awesome X Skrevet 13. oktober 2008 Del Skrevet 13. oktober 2008 Hvordan det gjøres i bildebehandlingen vet jeg ikke helt. Bildene har så høy oppløslighet i dag at man ikke trenger å erstatte iris. Man legger dermed bare en svart "flekk" over det røde Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 13. oktober 2008 Del Skrevet 13. oktober 2008 Hørselskade ja. Tror jeg lider av det, med tanke på at jeg har i flere år nå hørt et konstant "sus" (som om TVen står på en snøtorms-kanal). Skjitt au. Det kalles tinnitus. Det virker som du er lett til middels rammet av det. Jeg mener alvorlig tinnitus er en verre hørselskade enn å få redusert eller helt tapt hørsel. På skolen bruker elevene OpenOffice, mens lærerne bruker MS Office (de fleste ihvertfall). Vi blir derfor bedt om å lagre som .doc. Selv kunne jeg tenkt meg å lagre som .odt rett og slett fordi det er et åpent format. Har man rett til å be om at lærerne godtar åpne formater som .odt? Kan man forresten også kontakte en eller annen instans sånn at de kontakter skolen og oppfordrer dem til å hoppe over til åpne formater? Ta kontakt med Fornyings- og administrasjonsdepartementet og be om at skolen får tilsendt informasjonsmateriell med pålegg om å sette seg inn i det. Røys krever bruk av åpne formater Forøvrig er det lett å få MS Office til å støtte ODF. Det er bare å bruke ODF Plugin for Microsoft Office. Lenke til kommentar
Chad Thundercock Skrevet 13. oktober 2008 Del Skrevet 13. oktober 2008 (endret) Hørselskade ja. Tror jeg lider av det, med tanke på at jeg har i flere år nå hørt et konstant "sus" (som om TVen står på en snøtorms-kanal). Skjitt au. Dette er en vanlig misforståelse. Tinnitus betyr ikke hørselskade (nedsatt hørsel). De fleste med Tinnitus (som meg selv) har helt normal hørsel. Endret 13. oktober 2008 av dicktator Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 14. oktober 2008 Del Skrevet 14. oktober 2008 Tinitus er en type hørselskade. Tinitus er en skade som ofte forårsakes av det samme som nedsatt hørsel: høyt støynivå. Folk med tinitus får råd, hjelp og veiledning av de samme folkene som gir råd, hjelp og veiledning til folk med nedsatt hørsel. Lenke til kommentar
steininho Skrevet 14. oktober 2008 Del Skrevet 14. oktober 2008 Mulig det ikke er så voldsomt snedig, men noen som vet om VLC mellomlagrer på disk eller i minnet når en ser en filmfil (eller tilsvarende) som ikke ligger lagret lokalt på maskinen, men på nettverket? Lenke til kommentar
toth Skrevet 14. oktober 2008 Del Skrevet 14. oktober 2008 Hvor lenge kan jeg la en åpna og halvspist rømmeboks stå i kjøleskapet før den blir uspiselig? Inntil den lukter og/eller ser feil ut. Litt væske på toppen gjør ingenting, så lenge den er klar/hvit. Den holder seg fort noen uker med lokk, og er ikke "farlig" så lenge den ikke er misfarget. (det er hvertfall min regel) Lenke til kommentar
A-Jay Skrevet 14. oktober 2008 Del Skrevet 14. oktober 2008 Det kalles tinnitus. Det virker som du er lett til middels rammet av det. Jeg mener alvorlig tinnitus er en verre hørselskade enn å få redusert eller helt tapt hørsel. Det kommer vel an på hvor sterkt plaget man er av tinnitus (og da mener jeg ikke bare hvor sterkt den oppleves, men hvor godt man håndterer den psykisk). Noen klarer seg noenlunde greitt med tinnitus, mens andre får store plager forbundet med det. Lenke til kommentar
discostu Skrevet 14. oktober 2008 Del Skrevet 14. oktober 2008 Det kalles tinnitus. Det virker som du er lett til middels rammet av det. Jeg mener alvorlig tinnitus er en verre hørselskade enn å få redusert eller helt tapt hørsel. Det kommer vel an på hvor sterkt plaget man er av tinnitus (og da mener jeg ikke bare hvor sterkt den oppleves, men hvor godt man håndterer den psykisk). Noen klarer seg noenlunde greitt med tinnitus, mens andre får store plager forbundet med det. Mins jeg leste noe sted for en stund siden at det er mulig, eller snart mulig å fikse tinnitus. Lenke til kommentar
Slimda Skrevet 14. oktober 2008 Del Skrevet 14. oktober 2008 UCI med en midlertidig løsning fra 2007. Noen som har en slik fil liggende, eller vet hvor man finner sånn? Har lyst å teste. Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 14. oktober 2008 Del Skrevet 14. oktober 2008 UCI med en midlertidig løsning fra 2007. Noen som har en slik fil liggende, eller vet hvor man finner sånn? Har lyst å teste. Det lå da en link til en slik lydfil i høyremargen ved artikkelen. Lenke til kommentar
Slimda Skrevet 14. oktober 2008 Del Skrevet 14. oktober 2008 (endret) UCI med en midlertidig løsning fra 2007. Noen som har en slik fil liggende, eller vet hvor man finner sånn? Har lyst å teste. Det lå da en link til en slik lydfil i høyremargen ved artikkelen. D'oh! - Den er bare 1 sekund lang, men kan settes på Repeat i Winamp uten mellomrom. Skal sjekkes ut hjemme, uten arbeidsstøy (som PC-vifter ol.) og kollegaer. Endret 14. oktober 2008 av Slimda Lenke til kommentar
Gyr0 Skrevet 14. oktober 2008 Del Skrevet 14. oktober 2008 Hvordan fungerer en vanlig kokeplate på en ovn. Jeg setter den på 6 og den blir veldig varm, så setter jeg den på 3. Skrur plata seg av til den kommer til det nivået som skal være på 3 eller forstetter den å varme opp plata, bare med mindre effekt ? Lenke til kommentar
A-Jay Skrevet 14. oktober 2008 Del Skrevet 14. oktober 2008 Hvordan fungerer en vanlig kokeplate på en ovn. Jeg setter den på 6 og den blir veldig varm, så setter jeg den på 3. Skrur plata seg av til den kommer til det nivået som skal være på 3 eller forstetter den å varme opp plata, bare med mindre effekt ? Den fortsetter å være påskrudd, men med lavere effekt. Lenke til kommentar
Khaffner Skrevet 14. oktober 2008 Del Skrevet 14. oktober 2008 Et par spørsmål: - Er det lenge til man kan konfigurere mobiltelefoner selv? Altså velge skjerm, grafikkort, minne, prosessor osv. - Er det en naturlig forklaring på hvorfor de fleste (små) jenter liker hester? Hvorfor ikke esler, store hunder, elefanter eller noe annet man kan pleie og ri på? - Hvilken linje på VGS er dyrest per elev? - Er det etisk riktig å henge opp en mygglampe utenfor huset som eneste lyskilde om natten? - Skader baser tenner like mye som syrer? - Mister planter bladene sine i det hele tatt hvis de vokser i drivhus med samme klimaet hele tiden? Lenke til kommentar
Slimda Skrevet 14. oktober 2008 Del Skrevet 14. oktober 2008 (endret) - Er det en naturlig forklaring på hvorfor de fleste (små) jenter liker hester? Hvorfor ikke esler, store hunder, elefanter eller noe annet man kan pleie og ri på? De har lyst på noe stort mellom bena. (De andre dyrene er ikke akkurat vanlig i vestlig sivilisasjon. - Mister planter bladene sine i det hele tatt hvis de vokser i drivhus med samme klimaet hele tiden? Om det er lik temperatur, så vil de ikke miste bladene. Grunnen til bladene faller er at sukkeret (ellerno sånt) blir trukket inn mot stammen for å gå i dvalemodus (om jeg husker riktig fra naturfag). Endret 14. oktober 2008 av Slimda Lenke til kommentar
A-Jay Skrevet 14. oktober 2008 Del Skrevet 14. oktober 2008 - Er det lenge til man kan konfigurere mobiltelefoner selv? Altså velge skjerm, grafikkort, minne, prosessor osv. Jeg tror nok det er en god stund til. Mobiler må være ekstremt kompakte, og da er det vanskelig å få til utskiftbare/konfigurerbare deler på en god måte. Samme med bærbare. - Er det en naturlig forklaring på hvorfor de fleste (små) jenter liker hester? Hvorfor ikke esler, store hunder, elefanter eller noe annet man kan pleie og ri på? Esler er for sta. Hunder er ikke stor nok til en 12-årig jente og har ikke sterk nok rygg uansett. Elefanter er store og skumle, og lever ikke naturlig i det meste av verden. Hester derimot er kjent som det "perfekte" ridedyr og har vært brukt til å ri på i tusener av år før småjenter begynte å flokke seg rundt dem. - Er det etisk riktig å henge opp en mygglampe utenfor huset som eneste lyskilde om natten? Det er et filosofisk spørsmål, og vanskelig å gi noen generelt svar på. Men iallefall, insekter har ikke det samme nervesystemet som lar dem føle smerte på samme måte som større dyr og mennesker, så det er iallefall ikke smertefullt for dem. De har lyst på noe stort mellom bena. (De andre dyrene er ikke akkurat vanlig i vestlig sivilisasjon. Esler og hunder er vanlige i Vesten. Men de er dårlige ridedyr, som jeg nevnte. Lenke til kommentar
xersess Skrevet 14. oktober 2008 Del Skrevet 14. oktober 2008 Knappene på tastaturet ser ikkje ut til å være plassert etter alfabetisk rekkefølge på nokon som helst måte, untatt eit lite system rundt vokaler kanskje. Ser rett og slett litt tilfeldig plassert ut .. Er dei faktisk tilfeldig plassert, eller er det eit system bak dette? Lenke til kommentar
Khaffner Skrevet 14. oktober 2008 Del Skrevet 14. oktober 2008 Men hvorfor er ridning så populært for jenter? Fotball har noe aggresjon og andre "manneting" i seg, men hva har ridning og kvinner til felles? Lenke til kommentar
xersess Skrevet 14. oktober 2008 Del Skrevet 14. oktober 2008 Pung + hompetitt på hesteryggen høyrast no mindre behaglig ut. Lenke til kommentar
Khaffner Skrevet 14. oktober 2008 Del Skrevet 14. oktober 2008 Knappene på tastaturet ser ikkje ut til å være plassert etter alfabetisk rekkefølge på nokon som helst måte, untatt eit lite system rundt vokaler kanskje. Ser rett og slett litt tilfeldig plassert ut .. Er dei faktisk tilfeldig plassert, eller er det eit system bak dette? Det er plassert så vanskelig som mulig, så ikke pinnene/stemplene fra gamle skrivemaskiner skulle klusse seg sammen kilde Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå